Peugeot 308 1.2 EAT8 Allure - Francouzský champion

,

Peugeot 308 1.2 130k EAT8 Allure - Francouzský champion

S tímhle zajímavým autem jsem už měl několikrát čest se důkladněji seznámit. Kromě dvou příležitostí s 308 GTi jsem dost najezdil i s předfaceliftovou verzí s motorem 1.6 THP a 92 kW, která mi učarovala a jediná věc, která mi vadila, byla převodovka - jak zpřevodování tak řazení rychlostních stupňů. Fascinovalo mě jak nízké otáčky točí motor při 130 km/h, na druhou stranu, ale tohle zpřevodování utlumilo potenciál motoru a to dost značně. Ale oba tyto neduhy by mohlo vyřešit nahrazení manuální převodovky za automatickou s osmi stupni. Jinak hlavní trumfy, kterými bylo neuvěřitelně pohodlné svezení, ticho na palubě, krásné posezení, netradiční interiér a velký kufr, stále zůstávají. Jen Peugeot snížil objem motoru (jako všichni) na 1.2, doplnil pár koní a newtonmetrů, přidal nějaké elektronické hračičky, poopravil pár drobností a bude se ještě pár let prodávat.  Předfacelifová 308 získala titul Auto roku v roce 2014, teď máme rok 2018 a téměř stejné auto, které se chce ucházet o své majitele - daří se držet krok i po letech?

exterier peugeot 308

Hezké se neokouká.

Interiér i exteriér je stále francouzsky chiq. Pohodlná sedadla, kvalitní zpracování a originální interiér zůstávají doménou tohoto modelu. Vzadu stísněnější, ale na úkor největšího kufru široko daleko. 420 litrů v hatchbacku. Paráda. Jízda je kapitola sama pro sebe - tichá, pohodlná a tak jistá, že by nejeden koncernový vůz mohl závidět. Podle mě ideální naladění podvozku, dostatečně tuhé (na francouzské auto dokonce dost tuhé) a přesto posádku nenatřásá. A přitom si nechá dost líbit, když zrovna přijdou nějaké zatáčky. Na zimních kolech R16 sice výška pneumatiky a vysoký vzorek otupí řízení, ale o to příjemněji tlumí nerovnosti. Jen na této verzi jsou taková pochybná litá kola, která vypadají spíše jako nejlevnější plastové poklice, ale co.

exterier peugeot 308

Le tempomat

Nové jsou v této verzi elektronické fičurky jako tempomat s radarem, který funguje celkem spolehlivě a co se mi líbilo moc, je napojení na rozpoznávání značek. Funguje to spolehlivě a není třeba se dotýkat ani pedálu plynu ani brzdy - rozpoznané omezení rychlosti se potvrdí tlačítkem, auto sníží nebo zvýší rychlost a vše je sluncem zalité. Samozřejmě se to kombinuje s odstupem od vpředu jedoucího auta. Je potřeba říct, že ovládání tempomatu vyžaduje cvik a nějaké pokusy - anebo možná přečíst manuál. Na té schované páčce pod volantem je těch tlačítek více než dost - zapnutí/vypnutí, nastavení vzdálenosti, čtení značek, přidávání a ubírání rychlosti a za jízdy vyžaduje použití dost mozkové kapacity. Konkurence s ovládáním na volantu zvolila lepší řešení.

interier peugeot 308

Více stupňů méně otáček

Nejzásadnější změnou je převodovka. Je skvělá. Na normální ježdění určitě. Využívá motor tak, jak je je mu to milé, nevytáčí ho a opírá se o točivý moment, takže klidně zatáhne od dvou tisíc otáček bez zbytečného přeřazování, nezmatkuje a celkem rozumně předpokládá, co se bude dít - tedy za předpokladu, že se s ní člověk trochu naučí pracovat a netiskne pedál plynu pokaždé na podlahu. Zvládá brždění motorem, podřazování při zpomalování před zatáčkou a v Eco modu má i volnoběžku, která ale při rychlé jízdě nemá velkého smyslu, protože na vysoké převodové stupně je brzdná síla malého motoru minimální. Na osmý převodový stupeň točí malý motor při 130 km/h pouze 2.100 otáček (!), při 150 km/h kolem 2.500 otáček. Neuvěřitelné. Výsledek je klid a chtělo by se říct i nízká spotřeba. Ale není tomu tak. Nejsem sám (auto se nedávno objevilo v řadě jiných redakcí) komu se nepovedlo chuť motoru po benzínu držet na uzdě. Celkově jsem po pěti stech kilometrech skončil na 7.3 litrů, což je prostě hodně na běžný hatchback a můj styl jizdy, když jiné takhle motory se spokojí s 5 až 6 litry. Výsledek je minimálně o litr víc, než by podobné auto s podobným motorem mělo požadovat. Nevím kde je problém, na autě už sice byly zimní kola a převodovka je klasická měničová, která něco energie požere, ale jinak to stádo rychlostních stupňů je tam přece hlavně kvůli spotřebě. Asi jen teoreticky. Dvojspojky umí přenést sílu efektivněji - mnohdy se s nimi dá dokonce dostat pod úroveň manuální převodovky.

interier peugeot 308

Zmínil jsem Eco režim, který lze aktivovat kolébkovým přepínačem u řadící páky. Ten zapne start-stop, volnoběžku, alias režim plachtění a začne řadit cca o pět set otáček dříve. Což v praxi znamená o jeden rychlostní stupeň výše než na režim Normal a to znamená, že se motor drží v pásmu 1500 až 2000 otáček. To na loudavou jízdu po městě celkem stačí, motor ani tak neprotestuje duněním nebo chvěním jako v jiných autech, přesto nad ty dva tisíce je mu určitě veseleji. Právě to může být důvod vyšší spotřeby -  mimo Eco mód se právě převodovka snaží držet otáčky v rozumné hranici nad dvěma tisíci otáček, kde už turbo běží a ty nejekonomičtější otáčky jsou tak vyhrazeny vyloženě tomu Eco módu.

exterier peugeot 308

Kromě Eco, má kolébka přepínače jízdních režimů ještě Sport, což je úplně stejná písnička jako v GTi. Zčervenají budíky, zostří se reakce plynu, z reproduktorů se lyne otravně dunivý zvuk a převodovka motor točí až k červenému poli. Poslední dvě zmíněné vlastnosti dělají z toho režimu nepoužitelnou zbytečnost. Zvuk se nedá poslouchat a motor nemá smysl vytáčet. Škoda. Konfigurovat to nijak nejde - ber nebo nech být. Já to nechal radši být, protože motor nejvíce poslouží ve středních otáčkách, kolem třech tisíc otáček má naprosto skvělý zvuk (nejen mezi tříválci) - krásně utlumený, ale rozverný zvuk, jak se motor opírá do silnice. Kolem čtyřech tisíc otáček převodovka zařadí a znovu je tu ten krásný zvuk a znovu a znovu a znovu, až dokud není dostažená dostatečná rychlost. Ještě se vrátím k těm sportovním ambicím - ty podporuje také možnost manuálního řazení pádly pod volantem. No, jenže nejde podřadit ručně o více než jeden stupeň. Musí se počkat až se nižší stupeň zařadí a znovu podřadit. Zkrátka podřadit třemi rychlými stisky o tři stupně nejde. A věřte, že u osmi stupňového automatu by se hodilo podřadit klidně i o čtyři. Takže taky raději nepoužívat. Jen na brždění motorem se to využije.

exterier peugeot 308

Kromě jízdy se musím zastavit u jiných režimů a těmi je parkování a rozjezdy. Se zařazeným D se jako každá automatická převodovka i tahle dere stále dopředu, takže se musí stát na brzdě. A snaha i o jemné povolení brzdy vždy vyvolá drobné cuknutí, stejně tak při zastavování. A při vyjíždění z malého místa je to taková hra na přískoky. Nemluvě o ruční brzdě, která povolí až po přidání plynu - takže je cítit jak se zabržděná zadní kola perou se silou působící na přední. Po přidání plynu se auto tak zhoupne jako když člověk zapomene ručku (kdo z vás to nezná), která se pak už povolí sama.

interier peugeot 308

Motor není úplná novinka, tahle varianta má 130 koňských sil, 230 Nm, tříválec, 1.2 litru prodávaný pod zkratkou PureTech. Motor je to dobrý, tichý, silný, plynule roste výkon, nechvěje se v žádném z provozních režimů a má krásný zvuk při zátěži. Co víc si přát.

Verzi Active, jediná nabízená verze výbavy Active, lze pořídit toto parádní svezení už od 370 tisíc Kč ve 110 koňové variantě, silnější varianta s námi testovanou automatickou převodovkou je 75 tisíc příplatek. Když tyhle údaje teď vidím černé na bílém v Peugeot konfigurátoru, tak to zní jako pálka “jen” za silnější motor a převodovku - přeci jen jde o 20% navýšení z původní ceny, to bych si asi přece jen rozmyslel. Rozdíl ve zrychlení je 0,3 vteřiny, o které člověk dorazí dříve do práce a zároveň 0,3 (hodně teoretických) litrů vyšší spotřeba. To nejsou úplně argumenty, které by racionální člověk bral jako směrodatné. Při “dohození” běžných příplatků jako parkovací senzory, safety pack, vyhřívání sedaček, rádio s Apple CarPlay jsem skončil u testovaného auta na 530 000 korunách, co je dnes plus minus standard u lépe vybaveného auta nižší střední třídy.

Co na závěr? 308 nemá žádnou vadu, která by se jí dala vytknout - naopak nabízí všechno co se dá od takového auta očekávat - je hezká, pohodlná, prostorná, prověřená, vyzrálá a elegantně nenápadná. Příplatek za silnější motor a automatickou převodovku pak záleží na osobních preferencích protože se zaměnit za řadu prvků příplatkové výbavy - v podstatě ty samé peníze jako silnější motor stály všechny příplatky v tomto modelu.

Rivalové

Ford Focus
Cena od443 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 134 kW
Maximální rychlost193 - 220 Km/h
Spotřeba3 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Škoda Scala
Cena od407 900 Kč
PalivaCNG benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 110 kW
Maximální rychlost188 - 220 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Kia Ceed
Cena od404 980 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon73 kW - 103 kW
Maximální rychlost183 - 208 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
CITROËN C4
Cena od399 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 115 kW
Maximální rychlost184 - 210 Km/h
Spotřeba3 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Toyota Corolla
Cena od499 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 132 kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Volkswagen Golf
Cena od508 900 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 110 kW
Maximální rychlost202 - 224 Km/h
Spotřeba1 - 4 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Škoda Fabia
Cena od378 500 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon59 kW - 81 kW
Maximální rychlost179 - 205 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace15 - 15 s
Hyundai i30
Cena od359 990 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 118 kW
Maximální rychlost187 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Opel Astra
Cena od449 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon77 kW - 107 kW
Maximální rychlost200 - 215 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Mégane
Cena od470 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost190 - 205 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
CUPRA Leon
Cena od874 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon213 kW - - kW
Maximální rychlost250 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Toyota Auris
Cena od379 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon97 kW - - kW
Maximální rychlost200 - - Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Ford Focus Active
Cena od622 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 114 kW
Maximální rychlost204 - 207 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Alfa Romeo Giulietta
Cena od422 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 125 kW
Maximální rychlost195 - 214 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
0
Porovnávač
TOPlist