Ford Kuga PHEV – boom elektrických SUV je před námi

,

Když se řekne Kuga, tak si vzpomenu na poměrně vtíravou reklamu na minulou generaci, zakončenou hláškou “a jak moc Kuga jste vy?”. A i když jsem vlastně nikdy nepochopil, co tím přesně ve Fordu mysleli, tak jsem si na ni při testování Kugy PHEV několikrát vzpomněl.

Pohonné ústrojí

Když se totiž zaměříme na vybrané hodnoty specifikace, skoro bychom si mohli myslet, že tahle Kuga bude mít sportovní ambice - svalnatá výbava ST Line a hlavně 2.5 litrový atmosférický čtyřválec s 165kW je v dnešní době tak trochu zjevení, už ale poznámka o použitém Atkinsonově cyklu nás donutí zpozornět. Nohama na zem nás ale postaví zejména hodnota v kolonce zrychlení na 100km/h, na které si počkáte lehce přes 9 sekund.

Na dnešní dobu relativně objemný motor tu totiž není kvůli sportovní jízdě, ale kvůli úspornosti. Je spojený s CVT převodovkou, která mimo jiné také umí ukrajovat desetinky litrů ze spotřeby. Tím hlavním, co dělá tento model zajímavý, je 14,4kWh baterie, díky které dojede Kuga i přes 50 km čistě na elektřinu. To je sice tabulková hodnota, nicméně již podle WLTP, tudíž odpovídá realitě a při úsporné městské jízdě se dá dostat i o něco výše. Zajímavý je ale i kombinovaný provoz v kombinaci s benzínovým motorem - tam je pak spotřeba přímo závislá na provozu a vašem plánování. Pravda je ale ta, že pokud nepojedete pouze po dálnici, tak těch prvních 100km se spotřebou okolo 2 litrů opravdu zvládnete. Vývoj spotřeby je přitom plně ve vaší režii - ovlivnit jej lze zejména režimy řízení pohonu, kde můžeme volit mezi přednastaveným kombinovaným pohonem, čistě elektrickým pohonem, čistě spalovacím pohonem a režimem dobíjení baterie. Většinu času si ale vystačíte s automatickým režimem, který s energií hospodaří velmi dobře. Příkladem, kdy se jej vyplatí přepnout, může být třeba nekolikaset kilometrový dálniční přesun s následným městským provozem, kdy se tu dálniční část vyplatí jet spíše na benzín a elektřinu si ušetřit do města.

Kam a pro koho?

Takový scénář je sice s Kugou reálný i pohodlný, nicméně jeho hlavní výhodou je především každodenní dojíždění kratších vzdáleností, ideálně mezi 50-100 km. Tam vám při pravidelném dobíjení vydrží plná nádrž opravdu dlouho, navic nad nabíjením ve Fordu opravdu přemýšleli - kabel jde odpojit bez nutnosti vstupu do auta (oproti Zoe), v prostoru nabíjení je zde totiž tlačítko, které vám jej při odemknutém voze odblokuje. Do auta pak nemusíte ani když chcete vědět stav nabití - ten vám řekne ledkový ukazatel podél konektoru. Velmi potěší i taková drobnost, jako je délka nabíjecího kabelu do standardní zásuvky - odhadem je cca. 2x delší než ten, který dostanete třeba k Superbu. Vzhledem k tomu, že prodlužovací kabely obecně nebývají k nabíjení auta moc doporučované, delší kabel dovede velmi usnadnit život. Jen by tedy vrchní část nabíječky nemusela být z piánového plastu - neodřít ji při pravidelném používání je téměř nadlidský úkol. Doma se auto nabije za cca. 5 hodin, instalací domácího wallboxu ji dokážete snížit na 3.5 hodiny (z úplného vybití na 100%).

Výbava a interiér

Po usednutí za volant vás pravděpodobně překvapí volič automatu v podobě otočného kolečka s tlačítkem uprostřed, které aktivuje režim se zvýšenou rekuperací. Řešení Fordu je trochu zvláštní, protože tlačítkem na voliči bývá většinou “P” a má to své opodstatnění - auto dokáže na parkovací režim přepnout samo třeba při otevření dveří. To ale Kuga také řeší, a to samočinným fyzickým otáčením kolečka přes všechny ostatní režimy. Vypadá to tedy opravdu hezky, nicméně trochu mi uniká důvod takového řešení. Rekuperační režim, který najdeme na  prostředním tlačítku, si volbu mezi nastartováními stejně nepamatuje a na jiný režim, než je “D”, rekuperační režim použít nejde. Najdeme zde pak i klasické jízdní režimy (“Normal”,”Eco”,”Sport”) doplněné o sněžný a terénní režim, přepínatelné pouze jednosměrně, navíc s trochu zbytečně dlouhou animací na 12.3” digitálním štítu, která přepínání spíše znepříjemňuje. 

Na Kuze mě překvapila zejména výbava - lze ji totiž vybavit prakticky čímkoliv. Najdeme tu head-up displej, vyhřívané sklo, přední i zadní kameru (zadní s dvěma různými pohledy a ostřikovačem), automatické parkování i skvělý adaptivní tempomat s aktivním vedením v pruhu, který do řízení dělá jen drobné, ale za to časté korekce a dovede tak nadprůměrně dobře udržet střed pruhu. Nejen puristy pak potěší, že automat jde v nastavení přepnout i do klasického režimu, kde neřeší vzdálenost od vozidla před vámi. 

Dále nás velmi potěšil zavazadlový prostor a jeho variabilita. Objem kufru činí 645 litrů. Navíc druhá řada sedadel je plně flexibilní, a tak můžete zavazadlový prostor dále zvětšovat, či naopak dopřát dostatek pohodlí pro cestující v druhé řadě. 

Jízdní vlastnosti

Co se týče jízdy, je ale Kuga opravdu hodně kuga - má skvělý podvozek, který i na větších kolech (19”) pěkně tlumí nerovnosti a zároveň zvládne i ostřejší jízdu (jakkoliv ji po této motorizaci příliš nelze chtít). Při jízdě se tak ukazuje, že Ford umí auta pro řidiče. Auto až neskutečně skvěle drží na silnici, podvozek je naladěn brilantně. Průjezdy zatáčkami jsou opravdu zábavou. Brzdy jsou ostré, ani ve vyšších rychlostech neztrácí na účinnosti. Kuga se nechová jako rodinné, houpající se SUV, nýbrž jako hatchback Focus.  Abyste dostali Kugu do úzkých, musíte jet již hodně na hranici. A to věřím, že většinou řidičů ani nenapadne. Výborné je též řízení, velmi přesné, s dobrou odezvou od kol.  Malou výtku bych měl k rychlejšímu návratu volantu do neutrální pozice, ale na to si velmi rychle zvyknete a obtěžovat vás to nebude. Podvozek a řízení tak opravdu zaslouží přívlastek ST. Jenže je tu ještě motor a převodovka. A ty bohužel ST nejsou. Možná jsme se nechali jen namlsat, protože udávaných 165kw zní skvěle. Reálně nám přijde Kuga slabší. Nevím,  jestli je to motorem či převodovkou variátorového typu. Každopádně rychlé akcelerace, výjezdy ze zatáček pod plným plynem, výbušnost motoru, prostě to co máme spojené s verzemi ST, Kuga nemá. Navíc zvukový projev taktéž moc sportovně nezní. Na druhou stranu bych nerad, aby to vyznělo, že je Kuga šnek. Rychle jezdit umí, na dálnici je i díky všem asistentům jako doma, předjíždění není problém. Je to přímo skvělé, rodinné auto, které navíc velmi pěkně vypadá. A to je ono, Ford s Kugou nezamýšlel utočit do sekce sportovních, super silných SUV. Kuga je SUV, které má potěšit i dynamičtěji smýšlející řidiče. A to zvládá ve velkém stylu.

Vůz je příkladně odhlučněný, takže čistě elektrická jízda je opravdu klidná a když sepne spalovací motor, tak to není takový šok, jako třeba v případě hybridní RAV4. Otáčky motoru jde pěkně regulovat polohou plynového pedálu, jediné, co trochu překvapí, jsou vyšší otáčky motoru při maximálním rekuperaci brzdovým pedálem. 

Závěr

Kuga PHEV je po všech stránkách moderní auto, kterému prakticky nic nechybí. Elektrický režim hybridního pohonu dokáže obhospodařit každodenní dojíždění (díky nízkým emisím dosáhne i na parkování zdarma na pražských zónách) a přitom se i výkonově dá s čistě elektrickým pohonem vystačit. Úsporný je ale i v kombinovaném režimu - na palubním počítači svítila dlouhodobá spotřeba lehce pod 5 litrů. Pokud vám nevadí absence pohonu 4x4, tak dostanete na oplátku skvěle fungující auto na každý den s vyladěnými technologiemi a příjemným interiérem. 

92%
HODNOCENÍ

Plusy

  • vyspělé jízdní asistenty a moderní funkce (ACC, head-up, infotainment)
  • skvělá spotřeba v elektrickém i kombinovaném režimu
  • intuitivní nabíjení bez zbytečných složitostí

Mínusy

  • poměr výkon/zrychlení
  • zdlouhavé ovládání jízdních režimů
  • absence 4x4

Rivalové

Volkswagen Tiguan Allspace
Cena od735 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 176 kW
Maximální rychlost198 - 228 Km/h
Spotřeba5 - 8.1 l/100km
Akcelerace6.7 - 9.9 s
Toyota RAV4
Cena od734 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon129 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba4.6 - 6.4 l/100km
Akcelerace8.1 - 11 s
Škoda Kodiaq
Cena od716 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost194 - 211 Km/h
Spotřeba5 - 6.9 l/100km
Akcelerace8.6 - 10 s
Seat Tarraco
Cena od789 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost198 - 211 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.3 l/100km
Akcelerace8 - 9.8 s
Volkswagen Tiguan
Cena od689 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 110 kW
Maximální rychlost195 - 202 Km/h
Spotřeba4.5 - 5.7 l/100km
Akcelerace- - - s
Nissan X-Trail
Cena od795 500 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 117 kW
Maximální rychlost190 - 198 Km/h
Spotřeba6.5 - 8.1 l/100km
Akcelerace10.7 - 12.7 s
Honda CR-V
Cena od679 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon127 kW - 142 kW
Maximální rychlost180 - 211 Km/h
Spotřeba5.3 - 7.1 l/100km
Akcelerace8.8 - 10 s
Mazda CX-5
Cena od647 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 208 Km/h
Spotřeba5 - 7.2 l/100km
Akcelerace9.2 - 10.9 s
Subaru XV
Cena od640 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon84 kW - 84 kW
Maximální rychlost175 - 175 Km/h
Spotřeba6.4 - 6.4 l/100km
Akcelerace13.9 - 13.9 s
Peugeot 5008
Cena od630 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 130 kW
Maximální rychlost188 - 218 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.7 l/100km
Akcelerace8.3 - 11.1 s
Subaru Forester
Cena od900 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost192 - 192 Km/h
Spotřeba7.4 - 7.4 l/100km
Akcelerace11.8 - 11.8 s
Škoda Kodiaq Sportline
Cena od904 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost197 - 211 Km/h
Spotřeba5 - 6.9 l/100km
Akcelerace9.7 - 9.8 s
Mitsubishi Outlander
Cena od574 900 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost190 - 192 Km/h
Spotřeba7.1 - 7.5 l/100km
Akcelerace10.9 - 13.3 s
KIA Sportage
Cena od569 980 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon97 kW - 136 kW
Maximální rychlost180 - 205 Km/h
Spotřeba4.7 - 7.6 l/100km
Akcelerace9.1 - 11.8 s
CITROËN C5 Aircross
Cena od550 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 216 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.7 l/100km
Akcelerace9 - 11.8 s
Opel Grandland X
Cena od549 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 222 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.8 l/100km
Akcelerace8 - 11.1 s
Renault Kadjar
Cena od539 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost189 - 210 Km/h
Spotřeba4.3 - 6.1 l/100km
Akcelerace9.3 - 11.7 s
Hyundai Tucson
Cena od499 990 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 136 kW
Maximální rychlost175 - 205 Km/h
Spotřeba5 - 7.9 l/100km
Akcelerace8.9 - 12 s
Audi Q3
Cena od870 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 169 kW
Maximální rychlost207 - 233 Km/h
Spotřeba4.7 - 7.3 l/100km
Akcelerace6.3 - 9.6 s
DS 7 Crossback
Cena od895 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon95 kW - 220 kW
Maximální rychlost194 - 240 Km/h
Spotřeba1.5 - 5.9 l/100km
Akcelerace6.5 - 10.8 s
Lexus UX
Cena od900 000 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon126 kW - 131 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.6 l/100km
Akcelerace8.5 - 9.2 s
Mercedes-Benz GLB
Cena od911 130 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon85 kW - 165 kW
Maximální rychlost188 - 236 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.2 l/100km
Akcelerace6.9 - 11.3 s
Audi Q3 Sportback
Cena od923 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 169 kW
Maximální rychlost205 - 233 Km/h
Spotřeba4.7 - 7.3 l/100km
Akcelerace6.5 - 9.3 s
Land Rover Discovery Sport
Cena od986 513 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 183 kW
Maximální rychlost190 - 225 Km/h
Spotřeba5.3 - 7.9 l/100km
Akcelerace7.6 - 11.4 s
0
Porovnávač
TOPlist