Multivan 6.1 – univerzální legenda

,

70 let na trhu a šest generací - to je bilance, kterou se nemůže chlubit žádný jiný model než Volkswagen Transporter. Doba se ale zrychluje, a tak šestá generace dostává facelift po pouhých 4 letech na trhu. Facelift je to navíc podle automobilky tak zásadní, že si zaslouží vlastní označení 6.1 - v případě námi testovaného vozu tedy celým jménem Multivan 6.1.

Pro koho?

Multivan je snem lidí vyznávající aktivní životní styl a musím říct, že úplně oprávněně - žádný jiný vůz totiž neposkytne takovou variabilitu a pohodlnost jako právě Multivan. Kola, surfy, lyže, snowboardy, to vše se vejde dovnitř, jakýkoliv náklad lze samozřejmě přichytit pomocí oček a navíc díky kolejnicovému systému sedaček okolo něj posadit celou rodinu. Nic nemusí na střechu a uvnitř auta je drahé sportovní vybavení určitě více v bezpečí než vně. Navíc zadní lavici lze složit zcela do roviny, čímž se z ní stane pohodlná postel, jejíž komfort lze ještě umocnit příplatkovým Multiflexboardem, který prodlouží spací plochu. Spaní v už tak variabilním autě tedy nestojí žádný prostor navíc, což ještě umocňuje svobodu cestování. Navíc lze připlatit i třeba integrovanou dětskou sedačku pro děti od 15 do 36kg, která také nezabírá prakticky žádné místo navíc. Díky své výšce a prostoru se lze v Multivanu i velmi dobře pohybovat a třeba i převlékat na sport, pokud venku není zrovna hezky - i když SUV mají aktivní životní styl prakticky ve svém názvu, tak Multivan v této disciplíně vše zvládá lépe. 

Zvládne i rutinu?

Multivan je přitom auto na každý den - skvělý stolek, který lze také posouvat v rámci kolejnic lze použít třeba pro laptop, který je možné nabíjet z 230V zásuvky, jež je podpořená ještě druhou baterií. Připlatit lze samozřejmě i nezávislé topení, takže mobilní kanceláři vůbec nic nebrání. Sedadla v prostřední řadě jsou navíc otočná, připlatit lze i  za otočná sedadla řidiče a spolujezdce, přijdeme tak ale o výškovou nastavitelnost. Auto je navzdory svému krabicovému tvaru nečekaně vhodné i pro rychlé přesuny, české dálniční tempo zvládá s přehledem a jistě by mu nevadilo ani to německé. Elektronika zvládá kompenzovat boční vítr, sedmistupňová DSG převodovka má i v dálničním tempu optimální otáčky a vůz je příkladně odhlučněný, na čemž má svůj podíl jistě i akustický paket se zesílenými skly. 

Testovaný model byl vybaven naftovým 110kW motorem (vrcholem je 146kW biturbo), který překvapil svou dostatečnou dynamikou, jakou dovede tento dvou tunový vůz rozpohybovat i příznivou spotřebou, jejíž tabulková hodnota 8 litrů na 100km se dá nejen že dorovnat, ale s lehkou nohou se lze dostat i pod ní. Multivan může mít i 80 litrovou nádrž, se kterou pak na jedno dotankování dojede hodně přes 1000 km - třeba při cestě do Španělska tak zvládnete přejet celou Francii s drahou naftou a natankovat až v Barceloně. 

Zábava na palubě

O zábavu na palubě je postaráno - mobil nabijete bezdrátově nebo prostřednictvím USB-C portů, které jsou dva vepředu a dva vzadu. Mimochodem, bezdrátová nabíječka je zde řešená asi nejlépe, co jsem zatím viděl - mobil se vkládá téměř vertikálně do šikmé pogumované přihrádky, kde jej na konci drží gumový “zub”. Je tak dostatečně zabezpečený, nehýbe se, neruší a přitom jej lze snadno vytáhnout a opět vložit a do přihrádky se vejdou i větší modely.   Konektivitu pak zajišťuje kromě standardního Bluetooth i bezdrátové zrcadlení telefonu v podobě Apple CarPlay/Android Auto. Auto také může mít vlastní připojení k internetu a s tím i wifi pro posádku, zmiňovaná 230V zásuvka je pak funkční i při vypnutém voze s pojistkou proti vybití. 

Obhospodařovat multimédia pak lze prostřednictvím Discover Media nebo Discover Pro navigace, které se liší zejména velikostí displeje - 8” vs 9.2” palce. Náš vůz byl vybaven tou první, která ještě zachovává fyzické ovládání hlasitosti, což někteří řidiči preferují. Nově také v Multivanu můžete mít skvělý digitální kokpit, který známe z většiny ostatních koncernových vozů. Náš jim vybaven nebyl, nicméně za 12 tisíc bych si jej i připlatil - jen pozor, zobrazovat mapu umí jen v kombinaci s tou dražší navigací. Jediné, co bych možná v Multivanu ocenil, je možnost připlatit si nějaký prémiovější audio systém, nicméně i ten spojený s navigačním systémem hraje velmi slušně. 

6.1 = komfort a asistenční systémy

Jedním z hlavních důvodů modernizace byly jízdní asistenty, které se rok od roku zdokonalují, a tak i Multivan musí držet krok - nově dostal funkci Lane Assist, která aktivně brání neúmyslnému opuštění jízdního pruhu (aktivně v pruhu tak jako v jiných modelech VW tedy nevede) a zdokonalený adaptivní tempomat, který nově dokáže i úplně zastavit, i když jen na tři vteřiny - může za to nejspíše fakt, že je stále ještě vybaven klasickou ruční brzdou. Dále tu máme automatické parkování Park Assist, které dokáže najít podélné parkovací místo a zaparkovat do něj i tak velké auto, jako je Multivan. I když je tedy z Multivanu skvělý výhled a má velmi dobrý poloměr otáčení (11.9 metru), stejně se zde automatické fakt hodí a krásně zapadá do filozofie Multivanu - kromě vyššího posezu je jízda v něm prakticky nerozeznatelná od osobního vozu a dokáže jej totiž řídit opravdu každý. A když už jsme u toho parkování - auto má i asistent pro vyparkování Rear traffic alert, který hlídá provoz za vámi při vyjíždění z příčného parkovacího místa a v případě rizika kolize aktivně zasáhne. Stejně tak dokáže zasáhnout při hrozící srážce díky systému Front Assist. Pokud byste pak měli strach z dlouhého rozvoru a manévrování tak vězte, že vylepšeny byly i parkovací senzory tak, aby lépe hlídaly bok vozu.

Závěr: modernizovaná legenda

Ve sportovních komunitách se lidi dělí většinou jen na dvě skupiny - ty, kteří o Transporteru/Multivanu sní, a ty co jej už mají. Auto si totiž za těch 70 let udělalo takovou pověst, že i starší kousky si lidé nechávají opravdu dlouho a i hezké dvacet let staré kousky Multivanu stojí pořád prakticky statisíce. K tomu proč to zmiňuji - s Multivanem se totiž pojí vcelku sebevědomá cenovka, mnou testovaná akční verze byla za 1.6 milionu s DPH, a to ještě zdaleka neměla všechnu výbavu. Za tu cenu ale dostanete auto, které je v tom, k čemu je určené opravdu nejlepší ve své třídě. Přepraví vás a cokoliv budete chtít rychle, bezpečně a navíc ani dlouhé cesty nebudou díky jízdním asistentům nijak namáhavé. Lze jej proměnit v postel nebo stěhovák prakticky jen posunutím sedaček a kdybyste potřebovali, nahradí vám i kancelář. A už chápu, co na něm všichni vidí - takovou svobodu v cestování, jakou umí Multivan, moc jiných aut nabídnout nedokáže. 

Pozn.: Extravagantní polep vozu odkazuje na chystající se sraz všech generací VW Transporter, který se uskuteční 25. - 27.9. 2020. Více informací bude k dispozici na transportersraz.cz.

98%
HODNOCENÍ

Plusy

  • prakticky neomezené možnosti variability interiéru
  • skvělé jízdní vlastnosti umožňující rychlé přesuny
  • moderní asistenční systémy

Mínusy

  • chybí bezklíčový přístup
  • chybí asistent pro jízdu v kolonách
  • cena

Rivalové

Volkswagen Caravelle
Cena od961 570 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 146 kW
Maximální rychlost157 - 182 Km/h
Spotřeba6 - 6.6 l/100km
Akcelerace11.9 - 16.4 s
Ford Tourneo Custom
Cena od921 718 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon79 kW - 136 kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba5.5 - 6.7 l/100km
Akcelerace- - - s
CITROËN SPACETOURER M
Cena od901 450 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 130 kW
Maximální rychlost170 - 170 Km/h
Spotřeba5.6 - 6 l/100km
Akcelerace9.8 - 10.8 s
CITROËN SPACETOURER BUSINESS M
Cena od853 050 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 130 kW
Maximální rychlost170 - 170 Km/h
Spotřeba5.3 - 5.9 l/100km
Akcelerace9.8 - 10.8 s
Peugeot Traveller
Cena od816 750 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 130 kW
Maximální rychlost170 - 172 Km/h
Spotřeba4.8 - 5.9 l/100km
Akcelerace9.8 - 11.7 s
Renault Trafic Passenger
Cena od749 900 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 125 kW
Maximální rychlost165 - 179 Km/h
Spotřeba6.8 - 6.9 l/100km
Akcelerace- - - s
Ford Transit Connect Kombi
Cena od600 317 Kč
Palivadiesel
Převodovkam
PohonFWD
Výkon74 kW - 88 kW
Maximální rychlost163 - 171 Km/h
Spotřeba4.7 - 5 l/100km
Akcelerace12.6 - 13.3 s
Volkswagen California
Cena od1 386 646 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 146 kW
Maximální rychlost157 - 182 Km/h
Spotřeba6.2 - 6.7 l/100km
Akcelerace12.9 - 17.9 s
Ford Transit Custom Kombi
Cena od871 866 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon79 kW - 125 kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba5.3 - 6.5 l/100km
Akcelerace- - - s
Fiat Ducato
Cena od831 270 Kč
PalivaCNG diesel
Převodovkam
PohonFWD
Výkon100 kW - 131 kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba6.8 - 13.6 l/100km
Akcelerace- - - s
Volkswagen Transporter Kombi
Cena od828 449 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 146 kW
Maximální rychlost157 - 182 Km/h
Spotřeba5.8 - 6.5 l/100km
Akcelerace11.9 - 16.4 s
Ford Transit Custom Nugget
Cena od799 447 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 136 kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba6.8 - 7 l/100km
Akcelerace- - - s
CITROËN Jumper
Cena od790 977 Kč
Palivadiesel
Převodovkam
PohonFWD
Výkon88 kW - 120 kW
Maximální rychlost155 - 160 Km/h
Spotřeba6 - 6.5 l/100km
Akcelerace- - - s
Peugeot Boxer
Cena od789 162 Kč
Palivadiesel
Převodovkam
PohonFWD
Výkon88 kW - 121 kW
Maximální rychlost155 - 160 Km/h
Spotřeba6 - 6.6 l/100km
Akcelerace- - - s
Opel Zafira Life
Cena od768 990 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 130 kW
Maximální rychlost170 - 185 Km/h
Spotřeba4.8 - 6 l/100km
Akcelerace10.4 - 14.3 s
Peugeot Expert
Cena od665 500 Kč
Palivadiesel
Převodovkam
PohonFWD
Výkon88 kW - 110 kW
Maximální rychlost172 - 184 Km/h
Spotřeba4.8 - 5.5 l/100km
Akcelerace- - - s
Opel Vivaro Combi
Cena od664 990 Kč
Palivadiesel
Převodovkam
PohonFWD
Výkon88 kW - 110 kW
Maximální rychlost170 - 182 Km/h
Spotřeba4.8 - 5.4 l/100km
Akcelerace12.6 - 13.9 s
Mercedes-Benz V
Cena od1 062 500 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonRWD
Výkon100 kW - 140 kW
Maximální rychlost178 - 205 Km/h
Spotřeba6.1 - 7.5 l/100km
Akcelerace9.5 - 14.7 s
Mercedes-Benz Vito
Cena od695 145 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 176 kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba5.6 - 6.5 l/100km
Akcelerace- - - s
0
Porovnávač
TOPlist