Toyota RAV4 hybrid - opravdu SUV nepatří do města?

,

Toyota RAV4 hybrid - opravdu SUV do města nepatří?

Zařadit novou RAV4 do nějaké skupiny nebo třídy je vcelku složité. I když je ideální do města, tak ho označit jako městské SUV by byla škoda - takový pojem totiž nejčastěji náleží lehce zvedlým hatchbackům s pohonem přední nápravy a nízkoprofilovými pneumatikami. RAV sice prý už neoznačuje vozidla pro rekreační aktivity (Recreational Activity Vehicle), nýbrž vůz, který je robustní a přesný, nicméně pořád se drží starých zvyků a pořádků - u všech motorů můžete mít 4x4, kola mají i u osmnáctek celkem obstojný 135mm profil, u sedmnáctek je to ještě o centimetr více.  Se světlou výškou se oproti původní generaci také příliš nehýbalo, a tak se RAV4 pyšní 195mm, což je v této třídě nadprůměrné (Kodiaq 192mm, Tucson 172 mm). Hybridní technologie pak odmazává jeden z hlavních argumentů, proč SUV do města ne - emise. Kam a komu se tedy RAVka hodí?

Hybridní SUV s elektropohonem všech kol

Hybridy jsou do města super a platí to i u SUV - elektromotor pomůže s rozjezdy, pokud nepotřebujeme maximální výkon, auto se dokáže rozjet i zcela na elektřinu. Zatímco pohon přední nápravy probíhá i za pomoci síly spalovacího agregátu, pohon zadní nápravy zabezpečuje pouze elektromotor, napájený z baterie. Do baterie pak může jít elektřina jak z rekuperativního brzdění, tak i ze samotného spalovacího motoru. To vše pak můžete sledovat v reálném čase na přístrojovce včetně toho, na jaká kola je momentálně přenášena síla motoru, což pro nadšence do technologií bude jistě nejčastější režim zobrazení (to je i můj případ). Nebyl by to samozřejmě hybrid, kdyby zde chyběl benzínový motor - ten má u RAV4 celkem štědrý obsah 2.5 litru a je spojený s e-CVT převodovkou. Ta má celkem specifický chod a je potřeba si na ni trochu zvyknout - auto totiž buď jede jen na elektřinu, nebo přepne do kombinovaného režimu, kde drží poměrně vysoké otáčky - nedá se říct, že by bylo vyloženě hlučné, ale rozdíl v hlučnosti obou režimů je opravdu celkem velký. S tím také souvisí to, že trochu déle trvá se s autem naučit jezdit, minimálně oproti konvenčním vozům. Přišlo mi také, že RAV4 dokázala rekuperovat i při relativně prudkém brzdění, takže jsem, alespoň podle palubního ukazatele, používal běžné brzdy jen zřídkakdy. Pokud máte dostatečně nabito, můžete si u této motorizace zapnout pouze elektrický režim - ten ale funguje pouze v nižších rychlostech a baterie má kapacitu spíše na stovky metrů než-li kilometrů. To ale samozřejmě není účel hybridu a už samotné rozjezdy pouze na elektřinu v kombinaci s dRAVým (a samozřejmě robustně přesným) vzhledem vozu budí dostatečnou pozornost okolí. A ruku na srdce, o tom tak trochu SUV jsou, ne?

Když na chvíli odhlédneme od hybridu a podíváme se na jízdní vlastnosti, uznává RAV 4 svou tradici - nenechala se strhnout na vlnu “tvrdých” SUV a poctivě poskytuje houpavou komfortní jízdu, kterou důkladně žehlí jakékoliv nerovnosti. Jak jsem již psal, i zde hraje velkou roli vyšší profil pneumatik, který mimochodem na celočerných lesklých kolech vypadá opravdu dobře. Pro jízdu můžete vybírat ze tří režimů - eco, normal a sport, každý z nich změní odezvu na plyn v duchu svého názvu, nicméně extra velké změny to nejsou - pro veškeré ježdění mi režim normal plně vyhovoval, spotřeba se vždy pohybovala okolo šesti litrů.

Interiér jednoduchý a přehledný, bohatou výbavu kazí absence CarPlay/Android Auto

Po nasednutí nás RAV4 přivítá pěkně funkčním interiérem s dostatkem úložných prostorů, kromě dostatečně velké bezdrátové nabíječky i na větší telefony se mi líbila i praktická pogumovaná přihrádka před spolujezdcem, ideální na mobilní telefon. Jsou zde měkčené plasty a celkově působí poctivě a solidně. Budíky jsou polodigitální, což znamená displej uprostřed, jehož část dokresluje analogové ručičky po stranách. Celodigitální štít alá virtuální kokpit by autu slušel víc, z typově podobných řešení je ale to u RAV4 z těch nejlépe zpracovaných - snadno se ovládá, zobrazí dostatek informací zároveň a má pěkné rozlišení. Když jsme u rozlišení, nemohu si odpustit poznámku k couvací kameře - ta je totiž podivně analogová, obraz se zvláštně vlní a právě rozlišení by mohlo také být lepší - to ale samozřejmě není problém jen Toyoty. Pěkné rozlišení ale má hlavní infotainmentový displej, který je v nejnižší výbavě Active 7 palcový, ve vyšší pak 8 palcový, vždy s Bluetooth, USB, AUX a 6 reproduktory. Systém infotainmentu je přehledný, ale bohužel navigace je vždy za příplatek.

Jak je to s Apple Carplay/Android Auto

To by asi nevadilo, pokud by RAV4 měla podporu pro Apple CarPlay/Android Auto. To bohužel nemá a obstarožní MirrorLink je jen slabou náplastí, i když tedy pokud máte kompatibilní (čti starší) mobilní telefon, tak sem Waze touto cestou dostanete. Mluví se o tom, že by snad podpora pro modernější technologie mohla přijít s updatem softwaru vozu, tuto teorii podporuje i fakt, že americká verze RAV4, která se liší jen minimálně, CarPlay umí. V Austrálii se pak bude CarPlay dohrávat dodatečně na konci tohoto roku. Zda tomu tak bude i v Evropě ale není úplně jisté - na oficiálním blogu Toyoty UK zastoupení automobilky napsalo, že CarPlay nebude, nicméně zoufalých volání po této platformě je nejen zde, ale na spousta dalších místech na internetu opravdu mnoho, proto věřím, že tento postoj automobilka přehodnotí, protože souboj i sebelepších továrních infotainmentů (a navigací) oproti zrcadlení mobilního telefonu podle mého prostě nejde vyhrát.

Závěr - skvělé auto s jedinou chybou

Na začátku recenze jsem kladl otázku, zda RAV4 dokáže zbořit oprávněnou kritiku, že SUV do města nepatří. Zde jde v případě hybridu argument emisí stranou, město je bez pochyby jeho nejpřirozenějším prostředím, kde je i nejekologičtější. Argument, že zabírá zbytečně moc místa, je také lichý, to bychom museli vyhnat i veškeré kombíky a MPV, které měří na délku úplně stejně, jako RAV4. A když pak vezmeme v úvahu všechny ty obrubníky, retardéry, rozbité silnice a další nástrahy moderních měst, je vlastně právě hybridní SUV od Toyoty ideálním společníkem, který nabídne komfortní cestování kamkoliv i pohon 4x4, který díky tomu, že funguje pouze na elektřinu, má souhrnně ještě menší spotřebu, než předokolka. Celkově je mi tento koncept velmi sympatický a věřím, že je budoucností pro právě taková auta, jako je RAV4. Navíc druhá nejvyšší výbava Selection v kombinaci s hybridní 4x4 stojí bez slevy lehce přes milion včetně DPH, což je za takto atraktivně a moderně vypadající a navíc skvěle vybavený vůz (v základu třeba adaptivní tempomat včetně vedení v pruhu, projektorové Bi-LED a plná technologicky-bezpečnostní výbava) opravdu dobrá cena. Jedinou vadou na kráse je tak absence Apple Carplay/Android Auto, což je ale bohužel v dnešní době pro spoustu lidí stěžejní. Pokud jej nepotřebujete a spokojíte se s dobře zpracovanou příplatkovou tovární navigací, RAV4 je velmi sympatické a nejen svým vzhledem unikátní a univerzální auto, které skvěle poslouží na každodenní užívání.

Akční nabídky

Rivalové

Volkswagen Tiguan
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Peugeot 5008
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Mazda CX-5
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Hyundai Tucson
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Mitsubishi Outlander
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
KIA Sportage
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Subaru Forester
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
CITROËN C5 Aircross
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Opel Grandland X
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Volkswagen Tiguan Allspace
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Ford Kuga
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Škoda Kodiaq
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Honda CR-V
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Nissan X-Trail
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Seat Tarraco
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Renault Kadjar
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Audi Q3
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Audi Q3 Sportback
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Mercedes-Benz GLB
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
DS 7 Crossback
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
Lexus UX
Cena odNaN Kč
Paliva
Převodovka
Pohon
Výkon- kW - - kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace- - - s
0
Porovnávač
TOPlist