Peugeot 508 hybrid - elektrifikovaná elegance

,

Peugeot 508 hybrid je liftback střední třídy, který nabízí francouzsky pohodlné svezení a francouzský design interiéru i exteriéru. Přestože v názvu má hybrid, jde o plug-in hybrid, který by měl nabídnout až 54 km jízdy v čistě elektrickém režimu. V kombinaci s benzínovým turbomotorem láká na 225 koní a teoretickou spotřebu 1,3 l na 100 km.

Pozorný čtenář si všiml, že poslední test, který jsme vydali, byl 508 SW s benzínovým motorem a teď o týden později máme to samé auto s hybridním pohonem. Nebyl to záměr, ale když už se tak stalo, využiji to spíše jako srovnávací test těchto dvou vozů. Navíc v současné nabídce výrobce je nově pouze hybrid ve společnosti naftové patnáctistovky. 

Začnu hned jednou zajímavostí a tou je, že minulý týden testovaná 1.6 PureTech měla stejných 225 koní jako tenhle hybrid, kterému ale k pohybu pomáhá ještě 81 kW elektromotor s točivým momentem 320 Nm. Čím to? No, udávaný výkon spalovacího turbomotoru v hybridu je jen 133 kW, proto. Dohromady má hybridní verze zmíněných 165 kW (225 koní) a 360 Nm a zvládne tak zrychlit z nuly na sto za 8.1 vteřiny, o 0,6 vteřiny později než pouze spalovací verze. Zajímavé. Tady je jednoznačně vidět, že těch skoro 300 kg navíc, které baterie přidají na hmotnosti hybridní verzi není tak lehké rozpohybovat. A není to jen papírový dojem. Ta hmotnost se v praxi projeví kromě toho zrychlení také na podvozku, ale hlavně v zatáčkách a při zpomalování. 

Při zrychlení je cítit, že spalovacímu motoru hodně pomáhá elektromotor, a oba s tím mají plné ruce práce. Na podvozku je cítit větší houpavost hlavně od zadní nápravy, kde trůní baterie. V zatáčkách je ta tíha cítit hlavně při prudších změnách směru, ale díky velmi nízké výšce vozu a 18 palcových ráfcích obutých do skvělých pneumatik Michelin Pilot Sport 4, není úplně cítit nedostatek adheze. Přesto jsem byl na mokrých silnicích ostražitější. Poslední oblastí, kde tu hmotnost pocítí i méně zkušení řidiči, je setrvačnost při plachtění. Po uvolnění pedálu plynu auto velmi snadno plachtí a jen velmi pomalu ztrácí rychlost. To se samozřejmě dá využít pro úspornější jízdu, ale chce to mít dobrý odhad a vidět “za dva rohy”. 

Naťuknul jsem spotřebu - v promo materiálech se dočtete, že “průměrná spotřeba nového vozu PEUGEOT 508 HYBRID je 1,3 l/100 km WLTP”. Abych to uvedl na pravou míru. Teoreticky to může klidně být i nula, pokud budete každých zhruba 40 km (v zimě 30 km) dobíjet ze zásuvky 9,3 kWh baterii. Pokud tu možnost nemáte a auto chcete provozovat jako běžný hybrid a jen využívat výhod značek EL, auto si nekupujte. Ne, že by se nedalo dosáhnout hezké spotřeby. Podél Labe z Děčína do Lovosic zvládla 508 v hybridním modu, tedy jen na elektřinu nasbíranou rekuperací, jet 30 % trasy jen na elektriku a díky tomu byla spotřeba na této trase 4,7 litru. Ale realita bude výrazně jiná. Při defenzivní jízdě je kombinovaná spotřeba 6,5 litru, spíš ale čekejte o litr více. To byla také spotřeba, která svítila na dlouhodobém počítadle. Jen teda v případě hodnoty na dlouhodobém počítadle nelze zjistit, kolik z těch kilometrů bylo čistě elektrických, protože takové statistiky Peugeot nenabízí. Ale tipoval bych, že tak do 10%. Hybrid sice velmi pomáhá s rekuperací energie, ale rozjet těch 1800 kg něco stojí.

Na druhou stranu, při pravidelném nabíjení vás čeká elektrický provoz se všemi svými výhodami - okamžitá reakce na plyn, neslyšný provoz, nebo možnost vychladit nebo vyhřát vůz na dálku. Případně přepněte do režimu Hybrid a máte k dispozici svižný vůz, který kombinuje spalovací motor a elektromotor a vytváří příjemně rychlý vůz s rychlými reakcemi na plyn. Na delších tratích vystačí energie z 9,3 kWh baterie zhruba na 100-150 km, které zvládne se skvělou spotřebou. I v režimu hybrid totiž postupně baterie odevzdají všechnu energii, pokud si řidič nastavením eSafe nenastaví, že chce nějakou energii zachovat. Po těch 150 km pak máme k dispozici opět ten klasický hybrid, který energii sbírá jen brzděním.

Kromě poznámky o tom, o kolik je hezčí verze liftback a jak moc tomuto vozu překvapivě sluší ta tmavě šedá barva, si dovolím přeskočit informaci o tom krásném interiéru i exteriéru, technických vymoženostech i úskalích, které přináší. To poprosím koukněte na ten test z minulého týdne. Hybridní verze má lehce snížený objem kufru na velmi průměrných 431 litrů, které jsou dané zástavbou baterií a mělkým kufrem, který je pak shora omezen splývající zádí, takže v tomhle směru požadavky české rodiny bude trochu těžší splnit. Pokud nejsou litry to hlavní, nebude mít výhrady. 

Závěr každého testu plug-in hybridu je hodně podobný. Pokud auto nemůžete denně nabíjet, nebo nejste schopni zajistit větší část provozu s nabitými bateriemi, není to auto pro vás. Zvýšená hmotnost a zástavba baterií si vybrala daň na jízdních vlastnostech i na místě v kufru, stejně tak si ji vybere v pořizovací ceně. Auto dává perfektně smysl pro denní dojíždění v řádu malých desítek kilometrů a cesty v řádu stovek kilometrů, kdy energie pomáhá zdatně. V tom případě jde o velmi dobré řešení, jak ušetřit peníze a zároveň využívat výhod EL značek. Peugeot v této specifikaci bude mít asi konkurenci v Octavii iV, jejíž cena i rozměry nejsou nepodobné. Ovšem na silnici je na rozdíl od 508 celkem přehlédnutelná. 

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • design interiéru i exteriéru
  • jízdní komfort a akustika
  • čistě elektrická jízda
  • práce pohonného ústrojí

Mínusy

  • menší objem kufru
  • kila navíc jsou znát

Akční nabídky

0
Porovnávač
TOPlist