Hyundai Santa Fe – SUV podle původní receptury

,

I když už není „Grand”, tak Santa Fé v nové generaci ze svého půvabu příliš neztratilo - téměř 4.8 metru na délku, objem motoru nikoliv končící, ale začínající na dvou litrech a prostor pro 7 cestujících (nebo 5 a 625 litru nákladu) vypadá, minimálně na papíře, jako recept na poctivé SUV. My jsme se podívali na zoubek vrcholné výbavové verzi Premium s 2.2 litrovým naftovým CRDi, přenášejícím 200 koní na všechna 4 kola. 

Prémiové nejen Premium

Už název výbavového stupně dává tušit, že auto bude vybavené nadstandardně, ale aby toho nebylo málo, testovaný vůz je vybaven navíc ještě paketem Luxury. Ten přidává mimo jiné 19” kola a adaptivní Bi-LED světla. Přitom ale nemusíme zabrušovat do vyšších výbav, abychom dostali adaptivní tempomat, nebo skvělá posuvná a nastavitelná sedadla ve druhé řadě. Kromě zmiňovaných kol se toho moc v rámci výbavových stupňů nemění ani z exteriéru - krásné chromované prvky, netradičně tvarovaná LED světla nebo černá přední maska, trochu připomínající Tucson N-Line, je stejná pro všechny výbavy. 

V duchu prémiovosti se nese i interiér, který kombinuje čalounění s prošíváním s měkčenými plasty a sází na kontrast zaoblených tvarů palubní desky s ostřeji střiženými chromovými doplňky. Vnitřek vozu působí velmi vzdušně, částečně za to může jistě i široká loketní opěrka se spoustou prostoru pro odkládání věcí. Kromě spíše průměrných úložných prostorů ve dveřích je tu ještě praktická úložná "police" přímo před spolujezdcem, ideální třeba na mobilní telefon. Nechybí ani má oblíbená přihrádka na brýle nad zpětným zrcátkem. V duchu praktičnosti se nese i zbytek interiéru - sedadlo spolujezdce lze ovládat z levého boku tlačítky a tak i cestující na zadních sedadlech jej mohou upravit dle svých požadavků. Pohodlí cestujících na zadních sedadlech je přitom u Santa-Fe prioritou - zadní lavice nejen že je posuvná dopředu a dozadu, ale lze nastavit i její sklon. Ten přitom díky tvaru kufru není příliš omezený, a tak zadní sedadla dostaneme sklonem i celkem hluboko do kufru, což je věc, která je mimo minivany vcelku nevídaná a na dlouhé cesty vskutku komfortní. Asi nemá cenu u takto velkého auta zdůrazňovat, že na zadních sedadlech je spoustu místa prakticky ve všech polohách. Komfortní výbavu doplňují i integrované vytahovací stínící roletky v oknech. Jediná škoda je dělení zadních sedaček v poměru pouze 60:40, a to jak z hlediska nastupování do volitelné třetí řady, tak i převážení věcí - chybí totiž i průvlak na lyže. 

Volitelná třetí řada sedadel (včetně vlastní zóny klimatizace) je schována pod příjemným kobercem

Kouzla zavazadelníku

Třetí řada sedadel na tom s místem také není nijak špatně, vyloženě nekomfortně se zde nebude cítit ani průměrný dospělý a přitom zbude místo i na dvě menší zavazadla za nimi. Pokud dvě místa navíc nepotřebujete, dostanete místo nich pod podlážkou skvělý organizér s třemi přihrádkami. Rezerva je přitom umístěna pod autem, takže u obou verzí je místo kromě přihrádky pro nářadí i na další úložný prostor pod podlážkou, umístěný vedle ní, kam se mimochodem vejde i roletka zavazadlového prostoru. Třetí řada sedadel má i vlastní zónu klimatizace s vlastním ovládáním na pravé straně, což je praktické kromě převozu lidí i třeba pro převoz nákupu (improvizovaná skoro-lednička pro nápoje pod roletkou) nebo třeba psa. 

Jízdně jistý

Pojďme k jízdním vlastnostem - Santa Fe se svou vrcholnou motorizací pojí 8 stupňovou převodovku klasické (avšak dnes již lehce upozaděné) konstrukce s hydrodynamickým měničem, která mimo jiné velmi předvídatelně řadí, krásně drží zvolený převod i v kopci a k autu tohoto rozměru se celkově hodí víc než cokoliv jiného. Pěkně spolupracuje i s voličem režimů, kterých je dostatek - eco, comfort, sport nebo smart, který podle stylu jízdy upravuje chování vozu. Co se týče asistentů, tak jízdní komfort je maximální - adaptivní tempomat udržuje bezpečnou vzdálenost i aktivně vede v pruhu, mrtvý úhel můžete sledovat i na velmi jasném a tudíž snadno čitelném head-up displeji, a to včetně strany, ze které nebezpečí hrozí - sice drobnost, ale extrémně praktická. Jednoduché je i parkování, a to díky 360 stupňové kameře, která okamžitě vykreslí okolí vozidla a nabízí několik volitelných pohledů na parkovací situaci včetně přední kamery. Malou výtku mám jen k fungování předních parkovacích senzorů, které se aktivují jen při zařazené zpátečce nebo při aktivaci tlačítkem, nikoliv už při blížení se překážce. Naštěstí je tlačítko alespoň dobře po ruce před loketní opěrkou, nicméně i tak je třeba si na tuto vlastnost zvyknout. 

Jinak je Santa-Fe opravdu uživatelsky přívětivé - tlačítek je sice relativně hodně, ale jsou rozložená do několika tématických zón (nalevo pod volantem, ovládání klimatizace, prostor za voličem automatu), takže se na ně dá lehce zvyknout. Drobnost, která je ale v této třídě celkem nevídaná je fakt, že při jakékoliv změně nastavení se vám na digitálním štítu před řidičem ukáže, co jste právě udělali. Skvělé je to třeba u stěračů, které když přepnete, tak vidíte zvolený stupeň a můžete se tedy místo zkoumání páčky dál věnovat řízení. To samé světla, jízdní režimy, ESP, o všem vám přijde notifikace. Ty jsou v některých případech i interaktivní (zkontrolujte zadní sedadla,..) a lze tak vybrat, aby se vám již nadále nezobrazovali. Abych jen nechválil, tak jednu výtku k uživatelské přívětivosti mám - bezklíčový přístup do auta není nijak skrytý a tlačítka na klikách jsou vždy v černé barvě zepředu, což lehce kazí jinam velmi dobrý estetický dojem z auta. Navíc jsou pouze na předních klikách - u auta této kategorie bych si dovedl představit i možnost otevřít pouze zadní dveře.

Zvládne i terén

Auto jsme projeli i v lehkém terénu, kde si vedlo velmi dobře - nejvíce ho limitoval přejezdový úhel, za který může dlouhý rozvor. Ten je ale také důvodem dobré variability a prostornosti interiéru, která je u rodinného SUV jistě daleko důležitější. Mimo silnici také pomůže již zmiňovaná přední kamera. I mimo terén je pak jízda velmi sebejistá, auto se přehnaně nenaklání a motor má celkem lineární projev, který v kombinaci s skvělým automatem způsobuje, že řízení Santa-Fe je opravdu intuitivní. Jediné, co bych u takto velkého SUV čekal, je trochu lepší tlumení nerovností zejména v nižších rychlostech, klidně i za cenu větší houpavosti a menší sportovnosti. To je ale znát zejména ve srovnání s vozy prémiovější třídy, v této třídě to ze standardu nijak nevybočuje. Potěší ale příkladné ticho v interiéru, které zásadně neovlivní ani vyšší otáčky naftového motoru. 

Přesně v takových situacích přijde vhod kamerový systém včetně přední kamery

Závěr

Hyundai Santa Fe je stylové velké SUV, které dostalo poctivou a ověřenou techniku. V dané motorizaci není nejlevnější, nicméně potěší bohatou základní výbavou, kde je vše důležité a i něco navíc. Nabídne veškeré moderní jízdní asistenty i funkce infotainmentu (CarPlay i AndroidAuto je v ceně od výbavy Style) a své kupce potěší svěžím a minimálně v našich končinách neokoukaným vzhledem podle posledního designového jazyka Hyundai. Samozřejmě, i u Santa Fe najdeme drobnosti, které lze vozu vytknout, nicméně jako celek auto funguje velmi dobře a třeba pro vícečlennou rodinu ho nezbývá než doporučit.

95%
HODNOCENÍ

Plusy

  • silný motor a skvělá převodovka
  • prostornost a variabilita interiéru
  • výbava včetně moderních technologií
  • propracovaný palubní infotainment

Mínusy

  • dělení zadní lavice 60:40
  • absence automatické aktivace předních senzorů
  • absence senzorů pro bezkličový přístup na bočních zadních dveřích

Rivalové

Nissan X-Trail
Cena od795 500 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 117 kW
Maximální rychlost190 - 198 Km/h
Spotřeba6.5 - 8.1 l/100km
Akcelerace10.7 - 12.7 s
Škoda Kodiaq Sportline
Cena od904 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost197 - 211 Km/h
Spotřeba5 - 6.9 l/100km
Akcelerace9.7 - 9.8 s
Seat Tarraco
Cena od789 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost198 - 211 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.3 l/100km
Akcelerace8 - 9.8 s
Volkswagen Tiguan Allspace
Cena od735 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 176 kW
Maximální rychlost198 - 228 Km/h
Spotřeba5 - 8.1 l/100km
Akcelerace6.7 - 9.9 s
Škoda Kodiaq
Cena od716 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost194 - 211 Km/h
Spotřeba5 - 6.9 l/100km
Akcelerace8.6 - 10 s
Škoda Kodiaq Scout
Cena od1 022 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost197 - 211 Km/h
Spotřeba5.4 - 6.9 l/100km
Akcelerace7.5 - 9.7 s
Peugeot 5008
Cena od630 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 130 kW
Maximální rychlost188 - 218 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.7 l/100km
Akcelerace8.3 - 11.1 s
Mitsubishi Outlander
Cena od574 900 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost190 - 192 Km/h
Spotřeba7.1 - 7.5 l/100km
Akcelerace10.9 - 13.3 s
Mercedes-Benz GLB
Cena od911 130 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon85 kW - 165 kW
Maximální rychlost188 - 236 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.2 l/100km
Akcelerace6.9 - 11.3 s
0
Porovnávač
TOPlist