Recenze: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4MOT 7DSG - jeho výsost

,

Když jsem v zimě psal testy překrásného benzínového Peugeotu 508, jako jeho nejbližší přirozený konkurent jsem zmiňoval právě Arteon - auta jsou velmi podobná zaměřením - obětují nějakou tu praktičnost za krásný tvar splývavé zádě, chlubí se bezrámovými okny, chlubí se vyspělou technikou a mají téměř stejné rozměry ve všech směrech, kolem 4.8 metru délky. Po svezení s Arteonem, budu muset svoje tvrzení trochu poupravit - podle mě si ty auta konkurují v nižších (a hlavně) naftových výbavách. Tam si myslím, že mají podobné atributy - včetně ceny, výkonů, techniky a spotřeby. Nicméně tahle benzínová 260 koňová kráska s pohonem na všechna kola, je vrcholné 508 GT verzi už trochu moc vzdálená. A to i cenou. Jak říkají Slováci, “v plnke”, jsme v cenách kolem 1,5 milionu - pro potenciální zákazníky tak bude spíš nejbližší zastávkou Audi A5 Sportback. Pokud je to i málo, tak asi není náhoda, že na této ceně začíná Touareg - pokud chcete zůstat u VW. Pokud chcete podobný typ auta, tak lze pokračovat u Audi A7.

Arteon je bezesporu krásné auto - podobně jako zmíněný Touareg, nádherně kombinuje technicistní a střídmé VW tvary do elegantního a majestátního díla. Obzvláště v kombinaci s 20 palcovými koly (za 26 tisíc příplatek) schovanými v masivních blatnících s tradičním zploštěním kolem lemů, co opticky kola ještě zvětšuje. Zepředu je poznávacím znakem 7 lamel, které originálně spojují světla a vytvářejí prostor pro pásky denního svícení. Právě ty lamely na velmi nízké přídi jsou tím, co Arteon tak odlišuje jak od ostatních VW modelů, tak i od zbytku produkce. A ten předek vážně stojí za to!

Na druhou stranu interiér nezískává od okolí tak velký aplaus jako vnějšek, hlavně díky jeho podobnosti s konfekčním passatem. Ale i tak, v žádném případě si není na co stěžovat - všechno na svém místě, krásně použitelné, ergonomicky vyladěné, aktivní infodisplej místo budíků, velká obrazovka a head-up displej poskytují možná až přehršel informací. Nedá se než poznamenat, že s náhradou klasických budíků ztrácí ta obří obrazovka trochu využití - na zobrazení přehrávané písničky je možná až moc velká :-) a zbytek informací je přímo před řidičem mezi budíky - spotřeba, dojezd, navigační pokyny, informace z telefonu, aktuální rychlosti i rychlostní omezení.

Jízda

Jízda samotná je nepřekvapivou kombinací německé kultivovanosti, čitelnosti a nevzrušenosti. I na těch velkých 20 palcových kolech není auto přehnaně tvrdé, hlavně tedy v režimu Normal a Comfort. Benzínový motor s převodovkou DSG spolupracuje výtečně, ani rychlé změny z D na R a zpět při vyparkování nezpůsobují cukání. Oproti klasickým měničovým převodovkám je DSG o něco rychlejší při změnách rychlostí a hlavně umí podřadit o víc stupňů, s čím jsem třeba u Aisin převodovky dost zápasil. Ovládání pádly na volantu umožňuje řazení tam, kde by převodovka těžko odhadovala, co se bude dít a tak lze motor krásně “držet pod krkem” a užívat si jeho zatáh v celém spektru otáček. Nutno říct, že jde o turbomotor a ten za to “umí vzít” už od nižších otáček a tam ho také převodovka většinou drží a i pro svižnou jízdu s naloženým autem jsou jí zařazené stupně dostatečně dobře zvolené. I plně obsazené auto nepřipraví řidiče o zážitek nějakým houpáním zadní víceprvkové nápravy nebo záludnými pohyby zádě. Lví podíl na tom mají i ta zmíněna kola s 245/35 s pneumatikami Pirelli. A když jsem zmínil naložené auto - i přes svojí karoserii pětidvéřového “coupé” jsou na zadních sedadlech cestující hýčkání spoustou místa kolem kolen a ramen - nad hlavou sice už méně, ale nic hrozného. Mají k dispozici i vyhřívání sedadel a nastavitelnou teplotu pro zadní část. O zavazadla se postará až nečekaně velký kufr s 563 litry, kde je ještě ukrytá plnohodnotná rezerva a který je díky výklopné zádi skvěle přístupný. Možná bych oželel to jeho elektrické otevírání (za 28 tisíc), které je efektní, ale méně praktické, než možnost víko ručně poslat k zemi a přimáčknout “měkouše” v kufru - elektrika si tohle k vašim věcem nedovolí.

Kromě zmíněného benzínového motoru, který je součástí vrcholných specifikací Elegance a R-Line, mohou zájemci volit ještě 2.0 TDI s 150 koňmi a manuální převodovkou, který stojí kolem 950 tisíc Kč, případně verzi se 190 koňmi (vždy jen s DSG) za 1,1 milionu Kč. Překvapivě, příplatek za benzínový motor je cca 70 tisíc Kč oproti naftě. Jeho papírová (WLTP) spotřeba je 8,6 litru, zatímco pro naftové verze je udávaná 6.3 litru. Co se týče spotřeby v našem testu, tak s obsazeným autem ve městě je spotřeba kolem 10 litrů, na dálnici kolem 8 litrů, a nějak výrazně už neklesne ani v mimoměstském provozu, takže myslím, že ta WLTP s 8,6 litry je i v tomto případě velmi blízko skutečné průměrné. Benzínový agregát má zrychlit za 5,6 vteřiny - pomoci k tomu má i Launch Control, který díky pohonu všech kol vystřelí auto vpřed, až to posádka někdy nelibě nese. Benzínová varianta je k dispozici vždy s pohonem 4motion, co je možná škoda, přední pohon by jej mohl o něco zlevnit a slušel by mu úplně stejně.

Výbava

Že Arteonu ještě do vlajkové lodi, kterou je model Touareg, něco málo chybí, dokazují například “obyčejná” masážní sedadla - na rozdíl od špičky masíruje jen přifukováním bederní opěrky. Head-up displej se promítá na výklopné sklo, nikoliv přímo na přední sklo a chybí také možnost nočního vidění - naopak na špici segmentu je parkovací asistent, který sice sám neřadí (jako ten v 508) ale zase jeho ovládání je mnohem jednodušší - není třeba volit ani stranu ani typ manévru, ani jestli se bude vyparkovávat. To všechno auto samo pozná. A funguje to skvěle - Arteon si troufne i na relativně úzké parkovací místa a dělá z něj užitečného pomocníka. Další oblast, která vynáší Arteon do nebeských výšin je jeho adaptivní tempomat, který umí spolupracovat s mapovým podkladem a kromě toho, že jemně zpomalí před obcí, umí odhadnout nájezdovou rychlost do zatáčky a (včas) zpomalit. Občas se stane, že instrukce v mapě nejsou úplně stoprocentní a rychlosti někdy nesedí - z toho vyplývá, že je potřeba stále věnovat pozornost řízení i s tímhle velmi pokročilým systémem - a jiště je jen otázka času než se mapové podklady zpřesní. O všech těch asistentech jako udržování v jízdním pruhu, mrtvém uhlu, city safety snad není ani třeba mluvit, ty fungují německy přesně.

Prostor

Arteon možná trochu klame tělem - dokud jsem do kufru nesložil spoustu zavazadel a zkusmo si nesedl dozadu, nevěřil bych, že je tak prostorný a praktický. Rozhodně to není nějaká parádička pro manažery, ale plnohodné rodinné auto. V této vrcholné kombinaci navíc velmi rychlé - a taky celkem hladové - těch 9 litrů na ty výkony není špatná hodnota, ale chybí mi v nabídce nějaká benzínová varianta více pro “Volks” (tj. pro lid) , která by třeba bez toho 4motion pohonu třeba o litr až dva méně spotřebovala a bylo by to nadosah spotřeby té nafty. Taková varianta (1.5 TSI 110 kW) v nabídce byla, ale zřejmě s homologační rošádou vypadla - tak doufejme, že VW přidá zpět nějaký motor s podobnými výkony jako ty naftové a bude pro ně alternativa - jinak samozřejmě v této verzi je to auto skvělé, ale určitě to není lidové auto (Volkswagen), co už podle výsostného názvu Arteon samozřejmě ani být nechce a nemá. Pokud vás auto zaujalo jako mne, podívejte se na aktuální skladové vozy nebo si zkuste zadat poptávku na vámi požadovaný model. Chybu s Arteonem určitě neuděláte.

98%
HODNOCENÍ

Plusy

  • skvělý motor a převodovka
  • skvělá ergonomie
  • skvělé jízdní vlastnosti
  • dostatek prostoru i vzadu

Mínusy

  • ceny příplatkových výbav
  • nedostupnost slabšího benzinu

Rivalové

Mercedes-Benz E kupé
Cena od1 339 470 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonRWD
Výkon135 kW - 270 kW
Maximální rychlost235 - 250 Km/h
Spotřeba4.8 - 8.6 l/100km
Akcelerace5.1 - 8 s
0
Porovnávač
TOPlist