Seat Leon ST 1.4 TSI 110kW - španělský soused

,

Recenze: Seat Leon ST FR 1.4 TSI ACT - kdo potřebuje Octavii?

Když se podíváme na žebříček prodejů aut v ČR, na prvním místě najdeme s velkým náskokem Octavii. Technologicky velmi podobná auta jsou však níže, Golf se tak musí spokojit s 8. místem a Leon je dokonce až 15tý. Přitom právě Leon umí být ve vyšší výbavě levnější i o desítky procent a ač je vzhled subjektivní záležitost, tak se Leonu nedá upřít minimálně neokoukanost. Proč si tedy místo českoněmecké Octavie nekoupit španělskoněmecký Leon? S verzí ST FR jsem nejezdil již 10 000km a mé dojmy se vám zde pokusím zprostředkovat.

exterier seat leon-st

Exteriérově se Leon už pár let nezměnil, posledním faceliftem však dle mého opravdu dospěl. LED světlomety mají zajímavější tvar, přední jsou také nově doplněné ostřikovači, což jim dovoluje užívat vyšší svítivosti - věc, která byla vozům pred faceliftem často vytýkána. Oproti Octavii chybí verze liftback, najdeme zde pouze hatchback a kombi (ST). ST dle mého patří k těm zajimavěji vypadajícím kombíkům, a to i díky dvěma prolisovaným liniím, které jdou z obou stran vozu.  Celkově v kombinaci s LEDkami působí design velmi čistě a elegantně, výbava FR však vynikne zejména na světlejších barvách. Když jsme u těch LED světel, tak ty jsou v Leonu úplně všude, halogen tu nenajdete - jak v interiéru, tak i třeba mlhovky, které Octavia má stále halogenové. Je to drobnost, ale při přisvěcování do zatáčky to vypadá opravdu o dost lépe.

Xcellence vs. FR

Za zmínku stojí také rozdíl výbavy Xcellence a FR, které se cenově nijak neliší. Xcellence poznáte podle chromovaných prvků, z nichž nejvýraznější je maska chladiče. Detaily najdeme i v interiéru, Xcellence má například výsuvné stínící síťky v zadních dveřích, které FR nemůže mít nebo také bezklíčový vstup Kessy bez příplatku. FR vám pak dá možnost nastavení jízdních profilů, sportovní vzhled, nižší světlou výšku a také systém XDS, tedy elektronické napodobování samosvorného diferenciálu.

exterier seat leon-st

Interiér známe z VW, rozdíly tu ale jsou

Interiér Leonu je poskladaný z koncernových prvků VW, nicméně najdeme zde mnoho detailů, které ho celkem zásadně odlišují. Hlavní displej Infotainmentu je lehce nakloněn směrem k řidiči a je oproti Octavii umístěn nahoře, což tolik nerozptyluje od řízení. Výbava FR pak ladí interiér decentně do červené barvy například prošíváním sedaček. Plasty jsou měkčené a celkové zpracování působí kvalitně. Nově si můžete připlatit i za digitální přístrojovou desku. Pokud to neuděláme, tak Seat dle mého nabízí jedny z nejhezčích analogových budíků na trhu. 

interier seat leon-st


Prostoru je uvnitř opravdu hodně a zavazadelník se jeví až bezedně - ve využití prostoru nemají vozy kombi moc konkurenci, Octavia ale nabídne ještě o cca. 20 litrů více. Přední sedadla FRka mají velmi dobré boční vedení, pro širší postavy ale mohou být příliš úzké. Prostoru není málo ani vzadu, dva dospělí zde zvládnou pohodlně i delší trasy. Až se skoro nabízí otázka, proč by někdo potřeboval Superb...

Technologie a výbava - to nejlepší, co němci nabízí

Co se mi na Leonu líbí asi nejvíce je variabilita výbav. Můžete si jej vybavit zcela minimalisticky a mít jej za velmi výhodnou cenu nebo se na příplatcích opravdu vyřádit a vybavit jej adaptivním tempomatem, line assistem nebo adaptivní regulací podvozku za relativně přijatelnou cenu, což jsou věci ještě donedávna známé z aut minimálně o třídu výše.

Tyto technologie jsou velmi návykové - lane assist v kombinaci s adaptivním tempomatem je velmi komfortní záležitost a když si dnes sednu do auta, které tyto funkce nemá tak mi to přijde dost nepraktické. O co se jedná - na dálnici stačí, abyste nastavili rychlost, kterou chcete jet a auto si pak už samo udržuje vzdálenost od vozidla před vámi i točí volantem tak, aby bylo stále ve středu svého pruhu. Volant je nutné přidržovat, jinak auto cca po půl minutě začne vyzívat k převzetí řízení, nicméně pak stačí znovu chytnout volant. Na dálnici je tohle opravdu skvělá funkce, kde funguje prakticky bezchybně a při delších trasách si díky tomu i pěkně odpočinete. Já si ale nejvíce oblíbil pomoc v zácpách, která v kombinaci s automatem činí z popojíždění v koloně celkem příjemnou činnost, zasahovat je nutné pouze při úplném zastavením delším než pár vteřin - tam předpokládám je to ochrana předtím, aby se auto samočinně nerozjelo třeba na semaforu. 

interier seat leon-st



Měl jsem půjčený Karoq i T-Roc, který měl zmiňované systémy stejné a u Leona jsme se s kolegou shodli, že to funguje ve stejných situacích lépe. Nevím, zda je to tím, že radar i kamera jsou u Leonu níže, ale i úseky, kde zvládal Seat chytat pruhy bez problémů, tak měla konkurence problém. Pokud to váš rozpočet dovoluje a máte rádi komfortní funkce, tak bych kombinaci line assistu a adaptivního tempomatu určitě doporučil. Pěknou porci výbavy přinese akční paket Technology, který vás sice oproti úplnému základu přijde na téměř 40 tisíc, nicméně obsahuje téměř vše, co můžete potřebovat - LED světlomety vpředu i vzadu, parkovací senzory i kameru, média systém 8" s FullLink (Carplay/ Android Auto), 18" kola a výhřev sedaček i ostřikovačů. Naopak bych zbytečně nepriplacel za navigaci, oproti jiným vozům není navigační systém podmínkou pro Apple Carplay/ Android Auto, díky kterému můžete mít s pomocí mobilního telefonu často i lepší navigaci bez placení za aktualizace - v září nejspíše přijde i offline Sygic navigace, za tu tovární bych si tedy určitě nepřiplácel. 

Jízdní vlastnosti a motor - 1.4 (i 1.5) TSI 110kW překvapí hbitostí

O XDS jsem již psal - v praxi systém funguje velmi dobře a v zatáčce přibrzdí vnitřní kola, aby vozu pomohl ze zatáčky. Nějaké pokročilejší sportovní vlastnosti jsou spíše výsadou Cupry, i tak je Leon ve 150 koňové benzínové 1,4 ACT až překvapivě dynamický a v běžném provozu si na nedostatek výkonu určitě stěžovat nebudete. Zmiňovaná 1.4 je velmi schopný motor, který dokáže v případě potřeby být úsporný - díky technologii vypínání válců ACT i úspornější než jeho 125 koňová varianta. Díky nízkému těžišti a XDS se pěkně projedete i v zatáčkách na okresních cestách. Ani automat DSG ve sportovní jízdě nijak nebrání, vůz lze vybavit i praktickými pádly pod volantem. Na ty jsem si v Leonu celkem zvykl - v případě, že potřebuji zrychlit tak si jen klepnu o rychlost či dvě méně, DSG prakticky okamžitě podřadí a pěkně zrychluje, manuální řazení se pak podržením pravého pádla opět vypíná. 

exterier seat leon-st

 Víceprvkovou zadní nápravu pak dostanete až u 1.8 TSI, případně u plynové CNG verze. Její absence ale vůbec ničemu nevadí - auto je dostatečně komfortní i na delších trasách, v zásadě není potřeba ani adaptivní podvozek. Pokud nepotřebujete víceprvkovou nápravu, 1.8 TSI dle mého za těch 30 koní navíc nestojí. Motor si reálně řekne klidně o 2 litry na 100km více, navíc nemá historicky úplně nejlepší ohlasy co se týče spolehlivosti. S 1.4 TSI se dá v běžném provozu jezdit i za 6 litrů, což je na relativně silný benzínový motor opravdu dobrý výkon. 

Abych ale Leon jen neschválil - je zde i několik věcí, které by mohly být řešené lépe. Celkem nepochopitelně chybí ostřikovač zadní kamery, což je nevýhoda hlavně v zimě, kdy je potřeba ji opravdu často čistit. Kufr také nedisponuje tlačítkem pro bezklíčkové zamknutí auta, což jsou oboje věci, které v Octavii dostanete. Kvůli pěknému tvaru zrcátek také nelze připlatit za hlídání mrtvého úhlu, v konfigurátoru nenajdeme ani elektrické nastavení sedaček vepředu, obojí lze do Octavie připlatit.

exterier seat leon-st

Když jsme Leona měli vedle Octavie, moc rozdílů v technice se zde nenajde. Pod kapotou jsme u stejného motoru našli u Leonu odhlučňovací výplň, kterou Octavia neměla, Leon měl taktéž o 10 mAh silnější baterii, na důvod jsme ale nepřišli.  Světla na Leonu vypadají přecijen sofistikovaněji, denní svícení i standardní světlomety mají zajímavější tvar, zvenčí si tedy auta opravdu moc podobná nejsou.

Závěr

Leon je dle mého opravdu povedené auto, které pokud nechcete vyloženě nejnižší výbavu překvapí i svou cenou. Ve verzi ST je praktický, s 110kW benzínovým motorem i dostatečně zábavný a úsporný. Seat vám také dovolí vybavit si Leon prakticky těmi nejlepšími technologiemi, které má koncern VW v nabídce, připlatit si lze třeba i pohon 4x4. Je tu několik drobností, které by mohly být lepší, i tak je ale Leon ideální každodenní společník. exterier seat leon-st

Rivalové

Škoda Octavia Combi
Cena od533 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWDRWD
Výkon81 kW - 150 kW
Maximální rychlost201 - 225 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Volkswagen Golf Variant
Cena od538 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 110 kW
Maximální rychlost202 - 224 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Kia ProCeed
Cena od679 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon118 kW - 150 kW
Maximální rychlost210 - 225 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Opel Astra Sports Tourer
Cena od479 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon77 kW - 107 kW
Maximální rychlost200 - 215 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
KIA Ceed SW
Cena od424 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon73 kW - 118 kW
Maximální rychlost183 - 210 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Toyota Corolla Touring Sports
Cena od524 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 132 kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Renault Mégane Grandtour
Cena od530 000 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost183 - 205 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Peugeot 308 SW
Cena od470 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost183 - 205 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Ford Focus Kombi
Cena od468 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 134 kW
Maximální rychlost191 - 218 Km/h
Spotřeba3 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Ford Focus Active Kombi
Cena od647 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 114 kW
Maximální rychlost202 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Hyundai i30 kombi
Cena od384 990 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 118 kW
Maximální rychlost187 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
0
Porovnávač
TOPlist