TSI – benzínové turbomotory od VW – historie a současnost

,

V souvislosti s koncernem Volkswagen jste se jistě již setkali s označením motorů TSI. Co si pod touto zkratkou představit? Model TSI vypadá stejně jako TDI, hlavní rozdíl je však v tom, co motory spalují. Zatímco u TDI je palivem diesel, u TSI se jedná o motor spalující benzín. S označením TSI se navíc vážou některé technologie, kterými je možno vylepšit poměr výkonu a spotřeby paliva oproti jiným typům (se starším označením). Pojďme se společně na moderní přeplňované benzíny od koncernu VW podívat...

Jak funguje TSI

TSI je zkratka pro "Turbocharged Stratified Injection". Jedná se o motory s přímým vstřikováním paliva a s přeplňováním. Řidiči spojení technologií umožňuje vyšší točivý moment při nižších otáčkách, a tedy teoreticky i vyšší výkon s nízkou spotřebou. Příčinou tohoto spojení je také kombinace vstřikování a přeplňování turbodmychadlem. Motory jsou stavěny dle pravidel tzv. downsizingu, což je právě onen vysoký výkon získaný z malého objemu. Z toho důvodu se ze začátku objevovali TSI motory především ve sportovních vozech a že se jedná o propracované motory dokazuje i fakt, že již od roku 2006 vyhrávají někteří jeho zástupci v anketě mezinárodního motoru roku.

Historie TSI

Poprvé se TSI motor objevil v roce 2005, a to kombinací přeplňování ve spojení s již tehdy známým označením FSI (napovídající přímé vstřikování). Jeho objem byl 1,4 litru a disponoval dvojitým přeplňováním (kombinací kompresoru a turbodmychadla). Někteří z vás si vzpomenou na verze se 132 kW v druhé generaci Fabie RS nebo se 118 kW ve VW Scirocco. Díky tomu pak vynikal výkonem srovnatelným s motory o objemu přesahující dva litry, a navíc i nižší spotřebou. V roce 2008 se začaly na scéně objevovat motory TSI konstruované pouze s jedním turbodmychadlem, které daly vzniknout motoru s vyšším výkonem, nižší spotřebou a menší produkcí emisí výfukových plynů. Užívání rozvodových řetězů se však v pozdějších letech setkávalo s problémy. Vše vyřešil rok 2012, kdy vývojáři vytvořili novou upravenou konstrukci a vložili ji mimo jiné třeba do nového Rapidu. Tato platforma je nazývána jako MQB. Později byly TSI motory modernizovány a rozšířily se mezi další modely Volkswagenu (nebo audi).

Komponenty motoru 1.0 TSI

1.0 vs 1.5

V letech 2015 a 2016 byly představeny dva nové motory řady EA211, které nahradily dosavadní typy. Tříválcové 1.0 TSI nahradilo původní čtyřválcovou 1.2 TSI a disponuje mnoha inovacemi, jako například plně řiditelné olejové čerpadlo nebo hliníkový blok. Stejně tak vznikla i řada 1.5 TSI nahrazující 1.4 model nabízející nově Millerův cyklus, snížení vnitřního tření nebo proměnné časování ventilů. Nová 1.5 TSI, stejně jako původní 1.4 TSI disponuje technologií vypínání půlky válců a nabízí velmi příznivou spotřebu. Nová 1.5 nově také disponuje filtrem pevných částic, čímž snižuje svoji emisní stopu.

Od roku 2017 jsou pak motory vybavovány právě zmiňovaným filtry pevných částic (GPF), které snižují emise až o 90 %. Poprvé se objevily v Audi A5 TFSI a v Tiguanu. Paradoxně se zatím zdá být jako vhodnější inovací právě kontroverzní jednolitr, neb na svou kategorii je hodnocen poměrně pozitivně i projevem a spotřebou a překvapivě netrpí příliš velkými porodními bolestmi. Naopak poměrně výkonná a slibně vypadající jednotka 1.5 TSI o výkonech až 110 kW očekávání ještě zcela nenaplnila - oproti povedené jednačtyřce má o trochu vyšší spotřebu a ani jízdní projev oproti předchozí 1.4 tolik (až na zvukovou kulisu) nenadchne. Některé 1.5 TSI s manuální převodovkou nedávno prodělaly svolávací akce, které by měly s jízdní projev motoru vylepšit.

Systém ACT, obsluhující vypínání válců u 1.5 TSI

Upravenou starší 1.4 TSI najdete nově v plug-in hybridních modelech VW, jako je třeba VW Passat GTE nebo Superb PHEV, které emise splňují díky elektrickému pohonu a GPF tak nepotřebují.

1.4 TSI v hybridní Octavii RS IV

2.0 TSI

Pak je tu ještě samozřejmě u modelů disponujících pouze čtyřválcovými motory vrcholné 2.0 TSI, které nově umí VW naladit až na 310 koní (nový Cupra Leon). To je motor, který prošel už velmi dlouhou vývojovou linií a v aktuálních generacích vozů od VW je velmi příjemný a kultivovaný s celkem rozumnou spotřebou oproti výkonu okolo 9 litrů ve větších modelech (Superb, Passat).

Komponenty motoru EA211 - 1.5 TSI evo

1.5 e-TSI (Škoda e-Tec)

E-TSI je vlastně standardní TSI motor, doplněný o 48V baterii, která se dobíjí rekuperací brzdné energie a pomáhá spalovacímu motoru zejména při rozjezdech. Souhrnně se této technologii mild-hybrid. Více o této technologii se dozvíte v našem článku o mild-hybridech.

Využití TSI

Napříč koncernem Volkswagen dnes využívá TSI většina modelů, snad jen základní a nejmenší modely jednotlivých značek (třeba Fabia, Polo nebo Ibiza) se spoléhají na nepřeplňované verze nesoucí povětšinou starší označení MPI. I u modelů vybavených TSI je označení dosti chaotické a každá značka se pyšní s jiným marketingovým zněním. U Audi se například setkáte se zkratkou TFSI. Přesné specifikace se různí v závislosti na modelu, přesto však základ zůstává stejný, a tím je pohodlná a hospodárná jízda. S nutností unifikace (především z důvodu snižování nákladů a složitých emisních testů) se navíc jednotlivé pohonné jednotky (především 1.0 TSI, 1.5 TSI a 2.0 TSI) dnes nacházejí skoro ve všech modelech koncernu (od Škody Auto až po Audi). V základu jde tedy o stejné motory, které si jen motoráři upravují pro použití v jednotlivých modelech - je přeci vcelku logické, že základní benzínová jednapětka se bude chovat trochu jinak v Superbu a v Audi Q3. Dá se považovat za skoro jisté, že tady s námi tyto motory ještě nějakou dobu budou. VW na ně poměrně dosti sází a není se čemu divit. Byť my v redakci tvrdíme, že naftanenímrtvá.cz, benzínům se již pěkných pár let daří o trochu více a než se naplno rozjede elektrifikace (pokud vůbec), budou tvořit většinu prodejů jednotlivých automobilek.

Kam dál?

0
Porovnávač
TOPlist