Nissan Juke HEV - extravagantní SUV s univerzálním pohonem. Co víc chtít?

,

Design první generace Juku se nedá označit jiným slovem než bláznivý. Vydržel ve výrobě dlouhých 9 let a v roce 2019 jej nahradila druhá generace, na kterou se právě díváte. Design se lehce umírnil, ale pořád je nezvyklý a určitě originální. Především ta přední část je docela divoká, ale vlastně docela dobře zapadá do designového jazyka značky, který se vyznačuje tenkými pásy denního svícení, které navazují na chromované části přední masky. Kulatá světla hlavních světlometů tvoří jakousi trojcípou hvězdu. A právě ty dávají Juku ten nezaměnitelný vzhled. 

Juke pochází ze společné aliance s Renaultem, a tak kromě podvozkové platformy sdílené s Capturem, sdílí i některé pohonné jednotky, včetně dnes testovaného hybridního ústrojí, které už jsme testovali v Renaultu Clio. Výhoda těch hybridních ústrojí je jasná - ve městě podstatně snižují spotřebu a okamžitá pomoc elektromotoru dodá zážitek podobný jízdě v elektrickém voze, ovšem bez nutnosti vůz dobíjet. Na druhou stranu, tato technika se, především u malých aut, docela promítne do ceny a do objemu kufru. Nejinak tomu je i u Juka. 

Pokud máte Juka za malé auto, tak věřte, že tomu tak úplně není. Ten boubelatý design skrývá 4,2 metru délky. To je úplně stejně jako Škoda Kamiq nebo Toyota Yaris Cross. A to také budou dva největší konkurenti. Kamiq v této soutěži bude spíše formálně, protože nenabízí ani hybridní pohon, ani tak divoký design. To u Yarise Cross to bude jiná písnička. Ten nabízí i extravagantní design i vyhlášený hybridní pohon. A podobně jsou na tom tihle dva i cenově. Základní cena Juku ve výbavě Jubileum je skvělých 499.990 Kč. U námi testovaného hybridu je základní cena s výbavou N-Connecta 729 000 Kč. O 52 tisíc méně stojí tahle výbava s litrovým turbomotorem a automatem. Tolik připlatíte za ten hybridní pohon. Navíc přijdete o 68 litrů v zavazadlovém prostoru a musíte si vystačit s 354 litry. Ani to není špatná hodnota. Ale nejen dle hodnoty rozvoru je jasné, že místa bude uvnitř docela dost i v zadních řadách. Jenže ten kufr je na rodinné auto možná trochu malý. Ale není to jen případ Juka. Dlužno říct, že pod podlahou najdete dojezdové náhradní kolo, co už není úplně obvyklé.

Pod kapotou se nachází technicky zajímavý pohon, který ovládá unikátní multimodová převodovka. Atmosférická benzínová jednotka s objemem 1.6 litru nabízí 94 koní a 148 Nm. To není moc. Ale pomáhá jí elektromotor s 48 koni ale hlavně 205 Nm. Dohromady tak obě jednotky nabízí 143 koní a 353 Nm. To stačí na zrychlení z nuly na sto za 10,1 vteřiny. Juke má dle WLTP normy chtít 4,4 až 4,6 litrů na sto km. Předností hybridu je nejen spotřeba, ale hlavně velká část jízdy na elektrickou energii, okamžitá reakce na plyn díky silnému elektromotoru a tichá jízda po většinu času. Výrobce tvrdí, že “až 80 % času jízdy ve městě můžete absolvovat v režimu elektrického pohonu”. Reálně jde spíše o polovinu času, ale i tak je to hezké.

Obě jednotky, respektive dva elektromotory a jeden spalovací motor jsou dohromady spojeny neobvyklou konstrukcí dvou převodovek. V podstatě jde o čtyřstupňovou převodovku spojenou se spalovacím motorem a dvoustupňovou převodovku k elektromotoru. Zajímavostí je, že tu není klasická spojka, ale synchronizace otáček motoru s převodovkou se děje jedním z elektromotorů, který přesně trefí otáčky, aby spojka nebyla potřeba.

Zatímco hybrid za pomoci elektromotoru rychle vystřelí zejména v městských rychlostech, kde si klidně hrábne předním kolem, mimo město už mu to trochu kazí schopnosti atmosférického motoru, ale hlavně dlouhé převody čtyřstupňové převodovky, která je taková váhavější a pod plným zatížením rychle ztrácí dech (tím, že vyčerpá energii z baterie). Především pokud chcete držet dálniční rychlost v táhlých dálničních stoupáních. Na kopci bude baterie vyčerpaná, ale cestou z kopce si ji auto opět doplní, aby po těch rovinkách mohl Juke svištět úplně jako nic. Juke se na dálnici neztratí, ale jeho revír je především mimo ni.

A to především ve městě. “Kopanec” od elektromotoru po prvotním sešlápnutí plynu opravdu od auta této kategorie nečekáte. Líbilo se mi, jak rychle Juke vystřelí z křižovatky. Těch prvních pár vteřin akcelerace je úplně skvělých. Nikdy nebyl problém rychle se zařadit nebo rychle přejet křižovatku. Zatímco auta s klasickým automatem čekají, až turbo natlakuje sání a pak převodovka najde tu správnou rychlost, tady tohle všechno odpadá. Pocit z elektromobilu trochu kazí slabší odhlučnění spalovacího motoru. Po pár minutách zcela tiché jízdy se ozve lehké hučení motoru, který je zatížen generováním proudu a pohonem. Ve městě tak zcela tichá jízda trochu kontrastuje s pomalou jízdou s hučícím motorem. 

Poslední slabinou Juka pro jízdu ve městě je relativně tuhé odpružení. I na zimních kolech s rozumnou bočnicí 17 palcových pneumatik je to ve městě možná až moc tvrdé. Neumím si to představit na příplatkových 19 palcových. Jak tomu tak bývá, ta tuhost podvozku se stane výhodou při rychlejší jízdě, kdy se podvozek stane poddajným. Po nedávno testované Cupra Leon je to další auto, kde mi ta tuhost podvozku moc nejde dohromady s motorem, který je doma hlavně ve městě a jeho výhoda nízké spotřeby se projeví hlavně při lidském zacházení. Oproti malému Cliu se stejným pohonem je nárůst spotřeby zhruba půl litru v každém režimu jízdy. Ve městě se jezdí kolem 5 litrů, na dálnici jsme naměřili 6,5. Konečný účet byl přesně 6 litrů po zhruba šesti stovkách km. 

Na pohled je Juke opravdu povedený. Zvenku vypadá malý, ale uvnitř překvapí prostorností i nabídkou výbavy. Ochuzeni nebudete o Carplay, vyhřívané přední sklo, vyhřívaný volant, nebo vyhřívaná sedadla. V autě se velmi dobře sedí a dobře se do něj nastupuje. Přesně to, proč mají lidé tak rádi vozy SUV. O tom hybridu bych asi neuvažoval pro jeho úsporu paliva, ale pro ten pocit z jízdy. Ta je opravdu nenáročná, reakce na plyn jsou okamžité a pohon se chová velmi spořádaně a dospěle. Připočtěte k tomu velmi dobré zpracování interiéru a povedený originální design a máte povedený vůz.

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • originální design
  • prostorná kabina
  • dobrý rozhled
  • dobré zpracování interiéru

Mínusy

  • menší kufr
  • cena
  • tvrdší odpružení

Akční nabídky

Rivalové

Volkswagen T-Cross
Cena od59 600 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
SEAT Arona
Cena od514 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost182 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Peugeot 2008
Cena od585 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost188 - 198 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Hyundai Kona
Cena od609 990 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon88 kW - 146 kW
Maximální rychlost165 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Fiat 500X
Cena od559 900 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 96 kW
Maximální rychlost172 - 194 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Škoda Kamiq
Cena od479 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost183 - 214 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
CITROËN C3 Aircross
Cena od559 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 96 kW
Maximální rychlost183 - 195 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
DS 3
Cena od770 000 Kč
Palivadiesel elektřina benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon96 kW - 115 kW
Maximální rychlost150 - 196 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Kia Stonic
Cena od404 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost165 - 185 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Volkswagen T-Roc
Cena od777 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon81 kW - 140 kW
Maximální rychlost185 - 218 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Opel Mokka
Cena od569 990 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 100 kW
Maximální rychlost188 - 204 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Opel Crossland
Cena od519 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 96 kW
Maximální rychlost185 - 198 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Renault Captur
Cena od465 000 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 117 kW
Maximální rychlost168 - 204 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Hyundai Bayon
Cena od429 990 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost165 - 185 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace13 - 13 s
SsangYong Tivoli
Cena od479 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost175 - 181 Km/h
Spotřeba7 - 7 l/100km
Akcelerace- - - s
Dacia Sandero Stepway
Cena od360 900 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 81 kW
Maximální rychlost163 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Dacia Duster
Cena od410 500 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon67 kW - 110 kW
Maximální rychlost166 - 199 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace15 - 15 s
Audi Q2
Cena od734 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon81 kW - 140 kW
Maximální rychlost197 - 231 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
MINI Countryman
Cena od809 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 225 kW
Maximální rychlost196 - 250 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
0
Porovnávač
TOPlist