Lexus IS - exot v nejlepším slova smyslu

,

Cílová skupina obou motorů je celkem zřejmá – 200t je zaměřena spíše na sportovní jízdu, k čemuž kromě vyššího výkonu slouží i osmistupňový automat, který bude mít jistě pohotovější reakce než CVT u hybridu. 300h je pak úsporný koráb, který sice není nijak pomalý, ale okamžitou odezvu na plyn od něj nelze očekávat. Ve stejném duchu operuje i automatická převodovka – řadí plynule, ale donutit ji podívat se do vyššího otáčkového spektra lze prakticky jen pádly, ani mód sport moc nepomůže a odezva na plyn také není nijak sportovní.

hybrid kam se podíváš

Jídní vlastnosti - komfort je hlavní priorita

Sportovní jízda ale jistě není to, proč by si někdo hybridní Lexus 300h kupoval. Důvodem může být spotřeba, kde na 100 tisíc km ušetříte oproti benzínu pěkných cca. 130 tisíc korun (průměr 6,5l vs. 10), nicméně reálná spotřeba bude velmi podobná naftovým rivalům  (BMW 320d).  

Co je ale u Lexusu možná nejzajímavější je ekologie a komfort. Vzhledem k obecné snaze stále víc omezit naftové motory dává nákup nového benzínového hybridu čím dál větší smysl. Navíc komfort je naprosto ukázkový – vůz se většinou rozjíždí pouze na elektřinu a i během jízdy je tak tichý, že je obtížné rozeznat, zda je vůbec nastartovaný. A to i v dálničních rychlostech, kde díky CVT udržuje otáčky někde okolo 1500 RPM. Dlouhé trasy mu velmi svědčí a na dálnici je opravdu jako doma, díky na dnešní poměry relativně objemnému motoru mu výkon mu nechybí ani ve vyšších rychlostech a jízda je tak pohodlná, jak jen pohodlná může být. Kožené hlubší sedačky s příjemným bočním vedením pak jen umocňují komfort v kabině.

Navíc pokud chcete udělat dojem alá Tesla, lze vůz přepnout do plně elektrického módu. Po oslnění kolemjdoucích či kolegů pak přepnete zpátky do spalovacího režimu a baterie nabíjíte za jízdy rekuperací, nikoliv hodinami na nabíječce, čímž eliminujete hlavní nevýhodu elektromobilů. Geniální!

 

Lexus do města - s hybridem přichází výhody

Testoval jsem kromě dálnice i v Praze, kde přeciej potkáte podoných Lexusů nejvíce. S vozem se parkuje ukázkově, je pěkně vidět ven a nechybí samozřejmě vybaven parkovací kamerou, která má opravdu dobré rozlišení. Při popojíždění po městě pak poznáte hlavní výhody hybridu, protože zde je rozdíl ve spotřebě oproti běžnému spalovacímu motoru nejvyšší. V centru Prahy pak na dlážděných poznáte kvalitu podvozku, který je nastaven velmi komfortně – ani celý den v autě není nijak nepohodlný. Jen škoda, že se parkování zdarma v modrých zónách nevztahuje na hybridní vozy…

 U parkování zůstanu ještě chvilku. V době testu sice vůz ještě nebyl obleben škálou nálepek opravňujících k parkování na modrých zónách. Dnes je tomu už ale jinak. Cca. od dubna mohou za 100 Kč na rok parkovat v modrých zónách kromě elektromobilů i všechny hybridy!

hybrid kam se podíváš

Interiér

Uvnitř vozu působí vše luxusně a je kvalitně zpracované. Na evropské poměry může středový panel s CD mechanikou působit možná trochu zastarale, ale použité materiály to víc než jen vynahrazují. Líbilo se mi řešení ovládání infotainment systému, jehož ovladač se přizpůsobuje aktuální nabídce na obrazovce. Mezi možnostmi na obrazovce tak volič posunujete fyzicky, což je subjektivně daleko lepší řešení, než dotyková obrazovka. Velmi užitečnou funkcí je split screen, kdy si na cca. třetinu obrazovky můžeme umístit jiný typ informací než na zbytek obrazovky. Můžeme tak mít puštěnou navigaci a zároveň ovládat hudbu, zobrazit si jízdní informace, nastavení klimatizace nebo případně pro geeky lze sledovat i stav nabití baterie a činnost hybridního ústrojí. Bohužel i po faceliftu chybí CarPlay/Android Auto, první Lexus s tímto systémem by mělo být nové ES. Jinak k zábavě na palubě nemám výhrad – vše funguje tak, jak má, třešničkou na dortu je pak audiosystém Mark Levinson s 15 reproduktory, který hraje opravdu famózně. Na volantu najdeme velké množství ovládacích prvků – ovládání hlasitosti by se asi dalo řešit lépe než tlačítkem, na druhou stranu tu máme poctivé hardwarové kolečko vedle mechaniky. Lehká výtka směřuje k tempomatu, u kterého se mi nikde na displeji nepodařila najít rychlost, která je momentálně nastavená. To je celkem nepraktické zejména u obnovování rychlosti tempomatu, kdy nevíte, na jakou rychlost vlastně zrychluje.

interiér

Sedačky mohou být také odvětrávané, což je v létě v souvislosti s koženými potahy jistě vítaná funkce. Stejně jako zadní roletka se sklopí i zpětná zrcátka pro lepší výhled. 

Zajímavě řešené nastavení teploty klimatizace. Chybí zde otočný ovladač, místo něj jsou na středové konzoli dvě tlačítka a jakýsi posuvník, po kterém lze prstem jezdit a nastavovat teplotu. Je to neotřelé a působí to luxusně, úplně se ale nemohu zbavit dojmu, že klasické ovládání je o trochu praktičtější. 

Budíky nejsou plně digitální, mají ale různé možnosti zobrazování. Abych to vysvětlil – ručičky jsou analogové, hodnoty pod nimi se zobrazují digitálně. Díky tomu tak máte v módu ECO k dispozici informace o tom, zda právě nabíjíte baterii a jak moc úsporně právě jedete a v režimu Sport pak levý budík změní svou roli a přepne se do standardního otáčkoměru. Uprostřed pak najdeme klasický informační displej, který nabízí řadu informací, a to včetně stavu hybridního ústrojí.

přístrojová deska

Závěr: povedený sedan na pohodlné cestování kamkoliv

Lexus vám v příliš věcech nedá na výběr. Zklame příznivce nafty a čtyřkolek, výbavové stupně jsem pevně dané a příplatky rozdělené pouze do paketů, ve kterém je třeba adaptivní tempomat i u nejvyšší výbavy. Navíc spoustu další výbavy, jako jsou pokročilé couvací kamery a další jízdní asistenti, které najdeme v německých sedanech, zde budeme hledat marně.

 Jenže to vše z něj naprosto dokonalé auto s unikátním vzhledem, které nemá každý a za kterým se lidé budou otáčet. Navíc komfortem a tichostí opravdu nemůže zklamat ani ty nejnáročnější zákazníky. Hybridní pohon pak dává smysl i mimo skupiny ekologických nadšenců, protože prostě funguje, je ukázkově tichý a dokáže poskytnout opravdu pěknou ekonomiku provozu s vysokým nájezdem na jednu nádrž. Při současné politickoekologické situaci to s naftovými vozy to do budoucna moc růžově nevypadá a Lexus nabízí velmi dobrou udržitelnou alternativu. A já nevidím důvod, proč ji nezkusit. 

95%
HODNOCENÍ

Rivalové

Infiniti Q50
Cena od1 011 000 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonRWD
Výkon125 kW - 298 kW
Maximální rychlost230 - 250 Km/h
Spotřeba4.3 - 9.1 l/100km
Akcelerace5.1 - 8.9 s
Volvo S60
Cena od1 032 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon140 kW - 298 kW
Maximální rychlost220 - 250 Km/h
Spotřeba1.8 - 7.1 l/100km
Akcelerace4.6 - 7.1 s
0
Porovnávač
TOPlist