Multivan 6.1 – univerzální legenda
70 let na trhu a šest generací - to je bilance, kterou se nemůže chlubit žádný jiný model než Volkswagen Transporter. Doba se ale zrychluje, a tak šestá generace dostává facelift po pouhých 4 letech na trhu. Facelift je to navíc podle automobilky tak zásadní, že si zaslouží vlastní označení 6.1 - v případě námi testovaného vozu tedy celým jménem Multivan 6.1.

Pro koho?
Multivan je snem lidí vyznávající aktivní životní styl a musím říct, že úplně oprávněně - žádný jiný vůz totiž neposkytne takovou variabilitu a pohodlnost jako právě Multivan. Kola, surfy, lyže, snowboardy, to vše se vejde dovnitř, jakýkoliv náklad lze samozřejmě přichytit pomocí oček a navíc díky kolejnicovému systému sedaček okolo něj posadit celou rodinu. Nic nemusí na střechu a uvnitř auta je drahé sportovní vybavení určitě více v bezpečí než vně. Navíc zadní lavici lze složit zcela do roviny, čímž se z ní stane pohodlná postel, jejíž komfort lze ještě umocnit příplatkovým Multiflexboardem, který prodlouží spací plochu. Spaní v už tak variabilním autě tedy nestojí žádný prostor navíc, což ještě umocňuje svobodu cestování. Navíc lze připlatit i třeba integrovanou dětskou sedačku pro děti od 15 do 36kg, která také nezabírá prakticky žádné místo navíc. Díky své výšce a prostoru se lze v Multivanu i velmi dobře pohybovat a třeba i převlékat na sport, pokud venku není zrovna hezky - i když SUV mají aktivní životní styl prakticky ve svém názvu, tak Multivan v této disciplíně vše zvládá lépe.

Zvládne i rutinu?
Multivan je přitom auto na každý den - skvělý stolek, který lze také posouvat v rámci kolejnic lze použít třeba pro laptop, který je možné nabíjet z 230V zásuvky, jež je podpořená ještě druhou baterií. Připlatit lze samozřejmě i nezávislé topení, takže mobilní kanceláři vůbec nic nebrání. Sedadla v prostřední řadě jsou navíc otočná, připlatit lze i za otočná sedadla řidiče a spolujezdce, přijdeme tak ale o výškovou nastavitelnost. Auto je navzdory svému krabicovému tvaru nečekaně vhodné i pro rychlé přesuny, české dálniční tempo zvládá s přehledem a jistě by mu nevadilo ani to německé. Elektronika zvládá kompenzovat boční vítr, sedmistupňová DSG převodovka má i v dálničním tempu optimální otáčky a vůz je příkladně odhlučněný, na čemž má svůj podíl jistě i akustický paket se zesílenými skly.
Testovaný model byl vybaven naftovým 110kW motorem (vrcholem je 146kW biturbo), který překvapil svou dostatečnou dynamikou, jakou dovede tento dvou tunový vůz rozpohybovat i příznivou spotřebou, jejíž tabulková hodnota 8 litrů na 100km se dá nejen že dorovnat, ale s lehkou nohou se lze dostat i pod ní. Multivan může mít i 80 litrovou nádrž, se kterou pak na jedno dotankování dojede hodně přes 1000 km - třeba při cestě do Španělska tak zvládnete přejet celou Francii s drahou naftou a natankovat až v Barceloně.

Zábava na palubě
O zábavu na palubě je postaráno - mobil nabijete bezdrátově nebo prostřednictvím USB-C portů, které jsou dva vepředu a dva vzadu. Mimochodem, bezdrátová nabíječka je zde řešená asi nejlépe, co jsem zatím viděl - mobil se vkládá téměř vertikálně do šikmé pogumované přihrádky, kde jej na konci drží gumový “zub”. Je tak dostatečně zabezpečený, nehýbe se, neruší a přitom jej lze snadno vytáhnout a opět vložit a do přihrádky se vejdou i větší modely. Konektivitu pak zajišťuje kromě standardního Bluetooth i bezdrátové zrcadlení telefonu v podobě Apple CarPlay/Android Auto. Auto také může mít vlastní připojení k internetu a s tím i wifi pro posádku, zmiňovaná 230V zásuvka je pak funkční i při vypnutém voze s pojistkou proti vybití.
Obhospodařovat multimédia pak lze prostřednictvím Discover Media nebo Discover Pro navigace, které se liší zejména velikostí displeje - 8” vs 9.2” palce. Náš vůz byl vybaven tou první, která ještě zachovává fyzické ovládání hlasitosti, což někteří řidiči preferují. Nově také v Multivanu můžete mít skvělý digitální kokpit, který známe z většiny ostatních koncernových vozů. Náš jim vybaven nebyl, nicméně za 12 tisíc bych si jej i připlatil - jen pozor, zobrazovat mapu umí jen v kombinaci s tou dražší navigací. Jediné, co bych možná v Multivanu ocenil, je možnost připlatit si nějaký prémiovější audio systém, nicméně i ten spojený s navigačním systémem hraje velmi slušně.

6.1 = komfort a asistenční systémy
Jedním z hlavních důvodů modernizace byly jízdní asistenty, které se rok od roku zdokonalují, a tak i Multivan musí držet krok - nově dostal funkci Lane Assist, která aktivně brání neúmyslnému opuštění jízdního pruhu (aktivně v pruhu tak jako v jiných modelech VW tedy nevede) a zdokonalený adaptivní tempomat, který nově dokáže i úplně zastavit, i když jen na tři vteřiny - může za to nejspíše fakt, že je stále ještě vybaven klasickou ruční brzdou. Dále tu máme automatické parkování Park Assist, které dokáže najít podélné parkovací místo a zaparkovat do něj i tak velké auto, jako je Multivan. I když je tedy z Multivanu skvělý výhled a má velmi dobrý poloměr otáčení (11.9 metru), stejně se zde automatické fakt hodí a krásně zapadá do filozofie Multivanu - kromě vyššího posezu je jízda v něm prakticky nerozeznatelná od osobního vozu a dokáže jej totiž řídit opravdu každý. A když už jsme u toho parkování - auto má i asistent pro vyparkování Rear traffic alert, který hlídá provoz za vámi při vyjíždění z příčného parkovacího místa a v případě rizika kolize aktivně zasáhne. Stejně tak dokáže zasáhnout při hrozící srážce díky systému Front Assist. Pokud byste pak měli strach z dlouhého rozvoru a manévrování tak vězte, že vylepšeny byly i parkovací senzory tak, aby lépe hlídaly bok vozu.

Závěr: modernizovaná legenda
Ve sportovních komunitách se lidi dělí většinou jen na dvě skupiny - ty, kteří o Transporteru/Multivanu sní, a ty co jej už mají. Auto si totiž za těch 70 let udělalo takovou pověst, že i starší kousky si lidé nechávají opravdu dlouho a i hezké dvacet let staré kousky Multivanu stojí pořád prakticky statisíce. K tomu proč to zmiňuji - s Multivanem se totiž pojí vcelku sebevědomá cenovka, mnou testovaná akční verze byla za 1.6 milionu s DPH, a to ještě zdaleka neměla všechnu výbavu. Za tu cenu ale dostanete auto, které je v tom, k čemu je určené opravdu nejlepší ve své třídě. Přepraví vás a cokoliv budete chtít rychle, bezpečně a navíc ani dlouhé cesty nebudou díky jízdním asistentům nijak namáhavé. Lze jej proměnit v postel nebo stěhovák prakticky jen posunutím sedaček a kdybyste potřebovali, nahradí vám i kancelář. A už chápu, co na něm všichni vidí - takovou svobodu v cestování, jakou umí Multivan, moc jiných aut nabídnout nedokáže.
Pozn.: Extravagantní polep vozu odkazuje na chystající se sraz všech generací VW Transporter, který se uskuteční 25. - 27.9. 2020. Více informací bude k dispozici na transportersraz.cz.