Renault Koleos Initiale Paris 4×4 190k – francouzská first class

,

Velká SUV začínají být se svou rostoucí oblibou výkladní skříní automobilek a své želízko v ohni má i Renault, a to v podobě modelu Koleos. Ten jsme měli na test loni a už tehdy se nám velmi líbil. Naše největší výtka tehdy mířila na složitější ovládání funkcí vozu a spotřebu, která se dovedla pohybovat i okolo 10 litrů. Jak je na tom modernizovaná verze nejen v těchto ohledech jsme se proto podívali na následujících řádcích. 

Ještě krátce k faceliftu - ten byl spíše subtilnější a přinesl zejména nové motory a lehce pozměněný exteriér i interiér. Z hlediska výbavy pak přibyly také některé nové asistenční systémy zejména bezpečnostního rázu. Koleos tak nabídne sledování mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek, sledování únavy řidiče, aktivní brzdový asistent s rozpoznáváním chodců ale třeba i adaptivní tempomat, který ale funguje až od 50km/h. 

Pohon, jak jej máme rádi

Renault Koleos je k dispozici ve dvou motorizacích, se 150-koňovou 4x2 a 190-koňovou 4x4, oboje doplněné o CVT převodovku X-Tronic. My měli k dispozici silnější verzi s pohonem všech kol a musím říct, že se opět Renaultu povedlo z CVT převodovky udělat přednost - pohonné ústrojí se chová jak z dob před emisními omezeními, a to v tom nejlepším slova smyslu. Příjemně tak překvapí dnes už v tomto segmentu nevídaná rychlá odezva plynového pedálu a velmi lineární tah motoru, obojí i bez pomoci nastavitelných režimů motoru a převodovky - auto se chová předvídatelně a vystačíte si prostě jen s plynovým pedálem. 

Skvělá je také 4x4, která má tři režimy - na výběr je 2WD (pouze přední pohon), 4WD Auto ( automaticky připojovaná zadní náprava) nebo režim 4WD lock, který drží poměr přední vs. zadní náprava 50:50. Právě zmiňovaný 4WD Lock lze aktivovat i za jízdy, a to do rychlosti 44km/h. Po překročení této rychlosti se pak režim sám vypne, i to ale v kombinaci se zcela vypínatelným ESP stačí k tomu, abyste na dnešní poměry celkem nečekaně vůz opravdu řídili bez zásahu elektroniky - ať už při výjezdu k horské chatě nebo při “blbnutí” na zasněženém parkovišti.  

Nicméně i automatický režim funguje naprosto ukázkově - při aktivovaném režimu 4x4 vám auto na digitální štít umístí grafiku s rozložením pohonu mezi nápravy a vy tak v reálném čase vidíte, zda auto posílá nějaký výkon i na zadní nápravu. Při rozjezdech jde dozadu cca. 5-15%, při běžné jízdě pak 0-5%, na sněhu až k těm zmiňovaným 50%.

Jak jsem naznačil v úvodu, verzi se starší variantou motoru jsem vyčítal vyšší spotřebu - ta se ale razantně zlepšila a nyní dokáže Koleos jezdit i okolo 7.5 litru, což už je více než dobrá hodnota.

Ovládání a funkce vozu

Jestli jsem pochvaloval, že pohonné ústrojí se chová jak “ze staré školy”, tak to samé musím říct i o některých funkcích, kde už to ale úplná pochvala není. Jak jsem již zmiňoval, adaptivní tempomat funguje až od 50km/h a pod touto mezí se i vypíná, což není příliš praktické. Aktivní vedení v jízdním pruhu pak úplně chybí, přítomna je jen akustická odezva při opuštění pruhu. Jakožto vlajková loď by si Koleos zasloužil třeba i Matrix světlomety, ty ale bohužel chybí. Tím ale můj výčet nedokonalostí vlastně téměř končí - pravda, na systém R-Link je potřeba si chvíli zvykat a nejpoužívanější funkce si připnout na hlavní obrazovku, poté jej ale už lze používat zcela intuitivně. 

Praktické je zrcadlení mobilního telefonu do čtvercového formátu, kde díky tomu vidíte opravdu velký kus mapy, líbí se mi i páčka pro ovládání audia pod volantem (i když tedy kolečko by mohlo ovládat hlasitost a tlačítka přepínat skladby, ne obráceně). Bose audio, přítomné ve výbavě Initiale Paris, samozřejmě hraje skvěle.

Auto se také samo zamyká, když od něj odejdete, páté dveře fungují na gesto pod nárazníkem, zvládne samo zaparkovat i utvořit obraz vozu z ptačí perspektivy, co do praktičnosti je tedy Koleos vybaven velmi dobře.

Interiér - sedadla jak v první třídě

Vnitřní prostor Koleosu je pěkný, útulný a v neposlední řadě skvěle odhlučněný. Jeho dominantou jsou ale rozhodně sedadla, dostupná ve výbavě Initiale Paris. Jsou potažená kůží Nappa, elektricky nastavitelná ve všech směrech, s nastavitelnou délkou sedáku, nastavitelnou opěrkou hlavy a k tomu navíc vyhřívaná i odvětrávaná. A kdyby snad toho komfortu nebylo dost, řidič má k dispozici ještě masážní funkci. Skvělé na dlouhé trasy a velmi pohodlné, navíc dobře fungující v kombinaci s poddajným podvozkem. Sedadla jsou určitě jedním z důvodů, proč sáhnout po vrcholné výbavě - v podobné třídě moc konkurence nemají. Dojem z kvalitně zpracovaného interiéru plného měkčeného plastu doplňuje ambientní osvětlení s nastavitelnými barvami, kterým se podřídí i digitální přístrojový štít.

Závěr - povedený univerzál

Koleos zvládne téměř vše - nabídne obrovský vnitřní prostor, skvěle fungující pohonné ústrojí, dobrou spotřebu i konektivitu, zamrzí jen absence některých moderních technologií. Nicméně pokud jste spíše ze staré školy a místo asistentu jizdy v kolonách nebo matrix světlometů oceníte spíše nastavitelnou 4x4 a luxusní sedadla, dost možná je Koleos auto právě pro vás. V nejvyšší výbavě Initiale Paris stojí okolo milionu včetně DPH před případnou slevou a v mých očích je to vzhledem k výbavě v této třídě celkem konkurenceschopná cena. 

95%
HODNOCENÍ

Plusy

  • svižný a kultivovaný motor
  • skvělý pohon 4x4
  • luxusní sedadla

Mínusy

  • místy nelogický R-Link
  • chybí některá modernější digitální výbava

Rivalové

Seat Tarraco
Cena od789 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost198 - 211 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.3 l/100km
Akcelerace8 - 9.8 s
Nissan X-Trail
Cena od795 500 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 117 kW
Maximální rychlost190 - 198 Km/h
Spotřeba6.5 - 8.1 l/100km
Akcelerace10.7 - 12.7 s
Ford Kuga
Cena od740 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon88 kW - 165 kW
Maximální rychlost177 - 208 Km/h
Spotřeba1.2 - 5.6 l/100km
Akcelerace8.7 - 12.5 s
Volkswagen Tiguan Allspace
Cena od735 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 176 kW
Maximální rychlost198 - 228 Km/h
Spotřeba5 - 8.1 l/100km
Akcelerace6.7 - 9.9 s
Škoda Kodiaq
Cena od716 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost194 - 211 Km/h
Spotřeba5 - 6.9 l/100km
Akcelerace8.6 - 10 s
Hyundai Santa Fe
Cena od849 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 147 kW
Maximální rychlost190 - 203 Km/h
Spotřeba5.7 - 9.3 l/100km
Akcelerace9.4 - 10.6 s
Mazda CX-5
Cena od647 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 208 Km/h
Spotřeba5 - 7.2 l/100km
Akcelerace9.2 - 10.9 s
Škoda Kodiaq Sportline
Cena od904 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost197 - 211 Km/h
Spotřeba5 - 6.9 l/100km
Akcelerace9.7 - 9.8 s
Peugeot 5008
Cena od630 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 130 kW
Maximální rychlost188 - 218 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.7 l/100km
Akcelerace8.3 - 11.1 s
KIA Sorento
Cena od969 980 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon147 kW - 147 kW
Maximální rychlost205 - 205 Km/h
Spotřeba5.6 - 6.5 l/100km
Akcelerace8.7 - 9.4 s
Peugeot 5008 GT
Cena od970 000 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon130 kW - 130 kW
Maximální rychlost208 - 208 Km/h
Spotřeba4.9 - 4.9 l/100km
Akcelerace9.2 - 9.2 s
Škoda Kodiaq Scout
Cena od1 022 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost197 - 211 Km/h
Spotřeba5.4 - 6.9 l/100km
Akcelerace7.5 - 9.7 s
DS 7 Crossback
Cena od895 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon95 kW - 220 kW
Maximální rychlost194 - 240 Km/h
Spotřeba1.5 - 5.9 l/100km
Akcelerace6.5 - 10.8 s
Mercedes-Benz GLB
Cena od911 130 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon85 kW - 165 kW
Maximální rychlost188 - 236 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.2 l/100km
Akcelerace6.9 - 11.3 s
Land Rover Discovery Sport
Cena od986 513 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 183 kW
Maximální rychlost190 - 225 Km/h
Spotřeba5.3 - 7.9 l/100km
Akcelerace7.6 - 11.4 s
0
Porovnávač
TOPlist