Hlasové ovládání vozu si s vámi může povídat nebo jen slepě následovat příkazy

,

Za posledních několik let ušlo hlasové ovládání vozidel obrovský kus cesty. Jen si vzpomeňte. Ještě před nedávnem jsme nic takového ani neznali a veškeré funkce auta ovládali jen přes tlačítka. Tedy, ne že by snad na nich mělo být něco špatného. Jsou léty ověřená, dobře fungující a velká spousta lidí na ně dodnes nedá dopustit. Jenomže doba pokročila a tak se čím dál tím častěji může setkat právě s hlasovým ovládáním vozu.

Jak to vypadá v praxi? Velmi záleží na tom, v jakém autě, tedy modelu, sedíte. Některé automobilky pod hlasovým ovládáním vidí jen naučené reakce na základní fráze a klíčová slova. To samozřejmě není špatné, ale už víme, že to jde mnohem lépe. A to od té doby, kdy svět spatřily virtuální asistentky Siri a Alexa, které byly pro moderní hlasové ovládání aut takovým předskokanem. Mimochodem, právě Alexu do svých aut implementovala značka SEAT, ovšem česky neumí. Směrem virtuálního asistenta, tedy, ať jsme přesní, asistentky, šly i automobilky Mercedes-Benz a Škoda. Velmi komunikativního parťáka nabízí také BMW a nově i Volkswagen. Pojďme si je postupně představit.

A začneme u domácí Škody Auto a její virtuální asistentky jménem Laura. Asistentka rozumí i plynně proneseným celým větám, což znamená, že řidič nemusí používat žádné přesně určené pokyny nebo fráze a je dispozici v modelech Scala a Kamiq. Zajímavé je, že v případě potřeby porozumí i dialektům. Aktivujete ji snadno, stačí prostě jen v autě nahlas říct „Okay, Lauro!“, není tedy nutno mačkat žádné tlačítko ani provádět žádnou další akci.

https://vimeo.com/362045568?utm_source=MailGuide&utm_medium=email&utm_content=mgd-link2&utm_campaign=mgd-ŠKODA%20představuje%20novou%20digitální%20asistentku:%20„Okay,%20Lauro!“

Dialog s asistentkou může řidič kdykoli přerušit a zadat nový příkaz, aniž by musel vyčkat na dokončení věty systému. Zadání příkazů tak probíhá mimořádně rychle. Rádio nebo hudební přehrávač se navíc během rozhovoru neztlumí zcela, ale jen mírně, což dotváří atmosféru přirozeného rozhovoru. Mimochodem, v budoucnu bude Laura umět například ovládat více funkcí vozu nebo ještě plynuleji reagovat na celé mluvené věty, což znamená, že bude možný i jednoduchý rozhovor.

Ve videu, které najdete výše, pak škodovka ukazuje, jak její Laura funguje. A nebojte, video je sice v angličtině, ale Laura samozřejmě umí česky.

Mercedes MBUX (Mercedes-Benz User Experience)

Právě s virtuální asistentkou v Mercedesech mám největší zkušenosti. Automobilka ji představila s příchodem nové generace třídy A za sebe může říct, že funguje parádně. Její jméno je samozřejmě Mercedes, ale její aktivace probíhá podle automobilky zvoláním „Hej, Mercedesi“ nebo „Můj Mercedesi“. Mercedes ale byla krásnou slečnou, takže můžu potvrdit, že stejně dobře funguje i oslovení „Hej, Mercedes“.

Následně pak stačí nahlas sdělit, co máte na srdci a to vcelku normální lidskou řečí. Použít jde „Naviguj do“, „Zvyš teplotu“, Jaké je počasí“, ale i několik vtipných perliček. Pokud budete mít možnost si tento systém někdy vyzkoušet, pak se Mercedes zeptejte, jestli vás má ráda nebo co si myslí o BMW či Audi. Odpovědí zná právě na tyto otázky několik a všechny báječně pobaví. Stejně jako v případě Škody, i Mercedes svou asistentku postupně zavede ve všech svých modelech.

Volkswagen

Hlasové ovládání u Volkswagenu je novinkou v modelu Passat. Ten byl uveden teprve nedávno a přiznávám, že se mi do rukou ještě nedostal. Automobilka se ale vydala stejnou cestou, jakou popisujeme výše. V Passatu je možné jednoduše aktivovat intuitivní hlasové ovládání vyslovením "Ahoj, Volkswagene". Systém rozumí celým větám a vy tak s ním můžete vytvářet celkem přirozený dialog. Stejně jako u Mercedesu, ať už je to počasí, dopravní situace nebo třeba nejbližší pizzerie, asistent na požádání zařídí kde, co.

BMW

Čtvrtým do party těch, kteří nabízejí virtuálního spolucestujícího, je BMW. Má to ale háček. Tenhle asistent neumí a v nejbližší době ani nebude umět česky. Ovšem, pokud vládnete němčinou nebo angličtinou, můžete si s ním popovídat. Jen  je potřeba celé auto nastavit do jednoho z těchto dvou jazyků.

Asistent mnichovské automobilky se aktivuje jednoduchým zvoláním „Hey BMW“, jen nezapomeňte ta písmenka říct v tom zvoleném jazyce. Následně BMW funguje úplně stejně, jako v asistentky v Mercedesu nebo Škodovce. Dokonce je schopno zkontrolovat hladinu oleje v autě a případně vám říct, že by to chtělo jej dolít.

Jak vidno, virtuální asistentky a hlasové ovládání aut je v rozletu. Tuto vychytávku nabízí v nějakém provedení čím dál tím víc automobilek. Ty výše zmíněné mají, podle mého, asistenty asi nejpropracovanější, obzvlášť Mercedes. Ale zapomenout nesmíme ani na Audi, která takového spolucestujícího také nabízí. Jen je potřeba k jeho aktivaci mačkat tlačítko hlasového ovládání a pracovat jen s přesně danými frázemi. Je ale jistě jen otázkou času než budeme při potřebě tankovat prostě jen říkat: „Hej, Audi. Potřebuji nejbližší čerpací stanici“. A její trasa se okamžitě zobrazí v navigaci.

A podobně to bude vypadat i u ostatních automobilek. Žádná jistě nebude chtít zůstat pozadu.

0
Porovnávač
TOPlist