Škoda Superb Scout vs. Peugeot 508 SW: lepší nebo praktičtější?

,

Postavit vedle sebe v Čechách jakýkoliv model mladoboleslavské Škodovky a jeho kteréhokoliv konkurenta je vždycky tak trošku náročnější disciplínou. Dnes jsme si to ale jednoduché rozhodně neudělali. Škoda Superb, sen českého manažera, nedávno prošla modernizací, Peugeot 508 zas byl v loňském roce ve finále Evropského auta roku a chválou u něho nešetříme ani my ani naši kolegové.

Než se pustíme do plnohodnotného srovnávacího testu tak, jak jste od nás zvyklí, dovolím si jen obě auta ve stručnosti představit. Ačkoliv jde o zástupce střední třídy – tedy především manažerských kombi, u nichž se očekává především komfort a luxus, je tady ještě jeden očekávatelný parametr, v němž oba dnes srovnávané vozy lehce vyčnívají. Pokud si představíte známé zástupce třídy, třeba „běžnou“ Škodu Superb nebo VW Passat, půjde především o relativně obyčejné kousky, které splynou s davem a nebudou nikterak výjimečně vyčnívat. Zatímco Superb už dle výše uvedeného umí být nenápadným luxusem na čtyřech kolech, nová 508 designem oko kolemjdoucího upoutá téměř v kterékoliv specifikaci. 

V rámci modernizace, která u vlajkové lodi Škody Auto proběhla v loňském roce, přišla na trh i oplastovaná verze Scout, která s sebou přináší především designové prvky, s nimiž v kombinaci s dobře zvoleným lakováním jen tak v davu nezapadne. U kombíkové varianty Peugeotu 508 se pro změnu k testu dostavila vrcholná verze z úplně jiného spektra – říkají jí GT a z logiky věci jde o sportovněji orientovanou výbavovou linii. Já jen dodám, že pod kapotou nám šlapou velmi podobné a tradiční naftové jednotky, obě jsou navíc doplněny o moderní automaty. Odlišností je ale „habaděj“. Dokáže staronová Škoda Superb po návštěvě kosmetického salonu obstát v nabité konkurenci moderní střely z Francie?

Design: pečlivě vyladěná všednost nebo vrchol extravagance?

Tuhle kapitolu (týkající se vnějšího vzhledu obou aut) jsem už načal v úvodu. Bude tak o to stručnější. Načal jsem už také tu skutečnost, že srovnáváme verze z opačného spektra, a to ačkoliv jde v obou případech o vrchol nabídky. U designu si ale dovolím brát v potaz auta tak, jak stojí a leží právě před námi. Později si dovolím Superba „přepnout“ do verze Sportline, která více odpovídá GT u Peugeota. Tady se nám vlastně ukazuje první deficit nové 508 – oplastovanou verzi RXH tak, jak ji známe z předchozí generace, zatím Peugeot nenabízí a dost možná ani nabízet nebude.

 Vůči Škodovce jde tak o konkurenční nevýhodu. Stejně tak je v nabídce z Francie omezený výběr pohonu na všechna čtyři kola. Ten bude totiž k dostání jen s nejvyšší plug-in hybridní variantou, která spolu s exkluzivní technikou přinese i ještě vyšší ceníkovkou. Zpět ale k designu. Ať už jde o červené lakování (perleťový lak Ultimate) Peugeotu nebo oranžové (metalická barva Tangerine) exkluzivní pro Superb Scout, nutno uznat, že se designéři hodně činili. Po zhruba týdenní zkušenosti s oběma auty se musím před nimi poklonit, neboť tolik otočených hlav jsem na ulici za volantem aut této třídy ještě nezažil. U vnějšího vzhledu tak v obou případech není moc co vytknout. 

Snad jen u Scoutu je zajímavé „produktové“ zvýšení světlé výšky, k níž ale zcela nesedí prodloužené „lízátko“ předního nárazníku. To už jsme ale někde jinde, než u srovnání nominovaných kandidátů. A ono vyhodnotit, který z nich je v tomto ohledu lepší, vlastně ani pořádně nejde – z celého srovnávání jde totiž o nejméně objektivní parametr. Dle mého názoru je potřeba si vybrat, zda-li více mé osobě sedí dynamika Peugeotu nebo komfort a oplastování Škodovky. Pokud bychom vedle sebe postavili GT a Sportline, pořád bude Peugeot sportovnější z obou aut. 

Zatímco u Superbu totiž jde především o hodně kosmetické úpravy jinak vcelku fungujícího a do davu zapadajícího kusu, 508 vypadá dynamicky už od základu a velká kola GT, černá zrcátka a drobné kosmetické úpravy z něj dělají odkaz na krásu francouzského avantgardního umění, který prostě a jednoduše funguje. Vlastně jsem snad ještě nepotkal člověka, kterému by se nová 508 nelíbila. A narovinu jde také o jedno z mála aut, jenž se líbí kolikrát i o chlup více v praktickém provedení. Svažovitá záď společně s oblými tvary, souhrou barev a do sebe zapadajících světlometů jsou jen výčtem toho, co z francouzského kombi dělají povedený kus designu. 

Interiér: funkční prostornost vs. komfortní útulno

To, co ani tak důležité v případě manažerského auta být nemusí, je v dnešním srovnáváku jedním z nejdůležitějších témat, a to jednak díky našemu prostředí (českému trhu a orientaci na českého zákazníka) a díky jednomu ze zúčastněných, Škodě Superb. Řeč nemůže být o jiném parametru než prostornosti. A skoro by se dalo říci, že není potřeba srovnávat. Rovnou bychom mohli udělit plus Škodovce a mínus Peugeotu, bylo by hotovo a mohli bychom jít dál. Vy tu ale určitě nejste od toho, abyste si suše vyslechli, že je Superb stále nejprostornějším autem své třídy a Peugeot 508 SW na něj nemá – to jste ostatně stejně asi čekali nebo ne? 

Než se ale pustíme do konkrétních vnitřních rozměrů, v nichž Superb vede, zastavím se na chvíli u vnitřního komfortu. Ten totiž, ač budou někteří překvapeni, není určen jen velikostí prostoru. Důležitý je mimo jiné tvar palubní desky a pozice středového panelu či loketní opěrky nebo kvalita použitých materiálů. A právě tady je znát, že si ve Francii dali záležet o trochu více. Ač moderní pojetí interiérové koncepce přezdívané i-Cockpit nemusí být každému příjemné a nestandardní postavy (nižší než 170 cm či vyšší než 190 cm) budou muset hledat kompromis, na komfortu spíše přidává než ubírá. Když už jsem zmínil hledání správné řidičské pozice, tak právě to bude o něco jednodušší v Peugeotu.

 Nechtěl jsem se k dalšímu parametru dostat takhle brzo, když už ale mluvím o řidičově pozici, zmínit jej prostě musím. Jde o sedadla. Škodovku dlouhodobě kritizuji za délku sedáku a absenci možnosti jeho prodloužení. Je to drobnost, na kterou si běžný český zákazník ani nevzpomene, ale to jen proto, že jí nikdy neměl k dispozici. Podobně příjemné je i celkově nižší sezení na palubě Francouze. Po přeměření jsme došli k závěru, že jde v nejnižší poloze o 2 cm ve prospěch Peugeotu – celkem zhruba 10 %, které jsou obrovsky znát. Se svou průměrnou postavou pak v ideálním posazu (sedadlo co nejníže, volant taktéž + jeho vysunutí co nejblíže) díky koncepci i-Cockpitu nemám problém s nechtěnými doteky s volantem, což se u Superbu říci nedá. Hodnocení forem digitalizace u obou kandidátů je pak na každém z nás. 

Upřít se ale Škodovce nedá, že v případě digitální přístrojovky šli o něco dál a nabízí tak větší míru individualizace. A vlastně se opět dostáváme k hlavních charakteristice obou vozů – Škoda jako perfektně funkcionalistická a Peugeot jako designově příjemný. 

Teď už ale k oné prostornosti. Je pravdou, že Superb vítězí. Nejde ale o prvenství zcela zásadní. Nejmenší rozdíly jsou v prostoru pro posádku vpředu – za volantem pocitově (i díky výše zmíněnému) dokonce nepoznávám žádné body plus pro Superb. Zásadní rozdíl pak přichází vzadu, kde největší kombi z Mladé Boleslavi nemá a asi nikdy nebude mít konkurenci. I když vzdálenost od kolen po opěradlo předního sedadla není vyloženě malá ani u Peugeotu a pohodlně v něm čtyři cestující dovezete i na delší trase, Superb je mnohem dál. 

V neprospěch 508 zde hovoří i níže posazená sedadla – pod těmi předními už pro natažení nohou zadních cestujících prostor není. I druhá řada je zde podlaze blíže než v případě Peugeotu, čímž se prostor pro 3. a 4. cestujícího opět zmenšuje. To nejzajímavější se ale odehrává v případě zavazadlového prostoru, kde má pocitově opět navrch český automobil. 

Jelikož by ale měl být tento test i vzhledem ke všem zúčastněným opravdu důkladný, vzali jsme dnes s sebou i klasický metr a všechny rozměry důkladně přeměřili. Zajímavostí a zároveň velkým překvapením je přeměření kufru. Tabulkové hodnoty hovoří jasně – ohromných 660 litrů základního objemu pro Škodu Superb a „jen“ 530 pro Peugeot 508. Já jen upozorním, že základní objem je měřen od podlahy po roletku (kryt zavazadlového prostoru). A právě zde docházíme k jiným závěrům než tabulky – naše měření ukazuje dokonce drobné vítězství pro Peugeot – rovných 560 litrů pro něj a „jen“ 553,7 litru pro Škodu. Jak je tohle vůbec možné? Odpovím velmi jednoduše. V měření pro tabulky se totiž sice opravdu uvádí jen prostor po roletku, k němu je ale připočten i objem ve všech (bočních) úložných prostorech a samozřejmě taky pod podlážkou.

 A právě to jsou ta místa, která opět odkazují na praktičnost Superbu a zaměření na design Peugeotu, kde se hold cílení na detail projevuje trochu jinde. Dobře, do českého kombi pak dostanete ještě o trochu více nákladu i vzhledem k prostoru nad roletkou – tam, kde Peugeotu ukrajuje litry svažovitá a zaoblená záď, nabízí okřídlený šíp mraky místa. Není ale přeci jen tohle pouze těsné vítězství pro Superb zarážející? 

Technika: bez 2.0 TDI EVO to není ono, důstojným konkurentem ale stále je

Pokud jsme si řekli, že jde v obou případech o auta především manažerská, z logiky věci by s nimi neměl být problém ujet tisíce kilometrů. Techniku a jízdní vlastnosti tak nelze opomíjet. Ač zlí jazykové tvrdí, že diesel je mrtvý, my si to nemyslíme. A ve střední třídě to platí hned dvakrát. Jaké pohonné ústrojí byste pro pána boha chtěli mít v autě, které má ujet tisíce kilometrů měsíčně? Na dálnici žíznivější benzín, hybrid hodící se akorát do města nebo elektřinu s omezeným dojezdem? Vyšperkovaná dvoulitrová nafta v Peugeotu je jasným důkazem toho, že pro delší vzdálenosti nemá cenu přemýšlet o ničem jiném.

 A ostatně nejinak je tomu i v případě Superbu, který sice čeká na novou verzi dvoulitrového dieselu označovaného jako EVO, i tak bych si ale v jeho útrobách alespoň já ve své garáži nic jiného představit nedokázal. A jak se obě jednotky chovají? Abychom byli dnes opravdu pečliví, vzali jsme si s sebou i hlukoměr. Paradoxem zůstává, že v decibelech je na tom o něco lépe právě Superb, ale to jen zevnitř, zvenku nikoliv. Toto zjištění napovídá, že s rostoucí rychlostí půjde o body plus právě pro 508. Její BlueHDi je totiž celkově kultivovanější a má hladší chod. Sedí mu také o něco lépe spojení s moderní osmistupňovou automatickou převodovkou, která se spoléhá na hydrodynamický měnič. Dvouspojka v Superbu je sice při jednotlivých přeřazení rychlejší, za to ale pořád o něco zbrklejší a vůbec jí nesedí studené starty (tedy čas před úplným zahřátím motoru). 

Spotřebou je na tom o něco lépe opět Peugeot, tady ale těžko vyřknout finální verdikt, neb srovnáváme 4x4 s 4x2. 6,5 l/100 km a dlouhodobý průměr udržitelný pod hranicí 7 l u BlueHDi a koneckonců ani zhruba 7,5 l/100 km u klasického TDi není špatné. V případě zrychlení z 0 na 100 km/h Superbu sice ubírá hmotnost vyšší o zhruba 70 kg, navrch má ale 10 kW výkonu a pohon 4x4, který by měl pomoci především při rozjezdu. Tabulka mu právě díky tomu přisuzuje lepší výsledek o 0,3 vteřiny (8,1 vs. 8,4). Naše měření ukázalo hodně vyrovnané výsledky, ač ve finále Peugeot o nějaký ten metr do cíle naší pomyslné testovací dráhy dojel dříve. 

Málem bych zapomněl zmínit podvozek. Zkusím být jen stručný. Dalo by se i vzhledem k určení obou kousků čekat, že bude Superb o hodně měkčí variantou. Opak je ale pravdou. Zlepšení „tvrdého“ nastavení podvozku se sice koná po zvolení komfortního režimu v systému DCC , ani tak ale na dnes už poměrně standardně velkých 18“ kolech nešlo označit naladění Superb Scout za komfortní. Ačkoliv je jinak 508 SW GT spíše dynamičtějším autem a průjezdy zatáčkami jsou s ním o něco jistější, přes jeho větší 19“ kola se do interiéru přenášely o něco mírnější rázy od podvozku. V případě volby sportovního módu jsem se v něm pak cítil tak, jak bych ve sportovně laděném autě čekal. Tomu všemu pomáhá i příjemně strmější řízení. Superb se vyloženě sportovně chovat neumí, a to i díky delším převisům na obou nápravách, delšímu rozvoru nebo vyšší stavbě karoserie, která má při vyšších rychlostech tendenci kroutit se. Nejvíce mu tak sedí především delší dálniční přesuny, na nichž nepoznáte tvrdší nastavení podvozku ani zmíněný délkový deficit.

Závěr: kolik muziky nabízí za jaký objem peněz?

A to nejdůležitější přichází na samotný závěr. Nevím, jestli to bylo z článku zcela patrné, ale ačkoliv mají dnes vedle sebe postavená vozidla poměrně jiné zaměření a při jejich vývoji byl kladen na jiné parametry, jejich boj byl velmi vyrovnaný. Došlo navíc hned k několika překvapením. Mezi dvě největší řadím jen těsné vítězství Škody v případě zavazadlového prostoru a pak také její poměrně tvrdě naladěný podvozek. Když už jsem si u této kapitoly položil otázku, kolik muziky dostaneme za svoje peníze, pak musím zmínit i technologickou vybavenost. Ani v jednom případě nechybí většina dnes už tolik používaných asistenčních prvků, jen namátkou: adaptivní tempomat, varování před kolizí, čtení dopravních značek, navigace nebo automatická dálková světla. U nich se musím zastavit. Výrazně navrch má tentokrát Superb, který s FULL LED technologií přináší i funkci Matrix. Ta v něm navíc funguje opravdu skvěle. Peugeot by si tak mohl připadat se statickými FULL LEDkami jako usmrkánek. 

Naštěstí ale kontruje funkcí Night Vision, tedy nočním vidění. Za infračervenou kameru promítající a upozorňující na pohyb chodců nebo zvířat vpředu si ale připlatíte tučných 38.000 Kč. Jinak v obou vozech funguje i hlídaní jízdních pruhů. Ačkoliv jde vždy o jeho aktivní variantu, Superb jí zapíná kdykoliv, kdy pruhy vidí (a není v nastavení funkce vypnuta), kdežto 508 má nepřetržitě aktivní jeho pasivní variantu (pomáhající jen v případě přejetí pruhu), aktivní je pak k dispozici společně se zapnutím adaptivního tempomatu. A teď už ta cena. Byť v případě porovnávání ekvivalentních verzí (GT LINE u Peugeotu a Sportline u Škody) jde jen o malý rozdíl, překvapivě levnější a rozumnější volbou se jeví právě Škoda. Zmíněných 55.000 Kč vlastně ale úplně málo není. A pokud vezmeme v potaz, že jde stále o sen českého manažera, asi není o čem. Peugeot ale je velmi silným soupeřem, silnějším než kdy dříve. Pokud bych měl vybírat srdcem (resp. emocemi) nebo pokud by cenového porovnání hovořilo v jeho prospěch (zhruba o těch 50.000 Kč), neváhal bych ani vteřinu. Ve Francii vyrobili skvělé auto, pořád jen přemýšlím, jestli vůbec seděli na židli, když stanovili, co za něj budou chtít. Jde už přeci jen o kus za více než milion korun a v této cenové relaci můžete mít i mnoho více, než Superb či 508. Co třeba nižší verze BMW řady 3, Opel Insignia, Mazdu 6 a o něco levněji třeba i Renault Talisman se skvělou benzínovou 225 koňovou alternativou z Megane R.S.?

 508 SW GT LINE BlueHDi 180 S&S EAT8Škoda Superb Sportline 2,0 TDI / 140 kW AP
Výkon (kW)132140
Hmotnost16151611
Základní objem zav. prostoru (tabulkový / naměřený)530 / 560660 / 553,7
Spotřeba (l/100 km)44
Emise CO2 (g/ km)124118
Cena (vč. DPH)1 030 000 Kč 984 900 Kč 

Hodnocení:

Škoda Superb Combi Scout 2,0 TDI / 140 kW 4×4 AP – 88 %

Plusy:

  • Příjemně výstřední design jinak vcelku nenápadného auta
  • Rozumně stanovená cena
  • Stále obdivuhodná přemíra prostoru 
  • Technologická vybavenost (LED Matrix nebo digitální přístrojová deska) + míra individualizace

Mínusy:

  • Hrubý projev naftového dvoulitru
  • Tvrdý podvozek
  • Přeměřený základní objem zavazadlového prostoru (po roletku)
  • Vyšší posaz (a nechtěný kontakt kolena s volantem)

508 SW GT BlueHDi 180 S&S EAT8 – 87 %

Plusy:

  • Líbivý design už základních verzí, vytříbený vzhled u verze GT
  • Skvělý posaz za volantem i komfort na palubě
  • Příjemně kultivovaný chod naftového dvoulitru a spotřeba
  • Dobře fungující automatická převodovka s hydrodynamickým měničem

Mínusy:

  • Vysoká cena (a horší cenová politika)
  • Méně prostoru na zadních sedadlech
  • Absence pohonu 4x4 se spalovacím motorem a oplastované verze

Subjektivní názory obou redaktorů v návaznosti na srovnávací test si přečtete na Motorvizi.

Rivalové

Kia Optima SW
Cena od749 980 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 175 kW
Maximální rychlost193 - 232 Km/h
Spotřeba4.3 - 8.9 l/100km
Akcelerace7.6 - 11.8 s
Opel Insignia Sports Tourer
Cena od718 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 154 kW
Maximální rychlost207 - 223 Km/h
Spotřeba5.3 - 6.2 l/100km
Akcelerace8.9 - 10.2 s
Toyota Avensis Touring Sports
Cena od784 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon105 kW - 108 kW
Maximální rychlost200 - 200 Km/h
Spotřeba4.6 - 6.1 l/100km
Akcelerace9.7 - 9.8 s
Volkswagen Passat Variant
Cena od784 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 200 kW
Maximální rychlost225 - 250 Km/h
Spotřeba4.6 - 7.1 l/100km
Akcelerace5.8 - 7.9 s
Mazda 6 WAGON
Cena od811 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon107 kW - 143 kW
Maximální rychlost206 - 223 Km/h
Spotřeba4.5 - 6.8 l/100km
Akcelerace8.1 - 10.6 s
Renault Talisman Grandtour
Cena od819 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon110 kW - 165 kW
Maximální rychlost203 - 240 Km/h
Spotřeba4.6 - 7.2 l/100km
Akcelerace7.5 - 10.5 s
Peugeot 508 SW
Cena od820 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 165 kW
Maximální rychlost208 - 240 Km/h
Spotřeba1.4 - 5.4 l/100km
Akcelerace8 - 10.1 s
Audi A4 Avant
Cena od935 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 210 kW
Maximální rychlost211 - 250 Km/h
Spotřeba3.9 - 6.6 l/100km
Akcelerace6 - 9.8 s
Volvo V60
Cena od982 400 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 298 kW
Maximální rychlost205 - 250 Km/h
Spotřeba1.9 - 7.4 l/100km
Akcelerace4.6 - 9.9 s
BMW Řada 3 Touring
Cena od984 100 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 275 kW
Maximální rychlost215 - 250 Km/h
Spotřeba4.4 - 7.2 l/100km
Akcelerace4.5 - 8.9 s
0
Porovnávač
TOPlist