Test: Lexus IS 300h – nepřítel nafty?

Jít proti proudu se v automobilovém průmyslu dnes už tolik nenosí. Jasně, na oko se auta od sebe liší, nicméně v oblasti pohonných jednotek je to tak trochu nuda. Velké SUV musí mít v nabídce naftový motor, malý hatchback benzínový, dodávku na benzín si dovedeme také stěží představit. Pak ale přijde Lexus a do manažerského sedanu vám nabídne pouze benzín a … benzínový hybrid.

Pro dokreslení situace– u nejbližšího konkurenta Lexusu, BMW řady 3 jsem napočítal 28 různých variant motorů, převodovek a pohonů, u ISka najdeme opravdu pouze 2, a to výhradně s pohonem zadní nápravy. Silnější je dvoulitr 200t s 180kW a 8stupňovým automatem, druhou verzí je hybrid s 2.5l a CVT, produkující 133kW. Cenový rozdíl obou verzí je zanedbatelný, rozdíl ve spotřebě je papírově necelé 3 litry. Testovaná verze byla právě ta hybridní, pyšnící se papírovou spotřebou 4.3l na 100km.

Maska Lexusu IS

Cílová skupina obou motorů je celkem zřejmá – 200t je zaměřena spíše na sportovní jízdu, k čemuž kromě vyššího výkonu slouží i osmistupňový automat, který bude mít jistě pohotovější reakce než CVT u hybridu. 300h je pak úsporný koráb, který sice není nijak pomalý, ale okamžitou odezvu na plyn od něj nelze očekávat. Ve stejném duchu operuje i automatická převodovka – řadí plynule, ale donutit ji podívat se do vyššího otáčkového spektra lze prakticky jen pádly, ani mód sport moc nepomůže a odezva na plyn také není nijak sportovní.

hybrid kam se podíváš

Jídní vlastnosti - komfort je hlavní priorita

Sportovní jízda ale jistě není to, proč by si někdo hybridní Lexus 300h kupoval. Důvodem může být spotřeba, kde na 100 tisíc km ušetříte oproti benzínu pěkných cca. 130 tisíc korun (průměr 6,5l vs. 10), nicméně reálná spotřeba bude velmi podobná naftovým rivalům  (BMW 320d).  

Co je ale u Lexusu možná nejzajímavější je ekologie a komfort. Vzhledem k obecné snaze stále víc omezit naftové motory dává nákup nového benzínového hybridu čím dál větší smysl. Navíc komfort je naprosto ukázkový – vůz se většinou rozjíždí pouze na elektřinu a i během jízdy je tak tichý, že je obtížné rozeznat, zda je vůbec nastartovaný. A to i v dálničních rychlostech, kde díky CVT udržuje otáčky někde okolo 1500 RPM. Dlouhé trasy mu velmi svědčí a na dálnici je opravdu jako doma, díky na dnešní poměry relativně objemnému motoru mu výkon mu nechybí ani ve vyšších rychlostech a jízda je tak pohodlná, jak jen pohodlná může být. Kožené hlubší sedačky s příjemným bočním vedením pak jen umocňují komfort v kabině.

Navíc pokud chcete udělat dojem alá Tesla, lze vůz přepnout do plně elektrického módu. Po oslnění kolemjdoucích či kolegů pak přepnete zpátky do spalovacího režimu a baterie nabíjíte za jízdy rekuperací, nikoliv hodinami na nabíječce, čímž eliminujete hlavní nevýhodu elektromobilů. Geniální!

 

Lexus do města - s hybridem přichází výhody

Testoval jsem kromě dálnice i v Praze, kde přeciej potkáte podoných Lexusů nejvíce. S vozem se parkuje ukázkově, je pěkně vidět ven a nechybí samozřejmě vybaven parkovací kamerou, která má opravdu dobré rozlišení. Při popojíždění po městě pak poznáte hlavní výhody hybridu, protože zde je rozdíl ve spotřebě oproti běžnému spalovacímu motoru nejvyšší. V centru Prahy pak na dlážděných poznáte kvalitu podvozku, který je nastaven velmi komfortně – ani celý den v autě není nijak nepohodlný. Jen škoda, že se parkování zdarma v modrých zónách nevztahuje na hybridní vozy…

 U parkování zůstanu ještě chvilku. V době testu sice vůz ještě nebyl obleben škálou nálepek opravňujících k parkování na modrých zónách. Dnes je tomu už ale jinak. Cca. od dubna mohou za 100 Kč na rok parkovat v modrých zónách kromě elektromobilů i všechny hybridy!

hybrid kam se podíváš

Interiér

Uvnitř vozu působí vše luxusně a je kvalitně zpracované. Na evropské poměry může středový panel s CD mechanikou působit možná trochu zastarale, ale použité materiály to víc než jen vynahrazují. Líbilo se mi řešení ovládání infotainment systému, jehož ovladač se přizpůsobuje aktuální nabídce na obrazovce. Mezi možnostmi na obrazovce tak volič posunujete fyzicky, což je subjektivně daleko lepší řešení, než dotyková obrazovka. Velmi užitečnou funkcí je split screen, kdy si na cca. třetinu obrazovky můžeme umístit jiný typ informací než na zbytek obrazovky. Můžeme tak mít puštěnou navigaci a zároveň ovládat hudbu, zobrazit si jízdní informace, nastavení klimatizace nebo případně pro geeky lze sledovat i stav nabití baterie a činnost hybridního ústrojí. Bohužel i po faceliftu chybí CarPlay/Android Auto, první Lexus s tímto systémem by mělo být nové ES. Jinak k zábavě na palubě nemám výhrad – vše funguje tak, jak má, třešničkou na dortu je pak audiosystém Mark Levinson s 15 reproduktory, který hraje opravdu famózně. Na volantu najdeme velké množství ovládacích prvků – ovládání hlasitosti by se asi dalo řešit lépe než tlačítkem, na druhou stranu tu máme poctivé hardwarové kolečko vedle mechaniky. Lehká výtka směřuje k tempomatu, u kterého se mi nikde na displeji nepodařila najít rychlost, která je momentálně nastavená. To je celkem nepraktické zejména u obnovování rychlosti tempomatu, kdy nevíte, na jakou rychlost vlastně zrychluje.

interiér

Sedačky mohou být také odvětrávané, což je v létě v souvislosti s koženými potahy jistě vítaná funkce. Stejně jako zadní roletka se sklopí i zpětná zrcátka pro lepší výhled. 

Zajímavě řešené nastavení teploty klimatizace. Chybí zde otočný ovladač, místo něj jsou na středové konzoli dvě tlačítka a jakýsi posuvník, po kterém lze prstem jezdit a nastavovat teplotu. Je to neotřelé a působí to luxusně, úplně se ale nemohu zbavit dojmu, že klasické ovládání je o trochu praktičtější. 

Budíky nejsou plně digitální, mají ale různé možnosti zobrazování. Abych to vysvětlil – ručičky jsou analogové, hodnoty pod nimi se zobrazují digitálně. Díky tomu tak máte v módu ECO k dispozici informace o tom, zda právě nabíjíte baterii a jak moc úsporně právě jedete a v režimu Sport pak levý budík změní svou roli a přepne se do standardního otáčkoměru. Uprostřed pak najdeme klasický informační displej, který nabízí řadu informací, a to včetně stavu hybridního ústrojí.

přístrojová deska

Závěr: povedený sedan na pohodlné cestování kamkoliv

Lexus vám v příliš věcech nedá na výběr. Zklame příznivce nafty a čtyřkolek, výbavové stupně jsem pevně dané a příplatky rozdělené pouze do paketů, ve kterém je třeba adaptivní tempomat i u nejvyšší výbavy. Navíc spoustu další výbavy, jako jsou pokročilé couvací kamery a další jízdní asistenti, které najdeme v německých sedanech, zde budeme hledat marně.

 Jenže to vše z něj naprosto dokonalé auto s unikátním vzhledem, které nemá každý a za kterým se lidé budou otáčet. Navíc komfortem a tichostí opravdu nemůže zklamat ani ty nejnáročnější zákazníky. Hybridní pohon pak dává smysl i mimo skupiny ekologických nadšenců, protože prostě funguje, je ukázkově tichý a dokáže poskytnout opravdu pěknou ekonomiku provozu s vysokým nájezdem na jednu nádrž. Při současné politickoekologické situaci to s naftovými vozy to do budoucna moc růžově nevypadá a Lexus nabízí velmi dobrou udržitelnou alternativu. A já nevidím důvod, proč ji nezkusit. 

Publikováno 28.05.2018, autor: , recenzovaný vůz Lexus IS , hodnocení: 95%

Další recenze

Raději než kopírovat konkurenci, Lexus si novým sedanem IS vyšlapal svou vlastní cestu. Ostřejší řízení, tvrdší odpružení a tužší podvozek znamenají, že se ovládá lépe než předchůdce a přitom si stále udržuje svou proslulou kultivovanost.
3/5
Hodnocení dost záleží na úhlu pohledu. Koupí Lexusu IS dostanete skutečně neobvyklý vůz s téměř dokonale odhlučněným interiérem, skvěle vyváženým podvozkem a chutí řezat zatáčky, když jej k tomu vyzvete
4.5/5

Videa

Lexus IS interiér - Autohled.cz
LEXUS IS 300h (2017) TEST - GARÁŽ.TV - Rasťo Chvála - Rasto Chvála GARAZ.TV
Lexus IS 300h 2018, 4K POV TEST: Zábavný hybrid! - Roadblog.cz

Technické parametry

Motor

Palivobenzínhybrid
Převodovkaa
Poháněná nápravaRWD
Výkon133 kW - 180 kW
Maximální rychlost200 - 230 Km/h
Zrychlení na 100 Km/h7 - 8.4 s

Model

SérieIS (XE3)
Začátek výroby12/2016
Začátek výroby modelu12/2016
Třída vozidlaStřední třída
Interní označení výrobce-

Rozměry

Výška1430mm
Šířka1810mm
Délka4665mm
Rozvor2800 mm
Objem kufru480 / - l
Hmotnost1590 - 1620/
2125 - 2145 Kg
Poloměr otáčení11,2 m
Světlá výška135 mm
Přední nájezdový úhel-
Zadní nájezdový úhel-
Přechodový úhel-
Stoupavost-
Hloubka brodění-

Spotřeba

Kombinovaná 4.3 - 7l/100km
Ve městě4.4 - 10.8 l/100km
Mimo město4.5 - 5.9 l/100km
Emisní normaEuro 6
CO2162 g/km

Karoserie

typsedan
Počet míst5
Počet dveří4
Zatížení střechy75 kg
Přední brzdyKotoučová
Zadní brzdyKotoučová
Přední odpruženíVinutá pružina
Zadní odpruženíVinutá pružina

Asistenční systémy

Adaptivní brzdová světla-
Systém nouzového brzdění-
Parkovací senzorysenzory s zadní parkovací kamerou
Kontrola trakceŘízení stability vozidla
Typ monitorování tlaku v pneumatikáchpřímé měření (senzor)
Navigační systémBarevný displej

Cena

Cena989 000 Kč -
999 000 Kč
Minimální výbavaEntry

Přívěs

Brzděný1500 - 1500 kg
Nebrzděný750 - 750 kg

Rivalové

Jaguar XE
Cena od996 677 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonRWD
Výkon120 kW - 221 kW
Maximální rychlost225 - 250 Km/h
Spotřeba4.1 - 7.6 l/100km
Akcelerace5.7 - 9.4 s
Cadillac ATS Limousine
Cena od972 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonRWD
Výkon203 kW - 203 kW
Maximální rychlost230 - 240 Km/h
Spotřeba7.6 - 7.9 l/100km
Akcelerace5.9 - 6.1 s
Infiniti Q50
Cena od1 011 000 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonRWD
Výkon125 kW - 298 kW
Maximální rychlost230 - 250 Km/h
Spotřeba4.3 - 9.1 l/100km
Akcelerace5.1 - 8.9 s
Volvo S60 CROSS COUNTRY
Cena od1 033 100 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon140 kW - 180 kW
Maximální rychlost210 - 210 Km/h
Spotřeba4.2 - 7.4 l/100km
Akcelerace6.7 - 8.8 s

Motorizace

200t
Palivobenzín
Převodovkaautomat (8)
PohonRWD
Objem2 l
Max. rychlost230 km/h
Spotřeba7 l
Zrychlení7 s
Výkon180 kW
Cenaod 989 000 Kč
Zobrazit motorizaci
300h
Palivohybrid
Převodovkaautomat (0)
PohonRWD
Objem2.5 l
Max. rychlost200 km/h
Spotřeba4.3 l
Zrychlení8.4 s
Výkon133 kW
Cenaod 999 000 Kč
Zobrazit motorizaci

Kolik doopravdy stojí Lexus IS? Poptejte dealery přes Autohled a
buďte si jisti, že máte tu nejlepší cenu

Získat nejlepší cenu

Výbava

Základní (300h Automatik)

  • 3bodový bezpečnostní pás vzadu uprostřed
  • ABS
  • Airbag spolujezdce
  • Deaktivace airbagu
  • Aktivní opěrky hlavy
  • Alu kola
  • Systém řízení trakce
  • Asistent rozjezdu do kopce
  • Nouzový brzdový asistent (EBA)
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • Elektrická zadní okna
  • Elektrická přední okna
  • ISOFIX
  • Zadní hlavový airbag
  • Přední hlavový airbag
  • Zadní opěrky hlavy
  • Zadní prostřední opěrka hlavy
  • LED světlomety
  • Světelný senzor
  • Mlhová světla
  • Rádio
  • Monitorování tlaku v pneumatikách - TPMS
  • Boční airbag vpředu
  • Posilovač řízení
  • Systém start-stop
  • Centrální zamykání

Nejvyšší (300h Luxury Automatik)

  • 3bodový bezpečnostní pás vzadu uprostřed
  • ABS
  • Airbag spolujezdce
  • Deaktivace airbagu
  • Aktivní opěrky hlavy
  • Alu kola
  • Systém řízení trakce
  • Asistent rozjezdu do kopce
  • Nouzový brzdový asistent (EBA)
  • Pomoc při parkování
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • Elektrická zadní okna
  • Elektrická přední okna
  • ISOFIX
  • Zadní hlavový airbag
  • Přední hlavový airbag
  • Zadní opěrky hlavy
  • Zadní prostřední opěrka hlavy
  • LED světlomety
  • Kožený interiér
  • Světelný senzor
  • Mlhová světla
  • Rádio
  • Dešťový senzor
  • Monitorování tlaku v pneumatikách - TPMS
  • Boční airbag vpředu
  • Posilovač řízení
  • Systém start-stop
  • Centrální zamykání

Příplatková (300h Luxury Automatik)

  • Aut. kontrola vzdálenosti
  • Metalická barva
  • Navigace
  • Indikátor jízdy v jízdním pruhu
0
Porovnávač
TOPlist