Srovnávací test: Hyundai Santa Fe vs. Renault Koleos
Je tomu přesně rok, co jsme proti sobě postavili tři velká SUV a přinesli jsme srovnávací test modelů Kodiaq vs. CR-V vs. Koleos. Protože je tato kategorie vozidel tak populární, pokračujeme srovnáním Renaultu Koleos s Hyundai Santa Fe. Oba vozy v testu dostaly nejsilnější naftový motor, pohon všech kol, automatickou převodovku a kopec výbavy. A oba v těchto výbavách přesahují ceníkový 1 milion korun.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/04/MG_0498-1920x1280.jpg)
Designová schíza
Design těchto vozů je tak odlišný, že půjde hlavně o osobní preference stylu, navíc v obou případech do velké míry ovlivněného příslušností ke značce. Zatímco Koleos má čisté uhlazené, nekomplikované linie a největším výstřelkem designu je vlastně netradiční světelný podpis a velké logo na masce chladiče, Santa Fe - jak už to Hyundai má ve zvyku - design spíše dává na odiv komplikovanými tvary, prolisy a originálními, rozdělenými světly vpředu s obří lichoběžníkovou maskou. Zepředu bych dal přednost Koleosu pro uhlazenost, ale z tříčtvrtečního zadního pohledu je Santa Fe trochu hodnotnější, i přes tolik horizontálních linií. Jen na nárazníku lze napočítat pět různých barev a typů materiálu nad sebou. Zatímco Koleos působí samotný velmi elegantně, při přímém srovnání mu trochu toho šmrncu chybí. Paradoxně opačný pocit jsem měl ze setkání Megane RS a Hyundai i30N - ve srovnání s Meganem R.S. byla i30 taková méně “k nakousnutí”.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/04/MG_0475-1920x1280.jpg)
Interiér
Oba dva výrobci těmito vozy a jejich cenovkami nepochybně míří na majetnější klientelu a snaží se jim za jejich peníze dopřát uvnitř patřičný luxus. Interiér Hyundai působí moderněji, u Renaultu jsou zase subjektivně použity o něco honosnější materiály. Oba mají vpředu královská sedadla, nastavitelná v mnoha směrech s odvětráváním a vyhříváním - Koleos nabídne i masáž a subjektivně o něco luxusnější Nappa kůži. Oba mají podobně královské posezení i v druhé řadě, včetně vyhřívání. Santa Fe si mne získal posuvnou zadní lavicí, protože ač auta jsou opravdu velkých rozměrů (4770 mm Santa Fe vs 4673 mm Koleos) a nabízí vcelku velké objemy v zavazadlovém prostoru 625 vs 579 litrů, zvětšení na úkor místa v kabině se může často hodit. Santa Fe navíc v kufru skrývá další dvě sedadla pro třetí řadu.
Interiér jinak nabízí srovnatelné pohodlí. Santa Fe poráží Koleos ve výhledu z vozu. Oba vozy mají velmi masivní kapoty a dodávají pocit z opravdu velkého auta, ale Koleos má nešťastně umístěná zpětná zrcátka, která v kombinaci s tlustými A sloupky umí schovat auto jak zleva na kruhovém objezdu, tak zprava při vjezdu do křižovatky. To je za mne velké mínus. Oproti tomu výhled z Hyundaie je skvělý. Samozřejmě jen směrem vpřed. Na couvání mají oba kameru a senzory, Hyundai opět trochu kvalitou poráží Koleos, ale kamery fungují spolehlivě, takže bych z menšího rozlišení nedělal vědu. Ale třeba přední kamera Santa Fe se v terénu hodí náramně.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/04/interier-1920x720.jpg)
Jízda
Obě auta byla obuta do totožných pneumatik Nokian WR SUV 4 jak typově, tak téměř i rozměrově (225/60R18 Koleos vs. 235/60R18 Santa Fe). K dispozici jsme měli 18palcové disky, které vypadají, že mají tak akorát pneumatiky, aby nebyly příliš tvrdé, takže jde z hlediska jízdních vlastností o perfektní stav na porovnání. Tuhost podvozku byla pro oba případy podobná, nicméně Santa Fe zvládá přejezdy nerovností s mnohem větší grácií. Renault propustí dovnitř překvapivě mnohem více ran i otřesů. Tím spíš, že interiéry obou vozidel jsou jinak velmi tiché, ty rány nejde přeslechnout. Santa Fe působí hutnějším dojmem, nerovnosti i motor jsou slyšet jakoby z větší dálky. Jinak jsou oba zástupci na kvalitní silnici včetně dálničních rychlostí tichá a pohodlná. Díky mohutnosti a vyšší výšce se snadno ztratí pocit z rychlosti a jízda obcí se zdá vyloženě pomalá. Naopak ta výška a mohutnost se pak snaží vybrat svou daň při snaze o rychlou jízdu, kterou auta zvládají, ale není to jejich revír.
Další naší zastávkou bude automatická převodovko, kterou najdeme pod oběma kapotami. Zatímco Santa Fe má klasický automat s hydrodynamickým měničem, Renault zdědil od sesterského Nissanu CVT převodovku X-Tronic, která se po rozjezdu snaží tvářit, že řadí pevné převody, a tak by většina lidí ani CVT neodhalila. A musím říct, že mi ten variátor vůbec nevadil - naopak. Překvapilo mne, jak ve spojení s tou naftovou jednotkou může krásně fungovat, aniž by vyvolával klasické vytáčení motoru s konstantními otáčkami. Pro plynulý rozjezd podrží konstantní otáčky a pak už mění převody jako klasický automat. Za mne super.
Papírově nabízí Hyundai s Renaultem velmi podobné hodnoty zrychlení i spotřeby - Santa Fe je na stovce o půl vteřiny dříve (za 9,4 vteřiny) ale se svými 1930 kilogramy je zároveň o 150 kg těžší. Jak jsem již zmiňoval, CVT je u Renaultu naladěné velmi dobře - působí nad poměry živě, a tak dobře maskuje 10koňový výkonový deficit oproti testovanému Santa Fe. Z místa se tak odpíchne o něco rychleji, „lámat chleba” se začíná až od 50 km/h, kde Hyundai začíná dotahovat až k onomu půl sekundovému rozdílu na stokilometrové rychlosti, kterého se nám však nepodařilo dosáhnout – náš výsledek ve zrychlení velmi podobný. Kombinovanou spotřebu udávají oba výrobci podobnou, kolem 5,6 litru na 100. To je však velmi optimistická hodnota. Reálná spotřeba byla doménou Koleosu - jeho naftový dvoulitr, který v rámci poslední modernizace zaznamenal zásadní aktualizaci, si na dálnici řekl o zhruba 7,5 litru na 100 a o litr méně mimo dálnici. Na shodné testovací trati, kde Koleos potřeboval jen 7,7 litru, Santa Fe chtělo přes 9 litrů. A to je rozdíl, který jen těžko dáme na vrub odlišnému řidičskému stylu, když auta jela za sebou. Ne, že by snad Santa Fe nedovedlo jet úsporně, za jeho volantem se k sedmi litrům také lze přiblížit, nicméně spíš je jeho pohonné ústrojí citlivější na ostřejší jízdu, která si svou daň na spotřebě vezme o trochu více než v případě Koleosu.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/04/MG_0576-1920x1280.jpeg)
Offroad
Jak je z fotek vidět, zkusili jsme námi testovaná SUV dostat na jejich limit v terénu. Bylo sucho a auta měla stále ještě zimní pneumatiky a obě byla vybavena pohonem všech kol, takže jsme si pro ně nepřipravili úplně snadný úkol. Hlavní omezení tkví samozřejmě v nájezdových úhlech, respektive ozdobných plastových lištách nárazníků a přejezdových úhlech díky dlouhému rozvoru 2765 mm, resp. 2705 mm u Koleosu. Jinak se nachází omezení hlavně v hlavě řidiče. Auta jsou schopna vyjet hodně, povětšinou takovou překážku stejně na normální cestě nenajdete - musíte ji hledat. Oba vozy měly prakticky totožné nájezdové i přejezdové schopnosti. Překážku, kterou zvládl jeden, zvládl i druhý. A tam kde by Koleos brousil břicho, brousilo by ho i Santa Fe.
Co se týče techniky pohonu, ta nabízí v obou případech elektronicky uzavíratelnou mezinápravovou spojku a řeší pohon všech kol obdobně - tedy žádné uzávěrky diferenciálu, nebo redukce. U Koleosu lze navíc oproti režimům LOCK a Auto, které najdeme i u Hyundai, pohon zadní nápravy zcela vyřadit. Přínos tohoto řešení je možná diskutabilní, protože za normálních okolností zadní náprava žádný výkon stejně nedostává. Elektronika řízení rozdělení pohonu už je tak daleko, a systémy tak rychlé, že prokluz na jednom kole je rychle odhalen, kolo přibrzděno a síla směřováno na to kolo, kde elektronika tuší trakci a není tak snadné auta dostat na limit. I když tedy limity řešení převážně elektronikou zde jsou a pokud (ne)šikovně zkřížíte nápravy, lze auto uvěznit i v relativně neškodně vypadající situaci, jak se nám to povedlo u Santa Fe. Stačí ale zvolit jiný nájezdový úhel nebo se více rozjet a problém je vyřešen. Osobně si nemyslím, že pohon čtyř kol by měl být u vozů této kategorie standardem při nákupním rozhodování, protože už zvýšená světlá výška umožní projet takové ty běžné nerovnosti, které mohou řidiče potkat.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/04/MG_0502-1920x1280.jpg)
Elektroničtí asistenti
Na úrovní technologické výbavy nabízí oba vozy prakticky vše, co si lze představit, o fous ale vede Santa Fe. Například aktivní držení v pruhu, přední kamera či head-up displej pro Koleos ve výbavě vůbec nejsou. A zrovna v případě Santa Fe považuji ikonu zobrazující auto v mrtvém úhlu na head-up displeji za druhou nejlepší věc hned po krájeném chlebu.
I technologická úroveň asistentů je v případě korejského podání o něco výše - adaptivní tempomat umí i zastavit a tedy pomoci v kolonách, kdežto u Renaultu jej nelze aktivovat v rychlostech pod 50 km/h. Přitom Hyundai zvládá lépe i komunikaci s řidičem pomocí digitálního štítu, který mají oba vozy podobně velký. Celkově palubní elektronika působí u Santa Fe o trochu moderněji, Renault vám ji zase dá o něco levněji. K pozitivům Renaultu pak v této oblasti patří o něco lepší výkon světlometů. Ty v Hyundai sice nabízí i natáčení do zatáček, avšak jejich dosvit nepatří k těm nejlepším. Vliv na tento stav může mít jejich spíše nižší pozice vzhledem k novému „čtyřokému“ designu. Stejně jako Renault pak nabídne i Hyundai funkci automatických dálkových světel, kterou považuji v dané cenové relaci skoro za samozřejmost. LED pure vision v Renaultu ale celkově beru za lepšího společníka pro jízdu v noci.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/04/MG_0558-1920x1280.jpeg)
Závěr
Koleos i Santa Fe jsou auta, která představují klasické SUV - schopná všeho - pohodlná, rychlá, nebojící se terénu a luxusně zpracovaná. Nabízí větší rozhled a dobře maskují rychlost. Koleos poskytne úsporný motor ve velmi dobré kombinaci s CVT převodovkou a nezanedbatelnou sto sedmdesát tisíc nižší cenovkou. Negativem je menší nabídka elektroniky a horší utlumení nerovností. Finální verdikt je tedy celkem těžký - pokud asistenty a elektroniku příliš neřešíte, je Koleos ideální volbou za velmi rozumné peníze. Stejně tak nabídne více v případě, že nechcete nutně kupovat tu úplně nejvyšší výbavu. Santa Fe pak vítězí v úctyhodné nabídce a propracovanosti palubní elektroniky a nabídne o něco kvalitnější podvozek.
Shrnutí
Koleos | Santa Fe |
Plusy | Plusy |
Audio od BOSE Sedadla a honosné zpracování interiéru Kombinace motoru a převodovky Spotřeba nafty | Kamery v terénu Design Podvozek Elektronika Výhled |
Minusy | Minusy |
Akustika podvozku Elektronické asistenty Výhled | Spotřeba Vyšší cena Nižší výkon hlavních světlometů |
1 042 400 Kč | 1 209 990 Kč* |
*(pozn. již započítáno zvýhodnění - 50 000 Kč; v nabídce je i Koleosu výkonově podobnější 185koňová verze, na které lze ušetřit 40 000 Kč)