Recenze: Hyundai Kona - korejské SUV dokonáno

Hyundai vyrábí SUV už velmi dlouho, jeho modely by se z hlediska vzhledu ale daly označit spíše za nenápadné. Do té doby, než přišla Kona.

Nové malé SUV od korejské automobilky je totiž cokoliv, jen ne nenápadné. Navíc, na rozdíl od Qashqaie, kterým jsem jezdil týden předtím, nabízí i silný benzínový motor, kombinovaný s automatem a pohonem 4x4, což z ní dělá nejlevnější benzínové SUV s 4x4, automatem a alespoň 120kW. Trochu specifická kombinace, uznávám, nicméně přesně to je SUV podle mého gusta. Výrobci totiž do SUV často velmi nepochopitelně kombinují automat se slabším motorem, kde má pak software plné ruce práce s tím, aby vůz měl snesitelnou dynamiku a nepohyboval se ve spektru otáček, které u menších motorů nejsou pro ucho nijak příjemné. Zde proto přístup Hyundaie chválím, na své si pak přijdou i příznivci naftových motorizací s obdobnou 100kW variantou.

Exteriér - divočinu krotí elegantnější barvy

K exteriéru Kony toho bylo již řečeno jinde hodně - někomu se líbí, jinému už méně, co se ale korejskými designerům povedlo je to, že Kona budí rozruch a téměř každý na ni má názor. Schválně jsem si otevřel Facebook stránku Hyundai i několik dalších dealerství a reakce na vzhled jsou zejména pozitivní - cílové skupině se vůz líbí a to je rozhodující.

Na voze najdeme vzadu dvojici a vepředu dokonce trojici vzájemně oddělených světel. Právě tato oddělenost dělá z Kony tak výrazné auto, zejména proto, že takto velké plochy pro světla nemají žádný praktický důvod. Designových prvků je na autě tolik, že je vyjmenovávat snad ani nemá smysl, fotky to dovedou vyjádřit lépe než slova. Na autě jsem také napočítal snad tři odstíny “SUV-šedých” plastů, vzhled je prostě divočina se vším všudy. Naštěstí však testovaný vůz nebyl v kyselinově žluté barvě (“Acid Yellow”), ale elegantní “Ceramic blue”, která Koně sluší.

exterier hyundai kona

Interiér - limetky i pěkné materiály

K kyselinově zelené se ještě vrátím - je to totiž barva, ke které se hodí černo-limetkový interiér. Je trochu škoda, že hojně používané barevné prvky nejde ladit podle barvy exteriéru po vzoru třeba Fiatu 500, na druhou stranu i k tmavším barvám se limetková pěkně hodí. V limetkové barvě jsou tak třeba i bezpečnostní pásy, prošívání sedaček i rámečky okolo ventilace. Celkově mě zpracování vozu na svou třídu velmi mile překvapilo - jsou použity kvalitní materiály a interiér působí moderním dojmem, snad jen plasty okolo ovládání klimatizace a středového displeje mohou působit trochu lacině.

interier hyundai kona

Infotainment - posun mílovými kroky

Největší překvapení se pro mě skrývalo v dotykovém systému, kterým Hyundai své vozy vybavuje. Sedmipalcový dotykový displej má totiž velmi dobré rozlišení, pěknou grafiku, je plynulý a ovládání velmi intuitivní. Nejlépe je to poznat na rozlišení couvací kamery, kde se mají někteří evropští výrobci od Hyundaie co učit - obraz má vysokou obnovovací frekvenci, je bez zpoždění a ostrý.

V autě jsou pak veškeré moderní formy konektivity, a to včetně Apple Carplay/Android Auto, který vám Hyundai dá bez příplatku k sedmipalcovému displeji, který je momentálně součástí výbavy “Best of Style”, což se vám také o mnoha automobilek nestane. I implementace těchto technologií je příkladná - displej podporuje splitscreen, tedy rozdělení obrazovky na dvě části a v jedné klidně můžete ovládat muziku hrající přes zrcadlení obrazovky telefonu. K dispozici je i digitální příjem rádia DAB, což rapidně vylepšuje kvalitu přijímaného rádia. Zajímavou funkcí je i “moje menu”, kam lze uložit oblíbené stanice rádia, cíle navigace nebo třeba i kontakty z telefonu. Chytré řešení, díky kterému nemusíte na obrazovce za jízdy nic zdlouhavě ťukat.

interier hyundai kona

Výbava - vedení v pruhu a hromada dalších asistentů

V akční výbavě najdeme jak tempomat, tak i vedení v pruhu.Je trochu škoda, že tempomat není adaptivní, na druhou stranu ale Hyundai nabízí plnohodnotné aktivní vedení v pruhu, které nemají ani některé prémiovější značky. To funguje dobře, jen Hyundai jej nastavil tak, že pokud volant delší dobu nedržíte, tak funkci vypne, což třeba v případě mikrospánku nemusí být úplně nejšťastnější varianta - zde mi přijde snaha o probuzení řidiče v evropských vozech lepší.  Lehkou výtku mám k tempomatu, u kterého na displeji nikde není uvedena hodnota, na kterou je nastavený, místo toho svítí jen zelené “SET”, i když by místo toho klidně mohla být uvedena nastavena rychlost. Nepraktické je to jak při obnovování tempomatu, tak i při přidávání pomocí tlačítek, kdy musíte “dopočítávat”. Přední parkovací senzory pak najdeme jen u vyšších výbav, pokud je ale používáte jindy než bezprostředně po vyřazení ze zpátečky, je nutné je aktivovat tlačítkem, což je škoda - aktivace v nižších rychlostech funguje u ostatních automobilek docela dobře. Vzhledem k letní venkovní teplotě okolo 35 stupňů se jako velmi užitečná výbava osvědčily také odvětrávané sedačky, které asi nikde jinde v této třídě nenajdete.

interier hyundai kona

Jízdní vlastnosti - dynamika není zadarmo

V úvodu jsem psal o relativně levném a výkonném motoru, kterým Kona disponuje. Jedná se konkrétně o T-GDI 130kW 7 st. DCT 4x4, který se na 100km/h dostane těsně pod osm sekund. Oproti motorům TSI kombinovaným s DSG z koncernu VW překvapí zejména zrychlením z místa, které je pocitově razantnější. To je ale bohužel vykoupené spotřebou, která je na 1.4 tunové SUV relativně vysoká - já se vešel těsně pod 10 litrů, na německém serveru SpritMonitor přitom svítí průměrná dlouhodobá hodnota 8,7l/100km. Na dnešní poměry je to hodině, na druhou stranu výkon Koně určitě nechybí a nějaké ty dva litry na 100km oproti základní 88kW variantě za jistotu opravdu hbitého zrychlení stojí. I tak ale nějakou zábavu na okresních cestách od Kony úplně čekat nelze, na cestě na hory ale bude i díky pohonu 4x4 velmi jistá.

exterier hyundai kona

Tato 1.6 T-GDI se pojí výhradně s dvouspojkovou převodovkou DCT, na kterou jsem si musel chvíli zvykat. Oproti koncernu Volkswagen totiž trochu jinak přemýšlí při prošlápnutí plynového pedálu. Zatímco VW drží vůz v otáčkách podle dávkování plynu (plný plyn=převod s nejvíce otáčkami) a při změně pozice plynu situaci znovu přehodnotí, Hyundai (alespoň z toho, co jsem měl šanci odpozorovat) to řeší tak, že zvolí podle intenzity plynu jednu rychlost, na které pak zůstane i při ubrání plynu a vyčkává několik sekund s motorem v otáčkách, zda náhodou ještě nepřidáte, a to i když v té chvíli třeba ani už nemáte nohu na plynu. Pro mě je to situace relativně nezvyklá, kdy jsem instinktivně hledal “pádla” pod volantem, abych otáčky dostal zpět dolů, nicméně ty v Koně nejsou. Je to nejspíše jen o zvyku, nicméně zde preferuji způsob německého výrobce.

exterier hyundai kona

Závěr - hbitý vůz a moderní technologie za velmi příznivou cenu

Po několika dnech v malém Hyundai musím říct, že je mi Kona svou filozofií vlastně opravdu sympatická - nabízí silný motor, pohon 4x4 i automat a tak by dle mého kompaktní SUV mělo vypadat. Doplňuje to řadou moderních technologií, kde mi snad kromě adaptivního tempomatu vlastně nic nechybělo. Technologie jsou na vysoké úrovni, za kterou by se nemusely stydět ani prémiovější automobilky. Samozřejmě není bez chyb - nepotěší vyšší spotřeba a občas zbytečně zmatené funkce (aktivace předních senzorů pouze tlačítkem, vypínání udržování v pruhu, oboje viz. výše), i tak si ale myslím, že nastavená cenovka je za daný vůz velmi příznivá a na trhu kompaktních SUV se určitě neztratí.

Publikováno 06.08.2018, autor: , recenzovaný vůz Hyundai Kona

hodnocení: 90%

Další recenze

U kony návrháři popustili uzdu fantazie. Jen na přední masce je šest oddělených světel, vzadu pak kromě dvojice hlavních světlometů najdete ještě dole v každém rohu „semafor“, složený z bílého, červeného a oranžového krycího skla. Když k tomu připočtete výrazné plastové lemy blatníků a třeba ostrý žlutozelený lak, máte jistotu, že si vás každý všimne.
/

Videa

GARAZ.TV MAGAZIN 0. - Hyundai Kona - AUDI A8 2017 - 308 GTi rekord - Rasto Chvála GARAZ.TV
TEST: Hyundai Kona 1.6 T-GDI, 2018, 4K POV: Výrazná a fakt silná! - Roadblog.cz
Predstavenie 2017: Hyundai Kona - Autožurnál
Hyundai Kona 1,6 T-GDi 4WD - TEST - GARAZ.TV - Rasto Chvála GARAZ.TV
Hyundai Kona - prvá jazda - GARÁŽ.TV - Rasto Chvála GARAZ.TV

Technické parametry

Motor

Palivodieselbenzín
Převodovkaa, m
Poháněná nápravaFWD
Výkon85 kW - 130 kW
Maximální rychlost181 - 205 Km/h
Zrychlení na 100 Km/h7.9 - 12 s

Model

Série-
Začátek výroby-
Začátek výroby modelu-
Třída vozidlaMalé vozy
Interní označení výrobce-

Rozměry

Výška1550mm
Šířka1800mm
Délka4165mm
Rozvor2600 mm
Objem kufru361 / 1143 l
Hmotnost1233 - 1401/
1775 - 1910 Kg
Poloměr otáčení-
Světlá výška-
Přední nájezdový úhel-
Zadní nájezdový úhel-
Přechodový úhel-
Stoupavost-
Hloubka brodění-

Spotřeba

Kombinovaná 4.3 - 6.7l/100km
Ve městě4.8 - 8 l/100km
Mimo město3.9 - 6 l/100km
Emisní normaEuro6b
CO2117 g/km

Karoserie

typcrossover
Počet míst5
Počet dveří5
Zatížení střechy-
Přední brzdy-
Zadní brzdy-
Přední odpružení-
Zadní odpružení-

Asistenční systémy

Adaptivní brzdová světla-
Systém nouzového brzdění-
Parkovací senzory-
Kontrola trakce-
Typ monitorování tlaku v pneumatikách-
Navigační systém-

Cena

Cena409 990 Kč -
604 990 Kč
Minimální výbavaKona

Přívěs

Brzděný1200 - 1250 kg
Nebrzděný600 - 600 kg

Rivalové

Mazda CX-3
Cena od412 400 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 110 kW
Maximální rychlost179 - 200 Km/h
Spotřeba4.4 - 7 l/100km
Akcelerace8.8 - 11.5 s
Suzuki S-Cross
Cena od414 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon82 kW - 103 kW
Maximální rychlost170 - 200 Km/h
Spotřeba5.3 - 6.2 l/100km
Akcelerace9.5 - 12.4 s
Kia Soul
Cena od414 980 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon97 kW - 150 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba4.8 - 7.3 l/100km
Akcelerace7.8 - 11.7 s
Nissan Juke
Cena od403 100 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 83 kW
Maximální rychlost170 - 185 Km/h
Spotřeba4.5 - 7.1 l/100km
Akcelerace11.2 - 12.5 s

Motorizace

T-GDI 120
Palivobenzín
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1 l
Max. rychlost181 km/h
Spotřeba5.2 l
Zrychlení12 s
Výkon88 kW
Cenaod 409 990 Kč
Zobrazit motorizaci
T-GDI 177 4x4
Palivobenzín
Převodovkaautomat (7)
Pohon4x4
Objem1.6 l
Max. rychlost205 km/h
Spotřeba6.7 l
Zrychlení7.9 s
Výkon130 kW
Cenaod 559 990 Kč
Zobrazit motorizaci
CRDi 115
Palivodiesel
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1.6 l
Max. rychlost193 km/h
Spotřeba4.3 l
Zrychlení10.7 s
Výkon85 kW
Cenaod 514 990 Kč
Zobrazit motorizaci
CRDi 136
Palivodiesel
Převodovkaautomat (7)
PohonFWD
Objem1.6 l
Max. rychlost191 km/h
Spotřeba4.5 l
Zrychlení10.2 s
Výkon100 kW
Cenaod 564 990 Kč
Zobrazit motorizaci
CRDi 136 4x4
Palivodiesel
Převodovkaautomat (7)
Pohon4x4
Objem1.6 l
Max. rychlost186 km/h
Spotřeba4.9 l
Zrychlení11.2 s
Výkon100 kW
Cenaod 604 990 Kč
Zobrazit motorizaci

Kolik doopravdy stojí Hyundai Kona? Poptejte dealery přes Autohled a
buďte si jisti, že máte tu nejlepší cenu

Získat nejlepší cenuVozy skladem (3)

Statistika prodejů

Prodeje celkem
Prodeje firmy
10 201711 201712 20171 20182 20183 20184 20185 20186 20187 20188 20189 2018 50100150200

CRASHTEST

  • Crashtest
    2017
  • 87%
    Dospělý
  • 85%
    Dítě
  • 62%
    Chodec
Přehrát video
0
Porovnávač
TOPlist