Dacia Dokker Stepway - i dodávka může být atraktivní!

,

Osobní provedení Dokkera nabízí hned čtyři stupně výbavy. Základním výbavovým stupněm je Access, jenž startuje na opravdu neskutečně nízké částce 214.900 Kč. Z výbavy však počítejte s tím opravdu nejnutnějším, na druhou stranu i základní provedení disponuje veškerou bezpečnostní výbavou, kterou Dokker nabízí. Druhým stupněm, tedy výbavou Open (244.900 Kč), si otevíráte cestu k možným příplatkům v podobě klimatizace, posuvných dveří na obou stranách či metalickému laku. Nejoblíbenější variantou je třetí stupeň, jenž známe pod označením Arctica. Právě v této výbavě je prodávána většina nových Dacií. Na palubě totiž již nechybí manuální klimatizace, nemusíte připlácet za posuvné dveře na levé straně a můžete dále přemýšlet například o tempomatu či zadní parkovací kameře. Arctica startuje na částce 269. 900 Kč s benzínovou šestnáctistovkou. V případě zájmu o silnější naftu budete potřebovat 329.900 Kč. Vrcholnou výbavou, neboli spíše atraktivním provedením, je verze Stepway. Ta kombinuje výbavu ze stupně Arctica s originálními doplňky v podobě ochranných lemů podběhů, stříbrných doplňků karoserie či oranžových detailů na palubní desce a prošívání sedadel. Pokud se zrovna do verze Stepway nezakoukáte, nejlepší konfigurací je bezpochyby Arctica s příplatky v podobě parkovací kamery včetně senzorů (11.000 Kč) a například tempomatu s omezovačem rychlosti (8.000 Kč). Položkou, jenž by dle mého názoru neměla chybět v případných příplatkových položkách, je multimediální navigační systém MediNav se sedmi palcovou dotykovou obrazovkou. Tento systém pořídíte opravdu za hubičku, příjemných 7.500 Kč pozdvihne úroveň interiéru o level výše. Především však ulehčí práci díky navigačnímu systému, možnosti spárování s telefonem a přehrávání hudby skrze USB port.

Asistenční systémy: Řidičovo vědomí

Dacia ani v nejvyšších stupních výbavy nenabízí převratné technologie v oblasti asistenčních systémů. Sledování mrtvého úhlu je momentálně dostupné pouze u Dustera a jiné systémy jako například udržení v pruzích Dacia nenabízí ani za příplatky. Řízení je tak pouze na řidiči a základních systémech v podobě ESC, ABS či CSV, jenž kontroluje nedotáčivost. Za volantem se tak musíte spoléhat pouze na své dovednosti. Odezva od kol je v případě Dokkera téměř minimální. V zatáčkách musíte počítat s náklony karoserie a v případě prudkého brždění se zadek ocitá na vlnách nejistoty. Na druhou stranu je třeba pochválit solidní podvozek, jenž většinu nerovností filtruje s nadhledem. V případě větších nerovností, konkrétně příčných, se podvozek chová nervózněji a nebojí se projevit hlasitým rázem do interiéru. Kombinace silnější naftové jednotky s pěti stupňovou manuální převodovkou přináší vcelku příjemný jízdní projev. V případě menšího obsazení vozu se Dokker nebojí projevit i slušným zátahem a alespoň náznakem dynamické jízdy. Určitě doporučuji příplatek v podobě tempomatu, jenž se ovládá tlačítky na multifunkčním volantu. Nejenže přispívá ke komfortnější jízdě na delších cestách, dokáže v kombinaci s ECO režimem příjemně snižovat průměrnou spotřebu.

Praktičnost: Rodina, podnikání, firma? Pro všechny je zde místo.

Dokker se svojí celkovou délkou 4.363 milimetrů není žádný dlouhán, přesto nabízí solidní prostor pro celou rodinu a kupu zavazadel. Rozvor dosahující hodnoty 2.810 milimetrů určuje především meze v prostornosti pro cestující ve druhé řadě sedadel. V přední části vozu má řidič a spolujezdec prostoru na rozdávání. Pokud si sednu sám za sebe, možná bych čekal více prostoru, který mi zbyde před koleny. Pocitově tento prostor zmenšují i odkládací stolky, nicméně v přítomnosti dětí je prostoru dostatek. Přesto si umím představit posunutí sedadel druhé řady o deset centimetrů dozadu a ubrat tak pár litrů z jinak gigantického zavazadelníku. Hodnota 800 litrů pojme veškeré vaše představy o dlouhých cestách, dovolených či samotném přespání. Pokud se vyjmou sedadla druhé řady, objem se zvýší až na konečných 3.000 litrů. V tento moment můžete začít stěhovat. Tvar kufru je ideální, nakládací hrana příjemně nízko a přítomnost křídlových dveří umožňuje i nakládání za pomoci vysokozdvižného vozíku. Dokker je tak ideálním parťákem pro řadu drobných živnostníků, jenž vůz využívají jak pro práci, tak pro víkendové výlety s rodinou. Po interiéru nalezneme řadu odkládacích prostorů, nejpraktičtější je odkládací prostor nad hlavou řidiče. Velké množství drobností pojme schránka před spolujezdcem a do výplní dveří můžeme s přehledem umístit 1,5 litrovou lahev vody. Pochvalu zasluhuje i schránka na palubní desce, která často poslouží pro rychlé odložení.

Interiér: Doba plastová

To, že je Dokker praktický, prozrazuje už silueta vozu. Jak je na tom s interiérem po designové a kvalitativní stránce? Na palubě se ocitáte v době kamenné. Kromě multifunkčního, kůží obšitého volantu se všude potkáte s tvrdými plasty. Povrchová úprava však neuráží a celkové slícování je na dobré úrovni. Interiér v naší specifikaci oživují oranžové doplňky jako například rámečky výdechů klimatizace nebo nápisy Stepway na všech sedadlech. Největší pozornost strhává dotyková obrazovka multimediálního navigačního systému Media Nav. Pozornosti se tomuto systému dostává především díky intuitivnímu a rychlému ovládání. Pochvalu zasluhují i sedadla, jenž příjemně drží tělo i při delších cestách. K lepšímu posezu mi schází delší sedák, podpora stehen, především pro delší řidiče je podprůměrná. I když budíky a kapličky přístrojů se trochu ztrácejí na aktuální trendy, potěší jejich přehlednost a čitelnost. Celkové zpracování v některých detailech odpovídá ceně vozu, ve všech případech se jedná o maličkosti, které právě vzhledem k ceně budete ignorovat.

Zavazadelník: Kufry, cihly, paleta.

Dokker se mimo osobní provedení nabízí jako ryze užitkové vozidlo. Když z osobního Dokkera vyjmete sedadla druhé řady, rázem máte taktéž 3.000 litrů. Tento objem pak umožní přestěhovat i hodně rozměrné předměty. V základním uspořádání splní požadavky každé rodiny. Rovných 800 litrů se zaplňuje horko těžko, a tak stále přemýšlím, proč neposunout zadní sedadla o pár centimetrů na úkor zavazadelníku. Nicméně Dacia se s dvojím využitím modelu popasovala úctyhodně. K zavazadelníku nemám žádných výhrad, potěší možnost otevření křídlových dveří až o 180 stupňů a umožní tak nakládání za pomocí mechanizace. To jen odkaz k praktickému zaměření.

Závěr: Vhodná investice

Dacia Dokker je vozem, který nenadchne každého. Ani se o to nesnaží, osobní provedení jasně cílí na rodiny a drobné podnikatele, kteří chtějí využívat vozidlo jak pro práci, tak pro rodinu. V tomto ohledu je Dokker se svojí pořizovací cenou téměř bezkonkurenční nabídkou. Ve srovnání s konkurencí pokulhává v odhlučnění interiéru či možnosti využití asistenčních systémů. Pokud chcete komfortní výbavu, musíte volit alespoň výbavu Open. Nejlepší volbou je však Arctica, která se i s nejsilnější naftou   jednotkou a řadou příplatků dá pořídit do 350.000 Kč. Za takovou sumu před vámi stojí kus pořádného auta s praktickým interiérem, obrovským zavazadelníkem a úspornou naftovou jednotkou.

Plusy:

Obrovský zavazadelník

Úsporná naftová jednotka

Množství odkládacích prostor


Mínusy:

Odhlučnění interiéru

Chod řadící páky

Kratší sedák

Rivalové

Dacia Lodgy
Cena od324 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon70 kW - 96 kW
Maximální rychlost172 - 193 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.9 l/100km
Akcelerace9.2 - 13.1 s
Fiat DOBLO COMBI
Cena od383 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon70 kW - 88 kW
Maximální rychlost159 - 172 Km/h
Spotřeba5 - 7.2 l/100km
Akcelerace11.1 - 14 s
Fiat 500L
Cena od393 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon70 kW - 70 kW
Maximální rychlost171 - 176 Km/h
Spotřeba4.1 - 7.2 l/100km
Akcelerace13.9 - 13.9 s
Fiat 500L KOMBI
Cena od420 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 88 kW
Maximální rychlost169 - 189 Km/h
Spotřeba3.9 - 6.1 l/100km
Akcelerace10.9 - 15.7 s
Fiat 500L CROSS
Cena od437 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon70 kW - 88 kW
Maximální rychlost162 - 183 Km/h
Spotřeba5.1 - 7.2 l/100km
Akcelerace11.5 - 13.9 s
CITROËN BERLINGO
Cena od465 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost171 - 186 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.3 l/100km
Akcelerace11.5 - 14.1 s
0
Porovnávač
TOPlist