Mitsubishi ASX

,
z profilu

Design a styl: co přináší letošní rok a kde došlo ke změnám

Co se týče exteriéru, předek byl přepracován v podstatě minimálně. Změnu doznal jen vzhled mřížky před chladičem, oproti loňským horizontálním pruhům má nyní podobu šestistranného vzoru. Další detail, který s sebou přináší až nové ASX 2018, je přidaná chromová linka mezi světlomety, propojující tak středový znak na masce s oběma hlavními světlomety. Předek tak nyní působí ještě o něco agresivněji a exluzivněji. V zadní části byl přepracován celý nárazník. Nyní vypadá o něco dynamičtěji a stylověji, ve spodu náznak difusoru a nad ním vlis s odrazkami-dvě ve tvaru C po stranách a jeden rovný pruh ve středu. Mohu tak alespoň ze svého pohledu říci, že i když došlo na první pohled k malým kosmetickým změnám, jsou rozhodně k lepšímu.

V interiéru nastalo změn snad ještě méně. Kromě přeskupení tlačítek pro vyhřívání předních sedadel ve spodu středového panelu (které bylo jistě ovlivněno nyní i přidáním dvou USB portů) a kromě toho, že již zcela vymizela fyzická tlačítka a regulátory z palubního displeje na vrchu středové konzole, je interiér více méně totožný s tím z loňského roku. Abych byl férový, ještě se hýbalo s úložnými prostory a přihrádkami mezi předními sedadly. Tak či tak, po usednutí za volant nebo na místo spolujezdce si budete připadat jako v plastovém království. Jen vrchní, nejvíce viditelné plastové díly jsou trochu měkčené a působí o něco kvalitněji...

z profilu

Ergonomie a prostor je to, v čem sdílím nadšení.

Zde naváži na předchozí kapitolu. To, co mě v tomto autě bylo příjemné, byla ergonomie. Ať už za volantem, na pozici řidiče, kde jsem měl vše příjemně na dosah - polohování volantu, sedačky a řadičky, tak i například vzadu, kde jsem si užíval dostatek místa pro hlavu i nohy. Ideální byla pro mě osobně i výška oken a výhled z nich. Co až tak ideální nebylo a po čem jsem si postesknul, byla absence dostatečně velkých dveřových kapes na láhev vepředu, respektive jejich totální absence u spolujezdců vzadu. Ty vpředu pojmou maximálně půl a tři/čtvrtě litrovou láhev. Spolucestující vzadu se musí spokojit pouze s drobnými držáky, dostupnými jen po vyklopení středové loketní opěrky. Pokud jedu v SUV (respektive v naší specifikaci spíše v crossoveru), čekal bych větší variabilitu a maximální praktičnost. Pro leckoho může toto být zanedbatelné. Já bych však při výběru takového druhu auta tento detail nepřehlížel. Každopádně, co se týče prostornosti jako takové, platí pro ASX "rčení": jak zvenku působí poměrně drobně, tak uvnitř prostoru nabídne velkoryse. Líbily se mi obzvlášť některé praktické detaily, které bych ztěží hledal u jiných automobilek. Například clipy na tužky či prostor pro uložení balíčku s kapesníky (viz galerie), aneb vše má své místo a svůj pořádek.

z profilu

Technická data o motoru, převodovce a další parametry.

V mnou testované verzi byl uložen řadový atmosferický benzinový čtyřválec MIVEC - jednašestka, spřažen s 5-ti stupňovým manuálem. Klasická předokolka. Maximální točivý moment se dostavuje až při vyšších otáčkách, konkrétně ve 4 tisících. To se projevuje (ne)blaze i na spotřebě a pocitu z jízdy. O tom však až o kapitolu níže. Maximální výkon této benzínové jednotky pak činí při cca 6000 ot/min nevelkých 86 kW (117 koní). Naše auto bylo ve verzi Intense+, což znamená, že nabídne (oproti verzím Inform a Invite+) větší ráfky kol (18 palců), o něco větší šířku karoserie (1810 mm) i malinko větší hmotnost (1360 kg).

Palivová nádrž má celkem slušný objem, hezkých 63 litrů.

K dispozici jsou u tohoto modelu vyhřívaná přední sedadla, které jsem mile rád během testu využíval. Při jízdě po dálnici se nabízí využití tempomatu, jehož ovládací prvky se nacházejí tradičně na volantu, a při zacouvávání na parkovišti je příhodná i parkovací kamera. Ovšem chyběly zde (trochu nelogicky?) parkovací senzory, příplatková položka.

Jedna informace, o které se dočtete přímo na stránkách výrobce, se týká světlometů. Vzhledem k trendu dnešní doby - využívat převážně led technologie, se drží Mitsubishi u tohoto modelu stále u xenonu (bavíme-li se o hlavních světlometech). ASX nabízí speciálně navržené svícení, které v nočních či temných podmínkách poskytly i mně během testování o něco širší zorný úhel osvětlené vozovky a okolní krajiny (tabulkově to činí 160°). Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že zrovna to je v noci, kdy bývá divoká zvěř často aktivní, velmi rozhodující. Musím tedy s povděkem kvitovat, že tato osvětlovací technologie, tzv. SUPER-HID „wide vision“, funguje vcelku dobře. LED světla byly použity pouze pro denní svícení v podobě svislých pruhů v předním nárazníku.

Technologickým vrcholem interiéru je přirozeně 7" středový displej, vnořený do plastového klavírně-lakovaného dílu. Infotainment umožňuje propojení s iPhone i Android zařízeními a do jisté míry spoléhá primárně na jejich programová rozhraní i navigaci. Všechna tlačítka jsou již dotyková a reagují bezchybně. Samotný infotainment má intuitivní strukturu a dobrou (rychlou) odezvu.

O hudební zážitek se mi v tomto voze postaralo hned 6 reproduktorů a jejich výstup byl podle mého laického ucha velmi uspokojivý.

budíky

Pocity z jízdy a naměřené hodnoty

Vzhledem k výše řečenému si pokládám otázku, co  zhruba může člověk čekat od takového vozidla? Já se setkal s chvalitebným až dostatečným výsledkem (berte jako ve škole). Schopnost akcelerace u tohoto vozidla je spíše slabší. Až ve vyšších otáčkách se „jakoby něco děje“. Řízení není úplně responzivní jako u jiných modelů, respektive jiných značek. Osobně spíše preferuji ostřejší odezvu a myslím, že i to přináší lepší požitek při průjezdech zatáčkami. Zamrzel mě také u auta s takovouto cenovkou i chybějící šestý kvalt u převodovky. Auto by v případě jeho přítomnosti mělo jistě úspornější chod při cestě na dálničních tazích. Ve vyšších rychlostech se auto tak či tak necítí úplně komfortně, což dává řidiči znát během jízdy právě třeba po dálnici (uvažujme rychlosti od 140 km/h výše). Minimálně ne v této specifikaci či motorizaci. Na druhou stranu, musím obhájit jeho pohodlnost a nízkou spotřebu benzínu (máte-li lehkou nohu a udržujete motor v otáčkách ve spektru 1500 – cca 2200 ot/min) při cestách městem či po okreskách. Tam se mi klidná jízda jevila jako velmi pohodová. Spotřebou jsem se na těchto typech komunikací pohyboval někde na pomezí 6 litrů, což je u benzinového auta, jednašestky, prostě hodně dobré. Na dálnici to ale bylo vždy minimálně 7,2-7,3 litrů/100 km.

Pokud budu subjektivně hodnotit odezvu podvozku na nerovnosti ve vozovce, řekl bych, že tlumení a izolace interiéru jsou spíše průměrné: nijak neoslní, ani vyložení neurazí. Co též souvisí s povozkem je jízda zatáčkami. Tam se mi auto hodně líbilo. Díky zvolené technice (i naší o něco širší verzi Intense+) je každý průjezd více méně sebejistý a auto se téměř vůbec nenaklání resp. naklání tak, jak od crossoveru čekáte (o trochu méně než velké SUV a o trochu více než tvrdý evropský městský crossover).

A co na to konkurence?

V dnešní době je trh crossoverů již hodně obsáhlou oblastí. Asi by nebylo úplně fér srovnávat ASX s prémiovými vozy jako je například Audi Q2 nebo třeba BMW X1. Takže pokud přirozeně zamíříme svou pozornost na vozy v podobné cenové relaci (mnou testovaný vůz má hodnotu cca 625.000,- Kč ; respktive 550.000,- Kč po akční slevě), můžeme jejsrovnávat s takovými vozy jako je například Citroen C3 Aircross, který nabídne možná okázalejší, modernější design (zejména v interiéru), nebo třeba Mazda CX-3, která poskytne opět o něco modernější vzhled a hlavně prostě lepší řidičský požitek či nakonec třeba můžeme oponovat modely od VW koncernu, například Seatem Arona či VW T-Roc, oba poskytující přinejmenším to, co právě ASX, akorát snad trochu o něco atraktivněji a zábavněji?

Komu se vyplatí nové ASX?

Možná nyní vypadá, jakoby Mitsubishi ASX bylo špatné auto... Ne. Nebo, že by ztrácelo krok s trendy a tedy i s konkurencí. Možná je to ale jen záměr značky - udržet si právě tuto tvář. Některé ovládací prvky v interiéru se mohou lidem mého typu jevit předpotopně (např. tlačítko pro zobrazení jízdních dat umístěné na palubce hned pod volantem). Možná ale bude spoustu lidí, kterým to bude naprosto vyhovovat. Ostatně, existují statistiky, které jasně říkají, že se najdou tisíce spokojených majitelů tohoto modelu, a to i u nás či na Slovensku, napříč generacemi, stářím modelu i věkem majitele. Každopádně, pokud bych měl představit svůj pohled na věc, dle mého názoru bude tento vůz dobrou volbou spíše pro nenáročné řidiče, středního či pokročilejšího věku hledající spíše pohodlí, konvenční/osvědčené technologie a spolehlivost. Může to být dobré městské auto i fajn přemisťovadlo na výlety po okreskách. A to se ani nebavíme o jiných nabídkách specifikací od této automobilky a pro tento model. Osobně bych si v ASX spíše dokázal lépe představit diesel, šestistupňový automat CVT, s náhonem na obě nápravy. Pak by mně osobně dávalo větší smysl a bylo by v mých očích více atraktivní při srovnání s vozy konkurence. Na druhou stranu, ve statistikách najdeme jako nejžádanější specifikace spíše ty levnější, které dosáhnou i pod hranici 400 tisíc korun. A za ty peníze? Prostě příjemně jednoduché auto.

Tak či tak, jde o Mitsubishi, a to má nesmazatelnou historii a pověst spolehlivých aut-držáků. A to taky mnoho potenciálních zákazníků jistě zváží. Pokud tedy doporučit spolehlivé, úsporné, prostorné auto do města a na výlety a navíc, pokud máte oblibu v jeho vzhledu, myslím, že toto Mitsubishi splní všechny tyto požadavky obstojně.

Rivalové

Fiat 500X
Cena od439 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 111 kW
Maximální rychlost187 - 196 Km/h
Spotřeba5 - 6.4 l/100km
Akcelerace9.1 - 10.9 s
SsangYong Korando
Cena od439 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 120 kW
Maximální rychlost180 - 193 Km/h
Spotřeba5 - 8.3 l/100km
Akcelerace11.4 - 11.4 s
Peugeot 2008
Cena od450 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost185 - 198 Km/h
Spotřeba3.6 - 4.8 l/100km
Akcelerace8.9 - 11.4 s
Suzuki S-Cross
Cena od474 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 103 kW
Maximální rychlost200 - 200 Km/h
Spotřeba5.9 - 6.2 l/100km
Akcelerace9.5 - 10.2 s
Mazda CX-3
Cena od412 400 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 110 kW
Maximální rychlost179 - 200 Km/h
Spotřeba4.4 - 7 l/100km
Akcelerace8.8 - 11.5 s
Škoda Kamiq
Cena od407 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 110 kW
Maximální rychlost181 - 194 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.9 - 11.1 s
Kia XCeed
Cena od484 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 150 kW
Maximální rychlost186 - 220 Km/h
Spotřeba5.4 - 6.7 l/100km
Akcelerace7.5 - 11.3 s
Ford EcoSport
Cena od394 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon73 kW - 92 kW
Maximální rychlost160 - 180 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.3 l/100km
Akcelerace11.9 - 12.7 s
Renault Captur
Cena od390 000 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 113 kW
Maximální rychlost173 - 202 Km/h
Spotřeba4.1 - 6.6 l/100km
Akcelerace8.6 - 13.3 s
Hyundai Tucson
Cena od499 990 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 136 kW
Maximální rychlost175 - 205 Km/h
Spotřeba5 - 7.9 l/100km
Akcelerace8.9 - 12 s
Honda HR-V
Cena od509 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 134 kW
Maximální rychlost187 - 215 Km/h
Spotřeba5.3 - 6 l/100km
Akcelerace7.8 - 11.2 s
SsangYong XLV
Cena od374 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 94 kW
Maximální rychlost170 - 178 Km/h
Spotřeba5.3 - 7.9 l/100km
Akcelerace- - - s
Škoda Karoq
Cena od515 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost187 - 211 Km/h
Spotřeba4.4 - 7 l/100km
Akcelerace7 - 10.9 s
SsangYong Tivoli
Cena od369 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 120 kW
Maximální rychlost172 - 181 Km/h
Spotřeba5.5 - 8.6 l/100km
Akcelerace- - - s
Mitsubishi Eclipse Cross
Cena od519 650 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - 120 kW
Maximální rychlost200 - 205 Km/h
Spotřeba6.6 - 7 l/100km
Akcelerace9.8 - 10.3 s
Renault Kadjar
Cena od539 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost189 - 210 Km/h
Spotřeba4.3 - 6.1 l/100km
Akcelerace9.3 - 11.7 s
Opel Grandland X
Cena od549 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 222 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.8 l/100km
Akcelerace8 - 11.1 s
CITROËN C5 Aircross
Cena od550 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 216 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.7 l/100km
Akcelerace9 - 11.8 s
Nissan Qashqai
Cena od568 090 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost181 - 200 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.6 l/100km
Akcelerace8.9 - 13 s
KIA Sportage
Cena od569 980 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon97 kW - 136 kW
Maximální rychlost180 - 205 Km/h
Spotřeba4.7 - 7.6 l/100km
Akcelerace9.1 - 11.8 s
Peugeot 3008
Cena od600 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 220 kW
Maximální rychlost188 - 240 Km/h
Spotřeba1.5 - 5.4 l/100km
Akcelerace5.9 - 11.5 s
Dacia Duster
Cena od269 900 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkam
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost167 - 196 Km/h
Spotřeba4.4 - 6.4 l/100km
Akcelerace10.4 - 12.6 s
Jeep Renegade
Cena od471 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 132 kW
Maximální rychlost178 - 201 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.5 l/100km
Akcelerace8.5 - 11.2 s
Jeep Compass
Cena od617 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 125 kW
Maximální rychlost185 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 8.3 l/100km
Akcelerace9.5 - 11 s
Mini Countryman
Cena od631 800 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 170 kW
Maximální rychlost180 - 234 Km/h
Spotřeba2.1 - 6.9 l/100km
Akcelerace6.5 - 12.3 s
0
Porovnávač
TOPlist