Interiér Peugeotu 208 a nový 3D i-Cockpit: rozhovor s Ericem Dejou

,

V rámci ženevského autosalonu se mi naskytla příležitost vyzpovídat Erica Dejou, který je u Peugeotu již 15 let a pracoval na interiérech v mnoha pro tuto automobilku zásadních modelech, jako je 3008 nebo 5008. Jakožto designový manažer projektu se samozřejmě podílel i na nejnovějším počinu automobilky - Peugeotu 208, tedy další generaci kompaktního hatchbacku.

V rámci ženevského autosalonu se mi naskytla příležitost vyzpovídat Erica Dejou, který je u Peugeotu již 15 let a pracoval na interiérech v mnoha pro tuto automobilku zásadních modelech, jako je 3008 nebo 5008. Jakožto designový manažer projektu se samozřejmě podílel i na nejnovějším počinu automobilky - Peugeotu 208, tedy další generaci kompaktního hatchbacku.

A právě 208 patří (nejen) dle mého názoru k nejzajímavějším mainstream  automobilům, které byly v Ženevě vystaveny - kombinuje designové prvky, které známe z větších vozů Peugeot poslední doby s důmyslným interiérem a také další vývojovou verzí pro Peugeot tak specifického i-Cockpitu, který je u 208 obohacen o 3D funkci. V mých očích se v rámci relativně opatrně se vyvíjejících technologií u automobilů jedná o zásadní novinku - i z toho důvodu to bylo jedno z hlavních témat našeho rozhovoru, povídali jsme si ale i o vývoji interiéru jako takovém, budoucnosti propojení mobilního telefonu s vozem i vývoji designu automobilů obecně. Rozhodně se tak máte na co těšit...  

 interier-peugeotu-208-3d-i-cockpit-rozhovor

První má otázka směřovala na koncept interiéru nové 208 - jaké jsou hlavní idei stojící za designem tohoto interiéru?

„Vše začalo, když nám Gilles Vidal (šéf designu Peugeot, pozn. red.) před pár lety řekl, ať si představíme, jak by v našem podání měla ultimátní ergonomie vypadat,” líčí Eric Dejou s příjemným francouzským přízvukem. „A tomu cíli se každým novým modelem přibližujeme více a více a zároveň koncept “ultimátní ergonomie” s každým novým modelem vylepšujeme. Předchozí model 208 přinesl jednu z prvních našich verzí i-Cockpitu, tedy konceptu kapličky přístrojů nad volantem, jejíž předností je právě blízkost pohledu řidiče, což má zásadní vliv i na bezpečnost - pohled na standardní přístrojovou desku trvá i o 0,5 vteřiny déle, a tak je i-Cockpit díky rychlejšímu poskytnutí informace bezpečnější a zároveň efektivnější,” vysvětluje Eric.

O konceptu ultimátní ergonomie pak ještě dodává: „nová 208 má poprvé náš nový 3D I-Cockpit, který vychází z 3008 a 508 a používá podobné technologie i materiály a snaží se i o stejnou atmosféru interiéru, která je pro nás velice důležitá. Interiér auta je totiž hlavně o pocitech - není to jen o tom, co vidíte, ale také o tom, jaký je interiér na dotek a neméně důležitá je vlastně i vůně” - následuje smích, kterým nejspíše Eric naráží na parfémování interiéru několika různými vůněmi, které jsou poznávacím znakem několika modelů Peugeot.

O nové 208 jsme se pak bavili samozřejmě i dál: „interiér auta je místo, kterého se dotýkáte a kde si odkládáte věci, které v autě můžete potřebovat. Tím, že 208 je menší auto, vyžadoval design interiéru více přemýšlení při uspořádání prostoru - malé hatchbacky totiž dnes musí být vymyšlené chytře, protože jsou zde velké požadavky na praktičnost.”

 interier-peugeotu-208-3d-i-cockpit-rozhovor

Další otázka se tak přímo nabízela - Erica jsem se ptal na to, zda je velký rozdíl mezi navrhováním menšího auta (208) a většího (5008)?

„Ano, protože pocit z interiéru je v obou případech velmi rozdílný. Jak jsem zmiňoval, důležitá je pro nás atmosféra interiéru. A v malé “bublině energie”, jak 208 říkáme, máte z interiéru úplně jiný pocit, než u 5008”, uvádí Eric a dodává:  „u 5008 je interiér víc vyspělý, ale cíl je stejný a i když je každé auto pro jiný typ zákazníka, koncept interiéru v rámci “ultimátní ergonomie” je stejný.”

U rozdílů mezi jednotlivými modely jsme ještě chvíli zůstali - zajímalo mě zda tedy platí, že 208 je spíše pro mladší zákazníky, kdežto 5008 pro starší generace?

„Myslím, že to není otázka věku - klidně 208 i 3008 může vlastnit jeden řidič a 3008 používat na delší výlety a 208 na každodenní použití, každé auto má prostě své užití, pro které se hodí nejvíce,” uzavřel Eric debatu o cílové skupině.

Největší novinkou v interiéru, co se týče elektroniky, je bezesporu i-Cockpit ve verzi 3D - musel jsem se tak zeptat, jak funguje a v jakých výbavách bude dostupný?

„U nižších výbav budou budíky klasicky analogové, od třetího stupně výbavy do pátého bude k dipozici  právě 3D i-Cockpit, tudíž věříme, že tím bude vybavena značná část vyrobených aut. A právě v těchto výbavách je koncept ultimátní ergonomie posunut ještě o stupínek výše, protože máte hlavní vrstvu informací na hlavním TFT displeji nahrazujících analogové budíky a další dodatečné informace se promítají před nimi (v podobě hologramu, pozn.red.) pouze v momentě, kdy je potřebujete,” poodhalil Eric opět o kousek více z konceptu ultimátní ergonomie. „Typické je to třeba u navigace, jejíž pokyny se vám promítnou přesně v okamžiku, kdy jsou relevantní a pak zmizí. Nově zde tak pracujeme s konceptem hierarchie informací a snažíme se upoutat lidské oko tam, kam je potřeba pomocí pohybů na displeji a animací tak, aby řidič vždy dostal relevantní informací vždy v ten správný moment,“ vysvětlil Eric, co stojí za revolučním 3D i-Cockpitem.

„Na druhou stranu ale víme, že obrazovky představují určitý rušivý element interiéru a mohou působit chladně - proto je potřeba to vyvážit materiály, které by měly být měkké a teplé a mít příjemné tvary, které jsme v případě 208 založili na našem nedávném futuristickém konceptu vozu Fractal. Jednalo se o malé auto, na kterém jsme spolupracovali s francouzskou značkou Focal. Tam jsme tvar interiéru koncipovali jako náruč, v které matka drží dítě - moderní technologie jsou tak kompenzovány těmito pro člověka příjemnými tvary a materiály,“ dodává.

 interier-peugeotu-208-3d-i-cockpit-rozhovor

Poprvé se u Peugeotu dočkáme také elektrifikované verze konvenčního vozu - vzhledem k Ericově zaměření jsem se tak nemohl nezeptat, jak se bude lišit v interiéru?

„Peugeot v tomto směru chce nabídnout zákazníkům volbu, i proto jsme 208 navrhli tak, aby auto bylo vždy stejné a bylo možné si zvolit jakékoliv pohonné ústrojí, ať už se jedná o spalovací motor nebo elektřinu. Jediné, co se liší, jsou tak jízdní systémy specifické pro elektromobily - volič jízdních režimů, rekuperace a několik dalších drobností, “ líčí s typickou francouzskou zaujatostí Eric. Dostává se také k nové platformě, kterou Peugeot využívá: „koncept je ale stejný a celý vůz je navržený na nové platformě CMP, která s elektrickou verzí počítá, a tak dokážeme mít v obou verzích totožný interiér - prostor pro cestující i kufr je tak stejně velký, liší se opravdu jen druh pohonu,“ uzavírá Eric.

V dnešní době si spoustu osobních dat nosíme sebou v mobilním telefonu, a tak jsem si neodpustil také jednu koncepční otázku - Erica jsem se totiž zeptal na to, zda si myslí, že by měl být mobilní telefonem tím hlavním středobodem konektivity vozu nebo se klaní spíše k oddělení těchto dvou zařízení.

Eric se ale nenechává rozhodit a vysvětluje: „při designování 208 pro nás byla konektivita velmi důležitá - jak jsem již říkal, pracovali jsme s hierarchií informací a data z mobilního telefonu jsou toho součástí. Když vstupujete do auta, první co uděláte je, že někam odložíte klíče (pravděpodobně do držáku na pití) a také potřebujete místo, kam dáte svůj telefon. Ideálně někam, kde je snadné ho ovládat, připojit bez zbytečně překážejícího kabelu a kde bude bezpečně uložen. U 208 máte na výběr ze dvou možností - buď ho můžete úplně zavřít do přihrádky a k jeho ovládání použít technologie jako je MirrorLink, nebo jej dát do stojánku za řadící pákou a používat ho tam. To se hodí, protože dnes bývá v autě více lidí s chytrými telefony a je tak možné, že bude vhodné připojit více přístrojů najednou,” dodává.  Nutno dodat, že 208 tuto filosofii ctí a v autě nabídne 4 USB porty - dva vepředu a dva vzadu, novinkou je u Peugeotu i použití USB-C, které je u novějších Android telefonů standardem a zanedlouho na něj přejde i Apple.

Eric pak pokračuje: „Propojení telefonu s autem je pro nás důležité, protože v mobilním zařízení si nosíme velkou část svého života. Infotainment v autě by tak měl být jakýmsi prodloužením mobilního zařízení a umožnit informace zobrazovat při řízení co možná nejpřehledněji. U 208 jsme se tak snažili o to, aby bylo možné smartphone jen odložit v přihrádce a nechat ho s autem co možná nejjednodušeji spojit.”

 interier-peugeotu-208-3d-i-cockpit-rozhovor

Nezadržitelně se tak dostáváme k mé poslední připravené otázce - Erica se ptám, kam si myslí, že se bude vývoj designu interiéru ubírat a co můžeme očekávat v příštích modelech?

„Pro mě je velmi důležité, že se auta čím dál častěji začínají navrhovat směrem od interiéru, kterým je pak inspirován exteriér, což je pro mě jakožto interiérového designéra dobrá zpráva,” uzavírá Eric a v přátelském duchu mi jde ukázat inovace 208 přímo do jednoho z vystavených vozů.

Ještě takto na dálku mi nezbývá než poděkovat Ericovi za příjemný rozhovor. Byť pro mě francouzská angličtina nebyla ničím lehkým, musím uznat, že na “otci” interiéru nové 208 bylo poznat, jak ho práce baví, což ho samozřejmě žene vpřed. I proto doufám, že bude vnitřek auta opravdu tak revoluční a hlavně povedený, jak dnes prezentoval. Nejvíce se samozřejmě těším na technologii 3D zobrazování, kterou věřím, že si již brzy budeme moci vyzkoušet na vlastní kůži.

Akční nabídky

Rivalové

Opel Corsa
Cena od369 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 96 kW
Maximální rychlost174 - 208 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Volkswagen Polo
Cena od499 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 81 kW
Maximální rychlost187 - 195 Km/h
Spotřeba4 - 4 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Toyota Yaris
Cena od425 000 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 92 kW
Maximální rychlost175 - 180 Km/h
Spotřeba2 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Hyundai i20
Cena od379 990 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost173 - 188 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Kia Rio
Cena od339 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost173 - 190 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
CITROËN C3
Cena od392 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon61 kW - 81 kW
Maximální rychlost169 - 198 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace15 - 15 s
Škoda Fabia
Cena od369 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon59 kW - 110 kW
Maximální rychlost179 - 225 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace15 - 15 s
Mazda 2
Cena od425 150 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 85 kW
Maximální rychlost171 - 200 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
SEAT Ibiza
Cena od484 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost186 - 216 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Clio
Cena od383 000 Kč
Palivabenzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 105 kW
Maximální rychlost180 - 205 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Dacia Sandero
Cena od296 400 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon49 kW - 74 kW
Maximální rychlost158 - 183 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace16 - 16 s
0
Porovnávač
TOPlist