Nový Ford Puma: uvedení nového městského SUV a první svezení

,

Evropské představení nového městského SUV od Fordu probíhalo až na jihu Španělska, ve městě Malaga. Organizace ze strany automobilky byla příkladná, všechny formality byly vyřízeny pružně a vše probíhalo dle plánu, až na přistání v Malaze. Tam se počasí postavilo trochu proti nám a kvůli silnému větru a turbulencím musel pilot asi 10 m nad zemí letadlo znovu zvednout. Zpět ale k našemu dnešnímu příběhu a hlavně k autu, které je pro nás tolik důležité. První dojem nová Puma umí a i k tomu se dostaneme v dalších částech dnešní reportáže. Cílem naší první cesty byla hacienda na kopci kdesi ve Španělsku s okouzlujícím výhledem na okolí a samozřejmě příjemným programem a něčím na zub. Následný přejezd nás zavedl španělskými okreskami táhnoucími se místními klikatými silničkami s výhledem na místní krajinu přímo k domluvenému hotelu, kde bylo připravené překvapení, dosud neuvedená, luxusně pojatá linie výbavy Vignale… Ani tahle třešnička na dortu vás dnes nemine. Celkem jsem měl možnost strávit v novince od Fordu prakticky celý den na cestách, Puma mi byla příjemnou společnicí. I přes pozitivní jízdní dojmy, jenž by vystačily na samostatný článek plnohodnotného rozsahu, si novinku brzy představíme i v klasickém redakčním testu. Co si o zcela novém SUV od Fordu myslíme? Stala se druhým nejmenším vozem kategorie SUV, kterým ford doplní už tak širokou řadu zástupců (s Pumou jich bude mít už 6, a to ani nepočítáme oplastované verze hatchbacků nazývané Active). Jak tato novinka vypadá? Jaká je a s čím směřuje do tohoto stále rostoucího a vysoce konkurenčního prostředí? V první řadě je odvážná a má toho dost co ukázat, aby zaujala zájemce o tento typ vozu. Pojďme si ji tedy blíže představit… 

Design: především moderní

Kdo si ještě pamatuje na původní Ford Puma, vyráběný od roku 1997, bude pravděpodobně novým vozem překvapen. Nejedná se totiž o nástupce v pravém slova smyslu, cílová skupina je ale velmi podobná, nyní má však jiné představy a priority. Jde o mladé a aktivní řidiče. Co ale požaduje právě takový zájemce od svého nového vozu? Populární je vyšší světlá výška, dynamický vzhled a zajímavé detaily. To vše nová PUMA má. Nový Ford se svou velikostí řadí mezi EcoSport a Kugu. Vzhled především při pohledu na přední část a díky vysoko umístěným a rozměrným světlům zasahujícím do kapoty opravdu připomíná původní malé a zábavné „kupátko“. Dokonce i boční pohled, odhlédneme-li od vyšší stavby karoserie, těží svým vzhledem ze současného trendu. Právě snížená zadní část střechy a zužující se boční okna směrem odpředu dozadu působí opravdu svěžím dojmem. Zadní partie v tomto ohledu drží partu, a to zvlášť v provedení ST Line, které přidává i sympaticky tvarovanou koncovku výfuku. Ačkoliv se jedná o Crossover, opravdu vytváří dynamický a vyvážený dojem.

Interiér: na svou třídu překvapivě komfortní

Dynamický exteriér může být problémem při navrhování interiéru. Nová Puma však v tomto ohledu předčila očekávání. Stále se jedná o vůz B-segmentu, tedy malý, povětšinou městský automobil a jako takový umí tento nováček mile překvapit. Prostor na předních sedadlech je na danou kategorii nad průměrem, a to ve všech směrech. S mojí téměř dvoumetrovou a řekněme prostorově výraznou postavou si okamžitě nacházím příjemnou řidičskou pozici. To je něco, co Ford v poslední době rozhodně umí. Při zkoumání zadních sedaček s potěšením zjišťuji, že i při pro mě vyhovujícím nastavení předních sedadel je za mnou dostatek místa pro děti i dospělé cestující. Samozřejmě budou mít „čahouni“ díky svažující se linii střechy stísněný prostor pro hlavu, ale na to jsme už zvyklí. Děti a osoby standardních rozměrů budou spokojeni. Interiér je zároveň místem, kde se konstruktéři zamysleli nad reálnou využitelností, Puma tak přichází s pár velmi zajímavými detaily. V případě volby textilního čalounění verze Titanium je údržba vozu řešena velmi originálně. Všechny sedačky opatřil výrobce zipem, po jehož rozepnutí stáhnete potah jednou rukou a můžete směřovat s prádlem do pračky. Zdá se to jako maličkost, ale pravidlem to není a hlavě pro rodiny s malými dětmi nebo domácími mazlíčky taková drobnost může být velkým zjednodušením údržby „domácího mazlíčka“. Dalším tématem je určitě zavazadlový prostor a jeho reálné možnosti využití, ten je zde variabilní a je možné jeho hloubku nastavit ve třech různých úrovních, včetně rovné ložné plochy vytvořené po sklopení zadních sedadel. Zároveň ve Fordu PUMA najdete řešení, s nímž automobilka přichází úplně poprvé. Jedná se o tzv. MEGABOX, což je velmi hluboký prostor pod podlážkou na levé straně kufru. Ten umožňuje přepravu vysokého, špinavého, nebo jinak nevhodného nákladu, jenž můžete umístit pod podlážku standardního zavazadlového prostoru a vše je vyřešeno - nic nepadá, nelítá a nešpiní klasický kufr. V případě převozu znečištěného nákladu, například bot po trekingu a následné potřebě Megabox vyčistit objevíte zcela novou možnost. Lidově řečeno, stačí ho vystříkat hadicí. Na jeho dně je špunt, kterým vypustíte vodu a všechny nečistoty přímo pod vůz. Je to tak snadné, jak to zní, jen s tím ještě nikdo nepřišel a Puma má tedy i jedno praktické prvenství. Co může nabídnout tato novinka v rámci výbavy a komfortu? Je toho dost a velmi záleží na tom, o co budete mít zájem. Ve výbavě najdete také digitální přístrojový štít nebo inteligentní adaptivní tempomat, který hlídá i rychlost dle dopravního značení a s automatickou převodovkou nyní umí i zastavit a znovu se rozjet. Vyhřívané přední i zadní okno, zpětná zrcátka a přední sedačky asi u Fordu nikoho nepřekvapí, vyhřívaný volant je však stále příjemným prvkem tohoto balíčku. Nová Puma nabízí i různé jízdní režimy, od ECO po SPORT, ale ty si rozebereme až u klasického testu, stejně jako jízdní vlastnosti. Jen prozradím, že nová Puma jezdí dobře, jak je u Fordu zvykem. Naše vozy byly vybaveny výhradně audiosoustavou Bang&Olufsen. Multimediální dotykový systém zvládá Apple CarPlay a Androidauto. Indukční nabíječka je zde též, a to jsem jen vybral to zajímavější, co mě v malé novince pozitivně překvapilo. Jedná se tak o bohatě vybavený model.

Technika 1.0 Ecoboost a mild-hybridní technologie

V současné době budou v nabídce dvě výkonové varianty, obě tvoří Fordův oblíbení třívalcový Ecoboost. Na výběr jsou buď se 125 anebo 155 koňmi. Slabší z této dvojice si prozatím musí vystačit sama, zatímco silnější variantě pomáhá mild-hybridní systém (MHEV). Elektrická energie se získává samotnou jízdou a pomáhá pak při akceleraci v celém spektru otáček, kde nejvyšší přínos přichází v otáčkách nízkých, v nichž tato technologie přidává 50 Nm a díky tomu Puma reaguje živě na povel pravé nohy především v nízkých rychlostech - samozřejmě v návaznosti na zvoleném jízdním režimu. Obě pohonné jednotky jsou pro tento vůz odpovídající, i když ta výkonnější je samozřejmě dynamičtější, ale ani se slabší se nemáte čeho bát, brzdou provozu nebudete. 

Cena: obstojí v Čechách v tolik důležitém poměru cena/výkon?

Mnoho potenciálních zájemců bude pravděpodobně zajímat i cena nového Fordu Puma. Jak je dnes již zvykem, bude se odvíjet především od požadavků a přání konkrétního zájemce. Uvedu tedy cenový rozsah. Základní cena za model Ford Puma Titanium s motorem o výkonu 125 koní a manuální převodovkou je 513 900 Kč. V případě silnějšího modelu v zatím nejvyšší výbavě ST-Line X a motorem o výkonu 15 5koní s mild hybridní technologií a manuální převodovkou je cena stanovena na 631 900 Kč. Při současné nabídce máte na výběr základních 8 konfigurací a další jsou na cestě. I tak věřím, že už základní výbava bude pro mnoho zájemců příjemným překvapením. Ford Puma si své zákazníky určitě najde. 

Na co se kromě podrobného redakčního testu můžeme těšit?

V následujících pár měsících se můžeme těšit na další vylepšení nabídky tohoto modelu, která ho posune opět o trochu výš v rámci B-segmentu. Prvním důležitým prvkem bude nová dvouspojková automatická převodovka. Ta bude nabízet sedm rychlostních stupňů a přispěje k dalšímu snížení spotřeby a pohodlí ve voze. V současnosti nabízené výbavové linie ST-Line nebo ST-Line X, pro sportovně orientované zákazníky, případně Titanium a Titanium X určené pro zájemce o vyšší pohodlí, uživatelský komfort a svou dávku luxusu, doplní na vrcholu nabídky Puma ST-Line X Vignale. Vignale je tradičně zaměřené na maximální luxus na palubě vozů značky Ford a já jsem měl možnost tuto specifikaci vidět již nyní, právě při představení ve španělské Malaze. Musím konstatovat, že se může směle postavit vedle konkurence od prémiových automobilek. A podle zákulisních informací toto stále nebude kompletní nabídka možných specifikací. Máme se tedy na co těšit. A ze všeho nejvíc se já osobně těším na klasický (podrobný) test, který v redakci už teď připravujeme. Ještě ale uvidíme, kdo z redakčního týmu jej podrobí svému drobnohledu…

Akční nabídky

Rivalové

Suzuki Vitara
Cena od554 900 Kč
Palivamild-hybrid
Převodovkam
Pohon4x4FWD
Výkon95 kW - - kW
Maximální rychlost190 - - Km/h
Spotřeba4 - 4 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Mitsubishi ASX
Cena od489 950 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 117 kW
Maximální rychlost168 - 204 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Fiat 500X
Cena od559 900 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 96 kW
Maximální rychlost172 - 194 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Renault Captur
Cena od465 000 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 117 kW
Maximální rychlost168 - 204 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Jeep Renegade
Cena od729 900 Kč
Palivamild-hybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon96 kW - - kW
Maximální rychlost191 - - Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
0
Porovnávač
TOPlist