Škoda Elroq – Nejprodávanější elektromobil v Evropě? Zaslouženě

,

Kdo by to byl řekl – zbrusu nový elektromobil od Škody, navíc menší než Enyaq, a už sbírá desítky tisíc objednávek napříč Evropou. Elroq dorazil na trh vloni s faceliftem Superbu a Kodiaqu, ale i vedle těchto dobře známých jmen se dokázal prosadit. 

Elroq vzbudil největší očekávání tím, že svou cenou se blíží vozům se spalovacím motorem, konkrétně Karoqu. Tím hlavním, co cenu ovlivňuje, je velikost baterie, a tak samozřejmě ta základní cena s nejmenší baterií je omezující a pro každého nebude vhodná. U té základní verze výrobce udává dojezd 347–377 km – tam je totiž baterie o kapacitě 55 kWh (využitelných 52) a tu pořídíte za 799 tisíc Kč. Verze, kterou jsme měli na test, s největší baterií o kapacitě 82 kWh (využitelných 77), nabízí dojezd až 573 km. To už zní zajímavě, jen cena začíná na milionu korun.

Při výběru velikosti baterie hodně záleží na způsobu využití auta a možnosti nabíjení. I auto s baterií o kapacitě 55 kWh určitě pokryje většinu potřeb dojíždění a běžných jízd, pokud bude možnost začít jízdu se 100 % nabitím baterie – tj. typicky z domácího wallboxu. Ale představa veřejného nabíjení takového modelu mi přijde trochu děsivá. I když u všech modelů výrobce udává nabíjení z 10 na 80 % kolem 25 minut, nutno říct že jde o ideální scénář. V rámci tepelného komfortu baterie a samozřejmě dostupné rychlosti nabíjecí stanice tomu tak vždy nemusí být. Když je vše tak, jak má být, Elroq zvládne nabíjet až 185 kW.

U modelu Elroq se poprvé setkáváme s designovým směrem Modern Solid, konkrétně s maskou nazvanou Tech-Deck Face. Na škodovku relativně extravagantní design, ale při osobním setkání velmi pěkný. Auto vypadá menší, než ve skutečnosti je, a i přes odvážnější design myslím, že půjde o typický škodovácký styl, který stárne velmi pomalu a zubu času odolá dobře. Uvidíme, jak dalece jej půjde použít pro rozlišení různých modelů, nebo naopak vzhled zcela sjednotí.

A ten interiér. Přestože je tvarově stejný jako u Enyaqu, námi testovaná verze se světlými prvky a oranžovými pásy vypadá neskutečně moderně. Podobný měl představený koncept Škoda Vision 7. Interiéru dominuje velký 15palcový displej, který je s novou verzí infotainmentu ME 4.0 na špičce jak rychlostí, tak přehledností a použitelností. Ve výčtu novinek najdete třeba i chlazenou schránku pro bezdrátové nabíjení telefonu. Taková blbost, řeknete si. Ale není! Telefon připojený bezdrátově, který se ještě nabíjí, se velmi zahřívá – a chlazení tomu pomůže. Po zážitku s tímhle už jsem drát ve svém autě hledal nerad.

Vyrazíme. Trochu jsem se bál, že ta 20palcová kola budou velká, ale není tomu tak. S adaptivními tlumiči nastavenými na úroveň Normal nebo tvrdší se podvozek chová fantasticky dospěle. Tlumí všechny typy nerovností, dovnitř se nedostane žádné bouchání ani vibrace. Spolu se zadním pohonem, okamžitou reakcí na plyn a absolutně tichým interiérem působí Elroq o třídu vyšším dojmem. Tady jakékoliv srovnání se spalovací verzí podobné kategorie nepřipadá v úvahu.

Že komfortní podvozek neznamená vždycky měkký, dokazují ty DCC tlumiče, které v režimu Komfort autem hodně houpou – a je to takové „citroënovské“ a ne moc příjemné. V režimu Normal se kmity karoserie výrazně sníží a Elroq pluje jak po špatných cestách, tak v rychleji projetých zatáčkách s krásnou jistotou. Režim Sport pak změní účinek posilovače, zrychlí reakce na plyn a podvozek ještě trochu přitvrdí. Velmi pomáhá progresivní řízení, díky kterému není potřeba tolik kroutit volantem. Ani v nejtvrdším režimu tlumičů DCC není auto nepohodlné.

A jízda? Jak krásně reaguje na plyn, jak krásně zadní kola tlačí auto nejen ze zatáčky. To je prostě svezení, jaké spalovací motor nenabídne. A troufám si říct, že zadokolka bude zcela dostačující jak z pohledu dynamiky, tak trakce. S pohonem všech kol totiž přijdete o část toho fantastického rejdu, který je další z unikátních vlastností Elroqu. Spotřeba odpovídá zvyklostem – na dálnici je třeba počítat s 24 kWh, mimo město kolem 17 kWh, průměr kolem 19 kWh znamená, že lze ujet zhruba 350 km, než bude třeba dobíjet. A když už, tak to jde hezky rychle. Já jsem při jedné velmi krátké zastávce během 7 minut dobil na dalších 100 km jízdy, které jsem potřeboval do cíle. Baterie při asi 10 stupních ani nepotřebovala předehřev a kolem 20 % se nabíjela jen o něco pomaleji, než uvádí výrobce – a to zhruba 150 kW.

A že jsem zatím jenom chválil? Ono je to auto vážně dobré. Mluví za něj i výsledky. Výrobce má již více než 65 000 objednávek a Elroq je nejprodávanější auto Evropy! Ale dobře, jdeme hledat i nějaké ty neduhy. Za mě jsou dva. Kamerový systém by mohl být lepší. A ten druhý? Prostor pro cestující a pro zavazadla mi přijde trochu v nepoměru. Elroq se oproti Enyaqu liší prakticky jen velikostí kufru. A to je ten problém. Těch 470 litrů u Elroqu není špatných, jen je to na rodinné auto trochu málo. Před koleny máte desítky centimetrů místa, že si pomalu dáte nohu přes nohu, ale ten kufr naplníte snadno. Kdyby byla zadní lavice posuvná, dala by se posunout o 20 cm vpřed – před koleny by bylo stále spoustu místa a kufr by mohl mít 600 litrů jako má Enyaq. Jenže co by pak dělal Enyaq?

Tak a to je konec. Po této zkušenosti mě láká vyzkoušet i ten nejlevnější Elroq s nejmenší baterií a nejmenšími ráfky. Bez progresivního řízení, bez DCC tlumičů, bez všech těch parádiček. Pořád myslím, že to bude skvělé auto.

99%
HODNOCENÍ

Plusy

  • skvělé jízdní vlastnosti
  • výborný komfort
  • místo pro pasažéry
  • dobrá spotřeba a dojezd

Mínusy

  • kamerový systém
  • menší kufr v kontrastu s obřím interiérem

Akční nabídky

0
Porovnávač
TOPlist