Recenze: Renault Koleos 4x4 Initiale Paris - Francie jak má být

,

Renault Koleos Initiale Paris - francouz jak má být

Nejen do srovnávacího testu nám dorazil Renault Koleos, největší SUV francouzské značky. Nabízí kromě praktického tvaru s obrovským vnitřním prostorem i bohatou výbavu a interiér, na kterém se na pohled nešetřilo. Jak je tento kolos praktický pro každodenní městský provoz a nejen to jsme zjišťovali v testu.

První oťukávání

Už sám o sobě vůz působí na první pohled honosně, naši verzi pak podtrhuje nejvyšší výbava Initiale Paris, která díky ozdobným chromovaným prvkům ještě dodává na majestátnosti - vozu si na silnici prostě všimnete, a to i v relativně nevýrazné stříbrné barvě. Překvapuje mě ale i interiér, který jsem zatím znal pouze z fotek. Ten totiž reálně působí ještě lépe - oproti podobným vozům se mi nepodařilo najít jediný kus, na kterém by se šetřilo. Sedačky jsou “po americku” velké a baculaté, mají velkorysé tvarovatelné hlavové opěrky, to vše vyvedené v poctivé kůži. Domimantou kabiny je pak obrovský středový panel mezi řidičem a spolujezdcem, který nabízí kromě velkorysé loketní opěrky i prakticky bezedné úložné prostory.

Jízda

Po nastartování nás uvítá pěkně odhlučněný naftový motor s označením Energy dCi 175 4x4, kombinovaný s CVT převodovkou. Musím ale přiznat, že s kolegy jsme měli trochu problém identifikovat, že se jedná právě o CVT, což je samo o sobě obecně asi největší pochvala, jakou může variátor dostat. Ani po několika jízdách se nedokážu úplně zbavit toho “amerického” pocitu, který znám Jeepů a jím podobných. Jízda je totiž pěkně plavná a nerovnosti podvozek řeší spíše zhoupnutím než bouchnutím a pocitově vás tak vůz pěkně izoluje od okolního světa. Za volantem tak panuje absolutní klid, příznačné označení nižší výbavy “Zen” si myslím mé pocity za volantem plně vystihuje.

Pokud se ale oprostíme od meditace, Koleos za to umí i docela vzít, samozřejmě ale v limitech CVT a své váhy 1,7 tuny. Rychlejší dálniční tempo mu nedělá problém, stejně tak ani svižnější jízda kdekoliv jinde, i když tedy vůz k tomu nesvádí ani trochu. Lehce vyšší je pak spotřeba, která se nejspíše ani těm klidnějším řidičům nepodívá pod osm litrů. Vzhledem k tomu, že sedíme v autě přibližně za milion korun bych to ale jako tak velký problém neviděl.

Technologie a výbava

Koleos je už sám o sobě velmi dobře vybavený vůz, už v prvním výbavovém stupni najdeme třeba hands-free kartu pro přístup do vozu, dvouzónovou klimatizaci nebo navigaci, výbava “Initiale Paris” jde ale samozřejmě ještě o pomyslný stupínek výše - audio Bose Surround Sound System s 12 reproduktory je zde již bez příplatku, stejně tak i třeba elektrické ovládání víka zavazadelníku nebo krásná 19 palcová kola, dostupná výhradně pro tento výbavový stupeň. Osobně tento krok automobilky velmi oceňuji - výbava Initiale Paris i díky tomu působí opravdu exkluzivně.

Zábavu na palubě pak zabezpečuje 8.7 palcový displej, který je zde tradičně pro Renault umístěn horizontálně. Při přechodu z vozu jiné značky je zde kvůli tomu logika ovládání dost odlišná, ale zvyknout si jde celkem rychle, místy je i displej na výšku výhodou, protože jsou všechny prvky na displeji řidiči blíž. Trochu problematické je ale zobrazení MirrorLinku, který na to nebyl připravený a zobrazoval se tak pouze v nízkém pruhu uprostřed displeje. To se ale má po posledním updatu R-Linku změnit (minimálně při použití CarPlay) a zobrazení pak bude spíše čtvercové, což třeba použití map výrazně zlepší. I když nepatřím k tém, co vyžadují hardwarové ovládání hlasitosti kolečkem, tak v případě Koleosu jsem si nutně musel zvyknout na ovládání na volantu - hlasitost se totiž jinak ovládá pomocí dotykových tlačítek bez odezvy, navíc umístěných na straně spolujezdce, takže ovládání za jízdy je nemyslitelné.

Lehkou výtku pak mám k umístění tlačítek pod displejem - tlačítko nejblíže k řidiči spouští odvětrávání sedaček řidiče, kdežto tlačítko nejblíže ke spolujezdci naopak výhřev sedačky spolujezdce, přičemž ikonky nejsou až zas tak odlišné, jak by se na první pohled mohlo zdát a v létě tak lze spolujezdce celkem nepříjemně překvapit. Celá tato řada tlačítek je celkově zvláštní - největší prostor zabírá tlačítko Eco, které ale není ani umístěné na střed, i když dle mého by posunutí o jedno tlačítko doprava nic nebránilo, navíc kdyby nebylo tak velké, tak by se sem vešla i některá tlačítka umístěná vlevo pod volantem.

Ovládání klimatizace probíhá pomocí koleček, ta ale samo o sobě žádnou teplotu neukazují, odezvu vidíte jen a pouze na displeji, za to ale díky vertikálnímu uspořádání displeje prakticky pořád. Řadu informací pak zvládne Koleos zobrazit i na budících, které jsou takové polodigitální - ukazatele teploty vody a stavu nádrže zabezpečují relativně velké analogové budíky a mezi nimi je umístěn digitální displej, který informuje o provozních funkcích vozidla. Abych nezapomněl - skvělé jsou i LED Pure Vision světlomety, které dostanete již od druhého výbavového stupně. Pochvalu si zaslouží i výrazná zadní světla, která jsou vždy LED a skvěle doplňují přední denní svícení ve tvaru “C”.

Závěr

Většina SUV, ve kterých jsem poslední dobou jel, jsou nastavena zbytečně tvrdě a možná až zbytečně sportovně (i když to samozřejmě název SUV vyžaduje). Francouzské SUV ale pochopilo, že Nurburgring jeho domovem nebude, za to ale bude často jezdit dlouhé trasy, kde posádka ocení spíše relax a možnost odpočinku než vteřiny, o které dorazí rychleji. A tím si mě Koleos opravdu získal.

Rivalové

Peugeot 5008
Cena od650 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 219 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Mazda CX-5
Cena od647 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 208 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Hyundai Santa Fe
Cena od949 990 Kč
Palivadiesel hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon148 kW - 195 kW
Maximální rychlost187 - 205 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Nissan X-Trail
Cena od795 500 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 117 kW
Maximální rychlost190 - 198 Km/h
Spotřeba6 - 8 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Seat Tarraco
Cena od796 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost196 - 228 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Ford Kuga
Cena od720 900 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4AllFWD
Výkon88 kW - 140 kW
Maximální rychlost177 - 208 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Volkswagen Tiguan Allspace
Cena od735 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 176 kW
Maximální rychlost198 - 228 Km/h
Spotřeba5 - 8 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Škoda Kodiaq
Cena od716 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 147 kW
Maximální rychlost194 - 213 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Land Rover Discovery Sport
Cena od986 513 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 183 kW
Maximální rychlost190 - 225 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Mercedes-Benz GLB
Cena od880 880 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 165 kW
Maximální rychlost188 - 240 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
DS 7 Crossback
Cena od895 000 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon95 kW - 220 kW
Maximální rychlost194 - 240 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
0
Porovnávač
TOPlist