Peugeot 308 GTI – důstojné odcházení

,

Ostré hatchbacky, jako tento Peugeot 308 GTI nebo Hyundai i30N, jsou odměnou za ta stále častější naftová SUV, u nichž se charakter, nebo sportovnost, tak těžko hledají. Peugeot 308 GTI letos (zatím bez náhrady) končí a tak jsem využil možnost důstojného rozloučení s tímto skvělým autem, kterým už jsem se párkrát svezl. Tak všestranné, rychlé, relativně pohodlné a příjemné auto, v tak nádherném a v celkem nenápadném hávu, to přesně zapadá do mé představy o ideálním autě. Peugeot trefil nejen design, který ani po 7 letech nějak moc nezestárnul, ale i techniku. I v dnešní době je těch 263 koní dostatečných, přestože postupem času o pár koní, kvůli plnění náročných emisních norem, GTI přišlo.

Černá myš

Auto je to velmi decentní, jen tu vykukují obří brzdy skrz devatenáctipalcová kola, tu červená linka na spodku předního nárazníku, pár odznaků GTi a na zádi, tak akorát velký difuzor a dvě koncovky výfuku nacpané do prohybů v nárazníku. Testovaný model neměl ani dvoubarevné lakování Coupe Franche, které je specialitou Peugeotu. Ale ten velký, boubelatý, zadní nárazník, krásné prolisy na boku, přikrčená silueta masivní zádě a elegantní přídě, velká kola narvaná v blatnících, to všechno zůstalo a je to prostě nádhera! Stejně jako civilní 308, i GTi už na první dotek zaujme tím, s jakou lehkostí a minimální silou se otevřou dveře a s jak libozvučným zvukem se zavřou. Je to až nepatřičné k tomu, co je pod kapotou. Po otevření si nelze nevšimnout krásného zpracování vnitřní strany dveří a sedadel, která jsou nádhernou kombinací alcantary a skvělého posezení. Před řidičem tradičně malinkatý volant a nad ním budíky architektury i-Cockpit. Mně tato kombinace vyhovuje, podporuje hravost auta a zároveň umožňuje mít budíky lépe na očích. Kolem řidiče jsou samé oku lahodící materiály a neokoukané křivky. Nastartování tlačítkem probere k životu čtyřválcový, 1.6 litrový turbomotor s 193 kW, tj. 263 koňmi a 330 Nm v rozmezí 1900 – 5000 ot/min. Zrychlení na stovku se odehraje za 6 sekund. Kombinovaná spotřeba má být 6.5 litru. A není to úplně nereálná spotřeba.

Řazení není jako řízení

Jízdní komfort je na poměry hot hatchů relativně dobrý. Obecně překvapuje svou kulturností ve všech běžných jízdních režimech. Není tak intenzivní, brutální ani divoký jako třeba Type R, který ale umí vytvořit mnohem intenzivnější pocit z jízdy - jak ze zrychlení, tak z rychlosti samotné, ale za cenu toho, že delší cestování je spíš utrpení. GTi ani při delší jízdě na dálnici neotravuje duněním z výfuku, nebo nepohodlnými sedadly. Naopak motor při 130 km/h není vůbec slyšet, sedačky jsou pohodlné a ještě vás za jízdy namasírují (byť jen dofukující se bederní opěrkou). Obecně ty delší cesty jsou největším překvapením - na dálnici se vůz jen lehce pohupuje a ticho na palubě umožní bez obav cestovat i stovky kilometrů.

U předchozích testů 308 GTi jsem měl prakticky jedinou výhradu k převodovce, která má velmi dlouhé dráhy a poněkud gumovější řazení a v této disciplíně ji ostatní modely deklasují. Rychlosti nezapadají úplně snadno, je citit jak se páka zadrhne u neutrálu a pak před zařazením rychlosti. Tomu se dá pomoci meziplyny, které pomohou snadnému podřazení - tady jsem marně vzpomínal na rev matching u i30N - funkce elektronického “meziplynu” mi tu po zkušenosti s i30N trochu chyběla. Naopak ostré brzdy jsou božské a už ťuknutí do pedálu vyvolá okamžitý brzdný účinek, který při následném brždění slábne a nechává tak mechanickou zpětnou vazbu od brzd pro lepší kontrolu nad autem. Kromě jednoho tlačítka Sport chybí jakékoliv možnosti nastavení auta. Ta možnost auto trochu přizpůsobit může být pro někoho zásadním důvodem pro jiný vůz, ale Peugeot je ve svém výchozím nastavením skvělým kompromisem pro jakýkoliv typ jízdy.

Sportu zdar

Na mapě hledám kam GTIčko vzít, abych ho trochu “provětral”. Vyrážím do východní části Krušných hor, kde na opuštěných hřebenech nechám 308, ať mi připomene, jakou radost umí řidiči udělat. A ta se dostaví velmi rychle. Auto s krásným zvukem letí vpřed, gumy se drží asfaltu, tužší podvozek a nízkoprofilové gumy poskytují skvělý kontakt se světem kolem mne. Ani dost rozbitá silnice při rychlejší jízdě není pro 308 větší problém. Tuhé tlumiče drží auto na zemi i na horším povrchu. Diferenciál s omezenou svorností Torsen umožňuje v zatáčkách GTIčku nakládat tak, že je to k nevíře. Omezením je hlavně pud sebezáchovy a předvídavost. Z nuly na sto za 6 vteřin je hodnota zajímavá, ale umí jí dnes už i SUV. 308 exceluje v zatáčkách. Úroveň, s jakou se Michelin Pilot Sport pneumatiky 235/35 R19 drží asfaltu je fascinující. Na moment zkouším přepnout na režim Sport, ale hned si vzpomenu na jeho úskalí. Kromě toho, že zčervenají budíky a není tak vidět červené pole otáčkoměru, tak se z reproduktorů lyne umělý zvuk, který mě po chvíli přestane bavit. Obětuju tak rychlejší reakci na plyn a tužší řízení a sportovní mód už neaktivuju. I tak jsou reakce na plyn dostatečně rychlé, i tak má motor nad 2 tisíci otáčkami sílu pekelnou, i tak jsem za rychlostními limity během pár vteřin. Rychlá jízda je tak hodně o druhém a třetím rychlostním stupni. A ty otáčky, jak letí nahoru, z výfuku se linou kilogramy vzduchu za doprovodu krásného basového dunění. A pak brzdy, meziplyn, podřadit, v půlce zatáčky plný plyn a být připraven na to, že volant se bude vzpínat. Ale jen tak, aby prozradil, že diferenciál Torsen se snaží najít přilnavost, tam, kde ji druhé kolo ztratilo. Prostě paráda. 

Kromě výše popsaných krás a pozitiv je pár drobností, které život s autem komplikují a prozrazují, že auto není úplně na vrcholu, co se týče elektroniky. Nejvíc překvapí zapínání vyhřívání sedaček v přihrádce před řadící pákou, což je vyloženě nepraktické. Nelíbila se mi ani úroveň Lane Assist, pomocníka pro udržování v pruhu, který nefunguje moc spolehlivě. 

Návrat do reality

Spotřeba je podle mě nad očekávání dobrá, i když motor vyžaduje dražší Natural 98. Není problém vidět na palubním počítači čísla začínající číslicí 6. Klidná jízda v kombinaci s nějakými kolonami je kolem 7 litrů. Drsnější zacházení hodnoty posouvá, ale bavíme se třeba o 9 až 10 litrech. Not bad. V Českých kotlinách má Peugeot tvrdého soupeře, protože proti domácí Škodě Octavii RS, která za podobné peníze nabízí podobnou dynamiku, výrazně více místa všude a o generaci pokročilejší paletu i funkci elektronických asistentů, jen těžko hledá trumfy. Každopádně 308 je určitě agilnější a lépe jí svědčí prudké zatáčky, kufr má také nemalý (420 litrů) a rozhodně na silnici bude vyjímečnější. Navíc i ona se dá celkem dobře použít jako jediné auto v rodině. 

Plusy

  • univerzální použití
  • skvělé jízdní vlastnosti a technika
  • dobrá spotřeba
  • decentní design

Mínusy

  • umělý zvuk ve sport modu
  • vrtochy elektroniky
  • výroba je ukončena

Rivalové

Renault Megane R.S.
Cena od858 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon205 kW - 221 kW
Maximální rychlost255 - 260 Km/h
Spotřeba6.9 - 8 l/100km
Akcelerace5.7 - 5.8 s
CUPRA Leon
Cena od484 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 213 kW
Maximální rychlost197 - 250 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.5 l/100km
Akcelerace6 - 10.9 s
Ford Focus ST
Cena od759 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon140 kW - 206 kW
Maximální rychlost220 - 250 Km/h
Spotřeba4.8 - 7.9 l/100km
Akcelerace5.7 - 7.6 s
Hyundai i30 N
Cena od739 990 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon184 kW - 202 kW
Maximální rychlost250 - 250 Km/h
Spotřeba7.7 - 7.8 l/100km
Akcelerace6.1 - 6.4 s
Volkswagen Golf GTI
Cena od873 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon180 kW - 213 kW
Maximální rychlost250 - 250 Km/h
Spotřeba6.3 - 6.7 l/100km
Akcelerace5.6 - 6.2 s
BMW Řada 1
Cena od648 700 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon85 kW - 225 kW
Maximální rychlost200 - 250 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.8 l/100km
Akcelerace4.8 - 10.3 s
0
Porovnávač
TOPlist