DCC alias adaptivní podvozek kombinuje sport a komfort – jak funguje?

,

Pro nastavení ideálního poměru pohodlí při jízdě a ovladatelností slouží DCC, neboli adaptivní regulace podvozku, která se dodává do aut na přání. Můžete si tak užít plnohodnotnou jízdu. Jak tato technologie funguje, v čem spočívají její výhody a kde ji můžete najít?

DCC alias adaptivní podvozek

U adaptivního podvozku máte na výběr jeden ze tří režimů: Sport, Normal a Comfort.Ty si zvolíte buď na voliči či pomocí tlačítka. Regulaci má na starost řídící jednotka. Ta monitoruje pohon kol a náklon vozu a dle toho je upravován podvozek. DCC tyto informace monitoruje permanentně, dle toho je průběžně a reaguje na vzniklé okolnosti, stejně tak se řídí zvoleným módem, který upravuje tuhost odpružení, posilovač a reakci na plyn. Pro režim Comfort je vše nastaveno pro co nejpohodlnější jízdu, zatímco u režimu Sport se hledí na dynamičnost. V některých případech DCC umožňuje řidiči nastavit jízdní režim dle jeho vlastních představ.

Varianty, které se v autě můžou objevit, jsou DCC se standardním nastavením pro vyvážený komfort a dynamiku a DCC R, což je sportovní verze, která nabídne o něco méně pohodlnou, za to dynamičtější jízdu. Výběr z těchto dvou možností můžete najít například v Arteonu.

Jak funguje DCC

Celý princip DCC závisí na elektricky regulovaných tlumičích, které jsou řízeny centrální jednotkou dle informací ze snímačů zdvihu kola a zrychlení. Útlum tlumiče je ovlivněn průtokem kapaliny elektromagnetickým ventilem ovládaným centrální jednotkou. To umožňuje reagovat během krátké chvíle a zajistit tak případné změny v systému.

Pro režim Comfort je nutné nastavit měkký podvozek. To znamená, že se zvýší pružení kol, čemuž zároveň pomáhají i podélná ramena silentbloků a menší pohyb karosérie, což má za následek pohodlí pro řidiče i spolujezdce. Pokud auto nedisponuje tlumiči, jízdní vlastnosti a bezpečnost se zhoršují. Tlumiče totiž dokáží například utlumit odskoky kol, což může být užitečné například při předcházení smyku.

Jak funguje DCC u Octavie? Zdroj: Škoda Auto a.s.

Typ č. 1: S palubní elektronikou

Existuje několik variant adaptivních tlumičů. DCC patří mezi takzvaný semiaktivní podvozek. Je propojen s palubní elektronikou a hraje u něj hru již zmíněná regulace průtoku oleje, který určuje ventil na boku tlumiče. Jednotka bere v potaz všechny okolnosti řízení, tudíž se lépe přizpůsobí řízení. To, co může být nevýhodou tohoto typu, je především nutnost přesného naladění elektroniky a vysoké nároky na velké množství informací, díky kterým se dokáže podvozek přizpůsobit situacím. Můžete se setkat se značením jako CCD, CDC a EDC.

Typ č. 2: Pasivní tlumič s přepouštěcím kanálem

Dalším z nich je pasivní tlumič s přepouštěcím kanálem. Ten je ovlivněn intenzitou stlačení. Když se dostane tlumič přes hranici, ztuhne a vytvoří tak lepší podmínky pro dynamičtější manévry na silnici. Toto konstrukční řešení najdete například u Hondy Accord. Stejná konstrukce s elektromagnetickým ventilem regulující průtok oleje umožňuje aktivně ovládat tlumiče. Tuto možnost nabízí například Volkswagen Polo.

Výhody tohoto systému jsou rozšířené možnosti, u kterých není nutná přítomnost elektroniky. Naopak však nedokáží přizpůsobovat se určitým situacím na silnici, které jsou pro jízdu rozhodující.

Typ č. 3: Magnetoreologické tlumiče

Posledním typem jsou tlumiče naplněné magnetickou kapalinou a jejich píst je doplněn elektromagnetem, který během průchodu elektrického proudu vytváří magnetické pole a působí na částice. Olej mění viskozitu podle orientace nanočástic. Původní návrh byl však pro NASA k řízení toku materiálů ve stavu beztíže. Jeho aplikace v automobilech zařídil koncern GM.

Kde najdete DCC

DCC najdete například u autech koncernu Škoda, Volkswagen nebo SEAT. U vozů Škoda byl první automobil disponující DCC adaptivním podvozkem model Superb třetí generace se svým Driving Mode Select a řidič tak může zvolit jeden z nabízených profilů. Označení CCD najdete u automobilek Ford, přesněji například model Ford Mondeo. Úplně rozdílné značení, a sice AST, přesněji FlexRide, používá Opel.

Adaptive chassis control DCC. zdroj: Volkswagen AG

Pokud toužíte po pohodlnější jízdě, kterou si můžete sami regulovat, rozhodně je DCC spolehlivým řešením. Může vám tak zajistit větší bezpečí, které běžný podvozek nedokáže zcela zaručit, ale zároveň umožní řidiči zvolit si mezi rychlou a dynamičtější jízdou nebo pohodlnou a plynulejší jízdou, která je příjemnější pro běžnou jízdu jak vzhledem k řidiči, tak vůči celé posádce. Navíc tak můžete předejít případnému smyku nebo pomůže při prudkém brzdění a spuštění systému ABS, který zabraňuje blokování kola, a tudíž i ztrátě přilnavosti auta k vozovce.

0
Porovnávač
TOPlist