Popis modelu
Úvod
Volkswagen Passat přichází na trh již v osmé generaci, ta první spatřila světlo světa v roce 1973. Současná generace, označovaná jako Volkswagen Passat B8, byla představena 3. července 2014. V roce 2015 Passat zvítězil v anketách Car of The Year a IF Gold.
Verze a výbavy
Volkswagen Passat existuje ve dvou karosářských variantách (sedan a kombi) a ve dvou stupních výbav - Comfortline a Highline. V nabídce je trojice benzinových motorů (1,4 TSI, 1,8 TSI a 2,0 TSI), například v České republice se ale určitě prodá více dieselových motorů (1.6 TDI, 2,0 TDI a 2,0 BiTDI). Zatímco motory 1,4 TSI a 1,6 TDI jsou k dispozici pouze s manuální šestistupňovou převodovkou, vrcholné motorizace 2,0 TSI a 2,0 BiTDI se pojí výhradně s šesti nebo sedmistupňovým automatem. Pohon všech kol je dostupný pro motorizace 2,0 TDI, 2,0 BiTDI a 2,0 TSI, v porovnatelných případech je o 65000,-Kč dražší než vůz s pohonem pouze přední nápravy. Cenově nejdostupnější VW Passat ve verzi sedan je poháněn benzinovým motorem 1,4 TSI s výkonem 92kW a stojí 664900,-Kč. Opačný pól ceníku okupuje motor 2,0 TSI s automatickou převodovkou a pohonem všech kol za 1075900,-Kč. Přestože ceník verze kombi, označované Passat Variant, zcela nekopíruje ceník výchozího sedanu, příplatek za praktičtější pětidveřovou karoserii činí 25000,-Kč.
Plug-in-Hybrid Volkswagen Passat GTE
Pro příznivce moderních technologií a životního prostředí nabízí Volkswagen nad rámec konvenčních modelů obě karosářské varianty Volkswagenu Passat ve verzi Plug-in-Hybrid s označením GTE. Automobil v sobě spojuje ekologicky šetrný způsob pohonu s možností sportovní jízdy po zvolení jízdního režimu stiskem speciálního tlačítka GTE. Cena vozu Passat GTE je stanovena na 1162900,-Kč, v případě kombíku Variant je o 20 tisíc vyšší. Kombinaci možnosti ujet bezemisně až 50km čistě na elektriku a dojezd 1000km na čele vozu prozrazuje modrá linie, která je charakteristickým designovým prvkem elektromobilů, na sportovní ambice GTE zase poukazují LED světla ve tvaru písmene C a výrazná chromovaná maska chladiče. Vůz je vybaven spalovacím motorem 1,4 TSI (115kW) a elektromotorem (85kW). Pokud je venkovní teplota vyšší než -10°C a nepotřebujeme se pohybovat rychlostí vyšší než 130km/h, vystačíme si s čistě elektrickým pohonem e-Mode. Ve zcela opačném režimu Sport dojde k progresivnímu nastavení řízení i podvozku a spalovací motor s elektromotorem pracují synchronně. Nabíjení vysokonapěťové baterie se provádí prostřednictvím zásuvky v mřížce chladiče. Ze zcela vybitého stavu se baterie nabije za 4 hodiny a 15 minut, tento čas lze zkrátit na 2 hodiny a 30 minut použitím tzv. Wallboxu. Exkluzivní charakter Passatu GTE o sobě dává vědět i v interiéru díky sedadlům čalouněným kombinací kůže Vienna a alcantary, modře prošitému volantu, hliníkovým doplňkům, černým prvkům ve vysokém lesku a osvětlení Ambiente.
Exteriér
Při pohledu na novou generaci Volkswagenu Passat nás zaujmou dynamické linie podtržené dlouhým rozvorem a krátkými převisy karoserie. Oproti předchozí generaci na první pohled zaujmou výrazně tvarované LED světlomety vpředu a rovněž zadní světla využívající LED technologii. Celkový vzhled výrazně dokreslují kola ve velikosti 16 až 19 palců.
Interiér
Na pomezí exteriéru a interiéru vozidla se nachází elektricky ovládané panoramatické střešní okno, ve verzi Variant doplněné o panoramatickou střechu. Zajímavou novinkou je Active Info Display za 17300,- Kč nebo 22300,-Kč, v závislosti na stupni výbavy. Displej o velikosti 12 palců nahrazuje v kapličce přístrojů klasický tachometr a otáčkoměr a umožňuje vysokou míru přizpůsobení zobrazení informací Vašim požadavkům. V zorném poli řidiče tak může být zobrazena navigace, data z dalších asistenčních systémů automobilu nebo například telefonní seznam. K navození příjemné atmosféry na palubě slouží osvětlení Ambiente Plus, jehož tři různé odstíny osvětlují linii pod dekoračními lištami dveří. Na základě klíče, kterým je vozidlo odemčeno, vůz přivítá řidiče jménem a přenastaví sedadla, vnější zpětná zrcátka, předvolby rádia a další funkce dle přednastavených parametrů. Vnějším velkorysým rozměrům odpovídá nejen prostor pro posádku, ale i bohatě dimenzovaný zavazadlový prostor.
Infotainment
V sériové výbavě nalezneme rádio Composition Media s barevným dotykovým TFT displejem o velikosti 6,5 palce a přibližovacími senzory. Doplněno je CD přehrávačem, slotem na SD kartu, rozhraním AUX-IN, USB konektorem, bluetooth připojením mobilního telefonu a osmi reproduktory. V rámci příplatkové výbavy jsou v nabídce dva navigační systémy, Discover Media a Discover Pro. Discover Media za 20800,-Kč rádio Composition Media doplňuje o druhý slot na SD kartu a soubor navigačních map pro celou Evropu. S navigačním systémem Discover Pro v ceně 54100,-Kč získáte navíc pevný disk, DVD přehrávač a možnost hlasového ovládání. Prostřednictvím systému Car-Net Vám systém dokáže ukázat ideální trasu na základě aktuálních dopravních informací z internetu. Softwarové rozhraní App-Connect umožňuje prostřednictvím displeje palubního infotainmentu ovládat vybrané aplikace na mobilním telefonu.
Bezpečnost a asistenční systémy
Kromě dnes již běžných asistenčních systémů nabízí poslední generace Volkswagenu Passat několik asistentů, které si zaslouží zvýšenou pozornost. Jedním z nich je systém monitorování okolí vozu Area View, který na displeji infotainmentu zobrazuje záběry ze čtyř kamer, na jejichž základě dokonce umí vypočítat obraz situace z ptačí perspektivy. Bezbečnost provozu bezpochyby spolehlivě zvyšuje Automatická regulace odstupu ACC, která ve vozech s automatickou převodovkou DSG nejen brzdí, ale i sama pokračuje v jízdě, to vše funguje do rychlosti 160km/h. Podobně užitečný umí být systém Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City, který nejen upozorňuje na blížící se riziko srážky, ale v případě potřeby sám aktivně zasahuje do brzdění. Dalším vylepšením systému Front Assist může být systém rozpoznávání chodců, který prostřednictvím dvou senzorů umístěných v přední části vozu, radaru v mřížce chladiče a kamery pod vnitřním zpětným zrcátkem umí zaregistrovat chodce před vozidlem. Kromě upozornění řidiče na hrozící nebezpečí a přípravy brzdného systému vyvolává i nouzové brzdění. Zastavit vozidlo a varovat ostatní účastníky silničního provozu v případě náhlého zdravotního selhání řidiče umí systém Emergency assist. Kromě jízdních asistentů zvyšujících bezpečnost a komfort při samotné jízdě Volkswagen nezapomněl ani na usnadnění parkování. Park Assist umí vhodné parkovací místo nejen vyhledat, ale dokonce do něj i sám zajet, na řidiči je pouze ovládání plynového a brzdového pedálu. Parkování s přívěsem zásadně usnadní Trailer Assist, který po stisku příslušného tlačítka a zadání správného směru opět vyžaduje spolupráci řidiče pouze v podobě ovládání pedálů plynu a brzdy. V rámci sportovního paketu R-Line se Volkswagen Passat pyšní progresivním řízením pro zajištění kvalitnějšího ovládání vozidla na základě momentálního jízdního režimu.
Konkurenti
I přes nezpochybnitelnou oblíbenost Volkswagenu Passat nebudeme tvrdit, že nemá na trhu konkurenci, často ale bývá právem považován za etalon třídy. Vyrovnat se mu na středoevropském trhu snaží vozy jako Škoda Superb, Ford Mondeo nebo Opel Insignia.