Škoda Kamiq - nejmenší neznamená malý

,

Kamiq doplňuje SUV paletu značky o nejmenší model, jehož úspěch je prakticky předurčen jen samotnou obrovskou popularitou tohoto segmentu. Novinka sdílí mnoho prvků právě s nedávno představenou Scalou – jaká je jsme zjišťovali ve francouzském Alsasku.

Při prvním seznámení s Kamiqem na Basilejském letišti ale zjišťuji, že pojem nejmenší je v případě tohoto SUV dost relativní – oproti nejmenšímu SUV od VW má k dobru na délku celých 13cm, jen v rozvoru to je 10 cm a na voze je to znát i zvenku – on je totiž Kamiq minimálně délkou přesně mezi T-Crossem a Karoqem, onen faktor dospělosti ještě umocňují moderní tvary LED světel s animovanými směrovkami.

V nabídce Kamiqu jsou zatím tři motorizace, dvě výkonové verze tříválcového jednolitru doplňuje 1.6 TDI, vrcholem nabídky pak bude 150 koňové 1.5 TSI, vše ale výhradně s pohonem přední mápravy. My jsme usedli do 85kW benzínové varianty, spojené s 7 stupňovou DSG převodovkou a výbavou Style.

Moderní interiér alá Scala

Auto pak působí dospěle i po usednutí za volant. Za příplatek vás zde přivítá virtuální kokpit, dostupný v celkem rozumném paketu s velkým 9.2“ infotainmentem, Smartlinkem, navigací a + 4 reproduktory za 25 tisíc Kč.

A právě ten obrovský 9.2“ displej ve stylu tabletu s jemným rozlišením je dominantou interiéru, na kterém bychom rozdíly oproti Scale hledali jen velmi těžko. Je zde třeba i bezdrátová nabíječka, do které se vejdou i větší telefony (iPhone 8 Plus) a zesiluje signál pomocí externí antény. V kontextu těchto technologií působí klasická páka ruční brzdy trochu archaicky, celkový dojem z interiéru je ale velmi dobrý – skoro to vypadá, že díky sdílení interiéru s Scalou se ušetřilo na vývoji a nemuselo se šetřit na materiálech. Palubní deska je třeba oproti Aroně z měkčeného plastu a materiály působí hodnotně, tvrdší plast najdeme až pod volantem a v výplních zadních dveří.

Velkým překvapením je vnitřní prostornost, kterou se toto 4.2 metru dlouhé SUV pyšní. I na zadních sedačkách je dostatek místa minimálně pro dva cestující. Kufr o objemu 400 litrů nepůsobí pocitově o tolik menší než v Karoqu, praktičnost vozu pak doplňují vychytávky typu ochrany hran dveří, škrabky na led s měrkou hloubky dezénu pneumatik nebo síťky zespodu plata kufru. Místo v interiéru se přidávalo hlavně na zadních sedačkách – díky tomu po jejich sklopení nabídne Kamiq ohromných 1506 litrů pro náklad, což je mimochodem cca. o 100 litrů více než Scala.

Jízdní vlastnosti 1.0 TSI

Litrový tříválec se může zdát pro SUV jako málo, v praxi se ale předvedl jako ideální motorizace, která dovede jet úsporně okolo 6 litrů a v případě potřeby i dostatečně dynamicky, pro tu druhou možnost je ale nutné se nebát vyššího spektra otáček. Dynamické možnosti vozu jsme prověřovali na horských cestách, kde se ukázaly i podvozkové vlastnosti vozu. Ty jsou hodně podobné Scale a vyšší světlá výška na ně kupodivu neměla žádný zásadní vliv. Auto není zbytečně tvrdé a daří se mu i pěkně eliminovat náklon v zatáčkách, a to i bez příplatkových sportovních tlumičů. Jejich příplatek vám pak automaticky sníží světlou výšku o 10mm na hodnotu 172mm. Na zážitky zřízení jsou zde primárně jiné vozy, ale i tak se Kamiq určitě řadí mezi zábavnější auta tohoto segmentu a musím říct, že mě jeho řízení na okreskách opravdu bavilo.

Konektivita na prvním místě

Velkým tématem je u Kamiqu digitalizace a konektivita – tady srdce geeka zaplesá a i prémiovější konkurence by se mohla od nejmenšího SUV od Škodovky učit. Kombinace bezdrátové nabíječky a bezdrátové smartlinku pro Apple Carplay je opravdu pohodná a mé obavy o udržení stavu baterie při použití navigace se ukázaly jako liché (Android Auto zatím jen s kabelem). Displej na středovém panelu pak má široké možnosti customizace, a to včetně novinky v podobě volitelných informačních dlaždic na domovské obrazovce, které tak mohou ukazovat jízdní data, dopravní značky, navigaci a několik dalších věcí.

Nastavitelné jsou i digitální budíky ("virtuální kokpit"), které zvládnou zobrazit i třeba teplotu oleje nebo aktuální využití výkonu v kW. Velmi praktický je také „noční“ režim, ve kterém se ukazuje jen digitálně rychlost a otáčky, zhasne i ukazatel stavu nádrže a teploty a v noci vás tak digitální displej ničím neruší. Plusem je také to, že je možné zakoupit Smart Link i zvlášť, a to za 3500Kč, resp. 4600Kč s bezdrátovou technologií.

Jízdní asistenty

Kamiq je samozřejmě vybaven také množstvím jízdních asistentů – v základu dostanete Front Assist a Lane Assist, za příplatek pak i hlídání mrtvého úhlu včetně asistenta vyparkování nebo adaptivní tempomat. Právě ACC pak dovede i úplně zastavit a popojíždět v kolonách, při delším stání je ale nutné držet brzdu, k čemuž vás auto vyzve – pravděpodobně je to právě kvůli zmiňované absenci elektrické ruční brzdy. V případě potřeby lze vůz dovybavit i parkovacím asistentem, který zvládne zaparkovat i vyparkovat samočinně.

Závěr

Na nejmenší SUV mladoboleslavské značky se čekalo celkem dlouho – konkurence už povětšinou svého zástupce v této kategorii má. Nicméně i tak bych řekl, že to vůbec nevadí, Škodovka totiž opět dostála své pověsti a i svůj menší model udělala dostatečně velký a praktický, navíc vybavený moderními technologiemi známými z větších vozů. Dospělý je i jízdní projev, které je velmi jistý, komfortní a velmi podobný právě Scale, ze které Kamiq do jisté míry vychází. Setkávat se s ním na českých silnicích budeme velmi často a já myslím, že zaslouženě.

92%
HODNOCENÍ

Plusy

  • Prostornější než kolegové z koncernu (T-Cross, Arona)
  • Veškeré asistenty a technologie známé z vyšších tříd
  • Kvalitní zpracování interiéru
  • Solidní jízdní dynamika

Mínusy

  • Mechanická ruční brzda neumožňuje využít potenciál technologií naplno
  • Lane assist neumí udržet střed pruhu
  • Absence tunelu na lyže

Akční nabídky

Rivalové

CITROËN C3 Aircross
Cena od559 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 96 kW
Maximální rychlost183 - 195 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Fiat 500X
Cena od559 900 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 96 kW
Maximální rychlost172 - 194 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Hyundai Kona
Cena od609 990 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon88 kW - 146 kW
Maximální rychlost165 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Mitsubishi ASX
Cena od489 950 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 117 kW
Maximální rychlost168 - 204 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Peugeot 2008
Cena od585 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost188 - 198 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Kia Stonic
Cena od404 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost165 - 185 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
SEAT Arona
Cena od514 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost182 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Volkswagen T-Cross
Cena od59 600 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Škoda Karoq
Cena od715 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost192 - 221 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
DS 3
Cena od770 000 Kč
Palivadiesel elektřina benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon96 kW - 115 kW
Maximální rychlost150 - 196 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Opel Crossland
Cena od519 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 96 kW
Maximální rychlost185 - 198 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Renault Captur
Cena od465 000 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 117 kW
Maximální rychlost168 - 204 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Hyundai Bayon
Cena od429 990 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost165 - 185 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Opel Mokka
Cena od569 990 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 100 kW
Maximální rychlost188 - 204 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Nissan Juke
Cena od549 990 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon84 kW - 105 kW
Maximální rychlost166 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Dacia Sandero Stepway
Cena od360 900 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 81 kW
Maximální rychlost163 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Dacia Duster
Cena od410 500 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon67 kW - 110 kW
Maximální rychlost166 - 199 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace15 - 15 s
0
Porovnávač
TOPlist