Všechny užitkové vozy Ford pohromadě

,

Ford Česká republika uspořádal pro novináře a zákazníky unikátní akci, kde na jednom místě představil kompletní flotilu užitkových vozů Ford. Od kompaktního modelu Ford Transit Courier až k velkokapacitnímu Transitu Jumbo – a to včetně osobních verzí užitkových vozů, stejně jako terénních pick-upů Ford Ranger a Ford Ranger Raptor. 

Courier, Connect, Custom, Transit, Ranger… vzpomeňte si na jakýkoliv užitkový model Fordu, všechny na akci byly - a všechny byly k vyzkoušení v běžném provozu na trati, která vedla kolem místa konání - polygonu Max Cars na letišti ve Dlouhé Lhotě. Stačilo si vzít z tabule, na které bylo pověšeno 30 klíčů ten pravý a vyrazit. Od každé řady byly zastoupeny modely čistě užitkové bez bočního prosklení a stejně tak i osobní, zaměřené na přepravu osob. Představen byl i zcela nový Transit s mild-hybridní technologií pohonu, s elektromotorem napájeným z akumulátoru, který spolupracuje s konvenčním motorem a pomáhá snížit spotřebu paliva, když není potřeba vyššího výkonu.  Ale tím ta akce teprve začínala - na přilehlém offroad polygonu jsme měli možnost vyzkoušet terénní schopnosti pick-upů.

Ranger v terénu

V těžším terénu jsem tak mohl vyzkoušet pod vedením instruktora Ford Ranger i Ford Ranger Raptor a přesvědčit se, jak schopná tato auta jsou v terénu, jaké mají nájezdové a přejezdové úhly a jak ladně překonávají překážky, na které by si troufl jen málokdo - na terénních vlnách automatická převodovka jemně reguluje přenos točivého momentu na kola a příď vozu se strmě zvedá k nebesům, aby se po přejetí překážky ponořila ze svahu a umožnila zasáhnout sjezdovému asistentu - svezení to bylo sice krátké, ale díky instrukcím celkem intenzivní.

Ford, který najel přes milion

Kromě současných vozů se Ford s hrdostí pochlubil kouskem z třetí generace produkce, který měl najeto 1,4 milionu kilometrů - a stále jezdí v běžném provozu - i tím jsem se mohl svézt a kromě zjevných opotřebení v interiéru byl vlastně plně funkční. Hned po tom jsem přesedl do nejnovější generace a mohl tak porovnat jak se změnil svět dodávek  - o kolik jsou tišší, příjemnější, komfortnější, o kolik se posunula výbava a elektroničtí asistenti. Jak hodně se změnilo řazení z toho „dodávkového“ na zemi, k tomu známému z osobních aut. Snadnost ovládání se dala vyzkoušet i na další disciplíně, a tou bylo couvání s přívěsným vozíkem slalomem. 

Dorazili také ti největší pamětníci z rodu Transitů - tři zástupce první generace, na kterých bylo vidět jak prostorné a užitečné auto Ford vyráběl od roku 1965. Tři modely první generace v různých úpravách jsme si mohli prohlédnout a nechat se svézt od jejich hrdých majitelů. 

S běžným provozem to sice souvisí okrajově, ale velmi intenzivním zážitkem byla jízda s Transitem naloženým štěrkem na čas na letištní ploše - dvakrát slalom a jedna táhlá dlouhá zatáčka ukázaly, jak dobře i takový kolos jako Transit může držet stopu, jak čitelné jsou jeho vlastnosti a když už je všechno špatně, jak spolehlivě ESP přispěje k tomu, že se vrátíte domu celí. A hned po tom přesednout do úplně stejného vozu jen bez nákladu a projet si celou trasu znovu. Nepřekvapí, že prázdné auto bylo obratnější a rychlejší, ale s lehkou zadní nápravou dříve auto stabilizovaly elektronické systémy - naložený Transit si tak pocitově nechal o dost více líbit - samozřejmě modelové zatížení štěrkem, který je rozložen blízko podlaze je celkem ideální a není tomu tak vždy.

Ford připravil pro novináře, zákazníky i příznivce značky skvělý program - povedlo se skvěle vyvážit  “informační hodnotu” se zábavou a možností získat detailní informace o každém z vystavených modelů přímo od zástupců tohoto amerického výrobce.

0
Porovnávač
TOPlist