Popis modelu
Úvod
Rodina oblíbených SUV od Audi, tvořená vozy Audi Q5 a Q7 včetně jejich sportovních derivátů SQ5 a SQ7, se v roce 2011 rozrostla o doposud nejmenšího sourozence, Audi Q3. Automobilka Audi tak zareagovala na dynamický rozvoj segmentu malých SUV, kde tato značka dosud svého zástupce neměla. Roli nejmenšího SUV Audi hrála Audi Q3 do roku 2016, kdy bylo představeno kompaktní SUV Audi Q2.
Verze a výbavy
Audi Q3 se nabízí ve třech výbavových variantách označovaných jako Audi Q3, Audi Q3 Sport a Audi Q3 Design. Zatímco verze Sport láká na sportovní sedadla, verzi design poznáte podle kontrastního lakování. V souladu s celosvětovou vlnou downsizingu nenaleznete v nabídce Audi Q3 větší než dvoulitrový motor. Ve všech třech výbavách můžete volit z benzinových motorů 1.4 TFSI (110kw) a 2.0 TFSI (132kW a ve verzích Sport a Design i 162kW) a naftového dvoulitru 2.0 TDI ve dvou výkonových variantách 110kW a 135kW. Menší zážehový motor a obě výkonové verze vznětového motoru můžete pořídit jak s manuální, tak automatickou převodovkou S tronic za příplatek asi 60000,-Kč, benzinový dvoulitr se nabízí výhradně s automatem. Pohon všech kol quattro lze kombinovat se všemi dvoulitrovými motory, cenu auta zvýší o cca 70000,-Kč. Ceník základní výbavy Audi Q3 startuje na sebevědomé, avšak u vozu Audi nikterak neobvyklé, cenovce 781900,-Kč s DPH. V sériové výbavě za tuto cenu najdete kromě obvyklých prvků například šestnáctipalcová litá kola se sedmipaprskovým designem, asistent rozjezdu do kopce, boční a zadní okna z termoizolačního skla, elektromechanickou parkovací brzdu, rádio MMI, černé střešní ližiny nebo xenonové světlomety. U vozu za cenu lehce pod hranicí jednoho milionu korun nepříjemně překvapí pouze manuální klimatizace, naopak dnes již neobvyklou, přesto často objednávanou drobností, je alespoň dojezdové rezervní kolo. Výbavový stupeň Sport přidává mj. sedmnáctipalcová litá kola s S-paprskovém Y-designu, Audi drive select, čtyřcestnou opěrku bederních obratlů a podélné střešní nosiče z eloxovaného hliníku. Stejné prvky nabízí i verze Design, poznáte ji podle drobných designových odlišností a sedmnátipalcových litých kol v S-paprskovém V-designu. Seznam příplatkové výbavy je skutečně velmi rozsáhlý a nabízí vysokou míru individualizace. V závislosti na vybrané specifikaci lze objednat designové pakety, zatímco verzi Sport lze rozšířit o Paket S-line competition nebo S line sportovní paket, pro Design je určen Designový paket Audi exclusive. Všechny verze lze oživit Exteriérovým paketem S line s tím rozdílem, že pro základní výbavu je o 8200,-Kč dražší.
Exteriér
Oproti první generaci Audi Q3 z roku 2011 poznáte aktuální model při čelním pohledu podle výrazné jednodílné masky vizuálně propojené s nově přepracovanými světlomety. Vpředu i vzadu můžou být světla vybavena technologií LED, vždy ale za příplatek. Vnějšímu vzhledu dodávají sebevědomý výraz až dvacetipalcová litá kola, za něž připlatíte značných 86000,-Kč. Přestože vůz Audi Q3 rozhodně není primárně určen pro jízdu v terénu, oproti běžným hatchbackům nebo kombíkům zvýšenou světlou výšku oceníte například při najíždění k vysokým obrubníkům.
Interiér
Uvnitř vozu většinu populace zaujme kombinace sportovního ducha a nezpochybnitelné elegance. Celý interiér je tvořen kvalitními materiály a je protkaný hliníkovými doplňky. Dostatek denního světla přináší panoramatické skleněné střešní okno. Elektricky ovládaná je nejen sluneční roletka, ale i samotné otevírání, které dokážete aktivovat zvenku prostřednictvím klíče. Za možnost sledování hvězdné oblohy zaplatíte nemalých 35600,-Kč. V seznamu příplatkové výbavy si může zájemce o Audi Q3 zaškrtnout sportovní sedadla, elektrické nastavování sedadel, elektricky nastavitelnou bederní opěrku nebo vyhřívání sedadel vpředu. K dispozici je poměrně široká paleta potahů sedadel kombinujících různé druhy kůže, vrcholné provedení reprezentuje Designový paket kůže Audi exclusive za 126900,-Kč. Za tuto částku obdržíte kromě celokožených sedadel také jemnou kůží Nappa potaženou středovou loketní opěrku vpředu, barevně sladěné obložení dveří a možnost barevných švů na bocích vozidel dle vlastního výběru. Praktickou stránku vozu reprezentuje zavazadlový prostor o velikosti 460l, sklopením zadních sedadel rozšířitelný na 1365 litrů.
Infotainment
Nejlevnější cestou k získání vestavěné navigace je Navigační paket za 32800,-Kč. Ten obsahuje kromě Audi Connectivity paketu (samostatně ho lze zakoupit za 16100,-Kč a zahrnuje Audi music interface, bluetooth rozhraní a čtečku SDHC karet do kapacity 32GB) navigační data na SD kartě, systém hlasového ovládání a poněkud překvapivě také multifunkční sportovní kožený volant. Pro náročnější zákazníky je v nabídce Navigační systém MMI plus v ceně 67400,-Kč s řadou užitečných a komfortních funkcí. Navigační údaje jsou uloženy na pevném disku o velikosti 20GB a sedmipalcový barevný displej s vysokým rozlišením umí zobrazit mapy s topografickým zbarvením nebo památky a modely měst ve 3D. Ovládání je možné prostřednictvím joysticku nebo hlasově. Součástí tohoto vrcholného multimediálního systému je DVD přehrávač s podporou formátů MP3, WMA, AAC a MPEG-4. Samozřejmostí jsou dvě čtečky SDHC karet do velikosti 32GB, Audi music interface, bluetooth rozhraní a bluetooth audio streaming. Hudební zážitek zajišťuje dohromady osm reproduktorů o celkovém výkonu 80W.
Bezpečnost a asistenční systémy
Poměrně stručný výčet sériové výbavy ve všech třech výbavových stupních předurčuje, že za téměř všechny asistenční systémy si budete muset připlatit. Pro usnadnění parkování můžete vybírat z pěti různých úrovní asistentů. Od Audi Parking system (akustický signál vzdálenosti na základě informací ze senzorů v zadním nárazníku) za 12800,-Kč přes Audi Parking system plus (akustický signál vzdálenosti na základě informací ze zadního i předního nárazníku) po Audi Parking system advanced se zpětnou kamerou. Vrchol v usnadnění parkování představuje Parkovací asistent, který prostřednictvím ultrazvukových senzorů sám vyhledá místo pro příčné nebo podélné zaparkování a sám zaparkuje, ve zcela vrcholném provedení za 36700,-Kč v kombinaci se zpětnou kamerou. Systém Audi Hold assist je k dispozici za příjemných 2300,-Kč, rovných 17000,-Kč si budete muset připravit na Audi active lane assist, který funguje v rychlostech od 65km/h do 250km/h a zahrnuje funkci rozpoznávání dopravních značek. Asistent pro změnu jízdního pruhu za 14100,-Kč se nazývá Audi Side assist, je aktivní v rychlostech nad 30km/h a s řidičem komunikuje pomocí LED ve zpětném zrcátku. Vzhledem ke kategorii a ceně vozidla je poněkud překvapivé, že pokud jste zvyklí používat tempomat, nesmíte zapomenout v seznamu příplatkové výbavy zaškrtnout příslušnou položku za osm a půl tisíce korun.
Konkurenti
Podobně prestižní kompaktní SUV najdeme samozřejmě i ve stáji odvěkých rivalů z Mnichova a ze Stuttgartu. Adekvátní alternativou značky BMW by mohlo být nejmenší vyráběné SUV z řady X - BMW X1, za Mercedes by mohl s nadějí usilovat o přízeň Mercedes-Benz GLA. Audi Q3 bohužel výrazně usnadňuje svým konkurentům startovní pozici poměrně chudou sériovou výbavou, kterou zájemce o SUV prémiové značky bude chtít nepochybně rozšířit o řadu funkčních, estetických i komfortních prvků.