Recenze

Opel Crossland X – ne tak úplně SUV

Crossover s designem SUV. Tak svůj nový model charakterizuje sám Opel. Název Crossland X přitom může evokovat minimálně terénně laděné SUV, ne-li offroad. Tento menší Opel však takové ambice nemá, nedisponuje ani pohonem 4x4 (vychází totiž z Peugeotu 2008) a vzhledem připomíná spíše zvýšené MPV. To potvrzuje i fakt, že v modelové řadě automobilky nahrazuje Merivu.

Pokud ale odhlédneme od neadekvátního názvu, je Crossland X papírově atraktivní auto. Pokud si seřadíme dostupná SUV na trhu podle ceny, najdeme tento vůz na sedmém místě, pokud pak zohledníme slevu 50 tisíc, kterou Opel na všechny modely dává již v ceníku, dostaneme se na místo druhé a co se týče prostornosti, je na tom v rámci malých SUV opravdu dobře. Startovní cenovka je nastavena na 389 tisíc (resp. 339 tisíc po slevě) s 60kW benzínem, naftové verze začínají o sto tisíc výše.

Opel Crossland X

Motor je úsporný a dostatečně dynamický

Zapůjčený vůz disponoval motorizací 1.6 CDTI v té nejvýkonnější, 120 koňové variantě a musím říci, že mě příjemně překvapil. O týden dříve jsem řídil Karoq také v naftové 1.6 s podobnými parametry a i když papírové hodnoty obou vozů jsou velmi podobné, Opel se zdál živější jak při rozjezdech, tak při „městských “akceleracích v nižších rychlostech. Výborná je také spotřeba vozu, která se po dobu testu pohybovala okolo 6 litrů na 100km, a to jsem nejezdil nijak úsporně. S defenzivnější jízdou je možné jezdit i o litr úsporněji, což jsou na SUV velmi dobré hodnoty. Manuální převodovka by mohla mít přesnější dráhy, není to však nic, na co by se nedalo zvyknout. Potěší fakt, že je šestistupňová – v dálničních 130 tak motor točí příjemných 2200 otáček.

Podvozek: na crossover možná až příliš (ne)příjemně tvrdý

V kompletním hodnocení nemohu opomenout podvozek. Možná půjde o nejkontroverznější položku v celé recenzi. Musíme si uvědomit, že fakticky je Crossland spíše levnější alternativou k - vývojově pouze Opelí - Mocce. Možná právě proto je podvozek řešen při nejmenším poněkud zajímavě. Zatímco mladí vítají tvrdší naladění, zkušenější povahy kvitovat rozhodně nebudou. Na jednu stranu si i přes vyšší stavbu karoserie můžete být jisti při lehce dynamičtějších průjezdech zatáčkami. Ve městě si však budete tahat za vlasy, lámat si zuby na každé sebemenší nerovnosti a možná i brečet. Každá díra znamená vytřesení duší a hlavně pocit, že upadlo minimálně jedno kolo. Dost možná tomu náš Opel vděčel poměrně velkým 17“ ráfkům, to je dnes ale spíše standardní velikost. Svůj díl viny na tom asi má i pouze jednoduchá zadní náprava (nikoliv nezávislá). Existují však auta, u kterých se konkurenční vývojáři vypořádali s onou levnější variantou zavěšení zadních kol o poznání lépe. Dalo by se prohlásit „škoda“, malá velká vada na kráse jinak vcelku dobře fungujícího celku, která by se snad možná i dala odpustit vzhledem k již zmíněné nízké pořizovací ceně, já osobně to však nedokážu. Samotného by mě zajímalo, jak by se auto chovalo na menších kolech s menším počtem novinářských kilometrů (každý tisíc kilometrů důkladného testování je hold znát).

Opel Crossland X - alu kola 17

Exteriér

Opelu se podařilo Crossland X odlišit od svého sesterského vozu, Peugeotu 2008 a zasadit jej po bok ostatních modelů své značky. Zepředu se tak příliš neliší od Mokky X, která je i rozměrově Crosslandu X velmi podobná. Na pohled vůz vypadá velmi zajímavě, svůj podíl na tom jistě hrála barevná kombinace oranžově lakovaného zapůjčeného vozu s černou střechou. Je ale trochu škoda, že toto zbarvení stojí 30 tisíc na příplatcích. Na druhou stranu pak pěkná příplatková kola, kterými byl vůz vybaven, přijdou na celkem rozumných 5 tisíc korun.

Opel Crossland X

Sympatická je také možnost vůz vybavit adaptivními LED světlomety, které fungují velmi dobře, a to včetně funkce automatického přepínání dálkových světel. Oproti Peugeotu 2008, ze kterého Crossland X vychází, nabízí také bezklíčkové otevírání a startování („PEPS“), které například oproti vozům z koncernu VW mají senzor pro odemčení a zamčení i na zadních dveřích, což se může hodit třeba při ukládání věcí na zadní sedačky. Oproti 2008 je však třeba oželet digitální přístrojovou desku, kterou Opel nenabízí.

Interiér

Vůz, který jsem měl k dispozici, disponoval střední výbavou „Innovation“, avšak prvky doplňkové výbavy se spíše blížil vrcholné „Ultimate.“  V interiéru je místa dost, a to i pro posádku vyššího vzrůstu, celkem překvapivě i na zadních sedadlech. Zpracování je pěkné, škoda jen tvrdých plastů ve dveřích a na částech středové konzole.  Celkově je středový panel orientován příjemně na řidiče a ovládání je intuitivní. Až tedy na ovládání palubního počítače, které se řeší přes páčku směrových světel. To by ani tolik nevadilo, pokud by informace o jízdních datech bylo možné zobrazit na velkém centrálním displeji audiosystému, což bohužel také nejde.

Opel Crossland X interiér

Chválím také ovládání vyhřívání volantu, které je umístěné oproti třeba Karoqu logicky, na volantu. Z volantu se ovládá také tempomat, který sice nemůže být adaptivní, ale zase spolu se systémem pro rozpoznávání dopravních značek umožňuje stiskem tlačítka „MEM“ nastavit rychlost tempomatu na maximální povolenou rychlost na aktuální komunikaci. Při testování jsem měl ale pocit, že systém bere rychlost spíše z mapových podkladů, protože na pražské magistrále trval vůz na 50 kilometrové rychlosti i tam, kde je relativně nově dovoleno 80km/h. Drobný vroubek na kráse jinak nevšedního, moderního systému.

Crossland X si také můžete vybavit bezdrátovou nabíječkou, zde je ale třeba brát v potaz, že otvor je relativně malý a iPhone 8 Plus a podobně velké telefony se vám nepodaří nabít právě kvůli tomu. Na ruční brzdu je třeba si zvyknout, má nezvyklý tvar i umístění tlačítka, které je ze shora. Navíc díky loketní opěrce se k ručce dostává poněkud složitěji.

Techniky bylo ve voze opravdu hodně – líbil se mi například head-up displej, který dovedl zobrazovat i již zmiňovanou maximální povolenou rychlost, ale i třeba navigační pokyny. Dobře vyřešený je také parkovací asistent i funkce automatického parkování, kde si lze vybrat, zda se parkuje podélně nebo kolmo. Vůz lze dokonce nechat i z parkovacího místa samočinně vyjet. Při parkování se mění pohledy kamery podle vzdálenosti od překážky a s pomocí panoramatické parkovací kamery, tedy „ptačího pohledu“ lze vůz zaparkovat velmi přesně i pokud ho ještě nemáte v oku. Praktický je také systém varování pro slepý úhel, naopak mě příliš nezaujalo varování před vybočením z jízdního pruhu, které je pouze akustické, a to ještě zbytečně zdlouhavé.

Co se Opelu opravdu povedlo jsou sedadla, která v mém případě byla ergonomická, s bederní opěrkou a nastavitelná v osmi směrech. Jsou schválená německou organizací AGR („Společnost pro zdravější záda“) a jsou pohodlná i při delších trasách. V tomto směru nemá Crossland X ve své kategorii téměř žádnou konkurenci.

Infotainment - IntelliLink 5.0, navigace

Auto nabízí již v základní výbavě „Enjoy“ rádio R 4.0 Intellilink, které umožňuje zrcadlení displeje mobilního telefonu pomocí Android Auto i Apple Carplay, navigaci tak lze řešit prostřednictvím chytrého telefonu i bez příplatků. Na vyšší navigační systém je bohužel navázáno několik příplatků, které bez navigace nedostanete. Patří mezi ně lepší audio, CD mechanika, panoramatická kamera a bohužel i Head-Up displej. Nutno navíc podotknout, že zatímco zmíněná nižší verze audiosystému pochází z dílen Opelu (a s ním i palubní počítač), ona příplatková navigace je propůjčena od PSA. To může vadit nejednomu potenciálnímu zákazníkovi této značky.

Zajímavý je také systém OnStar, jehož tlačítko nad středovým panelem vás spojí s česky mluvícím asistentem (živým), který vám pomůže prakticky se vším, co lze najít na internetu, v základní formě pak také dokáže diagnostikovat vozidlo. Systém jsem zkoušel při hledání pizzerie na oběd a fungoval, pracovník služby se opravdu snažil najít řešení i nad rámec toho, co jsem požadoval, a to včetně hodnocení restaurací, osobní zkušenosti i hledání konkrétního druhu pizzy. K dokonalosti chybělo snad jen to, aby vám asistent poslal pokyny přímo do navigace, což bohužel v době testování nešlo -snad možná právě kvůli nekompatibilní navigaci od Peugeotu, v jiných Opelech to funguje. Souřadnice vám však může poslat třeba prostřednictvím SMS. Služba je to velmi užitečná a mají ji všechny výbavové stupně, pokud se ji rozhodnete využívat, tak vás přijde na celkem rozumných 245Kč měsíčně.

Tovární navigace funguje dobře, má i data o provozu a má velmi dobrou odezvu. Celý systém infotainmentu je přehledný, displej má dostatečné rozlišení. Pochvalu si zaslouží velmi dobrá integrace klonování displeje mobilního telefonu, kde se vám název přehrávané skladby zobrazí i třeba v navigaci a klepnutím tak můžete ovládat třeba i Spotify. Crossland X dokáže vytvořit i Wi-Fi síť, bohužel námi testovaný vůz měl již vyčerpaný FUP limit.

Crossland X je praktický a užitečný, není však pro každého

Toto SUV od Opelu nabízí několik zajímavých detailů, kterými si vás může získat. Dovedu si představit, že zdravotní sedačky EGR mohou sami o sobě být důvodem, proč by si jej někdo pořídil. Má spoustu věcí v základní výbavě, například systém OnStar je také velice užitečným doplňkem na cesty. Integrace s mobilním telefonem je také příkladná, a tak i v nižších výbavách s velmi příznivě nastavenou cenovkou nebude nic zásadního chybět. Nejsilnější naftový motor dokáže poskytnout slušnou dynamiku i velmi úsporný provoz. Jízdně však Crossland X nepřekvapí, dráhy řadící páky by mohli být přesnější a zvláštní je i ruční brzda, která by u tohoto typu vozu mohla klidně být elektronická. Lze připlatit za velmi dobrá LED světla, naopak adaptivní tempomat budeme hledat marně. Pokud pro vás tyto nedostatky nejsou rozhodující, je Crossland X skvělé univerzální auto, které se odmění praktičností a pohodlností.

Kolik doopravdy stojí Opel Crossland X?
Získejte Opel Crossland X za nejlepší cenu
Získat lepší cenu

Další recenze

Videa

Opel Crossland X TURBO D - Test - GARAZ.TV - Rasto Chvala - Rasto Chvála GARAZ.TV
Opel Crossland X 1.2 Turbo: Ten, čo nahradil Merivu - Autožurnál

Technické parametry

Motor

PalivodieselbenzínLPG
Převodovkaa, m
Poháněná nápravaFWD
Výkon60 kW - 96 kW
Maximální rychlost170 - 206 Km/h
Zrychlení na 100 Km/h9.1 - 14 s

Model

SérieCrossland X
Začátek výroby06/2017
Začátek výroby modelu06/2017
Třída vozidlaMalé vozy
Interní označení výrobce-

Rozměry

Výška1605mm
Šířka1765mm
Délka4212mm
Rozvor2604 mm
Objem kufru410 / 1255 l
Hmotnost1099 - 1244/
1690 - 1840 Kg
Poloměr otáčení11,2 m
Světlá výškanení známo
Přední nájezdový úhelnení známo
Zadní nájezdový úhelnení známo
Přechodový úhelnení známo
Stoupavostnení známo
Hloubka broděnínení známo

Spotřeba

Kombinovaná 3.6 - 5.3 l/100km
Ve městě4.1 - 6.4 l/100km
Mimo město3.3 - 4.8 l/100km
Emisní normaEuro 6
CO2115 g/km

Karoserie

typsuvcrossover
Počet míst5
Počet dveří5
Zatížení střechy50 kg
Přední brzdyKotoučová
Zadní brzdyKotoučová
Přední odpruženíVinutá pružina
Zadní odpruženíVinutá pružina

Asistenční systémy

Adaptivní brzdová světlaAktivace výstražných světel
Systém nouzového brzdění-
Parkovací senzorypřední a zadní
Kontrola trakceElektronická kontrola stability plus
Typ monitorování tlaku v pneumatikáchnepřímé měření (ABS)
Navigační systémBarevný displej (dotyková obrazovka)

Cena

Cena389 900 Kč -
484 900 Kč
Minimální výbavaEnjoy

Přívěs

Brzděný650 - 870 kg
Nebrzděný560 - 640 kg

Rivalové

Fiat 500X
Cena od387 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 125 kW
Maximální rychlost172 - 200 Km/h
Spotřeba4.1 - 6.7 l/100km
Akcelerace8.6 - 12.9 s
CITROËN C4 Cactus
Cena od379 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon73 kW - 81 kW
Maximální rychlost184 - 188 Km/h
Spotřeba3.6 - 5.3 l/100km
Akcelerace10.3 - 11.8 s
Nissan Juke
Cena od349 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon69 kW - 140 kW
Maximální rychlost168 - 215 Km/h
Spotřeba3.8 - 5.7 l/100km
Akcelerace7.8 - 12 s
Opel Mokka X
Cena od448 900 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 112 kW
Maximální rychlost170 - 196 Km/h
Spotřeba4.1 - 7.6 l/100km
Akcelerace9.7 - 12.5 s

Motorizace

1.2 (60kW/81k)
Palivobenzín
Převodovkamanuál (5)
PohonFWD
Objem1.2 l
Max. rychlost170 km/h
Spotřeba5.1 l
Zrychlení14 s
Výkon60 kW
Cenaod 389 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.2 TURBO (81kW/110k) Start/Stop
Palivobenzín
Převodovkamanuál (5)
PohonFWD
Objem1.2 l
Max. rychlost188 km/h
Spotřeba4.8 l
Zrychlení10.6 s
Výkon81 kW
Cenaod 419 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.2 TURBO (81kW/110k) Start/Stop
Palivobenzín
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1.2 l
Max. rychlost0 km/h
Spotřeba0 l
Zrychlení0 s
Výkon81 kW
Cenaod 424 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.2 TURBO (81kW/110k) Start/Stop ECOTEC
Palivobenzín
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1.2 l
Max. rychlost0 km/h
Spotřeba0 l
Zrychlení0 s
Výkon81 kW
Cenaod 424 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.2 TURBO (96kW/130k) Start/Stop
Palivobenzín
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1.2 l
Max. rychlost206 km/h
Spotřeba5 l
Zrychlení9.1 s
Výkon96 kW
Cenaod 439 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.2 TURBO (81kW/110k) Start/Stop AT6
Palivobenzín
Převodovkaautomat (6)
PohonFWD
Objem1.2 l
Max. rychlost187 km/h
Spotřeba5.3 l
Zrychlení11.8 s
Výkon81 kW
Cenaod 459 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.6 CDTI (74kW/99k)
Palivodiesel
Převodovkamanuál (5)
PohonFWD
Objem1.6 l
Max. rychlost180 km/h
Spotřeba3.8 l
Zrychlení11.6 s
Výkon74 kW
Cenaod 459 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.6 CDTI (74kW/99k) Start/Stop
Palivodiesel
Převodovkamanuál (5)
PohonFWD
Objem1.6 l
Max. rychlost180 km/h
Spotřeba3.6 l
Zrychlení12 s
Výkon74 kW
Cenaod 464 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.5 CDTI (75kW/102k) Start/Stop
Palivodiesel
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1.5 l
Max. rychlost0 km/h
Spotřeba0 l
Zrychlení0 s
Výkon75 kW
Cenaod 469 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.5 CDTI (75kW/102k) Start/Stop ECOTEC
Palivodiesel
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1.5 l
Max. rychlost0 km/h
Spotřeba0 l
Zrychlení0 s
Výkon75 kW
Cenaod 469 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.6 CDTI (88kW/120k) Start/Stop
Palivodiesel
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1.6 l
Max. rychlost187 km/h
Spotřeba4 l
Zrychlení9.9 s
Výkon88 kW
Cenaod 484 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.2 (60kW/81k) LPG
PalivoLPG
Převodovkamanuál (5)
PohonFWD
Objem1.2 l
Max. rychlost0 km/h
Spotřeba0 l
Zrychlení0 s
Výkon81 kW
Cenaod 419 900 Kč
Zobrazit motorizaci

Kolik doopravdy stojí Opel Crossland X? Poptejte dealery přes Autohled a
buďte si jisti, že máte tu nejlepší cenu

Získat nejlepší cenu

Statistika prodejů

Prodeje celkem
Prodeje firmy
5 20176 20177 20178 20179 201710 201711 201712 20171 20182 20183 20184 2018 20406080100120140

Výbava

Základní (1.2 Selection (ab 09/17))

  • 3bodový bezpečnostní pás vzadu uprostřed
  • ABS
  • Airbag spolujezdce
  • Deaktivace airbagu
  • Systém řízení trakce
  • Asistent rozjezdu do kopce
  • Nouzový brzdový asistent (EBA)
  • Dynamická brzdová světla
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • Elektrická přední okna
  • ISOFIX
  • Zadní hlavový airbag
  • Přední hlavový airbag
  • Zadní opěrky hlavy
  • Asistent brzdění v zatáčkách (CBC)
  • Rozpoznání únavy
  • Sklopitelná zadní sedadla
  • Rádio
  • Monitorování tlaku v pneumatikách - TPMS
  • Boční airbag vpředu
  • Posilovač řízení
  • Indikace převodového stupně
  • Omezovač rychlosti
  • Systém pro udržování vozu v jízdním pruhu
  • Rozpoznávání dopravních značek
  • Centrální zamykání

Nejvyšší (1.6 Diesel Start&Stop Ultimate)

  • 3bodový bezpečnostní pás vzadu uprostřed
  • ABS
  • Airbag spolujezdce
  • Deaktivace airbagu
  • Alu kola
  • Systém řízení trakce
  • Asistent rozjezdu do kopce
  • Nouzový brzdový asistent (EBA)
  • Dynamická brzdová světla
  • Městské nouzové brzdění
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • Elektrická zadní okna
  • Elektrická přední okna
  • Detekce chodců
  • Head-up displej (HUD)
  • ISOFIX
  • Upozornění na nebezpečí kolize
  • Zadní hlavový airbag
  • Přední hlavový airbag
  • Zadní opěrky hlavy
  • Zadní prostřední opěrka hlavy
  • Asistent brzdění v zatáčkách (CBC)
  • LED světlomety
  • Světelný senzor
  • Rozpoznání únavy
  • Mlhová světla
  • Funkce tísňového volání
  • Sklopitelná zadní sedadla
  • Rádio
  • Dešťový senzor
  • Monitorování tlaku v pneumatikách - TPMS
  • Boční airbag vpředu
  • Posilovač řízení
  • Indikace převodového stupně
  • Omezovač rychlosti
  • Systém pro udržování vozu v jízdním pruhu
  • Systém start-stop
  • Rozpoznávání dopravních značek
  • Centrální zamykání

Příplatková (1.6 Diesel Start&Stop Ultimate)

  • Pomoc při parkování
  • Metalická barva
  • Navigace

CRASHTEST

  • Crashtest
    2017
  • 85%
    Dospělý
  • 84%
    Dítě
  • 62%
    Chodec
Přehrát video
0
Porovnávač
TOPlist