Řidiči napříč světem začínají myslet ekologičtěji. U nových aut by se nebránili hybridům

,

Tak dlouho se automobilky, ale i jednotlivé úřady snaží řidičům vysvětlovat, že hybridní auta a elektromobily jsou dobré, až na to někteří začínají slyšet. Vyplývá to z průzkumu společnosti OC&C, který provedla na pěti důležitých automobilových trzích, včetně Česka.

Výsledky průzkumu říkají, že zhruba polovina dotázaných řidičů by při následujícím pořízení auta klidně sáhla po hybridním ne elektrickém pohonu. Největší zájem o hybridy nebo elektrická auta je v Číně, kde o jejich koupi uvažuje 94 procent zákazníků a tři čtvrtiny by si je s největší pravděpodobností pořídilo. Při poslední výměně automobilu se nicméně pro hybrid nebo elektromobil reálně rozhodlo pouze sedm procent čínských, respektive dvě procenta britských spotřebitelů. Čína je ale velká výjimka, podobně ekologicky zaměření zákazníci rozhodně nejsou po celém světě. Ve Velké Británii o hybridním či jiném ekologickém autě uvažuje 69 procent spotřebitelů a každý pátý (19 %) z dotázaných uvedl, že by si takový vůz pravděpodobně i pořídil.

Elektromobilitě už naplno propadla i mladoboleslavská Škoda Auto

Nejdál jsou v Norsku

U Číny jsme mluvili o výjimce, ale nutno říct, že tu máme ještě jednu. Tou je Norsko, kde je elektrifikováno 39 % všech nových vozidel. Je to proto, že Norsko, ale i ostatní severské státy, poskytují svým obyvatelům velké státní podpory a pobídky.

A co Česká republika? Více než třetina dotázaných tvrdí, že u svého příštího auta budou zvažovat hybridní pohon. Zbytek zůstává věrný naftě a benzinu. Ti samí dotázaní pak uvedli, že by byli rádi, aby stát dohlížel na to, jaká auta v Česku jezdí.

 Toyota a její monopol

Stále více automobilek začíná nabízet nějakým způsobem elektrifikovaná auta. Některé stále sází na obyčejné hybridy, jiné nabízí plug-in hybridy a jiné k tomu i čistokrevné elektromobily. Jejich prodeje ale nejsou zatím nijak výrazné, což ovšem nemůže říct japonská Toyota, která je historicky průkopníkem mezi hybridními technologiemi. Jen při příklad, v Česku se letos prodej nových hybridních vozů meziročně zvýšil o 72 % na více než 7500 aut. Více než polovina všech prodaných hybridů v Česku nese znak Toyoty.

Stále stejné potíže

Průzkum mimo jiné zjistil i to, že pro 64 % dotázaných je největší překážkou před tím, aby si elektromobil nebo plug-in hybrid pořídili, slabá dostupnost dobíjecích míst při cestování dále od domova. Řešení? Vlastně stále stejné. Je na úřadech, aby výstavbu povolovali, zařizovali a aby byly ochotny se se na výstavbě případně domluvit se soukromými společnostmi. Dalším problémem, který trápí jak hybridy, tak také elektromobily, je jejich vysoká pořizovací cena. Tu mimochodem zmínilo jako překážku před případnou koupí 49 % dotázaných.

Elektromobilitu zajímavě vysvětluje SEAT

A co autonomní auta?

Dříve nebo později se i na našich silnicích začneme setkávat s částečně nebo plně autonomními auty. Ostatně, už dnes jich několik jezdí, ale nemají legislativní podporu. Prakticky jsou zakázány. Zatím. Ohledně technologií autonomního řízení vykazovali největší nadšení respondenti ve Francii, kde by si 37 % dotázaných chtělo tuto technologii vyzkoušet, přičemž 24 % uvedlo, že by namísto vozidla ve výlučném vlastnictví preferovalo používat automobil sdílený. Němečtí respondenti měli na novou technologii nejskeptičtější názor, když 67 procent by automobilu bez řidiče nedůvěřovalo. Totéž platí i pro dotázané ve Velké Británii.

Zvýšený zájem o ekologická auta ze strany českých řidičů potvrzuje i dovozce automobilů ze zahraničí - Patrik Bartoš, majitel Dovez to dál. Podle něj poptávka o tento typ vozidel stále roste a dotazy zákazníků na ekologická auta jsou stále častější.

Nás zajímá váš názor. Co si myslíte o elektromobilitě? Uvažovali byste o hybridním či elektrickém autě? Věříte autonomním vozidlům? A potřebujete nutně auto vlastnit nebo by vám stačilo sdílené?

0
Porovnávač
TOPlist