Peugeot 208 GT line 100K - auto roku
Peugeot 208 se stal v březnu Evropským Autem roku 2020. Ještě před tím jsme jej měli v nejvyšší výbavě s automatem a 130 k motorem na test. Nyní máme 100 koňovou verzi toho samého motoru, který tentokráte spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou. A tak vlastně většina toho, co bylo napsáno v březnu platí a zaměřím se hlavně na motor s tím šestikvaltem. Občas se nevyhnu nějakému tomu srovnání třeba s nedávným testem Peugeotu 2008 nebo Renaultu Captur.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/08/MG_3138.jpg)
I po tom, co jsme obětovali ten silnější motor a automat, pořád před sebou máme auto, které s téměř všemi příplatky stojí 585 tisíc (resp. 535 tisíc v rámci aktuální nabídky). Samotná GT line pak vyjde na 505 tisíc (resp. 450 tisíc v aktuální nabídce). Za tyto peníze už lze mít celkem velké nároky na pořizovaný vůz tohoto segmetu.
Design se jednoznačně povedl a nepochybně přispěl k zisku titulu Auta roku. Ten interiér už tak jednoznačné oslavné písně nevyvolává. Jde sice v této třídě o unikátní koncept, a to jak uspořádání interiéru s 3D i-Cockpit, tvarováním přístrojové desky i použitím příjemných materiálů. Jen si umím představit, že pro někoho je to “až moc”. Sice ten 3D displej vypadá velmi dobře a funkčně, ale má svoje mouchy. Ta kombinace futuristických tvarů a displejů nejde úplně dohromady s ne úplně rychlým a přehledným ovládáním, které vás z toho kosmického prostoru vrátí zpět nohama na zem do začátku 21. století. Speciálně ty dvě řady ovládacích prvků, s dotykovými ploškami pro přepínání režimů schovaných za fyzickými klávesami jsou prostě nešikovné. Ale více případně v tom březnovém testu.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/08/MG_3268.jpg)
Oproti automatu tady máme vysoko umístěnou páku manuální převodovky, která má sice poměrně dlouhé dráhy, ale překvapí lehkostí a přesností, s jakou se ovládá. I jednička tam při malé rychlosti zaskočí úplně bez odporu, třeba při najíždění na kruhový objezd. Navíc loketní opěrka poskytuje velmi příjemnou oporu pro ruku, která páku ovládá. V kombinaci s měkkou spojkou a poměrně silným posilovačem řízení je 208 ideální hlavně pro ženy. Tomu sekunduje i jedno z nějměkčích naladění podvozku v této třídě. To může být sice zklamání pro ty, kdo očekávali sportovního ducha, ale po městě tohle naladění oceníte i na velkých 17tkách. I když sada větších nerovností, jako je třeba kombinace kostek a tramvajových kolejí, umí podvozku trochu zavařit a kola začnou poskakovat, výjimečně se ozve i ESP. Ale jeho zásahy jsou citlivé a jeho funkce je jednoznačným přínosem k tomu, že si 208 může zachovat tak měkké naladění.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/08/MG_3229.jpg)
Ještě je třeba říct, že ten podvozek není zaklínačem rychlé jízdy. Nemá sice rád prudké změny směrů, ale při jemnějším zacházení udrží 205 R17 kola hodně a právě díky měkčímu nastavení tlumení neposkakují ani v případě, že zrovna není silnice dokonalá.
Co se týče motoru - pod kapotou byl známý tříválec 1.2 PureTech, který výrobce ladí na 100, 130 nebo 155 koní. S tou manuální převodovkou bych těch 100 koní klidně považoval za dostatečných. Na rozdíl od nedávno testovaného 100 koňového Capturu nemá 208 problém zrychlovat i nad dálničními rychlostmi, protože díky své velikosti rozráží vzduch s menším úsilím. Zároveň mě osobně je při rychlejším tempu 208 i příjemnější na jízdu, právě díky té nižší výšce. Při 130 km/h motor točí 3000 otáček a spokojí se s méně než 6 litry. A to byla i naše městská spotřeba. Zároveň přesně tuto hodnotu udává i normovaná spotřeba WLTP. Sice jsme měli 208 s automatem v zimě, ale ta spotřeba byla o litr a půl vyšší. Ve 2008 byla spotřeba vyšší jen o půl litru. V obou případech však šlo o silnější varianty, co se jistě také projeví.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/08/MG_3245.jpg)
Na konci celého testu svítila spotřeba 5,6 litrů, což považuji za velmi dobrou hodnotu a přispívá tomu i rádce řazení, který velmi často radí i podřadit. I v rychlostech kolem 80 km/h, kdy už to šestka pobírá, často pobídne k podřazení. To je velký posun oproti těm rádcům, kteří umí jen radit, kdy řadit nahoru. Další teoretickou možností jak ovlivnit spotřebu a jízdní výkony je přepínač režimu Eco a Sport, který ale u manuální převodovky dost postrádá smysl, protože jeho největší vliv je na způsob řazení automatu. Třeba v režimu Eco plachtí a v režimu Sport dříve řadí. Tady jen ztuhne řízení a zostří se mapa plynového pedálu, ale také vydává z reproduktorů zvuk, který se po chvíli začne trochu zajídat. Eco pak utlumí reakce plynu na úroveň gumového míčku pod pedálem plynu. Volič režimů tak považuji za zcela zbytný, nemluvě o jeho nešikovném umístění.
Co se týče elektronické výbavy, náš model neměl adaptivní tempomat s aktivním držením v jízdní dráze, který si kritiku zaslouží. Ostatní asistenti fungují spolehlivě a třeba bezklíčkové odemykání vozu jen přiblížením se k němu (jako to má třeba Renault nebo Dacia) je vyloženě pohodlný způsob, jak zapomenout na koncept klíčku. 208 byla sice vybavena elektronickou parkovací brzdou, ale postrádala funkci auto-hold. Skvěle fungují Full LED světlomety s přepínáním na dálková světla.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/08/MG_3129.jpg)
Peugeot 208 titulem Auto Roku 2020 potvrdil svoje kvality a odhodlání řadit se mezi ty nejvíce respektované automobilky. Nezpochybnitelné kvality jsou design exteriéru, povedený pružný a úsporný motor, který už je prověřený a je spolehlivý. Peugeot velmi zapracoval na kvalitě a tak třeba zvuk bouchnutí dveří je radost poslouchat. Názor na design interiéru je dost subjektivní, ale pomalejší elektronika a slabší ergonomie zůstává objektivním faktem, se kterým případný kupující bude denně potýkat. S poměrně ambiciózní cenovkou vyšších výbav bych se přikláněl k nějaké obyčejnější variantě s tradičními budíky a jednoduchým infotainmentem bez navigace. Vyhněte se nejslabší jednotce, pak s tímhle motorem budete spokojeni a můžete mít kolem 400 tisíc pohodlné auto pro každodenní ježdění.