Fabia 1.0 MPI - dobrá auta nejsou drahá, jen vy jste možná zbytečně nároční.
Atmosférický litrový tříválec ve Fabii bude v určité skupině asi dost opovrhovaným. V dnešní uspěchané době se jeho 59 kW přece jen zdá relativně málo. Respektive, možná těch 59 kW není úplně málo, ale jsme tak rozmazlení skvělou charakteristikou moderních turbomotorů a hybridů, že si málokdo “dojde” pro výkon do velmi vysokých otáček. Ale je to důvod k tomu, aby byl ten motor na okraji našeho zájmu? Určitě ne. Tak se pojďme podívat na to, jak vypadá základní motorizace, kterou můžete mít ve skvělé Fabii za 369 tisíc Kč.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2023/12/MG_1980-scaled.jpg)
Fabii čtvrté generace mám moc rád. Naší redakcí už prošla třikrát. Zkoušeli jsme 1.0 TSI 70 kW s pětistupňovým manuálem, 1.0 TSI 81 kW s automatem a měli jsme také vrcholnou verzi Monte Carlo s 1.5 TSI 110 kW s automatem. Téměř vždy jsem na ta auta pěl chválu. Je neuvěřitelné, jak Fabia dospěla a jak blízko je autům o třídu vyšším. Jedinou verzí, která nám dosud rukama neprošla, zůstává právě základní atmosférická jednotka 1.0 MPI. Ta nabízí především velmi výhodnou cenu spojenou se zárukou velké trvanlivosti a spolehlivosti. Její výhodou je také to, že se hodí na krátké trasy, na které se dnešní moderní turbomotory nehodí. Tak ji tu máme. Ve výbavě Ambition v barvě Race Blue. Už od pohledu je méně načančaná a trochu méně vyšňořená než ty ostatní modely, které jsme měli tu čest vyzkoušet. Ale v základu je to pořád skvěle postavená Fabia.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2023/12/MG_1945-scaled.jpg)
Asi se budete divit, ale na ten test jsem se docela těšil. V testu Hyundai i10, na který jsem velmi pyšný, jsem psal: “Není umění jezdit s autem nad 100 kW. Je umění jezdit s autem s polovičním výkonem. Naslouchat motoru, nebát se ho vytočit a lupnout tam rychlost, než auto začne zpomalovat. Trefit si 4,5 tisíce otáček meziplynem a poslat tam tam v kopci trojku na dálnici. To je umění. To je "i cesta může být cíl".” A přesně tohle mne čekalo i ve Fabii. Malý motůrek měl před sebou pár set kilometrů s relativně obsazeným vozem a náročnějším zimním provozem. Na 17 palcových pneumatikách, vybaven automatickou klimatizací, zrcadlením telefonu, tempomatem a vyhříváním sedadel. Vlastně mi nic nechybí.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2023/12/MG_1950-scaled.jpg)
První usednutí do Fabie je pro mne vždy příjemným okamžikem. Relativně malé auto, ale uvnitř najdeme perfektní posaz, volant ideální tloušťky, který lze hezky přitáhnout k tělu, dobré sedačky a dobře zpracovaný interiér. Nová Fabia není tak úzká jako předchozí, a tak i mezi sedadly je dost místa. Nemám vůbec žádné připomínky. Nastartuju. Tříválec ožije a skoro není slyšet. Na pětistupňové převodovce krásně zapadne jednička a já se přes měkkou spojku rozjedu tak plynule, jako bych s autem jezdil měsíce. Tohle je prostě paráda. Motor reaguje na plyn okamžitě, ale té síly moc nemá. V nízkých otáčkách stačí na pozvolné zrychlování a je potřeba počítat s velkými odstupy rychlostí a motor trochu více točit, aby otáčky na vyšší rychlostní stupeň padly minimálně někam ke 2 tisícům. To znamená před přeřazením točit hodně přes 3 tisíce otáček. Na to už moc zvyklí z těch turbomotorů nejsme. A to se pohybujeme zatím jen ve městě.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2023/12/MG_1955-scaled.jpg)
Mimo město pak jakékoliv zrychlování znamená nohu na podlahu a docela dost trpělivosti při dosahování vyšších rychlostí. Maximální výkon 59 kW dosahuje motor při 6.300 ot/min. Maximální točivý moment 93 Nm se dostaví v rozmezí od 3.700 do 3.900 ot/min. Maximální rychlost automobilka udává hodnotou 179 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 15,5 sekund (o 5 sekund více než litrový motor s turbem). Na dálnici motor točí 4 tisíce otáček, ale není moc slyšet. Cestování je díky skvěle odhlučněné karoserii příjemné, ale je občas problém udržet dosaženou rychlost. A tak se znovu ocitáte v situaci, kdy prostě pedál tlačíte na podlahu. Díky modernímu řízení emisí to ale neznamená nějaké zbytečné obohacování směsi, jejíž výsledkem by byla vysoká spotřeba. I při velmi hrubém zacházení bylo na displeji kolem 6,5 litrů. A tím hrubým myslím, třeba to, že někdy je potřeba na dálnici zařadit trojku a motor nechat stoupat až k těm 6 tisíc otáček. Kdo tohle dělat nebude, bude z dynamiky určitě zklamaný a zklamáni budou i řidiči okolo, protože je budete brzdit. Koho řízení baví, bude si to dost možná docela užívat. Jakému jinému motoru totiž můžete takhle dávat za uši? I na větších 17 palcových kolech se Fabia vyrovnává s nerovnostmi velmi dospěle a lehoučký motor tomu jen pomáhá. Přes nerovnosti se Fabie nese dospěle, nikde nic nebouchá. Místa je všude spousta. Ani vzadu se nebudete dotýkat koleny sedadel před vámi. V kufru je 380 litrů, co je také nadprůměrná hodnota. Navíc místo rezervního kola je obří díra, která se může také hodit. Dokud nebudete potřebovat to rezervní kolo.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2023/12/MG_1977-scaled.jpg)
Provokativní nadpis článku odkazuje na to, že nářky nad tím, že jsou auta drahá, jsou pravdivé jen z části. Problémem jsou často naše nároky. Tisíc litrů v kufru, pět set koní, dvě tuny železa, pohon všech kol a pytel výbavy. To všechno považujeme téměř za samozřejmost a pak nám ta pětimetrová SUV nad milion najednou přijdou drahá. A při statistikách obsazení se pak zjistí, že stejně většinu času sedíme v zácpě v autě obsazeném jedním člověkem. Takže by nám teoreticky těch 59 kW, 4,1 metrů délky mohlo možná stačit. A nejen teoreticky.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2023/12/MG_1969-scaled.jpg)
Závěr je takový, že jsem se po čtvrté přesvědčil, že Fabia je skvělá. Závěr k tomu motoru je takový, že mimo dálnice bude výkon dostatečný pokud víte kde jej hledat. Odmění se spotřebou do 5,5 litru v kombinovaném provozu na sto km. Ve městě se odmění lineární charakteristikou se snadnými rozjezdy a snadným řízením. Na dálnici to už chce trochu odvahy a řidičského umu a tam tenhle motor úplně doma není a tam to už bude větší trápení. Nicméně určitě lze ten atmosférický motor s klidem doporučit, pokud hledáte auto na dlouhou dobu s minimálními nároky na údržbu.