Ford Kuga PHEV - boom elektrických SUV je před námi

,

Když se řekne Kuga, tak si vzpomenu na poměrně vtíravou reklamu na minulou generaci, zakončenou hláškou “a jak moc Kuga jste vy?”. A i když jsem vlastně nikdy nepochopil, co tím přesně ve Fordu mysleli, tak jsem si na ni při testování Kugy PHEV několikrát vzpomněl.

Pohonné ústrojí

Když se totiž zaměříme na vybrané hodnoty specifikace, skoro bychom si mohli myslet, že tahle Kuga bude mít sportovní ambice - svalnatá výbava ST Line a hlavně 2.5 litrový atmosférický čtyřválec s 165kW je v dnešní době tak trochu zjevení, už ale poznámka o použitém Atkinsonově cyklu nás donutí zpozornět. Nohama na zem nás ale postaví zejména hodnota v kolonce zrychlení na 100km/h, na které si počkáte lehce přes 9 sekund.

Na dnešní dobu relativně objemný motor tu totiž není kvůli sportovní jízdě, ale kvůli úspornosti. Je spojený s CVT převodovkou, která mimo jiné také umí ukrajovat desetinky litrů ze spotřeby. Tím hlavním, co dělá tento model zajímavý, je 14,4kWh baterie, díky které dojede Kuga i přes 50 km čistě na elektřinu. To je sice tabulková hodnota, nicméně již podle WLTP, tudíž odpovídá realitě a při úsporné městské jízdě se dá dostat i o něco výše. Zajímavý je ale i kombinovaný provoz v kombinaci s benzínovým motorem - tam je pak spotřeba přímo závislá na provozu a vašem plánování. Pravda je ale ta, že pokud nepojedete pouze po dálnici, tak těch prvních 100km se spotřebou okolo 2 litrů opravdu zvládnete. Vývoj spotřeby je přitom plně ve vaší režii - ovlivnit jej lze zejména režimy řízení pohonu, kde můžeme volit mezi přednastaveným kombinovaným pohonem, čistě elektrickým pohonem, čistě spalovacím pohonem a režimem dobíjení baterie. Většinu času si ale vystačíte s automatickým režimem, který s energií hospodaří velmi dobře. Příkladem, kdy se jej vyplatí přepnout, může být třeba nekolikaset kilometrový dálniční přesun s následným městským provozem, kdy se tu dálniční část vyplatí jet spíše na benzín a elektřinu si ušetřit do města.

Kam a pro koho?

Takový scénář je sice s Kugou reálný i pohodlný, nicméně jeho hlavní výhodou je především každodenní dojíždění kratších vzdáleností, ideálně mezi 50-100 km. Tam vám při pravidelném dobíjení vydrží plná nádrž opravdu dlouho, navic nad nabíjením ve Fordu opravdu přemýšleli - kabel jde odpojit bez nutnosti vstupu do auta (oproti Zoe), v prostoru nabíjení je zde totiž tlačítko, které vám jej při odemknutém voze odblokuje. Do auta pak nemusíte ani když chcete vědět stav nabití - ten vám řekne ledkový ukazatel podél konektoru. Velmi potěší i taková drobnost, jako je délka nabíjecího kabelu do standardní zásuvky - odhadem je cca. 2x delší než ten, který dostanete třeba k Superbu. Vzhledem k tomu, že prodlužovací kabely obecně nebývají k nabíjení auta moc doporučované, delší kabel dovede velmi usnadnit život. Jen by tedy vrchní část nabíječky nemusela být z piánového plastu - neodřít ji při pravidelném používání je téměř nadlidský úkol. Doma se auto nabije za cca. 5 hodin, instalací domácího wallboxu ji dokážete snížit na 3.5 hodiny (z úplného vybití na 100%).

Výbava a interiér

Po usednutí za volant vás pravděpodobně překvapí volič automatu v podobě otočného kolečka s tlačítkem uprostřed, které aktivuje režim se zvýšenou rekuperací. Řešení Fordu je trochu zvláštní, protože tlačítkem na voliči bývá většinou “P” a má to své opodstatnění - auto dokáže na parkovací režim přepnout samo třeba při otevření dveří. To ale Kuga také řeší, a to samočinným fyzickým otáčením kolečka přes všechny ostatní režimy. Vypadá to tedy opravdu hezky, nicméně trochu mi uniká důvod takového řešení. Rekuperační režim, který najdeme na  prostředním tlačítku, si volbu mezi nastartováními stejně nepamatuje a na jiný režim, než je “D”, rekuperační režim použít nejde. Najdeme zde pak i klasické jízdní režimy (“Normal”,”Eco”,”Sport”) doplněné o sněžný a terénní režim, přepínatelné pouze jednosměrně, navíc s trochu zbytečně dlouhou animací na 12.3” digitálním štítu, která přepínání spíše znepříjemňuje. 

Na Kuze mě překvapila zejména výbava - lze ji totiž vybavit prakticky čímkoliv. Najdeme tu head-up displej, vyhřívané sklo, přední i zadní kameru (zadní s dvěma různými pohledy a ostřikovačem), automatické parkování i skvělý adaptivní tempomat s aktivním vedením v pruhu, který do řízení dělá jen drobné, ale za to časté korekce a dovede tak nadprůměrně dobře udržet střed pruhu. Nejen puristy pak potěší, že automat jde v nastavení přepnout i do klasického režimu, kde neřeší vzdálenost od vozidla před vámi. 

Dále nás velmi potěšil zavazadlový prostor a jeho variabilita. Objem kufru činí 645 litrů. Navíc druhá řada sedadel je plně flexibilní, a tak můžete zavazadlový prostor dále zvětšovat, či naopak dopřát dostatek pohodlí pro cestující v druhé řadě. 

Jízdní vlastnosti

Co se týče jízdy, je ale Kuga opravdu hodně kuga - má skvělý podvozek, který i na větších kolech (19”) pěkně tlumí nerovnosti a zároveň zvládne i ostřejší jízdu (jakkoliv ji po této motorizaci příliš nelze chtít). Při jízdě se tak ukazuje, že Ford umí auta pro řidiče. Auto až neskutečně skvěle drží na silnici, podvozek je naladěn brilantně. Průjezdy zatáčkami jsou opravdu zábavou. Brzdy jsou ostré, ani ve vyšších rychlostech neztrácí na účinnosti. Kuga se nechová jako rodinné, houpající se SUV, nýbrž jako hatchback Focus.  Abyste dostali Kugu do úzkých, musíte jet již hodně na hranici. A to věřím, že většinou řidičů ani nenapadne. Výborné je též řízení, velmi přesné, s dobrou odezvou od kol.  Malou výtku bych měl k rychlejšímu návratu volantu do neutrální pozice, ale na to si velmi rychle zvyknete a obtěžovat vás to nebude. Podvozek a řízení tak opravdu zaslouží přívlastek ST. Jenže je tu ještě motor a převodovka. A ty bohužel ST nejsou. Možná jsme se nechali jen namlsat, protože udávaných 165kw zní skvěle. Reálně nám přijde Kuga slabší. Nevím,  jestli je to motorem či převodovkou variátorového typu. Každopádně rychlé akcelerace, výjezdy ze zatáček pod plným plynem, výbušnost motoru, prostě to co máme spojené s verzemi ST, Kuga nemá. Navíc zvukový projev taktéž moc sportovně nezní. Na druhou stranu bych nerad, aby to vyznělo, že je Kuga šnek. Rychle jezdit umí, na dálnici je i díky všem asistentům jako doma, předjíždění není problém. Je to přímo skvělé, rodinné auto, které navíc velmi pěkně vypadá. A to je ono, Ford s Kugou nezamýšlel utočit do sekce sportovních, super silných SUV. Kuga je SUV, které má potěšit i dynamičtěji smýšlející řidiče. A to zvládá ve velkém stylu.

Vůz je příkladně odhlučněný, takže čistě elektrická jízda je opravdu klidná a když sepne spalovací motor, tak to není takový šok, jako třeba v případě hybridní RAV4. Otáčky motoru jde pěkně regulovat polohou plynového pedálu, jediné, co trochu překvapí, jsou vyšší otáčky motoru při maximálním rekuperaci brzdovým pedálem. 

Závěr

Kuga PHEV je po všech stránkách moderní auto, kterému prakticky nic nechybí. Elektrický režim hybridního pohonu dokáže obhospodařit každodenní dojíždění (díky nízkým emisím dosáhne i na parkování zdarma na pražských zónách) a přitom se i výkonově dá s čistě elektrickým pohonem vystačit. Úsporný je ale i v kombinovaném režimu - na palubním počítači svítila dlouhodobá spotřeba lehce pod 5 litrů. Pokud vám nevadí absence pohonu 4x4, tak dostanete na oplátku skvěle fungující auto na každý den s vyladěnými technologiemi a příjemným interiérem. 

92%
HODNOCENÍ

Plusy

  • vyspělé jízdní asistenty a moderní funkce (ACC, head-up, infotainment)
  • skvělá spotřeba v elektrickém i kombinovaném režimu
  • intuitivní nabíjení bez zbytečných složitostí

Mínusy

  • poměr výkon/zrychlení
  • zdlouhavé ovládání jízdních režimů
  • absence 4x4

Akční nabídky

Rivalové

Toyota RAV4
Cena od939 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon129 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Peugeot 5008
Cena od890 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - - kW
Maximální rychlost188 - 190 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Mazda CX-5
Cena od777 550 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 214 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Hyundai Tucson
Cena od659 990 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 195 kW
Maximální rychlost189 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Subaru Forester
Cena od965 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon110 kW - - kW
Maximální rychlost188 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace- - - s
KIA Sportage
Cena od674 980 Kč
Palivadiesel benzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 195 kW
Maximální rychlost175 - 201 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
CITROËN C5 Aircross
Cena od625 000 Kč
Palivadiesel benzín hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 165 kW
Maximální rychlost189 - 225 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Volkswagen Tiguan Allspace
Cena od999 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost199 - 229 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Koleos
Cena od885 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon116 kW - 140 kW
Maximální rychlost198 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
SEAT Tarraco
Cena od904 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost196 - 228 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Arkana
Cena od711 000 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon103 kW - 116 kW
Maximální rychlost172 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Subaru XV
Cena od695 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon84 kW - 110 kW
Maximální rychlost175 - 193 Km/h
Spotřeba6 - 6 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
BMW X1
Cena od950 300 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 240 kW
Maximální rychlost190 - 250 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Audi Q3
Cena od941 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost202 - 233 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Audi Q3 Sportback
Cena od996 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost200 - 233 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
0
Porovnávač
TOPlist