Opel Mokka X – atraktivita především

,

TEST: Opel Mokka X – atraktivita především

Opel Mokka (ať už s přídomkem X nebo bez něj) vždycky vzbuzoval hodně pozornosti. Světlo světa tento první městský crossover tradiční německé značky spatřil poprvé v roce 2012. V dubnu 2016 představil Opel modernizovanou verzi, v rámci níž přibylo k označení i zmíněné jedno písmeno navíc. Auto po designové stránce zase o trochu více dospělo a už nepůsobí tak neohrabaně. Ačkoliv zhruba rok po odkoupení ze strany francouzského PSA má Opel v nabídce hned tři městské crossovery (označení je zcela na místě, protože obě dvě novinky – Crossland X a Grandland X nemají pohon 4x4), i nejstarší z nich, právě dnes testovaná Mokka X je stále v prodeji a má co nabídnout. Paradoxem je, že právě Crossland, postavený na nové platformě sdílené třeba s Citroenem C3 Aircross, je modelu Mokka hodně blízko a dalo by se jej považovat za přímého konkurenta. I na sklonku života jsme se vydali ověřit v praxi, co opravdu Mokka nabízí, jaké jsou její hodnoty, přednosti i nevýhody. 

První dojem: to, co dělá Mokku Mokkou

Věřím tomu, že pokud se někdo z potenciálních zájemců o menší městský crossover (kategorie B-SUV) rozhodl pro Opel, bylo to především z estetického hlediska. I po těch letech, pokud počítám správně je jich téměř 7, je tento model pořád vcelku atraktivní a v případě volby zajímavé barvy, ALU kol a pár doplňků navíc se za ním i řada lidí otočí. Mokka samozřejmě není prvním SUV značky. Stačí si vzpomenout třeba na legendární Fronteru, které se napříč Evropou v devadesátých letech prodaly desetitisíce. To bylo ještě terénní SUV v pravém slova smyslu. Antara prodávaná po boku o něco úspěšnějšího Chevroletu Captiva byla pořád sice zajímavým autem, avšak něco jí chybělo. Mokka, byť je poměrně malým autem, což se dá vzhledem k zařazení do své třídy asi očekávat, jako by mi naznačovala, že chce alespoň uctít odkaz na starší a velmi hodnotné tradice. Stále je totiž v nabídce s pohonem všech kol a hlavně svým vzhledem na rozdíl od dnešních opravdu výhradně městských crossoverů pořád vypadá „terénně“. Na první pohled zaujme svou vyšší světlou výškou a robustními tvary. Třeba oproti Crosslandu je Mokka vyšší o cca. 5 cm, což není úplně zanedbatelné. Své na dojmu hraje i všemožné oplastování v přední i zadní části. Daní za to je třeba vyšší nákladová hrana zavazadlového prostoru nebo jeho mělkost. S faceliftem přišly i velmi efektní LED diody použité v typickym Opeláckém designu bumerangu táhnoucí se po horní i vnější hraně předního světlometu. Ty slouží k dennímu svícení i blinkrům. Za příplatek jsou k dispozici FULL LED světlomety, jejichž volbu nelze než doporučit.

exterier opel mokka-x

Interiér: starý dobrý Opel i o něco levnější materiály

I když vývoj Mokky sahá samozřejmě pod léta patřící pod GM a svou platformu shodou okolností sdílí s Chevroletem Trax, najdeme pár detailů, které jsou trochu jiné, než bývá u Opelu zvykem. Důvod je jednoduchý. Z počátku výroby totiž všechny Mokky pro český trh chodily z jihokorejské továrny, později z důvodu enormní poptávky rozšířili její produkci i do španělské Zaragozy, která původně patřila především jiným modelům. Znáte to – přesunete stroje, techniku, plány, rozdíl kontinentu je ale stále znát. Výsledkem jsou o něco slabší výplně dveří, trochu horší odhlučnění i jiný chod ovladačů zpětných zrcátek, tlačítek elektrických oken a další takové drobné detaily. Nejde o nic zásadního, ale typického nadšence značky to rozhodí. Zbytek interiéru působí již zcela evropsky. Není sice tak sterilní jako v případě koncernu VW, ale i tak ctí základní hodnoty značky i trhu. Na mě osobně působí vcelku vyrovnaně. Od modernizace je u auta k dispozici vždy „základní“ dotykový displej audiosystému, kterému asi nelze nic moc vytknout. Jeho ovládání je naprosto jednoduché, díky tomu se nic nezadrhává a všechno v něm funguje tak, jak má. Zachoval si i důležité fyzické ovladače, a to na hlasitost, přepínání stanic (a skladeb), domovské tlačítko, a to pro menu telefonu. To je mimochodem velmi příjemné i díky skutečnosti, že v první verzi (stejně jako ostatním Opelům z těchto let) byla vyčítána přemíra tlačítek. Ovládání klimatizace zůstalo nezměněno a ačkoliv se promítá i na centrální displej, její nastavování taktéž probíhá přes mechanická tlačítka. Zastavím se na chvilku u sedadel, ty totiž vždycky u Opelu hrají prim. I jejich základní provedení je vcelku slušné. Já bych si ale stejně připlatil za vylepšenou verzi s certifikací německé zdravotní komory AGR. K dispozici jsou pro řidiče v nynější základní výbavě Enjoy (slabší Selection z nabídky pro letošní rok zcela vypadla) za 10.500 Kč, pro obě přední sedadla za 13.500 Kč, od druhé výbavy Innovation jsou pak vždy ve standardu. Za příplatek dostanete lepší boční vedení, přifukovatelnou a polohovatelnou bederní opěrku i prodloužitelný sedák, což osobně kvituji nejvíce. Možná by se nabízelo pozastavení i u prostornosti, tu ale u této kategorie příliš řešit nelze. Řidič i spolujezdec sice trpět nebudou, děti na zadních sedadlech asi také ne, ale ve čtyřech na hory by se s Mokkou asi nejelo nejlépe, a to i díky absenci středového tunelu (Mokka vždy vyjíždí se zadními sedadly dělenými a sklopnými v poměru 60/40). Kufr zároveň také není žádnou hitparádou, i díky již výše zmíněnému je jeho základní objem pouhých 356 litrů, což je dokonce o 14 méně než v případě základní Astry, ten maximální pak činí 1305 litrů.

interier opel mokka-x

Jízdní vlastnosti: zázraky nečekejte

Důležitým bodem hodnocení každého auta jsou i jízdní vlastnosti. Očekávání od SUV jsou nepatrně odlišná od “běžných automobilů”. Na prvním místě je zvýšený komfort způsobený především vyšším posazem za volantem. Tento předpoklad koneckonců splňuje téměř každé SUV a Mokka není výjimkou. Vyšší stavba karoserie dodává řidiči patřičný rozhled a při nejmenším také pocit bezpečí. Daní za to je ale bez výjimky o něco horší stabilita. Přeci jen si takovéhle auto řidič-závodník nepořídí. Chtít od Mokky naprosto vyvážené jízdní vlastnosti či solidní držení stopy v zatáčkách by bylo přehnané. Jistý náznak komfortu v jejím řízení sice shledávám, její poslední verze mi ale řidičsky připomíná vše, jen ne pořádné SUV. Podvozek je kupodivu naladěn spíše tvrdě než na komfort, který bych očekával. Vzhledem k naopak relativně malé hmotnosti má ale tendenci na větších nerovnostech auto odskakovat a házet nepříjemné rány do volantu. Myslím, že jistého zlepšení by bylo dosaženo volbou menšího rozměru kol. 17” ALU kola jsou ale nabízena pouze v jednom vzhledu a neudělají takovou parádu jako 18” s opravdu malým příplatkem 2.700 Kč pro INNOVATION. Pro ENJOY navíc 17“ ráfky z lehkých slitin nejsou k dispozici vůbec. Nevýhodou vyšší stavby karoserie (třeba oproti Crosslandu) jsou i o něco vyšší náklony při prudších pohybech volantem, to šlo ale očekávat a nejde tak o velké překvapení. Nižší hmotnost (pouze lehce nad 1,3 tuny v závislosti na motorizaci) byste naopak ani v nejmenším netipovali z projevu motoru. Ať už zvolíte “základní” oturbenou jednačtyřku nebo moderní dieselovou jednašestku, první pocit bude opravdu lenivý a ke slušným výkonům budete muset auto přemlouvat až ve vyšších otáčkách. Skoro bych řekl, že je mi v Mocce příjemnější diesel, a to i vzhledem ke srovnání s předchozí jednasedmičkou, která byla typická svou chrochtavou zvukovou kulisou. Výhodou (a dnes už do jisté míry anomálií na trhu) zůstává, že všechny motorizace mají k dispozici čtyři válce a maximální výkony odpovídají potenciálu, tzn. nejde o přeturbované maloobjemové motory, u nichž by řidič musel mít strach o spolehlivost. Na kratší vzdálenosti je 1.4 TURBO naprostým ideálem, spotřebou se lze přiblížit k 7 l/100 km, dlouhodobě počítejte ale spíše ještě o 0,5 až 1 litr více. Naopak na delší vzdálenosti a pro spořivější jízdu je ideálem diesel, spotřebou se dostanete až k magické hranici 5 l/100 km a není problém se jí držet. Velkou a zcela nespornou výhodou Mokky je možnost pohonu všech čtyř kol i automatu (pro benzín i diesel), automat a 4x4 však dohromady nedáte. Na druhou stranu i samočinná převodovka ctí zásady tradic, jde totiž o klasický šestistupňový hydrodynamický měnič, jehož údržba není náročná a životnost téměř nepřekonatelná.

exterier opel mokka-x

Mokka X: pro náročné estéty a nenáročné řidiče

Věřím, že i teď po letech na trhu má Mokka svou klientelu. Vlastně ji i na jednu stranu chápu. Většina dnešních řidičů přeci není závodníky. K čemu bych pak potřeboval “lepší” jízdní vlastnosti? Bezpečné předjetí asi dovolí každá z motorizací, trápit vás nebudou servisní náklady a ani strach ze spolehlivosti. Mokka nabízí i všechny možné moderní asistenty, a to od toho parkovacího přes bezpečnostní (nouzové brzdění, hlídání mrtvého úhlu či opuštění jízdního pruhu) až po bezklíčové odemykání i startování a samozřejmě FULL LED světlomety. Z tohoto úhlu pohledu Mokka rozhodně není stará a kupodivu příliš nezestárla ani po stránce vzhledové. Byť jsem ji neměl nikdy v lásce, její design se mi vždy líbil. Mám rád i tradiční Opelácké hodnoty - skvělý posaz za volantem, kvalitní sedadla i jednoduché ovládání. Naopak lehce zklamán jsem ale z jízdních vlastností, a to jak z naladění podvozku, tak z projevu benzínového motoru. Celkem přívětivá je v dnešních dnech i cenová politika českého importéra. Troufnu si tvrdit, že mnoho čtyřkolek za 521.990 Kč v Čechách nepořídíte a pokud ano, tak rozhodně nemají takový styl jako právě dost možná poslední „pořádné“ SUV od Opelu. Byť řidiče s velkým Ř úplně nepotěší, její nabídka je naopak i po letech vcelku lákavá a svůj zájem si tak určitě mezi širokou veřejností přitáhne.

Akční nabídky

Rivalové

Peugeot 2008
Cena od585 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost188 - 198 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
SEAT Arona
Cena od514 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost182 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Mitsubishi ASX
Cena od489 950 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 117 kW
Maximální rychlost168 - 204 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Fiat 500X
Cena od559 900 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 96 kW
Maximální rychlost172 - 194 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Volkswagen T-Cross
Cena od59 600 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Škoda Kamiq
Cena od479 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost183 - 214 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
CITROËN C3 Aircross
Cena od559 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 96 kW
Maximální rychlost183 - 195 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Kia Stonic
Cena od404 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost165 - 185 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
DS 3
Cena od770 000 Kč
Palivadiesel elektřina benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon96 kW - 115 kW
Maximální rychlost150 - 196 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Volkswagen T-Roc
Cena od777 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon81 kW - 140 kW
Maximální rychlost185 - 218 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Nissan Juke
Cena od549 990 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon84 kW - 105 kW
Maximální rychlost166 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Opel Crossland
Cena od519 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 96 kW
Maximální rychlost185 - 198 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Renault Captur
Cena od465 000 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 117 kW
Maximální rychlost168 - 204 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Hyundai Bayon
Cena od429 990 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost165 - 185 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Dacia Sandero Stepway
Cena od360 900 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 81 kW
Maximální rychlost163 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Audi Q2
Cena od734 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon81 kW - 140 kW
Maximální rychlost197 - 231 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
MINI Countryman
Cena od809 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 225 kW
Maximální rychlost196 - 250 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
0
Porovnávač
TOPlist