Recenze: Honda HR-V 1.5 Elegance

,

Honda HR-V ve své kategorii působila ještě v dobách, kdy tato auta nebyla tak cool, stejně jako nedávno recenzovaná Suzuki Vitara. Honda s modely HR-V a CR-V v podstatě segment SUV před 20 lety zakládala, jen se to tenkrát tak nejmenovalo. Pamatuju si, jak jsem v těsně po maturitě právě v roce 1999 obdivoval v Autosalonu Hondy v Ústí nad Labem toto zjevení - mezi těmi extra konzervativními vozy typu Civic šesté generace, s dřevěným obložením interieru a s hodinami á la kalkulačka, působilo tohle auto neuvěřitelně nadčasově. A taky že ano. První HR-V bylo i ve třídveřové variantě, co se nějak moc nechytlo, ale stejně to auto prostě předběhlo dobu o 15 let! A (asi) i protože nebylo moc velkým úspěchem, dala si Honda mezi lety 2006 a 2016 s HR-V pauzu. A tak teď máme rok 2019, tedy 20 let od prvního HR-V, Honda nabízí faceliftovanou, teprve druhou, generaci tohoto modelu a snaží se dobývat ztracená území. Před námi tedy stojí menší, 4335 mm dlouhé, SUV s rozvorem 2610 mm. V některých oblastech se neubráním srovnáním se zmíněnou Vitarou, kterou jsme měli na test současně, nicméně podrobné srovnání HR-V a Vitary psal kolega.

Malý velký čaroděj

Čím HR-V překvapí na prvním setkání, je útulnost interiéru. Přestože místa je dost, interiér řidiče příjemně obklopí a nabízí pohled na tradiční volant a známé ovládací prvky od Hondy - Android infotainment, velký centrální rychloměr, na boku pak otáčkoměr a na druhé straně palubní počítač. Poměrně vysoko umístěná středová konzola s integrovanou loketní opěrkou nabízí sympaticky vysoko umístěnou řadící páku, ne úplně sympatického tvaru. Kolem ní najdeme tlačítka elektrické ruční brzdy a tlačítko autohold, které drží zabržděné auto například při stání na křižovatce - řidiči zvyklí z VW vědí, že je to poměrně návyková (a ne úplně běžná) věcička. Na středovou konzolu navazuje dotykový panel ovládání klimatizace, který vypadá dobře, ale chybějící zpětná vazba od fyzických tlačítek je něco, na co je třeba si zvykat. Co se týče jejího ovládání, funguje velmi dobře, je pochopitelné a přístupné. Trochu chybí nějaká odkládací polička na peněženku a mobil - jedna je schovaná pod konzolou, ale ta není na nějaké běžné předměty, protože se do ní špatně leze. Jinak potěší velmi pohodlná sedadla, s velkým výškovým rozsahem a celkem dost místa všude po autě včetně zadních “magických” sedadel, se kterými lze čarovat tak, že zvednutím sedáku se vytvoří velký prostor - tady v tomto směru Honda jen marně hledá přemožitele! Nečekaně velká díra je i pod podlahou zavazadlového prostoru, díky které Honda uvádí, že uveze 470 litrů zavazadel. Ale ta díra v podlaze je za cenu absence náhradního kola. Interiér je celý černý včetně stropu a všude jsou na pohled kvalitní plasty, které zase na omak zase tak kvalitní nejsou, ale to nevadí, protože kvality Hond se hledají přece jinde! Kde? Na silnici přece.

Hondou je a Hondou zůstane

Na silnici se Honda projeví v dobrém světle - je relativně tichá, pohodlná, možná díky vyšší světlé výšce trochu tvrdší, než bych od městského SUV čekal, tím spíše, že jsem ten pocit  měl na zimních kolech. Tradičně nelze než nechválit ovládání auta - příjemně naladěné řízení, krásně krátké dráhy řazení, perfektní pozice za volantem. Má to ale jeden háček. A tím je (a neříká se mi to snadno,) motor. Že Honda v tomto segmentu nabízí atmosférický motor o obsahu 1.5 litru bych bral spíš jako plus, protože ne každý musí mít turbomotor. Ale motor v Hondě o sobě dává v běžných otáčkách vědět až moc a moc výkonu za to (v těch běžných provozních otáčkách) nenabízí. Tichý interiér ještě více zvýrazňuje hučení z motoru, který jakoby snad ani nestojí o vysoké otáčky - rozhodně svým projevem k nim neláká. A přitom až tam, ve vysokých hodnotách otáček, jak už spousta lidí zapomněla, se probouzí Hondí geny, tam dosahuje těch 130 koní - až v 6600 otáčkách! Jenže ten zvuk opravdu nestojí běžnému řidiči za to prohnat motor a v porovnání s dnešní konfekcí založených na turbomotorech, které svojí uživatelskou přívětivost dávají na odiv silou v nízkých otáčkách, se tady těžko hledají argumenty - není to auto pro nadšené řidiče, kteří by žasli nad krásně gradujícím výkonem ani nad jeho vrcholem ve vysokých otáčkách - ti většinou nesáhnou po takovém typu auta. Je to spíš pro toho, kdo chce zařadit šestku na konci obce a o víc se nestarat a to tady úplně nejde. Na druhou stranu - když se motoru stojí na krku, umí zrychlit z nuly na sto za 10 a půl sekundy, takže sílu nepostrádá.

Vidím to nadějně

Naštěstí pro nás, má Honda recept ve formě nově nabízeného motoru 1.5 Turbo, který je božský - zrychlení pod 8 vteřin se sice skoro zdá až zbytečnost, ale jeho projev bude lepší, průběh jeho síly také. Zabte mne, ale snad než tenhle atmosférický motor bych radši stejně výkonný litrový, který ale není v nabídce pro HR-V, jen pro Civic. Argumentem pro atmosféricky motor, může být jeho (skutečná) hospodárnost, ale pohled do specifikace odhalí rozdíl jen 0.2 litru v kombinované spotřebě v jeho prospěch. Výrobce tvrdí, že mu stačí 7.1 litru. Co tedy není jen tvrzení, ale hodnota překvapivě blízko reálu se kterým jsem jezdil já. Při klidné jízdě dokonce výrazně méně a překvapuje mne, že u turbomotoru netvrdí výrobce nějaká velmi nízká čísla - zřejmě už jde o WLTP hodnoty, které se opravdu reálu blíží a ukazují, že oba motory umí být hospodárně prakticky totožně. Jen to turbo bude trochu závislejší na jízdním stylu, resp. při využití jeho vysokých výkonů přirozeně motor spotřebuje více paliva. Ale ve chvíli, kdy za takové auto zaplatíte ve verzi Sport 690 tisíc, tak asi nějaké ty decky řešit nebude potřeba.

Kombinatorika výbav

Jeden postřeh mám ještě k ovládání - Honda má svůj inteligentní tempomat, který kombinuje omezovač rychlosti se čtením dopravních značek - už párkrát jsem tomu zkoušel přijít na chuť, teď znovu, ale kromě drobné kinetózy způsobené očekávaným zrychlení po stlačení plynového pedálu, které se díky limitu nedostaví, je to trochu nešťastné řešení - hlavně na snižování rychlosti - řešení od PSA s tím, že se přečtená značka nastaví jako hodnota tempomatu (ne omezovače rychlosti) je výrazně lepším počinem. Jinak je všechno ovládání podle očekávání dobré, odezva tlačítek a páček odpovídající kvalitě Hondy a se vším se lze snadno a rychle seznámit, takže tady žádné výhrady mít nelze. Hondu lze pořídit za cenu od 500 tisíc ve výbavě Comfort, právě s tímto atmosférickým motorem. Již ta obsahuje bohatou základní výbavu, chybí hlavně bezpečnostní asistenti a nějaké designové věci, ale rozhodně to není žádné holátko. Lze se ale dostat i přes 700 tisíc v případě turbo motoru s CVT převodovkou a výbavou Sport, která je až na pár drobností (jako sportovní nárazníky) podobná výbavě Executive - tedy nejvyšší s dostupné s atmosférickým motorem.

Honda umí líp

Co na závěr? HR-V úplně za srdce nechytne - není to řidičské auto - nabízí sice tradiční atributy Hondy ve formě skvělých užitných a jízdních vlastnosti, ale to nejvíc hondové a to je radost z jízdy a skvělý motor mi tady chyběly. Jenže pro SUV je tohle podružný požadavek - hlavní je zvýšený podvozek - ten tu je a styl - ten tu taky je. HR-V se to ještě snaží dohnat praktičností a velkým kufrem, ale u mě to na vítězné tažení nestačí - za stejných 569 tisíc bych bez váhání skočil do božského Civicu s jeho skvělými jízdními vlastnostmi, parádním litrovým motorem a mnohem lepšími užitnými vlastnostmi. Anebo ušetřil sto tisíc a vyrazil kamkoliv s Hondou Jazz, která na svou délku dosahuje celkem podobných vnitřních rozměrů a mnohem lépe se s ní manipuluje ve městech a na parkovištích.

75%
HODNOCENÍ

Plusy

  • styl
  • praktičnost
  • útulný interiér
  • tradiční technika motoru

Mínusy

  • tvrdší odpružení
  • hlučný s neoslnivou dynamikou
  • cena

Rivalové

Ford Puma
Cena od513 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon92 kW - 114 kW
Maximální rychlost191 - 200 Km/h
Spotřeba4.5 - 4.5 l/100km
Akcelerace9 - 10 s
Škoda Karoq
Cena od515 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost187 - 211 Km/h
Spotřeba4.4 - 7 l/100km
Akcelerace7 - 10.9 s
Mitsubishi Eclipse Cross
Cena od519 650 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - 120 kW
Maximální rychlost200 - 205 Km/h
Spotřeba6.6 - 7 l/100km
Akcelerace9.8 - 10.3 s
Hyundai Tucson
Cena od499 990 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 136 kW
Maximální rychlost175 - 205 Km/h
Spotřeba5 - 7.9 l/100km
Akcelerace8.9 - 12 s
Volkswagen T-Roc 2017
Cena od499 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon85 kW - 85 kW
Maximální rychlost187 - 187 Km/h
Spotřeba5.1 - 5.1 l/100km
Akcelerace10.1 - 10.1 s
Kia XCeed
Cena od484 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 150 kW
Maximální rychlost186 - 220 Km/h
Spotřeba5.4 - 6.7 l/100km
Akcelerace7.5 - 11.3 s
Suzuki S-Cross
Cena od474 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 103 kW
Maximální rychlost200 - 200 Km/h
Spotřeba5.9 - 6.2 l/100km
Akcelerace9.5 - 10.2 s
Nissan Juke
Cena od471 690 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon86 kW - 86 kW
Maximální rychlost180 - 180 Km/h
Spotřeba4.8 - 4.9 l/100km
Akcelerace10.4 - 11.1 s
Opel Grandland X
Cena od549 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 222 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.8 l/100km
Akcelerace8 - 11.1 s
Toyota C-HR
Cena od564 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 112 kW
Maximální rychlost170 - 190 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.3 l/100km
Akcelerace8.2 - 11.4 s
Nissan Qashqai
Cena od568 090 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost181 - 200 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.6 l/100km
Akcelerace8.9 - 13 s
Peugeot 2008
Cena od450 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost185 - 198 Km/h
Spotřeba3.6 - 4.8 l/100km
Akcelerace8.9 - 11.4 s
Mitsubishi ASX
Cena od444 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost190 - 190 Km/h
Spotřeba6.7 - 7.3 l/100km
Akcelerace10.2 - 12.2 s
Fiat 500X
Cena od439 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 111 kW
Maximální rychlost187 - 196 Km/h
Spotřeba5 - 6.4 l/100km
Akcelerace9.1 - 10.9 s
SsangYong Korando
Cena od439 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 120 kW
Maximální rychlost180 - 193 Km/h
Spotřeba5 - 8.3 l/100km
Akcelerace11.4 - 11.4 s
Peugeot 3008
Cena od580 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 220 kW
Maximální rychlost188 - 235 Km/h
Spotřeba1.5 - 5.7 l/100km
Akcelerace5.9 - 10.8 s
Mazda CX-3
Cena od412 400 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 110 kW
Maximální rychlost179 - 200 Km/h
Spotřeba4.4 - 7 l/100km
Akcelerace8.8 - 11.5 s
Škoda Kamiq
Cena od407 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 110 kW
Maximální rychlost181 - 194 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.9 - 11.1 s
Ford EcoSport
Cena od394 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon73 kW - 92 kW
Maximální rychlost160 - 180 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.3 l/100km
Akcelerace11.9 - 12.7 s
Renault Captur
Cena od390 000 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 113 kW
Maximální rychlost173 - 202 Km/h
Spotřeba4.1 - 6.6 l/100km
Akcelerace8.6 - 13.3 s
Volkswagen T-Roc
Cena od635 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost200 - 216 Km/h
Spotřeba4.7 - 6.7 l/100km
Akcelerace7.2 - 8.4 s
Subaru XV
Cena od640 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon84 kW - 84 kW
Maximální rychlost175 - 175 Km/h
Spotřeba6.4 - 6.4 l/100km
Akcelerace13.9 - 13.9 s
Opel Crossland X
Cena od375 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon60 kW - 96 kW
Maximální rychlost170 - 206 Km/h
Spotřeba4 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.1 - 14 s
SsangYong XLV
Cena od374 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 94 kW
Maximální rychlost170 - 178 Km/h
Spotřeba5.3 - 7.9 l/100km
Akcelerace- - - s
SsangYong Tivoli
Cena od369 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 120 kW
Maximální rychlost172 - 181 Km/h
Spotřeba5.5 - 8.6 l/100km
Akcelerace- - - s
Peugeot 2008 GT
Cena od690 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon114 kW - 114 kW
Maximální rychlost208 - 208 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace8.2 - 8.2 s
Dacia Duster
Cena od269 900 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkam
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost167 - 196 Km/h
Spotřeba4.4 - 6.4 l/100km
Akcelerace10.4 - 12.6 s
Jeep Renegade
Cena od471 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 132 kW
Maximální rychlost178 - 201 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.5 l/100km
Akcelerace8.5 - 11.2 s
Jeep Compass
Cena od617 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 125 kW
Maximální rychlost185 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 8.3 l/100km
Akcelerace9.5 - 11 s
Audi Q2
Cena od625 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost197 - 212 Km/h
Spotřeba4.4 - 6.4 l/100km
Akcelerace8.5 - 10.5 s
Mini Countryman
Cena od631 800 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 170 kW
Maximální rychlost180 - 234 Km/h
Spotřeba2.1 - 6.9 l/100km
Akcelerace6.5 - 12.3 s
0
Porovnávač
TOPlist