Lexus RC F - gentlemanovo kladivo
Lexus je značka, která se prezentuje zejména svými sofistikovanými a tichými hybridními modely s nízkou spotřebou. Její reklamy evokují zejména klid, vyrovnanost a pohodu, kterou za volantem Lexusu jistojistě zažijete.
Anebo možná také ne - do rukou se nám dostal model RC F Track Edition, který porušuje snad vše, čím se Lexus ve svých relaxačně laděných spotech prezentuje. Svých 464 koní posílá z atmosférického pětilitrového osmiválce pouze na zadní nápravu, která je navíc o trochu lehčí než předek s masivním osmiválcem (cca. 54:46). Už při prvním nastartování je ze zvukové kulisy znát, že tady o relaxaci určitě nepůjde. Titanovým potrubím se line, dnes již celkem unikátní, zvuk atmosférického osmiválce, který se nechá vytočit až k 7500 otáčkám za minutu. Úsměv na tváři mi po každém usednutí za volant vyloudil fakt, že prakticky celý výhled zpětným zrcátkem zakrývá masivní karbonové křídlo.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/12/MG_4902.jpg)
Je to Lexus?
Track Edition je limitovaná edice už tak poměrně ostrého modelu RC F, která navíc přidává karbonové díly karoserie (kapota, střecha, zmiňované křídlo), disky přímo ze závodního speciálu GT3 z dílny BBS, karbon-keramické brzdy a samosvorný diferenciál Torsen místo standardního s vektorováním točivého momentu. Díky lehké dietě se vylepšil poměr výkonu na tunu hmotnosti z 197kW na 204kW a RC F Track Edition vystřelí na stovku za 4.3 sekundy. V tom mu pomůže launch control, který vám dá pochopit, proč funguje jen s omezenou kontrolou trakce. Pokud totiž vůz vybavíme zimními pneumatikami a budeme se ho snažit “odpálit” na mokru, může se stát, že se několik dlouhých vteřin nepohne vůbec nikam, a to ani přes vehementní snahu zadních pneumatik získat alespoň nějaký grip. Neměl jsem tu čest si vůz vyzkoušet na letních pneumatikách, na zimních bych ale i na suchu řekl, že zadním kolům dává o hodně víc prokluzu, než je těch 5-10%, se kterými by se auto mělo rozjet nejrychleji. Auto tak trochu “nelexusovsky” dává svůj výkon na obdiv a místo ladnosti a dospělosti působí spíše puberťácky, což se k vzhledu jak z videohry opravdu hodí.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/12/MG_4909.jpg)
Červený koberec, prosím
Pojďme ale ještě chvilku nechat jízdní vlastnosti stranou a podívejme se do interiéru. Námi testovaný exemplář je totiž laděný do červené barvy. V barvě jsou tak sedadla, volant, čalounění a dokonce i koberečky. Aby toho nebylo málo, červený karbon najdeme i na područce ve dveřích. Jakkoliv jsem RC F až sem nepovažoval jako standardní Lexus, tak interiér mu již odpovídá. I když je to odlehčená “track edition”, tak neošidí řidiče o prémiové audio Mark Levinson, elektricky nastavitelné sedačky, obrovský displej, nebo adaptivní tempomat. Váha se tak šetřila pouze na mechanismu výhřevu a větrání sedaček, který tu nenajdeme. Jo a skvělá jsou i sedadla - poskytují velmi dobré boční vedení a zároveň jsou pohodlná. Dovedu si v nich představit trávit i delší cesty. Možná by mohlo být možné si je dát ještě o trochu níže, ale jinak k interiéru nemám výhrad, vždyť za tu cenu dostanete dokonce i ikonické analogové hodiny.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/12/MG_4930.jpg)
Kouzla atmosférického osmiválce
Auto jsme dostali na zimních pneumatikách, nicméně v typickém podzimním počasí - 15 stupňů a mokro. První kilometry na nových sněžných pryžích Continental TS 860 S tak byly ve znamení nízkých otáček, protože jakýkoliv pohyb otáčkoměru do zábavné zóny znamenal prokluz zadní nápravy a zásah kontroly trakce. Počasí se ale nakonec umoudřilo, konzervační vrstva pneumatik se sjela a já si mohl vyzkoušet, zač je toho režim “Sport+”. Přepínám i volič převodovky do manuálního režimu, ve kterém displej pohotově barevnou signalizací ukazuje, kdy už je třeba pádly pod volantem přeřadit. Řadit dříve je totiž škoda, a to už jen kvůli té krásné gradaci zvukové kulisy, která vám jde přímo do zad. Odezva atmosférického osmiválce na plynový pedál je prakticky okamžitá a auto je krásně čitelné - rychle se naučíte dávkovat plyn tak, aby auto dělalo přesně to, co chcete. A když ho přidáte trochu víc, zapnutá kontrola trakce vám dovolí trochu se zklouznout než vás srovná zpátky. A když byste kontrolu trakce vypnuli, tak ta stejná předvídatelnost a krásné ovládání plynem tam také zůstává. RC F dovede jezdit bokem, ale také krásně držet stopu a vytažení pod plynem ze zatáčky je opravdu zážitek, který se jen tak neomrzí. A když je potřeba zastavit, tak vám dopomohou karbon keramické brzdy, které k RC F Track Edition dostanete standardně.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/12/MG_4935.jpg)
Zatím z mé recenze asi můžete nabýt dojmu, že RC-F je vůz pouze na ostrou jízdu, dovětek „Track Edition“ ten pocit jistě ještě umocňuje. Ale opak je pravdou - RC F je sice tuhé, ale není vyloženě tvrdé, naopak mě svým komfortem příjemně překvapilo třeba ve srovnání s některými hothatchi. Stačí tak nastavit ekorežim, zapnout adaptivní tempomat na 130 a díky příznivé hmotnosti, skvělé aerodynamice a osmistupňovému automatu dovedete jet i s tím 464 koňovým osmiválcem za spotřebu okolo osmi litrů. A při takové jízdě je to čistokrevný Lexus, tichý a spořádaný, s prémiovým audiem a skvělými sedačkami a vy byste skoro nevěřili, že sedíte v něčem, co již ze své podstaty bylo stvořeno na okruh. Dokud se tedy nepodíváte do zpětného zrcátka, protože … to nádherný obrovský karbonový křídlo tam pořád je!
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/12/MG_4914.jpg)
Středem pozornosti i okruhovou stíhačkou
Jak jsem již zmiňoval, RC F Track Edition vypadá trochu jak z nějaké videohry a stejně působí i na okolí - karbonová kapota, střecha a spoiler na bílém autě si o pozornost vyloženě žádá. A tak je potřeba si zvyknout, že je RC F středem pozornosti - to se vám nejspíš v BMW M4 nebo Mercedesu C63 nestane. Zároveň ale nevbuzuje v lidech žádné negativní předsudky, protože je to pořád ten aristokratický Lexus. Se svou cenou 3.5 milionu si jej nekoupí každý a ani také nemůže - dohromady se jich vyrobí pouze 400 kusů. Cena je to vysoká, nicméně kupujete si opravdový unikát - atmosférický osmiválec, zadní pohon a mechanický samosvor Torsen je návyková kombinace a i když nemusí být v dané cenové hladině za každých okolností nutně nejrychlejší, rozhodně patří k těm nejzábavnějším a i přes přídomek Track Edition bych s ním jezdil klidně každý den.