Toyota RAV4 hybrid - opravdu SUV nepatří do města?

,

Hybridní SUV s elektropohonem všech kol

Hybridy jsou do města super a platí to i u SUV - elektromotor pomůže s rozjezdy, pokud nepotřebujeme maximální výkon, auto se dokáže rozjet i zcela na elektřinu. Zatímco pohon přední nápravy probíhá i za pomoci síly spalovacího agregátu, pohon zadní nápravy zabezpečuje pouze elektromotor, napájený z baterie. Do baterie pak může jít elektřina jak z rekuperativního brzdění, tak i ze samotného spalovacího motoru. To vše pak můžete sledovat v reálném čase na přístrojovce včetně toho, na jaká kola je momentálně přenášena síla motoru, což pro nadšence do technologií bude jistě nejčastější režim zobrazení (to je i můj případ). Nebyl by to samozřejmě hybrid, kdyby zde chyběl benzínový motor - ten má u RAV4 celkem štědrý obsah 2.5 litru a je spojený s e-CVT převodovkou. Ta má celkem specifický chod a je potřeba si na ni trochu zvyknout - auto totiž buď jede jen na elektřinu, nebo přepne do kombinovaného režimu, kde drží poměrně vysoké otáčky - nedá se říct, že by bylo vyloženě hlučné, ale rozdíl v hlučnosti obou režimů je opravdu celkem velký. S tím také souvisí to, že trochu déle trvá se s autem naučit jezdit, minimálně oproti konvenčním vozům. Přišlo mi také, že RAV4 dokázala rekuperovat i při relativně prudkém brzdění, takže jsem, alespoň podle palubního ukazatele, používal běžné brzdy jen zřídkakdy. Pokud máte dostatečně nabito, můžete si u této motorizace zapnout pouze elektrický režim - ten ale funguje pouze v nižších rychlostech a baterie má kapacitu spíše na stovky metrů než-li kilometrů. To ale samozřejmě není účel hybridu a už samotné rozjezdy pouze na elektřinu v kombinaci s dRAVým (a samozřejmě robustně přesným) vzhledem vozu budí dostatečnou pozornost okolí. A ruku na srdce, o tom tak trochu SUV jsou, ne?

Když na chvíli odhlédneme od hybridu a podíváme se na jízdní vlastnosti, uznává RAV 4 svou tradici - nenechala se strhnout na vlnu “tvrdých” SUV a poctivě poskytuje houpavou komfortní jízdu, kterou důkladně žehlí jakékoliv nerovnosti. Jak jsem již psal, i zde hraje velkou roli vyšší profil pneumatik, který mimochodem na celočerných lesklých kolech vypadá opravdu dobře. Pro jízdu můžete vybírat ze tří režimů - eco, normal a sport, každý z nich změní odezvu na plyn v duchu svého názvu, nicméně extra velké změny to nejsou - pro veškeré ježdění mi režim normal plně vyhovoval, spotřeba se vždy pohybovala okolo šesti litrů.

Interiér jednoduchý a přehledný, bohatou výbavu kazí absence CarPlay/Android Auto

Po nasednutí nás RAV4 přivítá pěkně funkčním interiérem s dostatkem úložných prostorů, kromě dostatečně velké bezdrátové nabíječky i na větší telefony se mi líbila i praktická pogumovaná přihrádka před spolujezdcem, ideální na mobilní telefon. Jsou zde měkčené plasty a celkově působí poctivě a solidně. Budíky jsou polodigitální, což znamená displej uprostřed, jehož část dokresluje analogové ručičky po stranách. Celodigitální štít alá virtuální kokpit by autu slušel víc, z typově podobných řešení je ale to u RAV4 z těch nejlépe zpracovaných - snadno se ovládá, zobrazí dostatek informací zároveň a má pěkné rozlišení. Když jsme u rozlišení, nemohu si odpustit poznámku k couvací kameře - ta je totiž podivně analogová, obraz se zvláštně vlní a právě rozlišení by mohlo také být lepší - to ale samozřejmě není problém jen Toyoty. Pěkné rozlišení ale má hlavní infotainmentový displej, který je v nejnižší výbavě Active 7 palcový, ve vyšší pak 8 palcový, vždy s Bluetooth, USB, AUX a 6 reproduktory. Systém infotainmentu je přehledný, ale bohužel navigace je vždy za příplatek.

Jak je to s Apple Carplay/Android Auto

To by asi nevadilo, pokud by RAV4 měla podporu pro Apple CarPlay/Android Auto. To bohužel nemá a obstarožní MirrorLink je jen slabou náplastí, i když tedy pokud máte kompatibilní (čti starší) mobilní telefon, tak sem Waze touto cestou dostanete. Mluví se o tom, že by snad podpora pro modernější technologie mohla přijít s updatem softwaru vozu, tuto teorii podporuje i fakt, že americká verze RAV4, která se liší jen minimálně, CarPlay umí. V Austrálii se pak bude CarPlay dohrávat dodatečně na konci tohoto roku. Zda tomu tak bude i v Evropě ale není úplně jisté - na oficiálním blogu Toyoty UK zastoupení automobilky napsalo, že CarPlay nebude, nicméně zoufalých volání po této platformě je nejen zde, ale na spousta dalších místech na internetu opravdu mnoho, proto věřím, že tento postoj automobilka přehodnotí, protože souboj i sebelepších továrních infotainmentů (a navigací) oproti zrcadlení mobilního telefonu podle mého prostě nejde vyhrát.

Závěr - skvělé auto s jedinou chybou

Na začátku recenze jsem kladl otázku, zda RAV4 dokáže zbořit oprávněnou kritiku, že SUV do města nepatří. Zde jde v případě hybridu argument emisí stranou, město je bez pochyby jeho nejpřirozenějším prostředím, kde je i nejekologičtější. Argument, že zabírá zbytečně moc místa, je také lichý, to bychom museli vyhnat i veškeré kombíky a MPV, které měří na délku úplně stejně, jako RAV4. A když pak vezmeme v úvahu všechny ty obrubníky, retardéry, rozbité silnice a další nástrahy moderních měst, je vlastně právě hybridní SUV od Toyoty ideálním společníkem, který nabídne komfortní cestování kamkoliv i pohon 4x4, který díky tomu, že funguje pouze na elektřinu, má souhrnně ještě menší spotřebu, než předokolka. Celkově je mi tento koncept velmi sympatický a věřím, že je budoucností pro právě taková auta, jako je RAV4. Navíc druhá nejvyšší výbava Selection v kombinaci s hybridní 4x4 stojí bez slevy lehce přes milion včetně DPH, což je za takto atraktivně a moderně vypadající a navíc skvěle vybavený vůz (v základu třeba adaptivní tempomat včetně vedení v pruhu, projektorové Bi-LED a plná technologicky-bezpečnostní výbava) opravdu dobrá cena. Jedinou vadou na kráse je tak absence Apple Carplay/Android Auto, což je ale bohužel v dnešní době pro spoustu lidí stěžejní. Pokud jej nepotřebujete a spokojíte se s dobře zpracovanou příplatkovou tovární navigací, RAV4 je velmi sympatické a nejen svým vzhledem unikátní a univerzální auto, které skvěle poslouží na každodenní užívání.

95%
HODNOCENÍ

Plusy

  • skvělý hybridní pohon 4x4
  • moderní vzhled
  • solidní zpracování bez známek štření

Mínusy

  • absence Apple Carplay a Android Auto
  • horší poloměr otáčení

Rivalové

Volkswagen Tiguan Allspace
Cena od735 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 176 kW
Maximální rychlost198 - 228 Km/h
Spotřeba5 - 8.1 l/100km
Akcelerace6.7 - 9.9 s
Ford Kuga
Cena od740 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 165 kW
Maximální rychlost177 - 208 Km/h
Spotřeba1.2 - 5.6 l/100km
Akcelerace8.7 - 12.5 s
Škoda Kodiaq
Cena od716 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost194 - 211 Km/h
Spotřeba5 - 6.9 l/100km
Akcelerace8.6 - 10 s
Volkswagen Tiguan
Cena od689 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 110 kW
Maximální rychlost195 - 202 Km/h
Spotřeba4.5 - 5.7 l/100km
Akcelerace- - - s
Honda CR-V
Cena od679 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon127 kW - 142 kW
Maximální rychlost180 - 211 Km/h
Spotřeba5.3 - 7.1 l/100km
Akcelerace8.8 - 10 s
Seat Tarraco
Cena od789 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost198 - 211 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.3 l/100km
Akcelerace8 - 9.8 s
Nissan X-Trail
Cena od795 500 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 117 kW
Maximální rychlost190 - 198 Km/h
Spotřeba6.5 - 8.1 l/100km
Akcelerace10.7 - 12.7 s
Mazda CX-5
Cena od647 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 208 Km/h
Spotřeba5 - 7.2 l/100km
Akcelerace9.2 - 10.9 s
Peugeot 5008
Cena od630 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 130 kW
Maximální rychlost188 - 218 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.7 l/100km
Akcelerace8.3 - 11.1 s
Mitsubishi Outlander
Cena od574 900 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost190 - 192 Km/h
Spotřeba7.1 - 7.5 l/100km
Akcelerace10.9 - 13.3 s
KIA Sportage
Cena od569 980 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon97 kW - 136 kW
Maximální rychlost180 - 205 Km/h
Spotřeba4.7 - 7.6 l/100km
Akcelerace9.1 - 11.8 s
Subaru Forester
Cena od900 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost192 - 192 Km/h
Spotřeba7.4 - 7.4 l/100km
Akcelerace11.8 - 11.8 s
Škoda Kodiaq Sportline
Cena od904 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost197 - 211 Km/h
Spotřeba5 - 6.9 l/100km
Akcelerace9.7 - 9.8 s
CITROËN C5 Aircross
Cena od550 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 216 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.7 l/100km
Akcelerace9 - 11.8 s
Opel Grandland X
Cena od549 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 222 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.8 l/100km
Akcelerace8 - 11.1 s
Renault Kadjar
Cena od539 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost189 - 210 Km/h
Spotřeba4.3 - 6.1 l/100km
Akcelerace9.3 - 11.7 s
Hyundai Tucson
Cena od499 990 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 136 kW
Maximální rychlost175 - 205 Km/h
Spotřeba5 - 7.9 l/100km
Akcelerace8.9 - 12 s
Audi Q3
Cena od870 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 169 kW
Maximální rychlost207 - 233 Km/h
Spotřeba4.7 - 7.3 l/100km
Akcelerace6.3 - 9.6 s
DS 7 Crossback
Cena od895 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon95 kW - 220 kW
Maximální rychlost194 - 240 Km/h
Spotřeba1.5 - 5.9 l/100km
Akcelerace6.5 - 10.8 s
Lexus UX
Cena od900 000 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon126 kW - 131 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.6 l/100km
Akcelerace8.5 - 9.2 s
Mercedes-Benz GLB
Cena od911 130 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon85 kW - 165 kW
Maximální rychlost188 - 236 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.2 l/100km
Akcelerace6.9 - 11.3 s
Audi Q3 Sportback
Cena od923 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 169 kW
Maximální rychlost205 - 233 Km/h
Spotřeba4.7 - 7.3 l/100km
Akcelerace6.5 - 9.3 s
0
Porovnávač
TOPlist