Recenze

Fiat Tipo patří do skupinového označení “Nižší střední třída”, kam patří například také Subaru XV, Volvo V40, Suzuki S-Cross, BMW Řada 1 nebo Škoda Rapid. Aktuální generace je označována jako Tipo (356) ZAF 356 a začala se vyrábět v květnu 2016.

Italská automobilka Fiat nabízí celkem 21 modelů: Tipo, Tipo Kombi, QUBO, DOBLO COMBI nebo 500 C. Tipo patří s délkou 4.532 metru k těm větším, šířka je pak 1.792m, výška 1.497 m. Hodnoty průměrného sedanu jsou pak 4.8m na délku, 2.07m na šířku a 1.46m na výšku. Jak už bylo naznačeno, karoserií se řadí do kategorie “sedan”, tedy aut kde je oddělen zavazadelník od prostoru pro cestující. Porovnat parametry můžete s vlastnostmi dalších sedanů, jako jsou CITROËN C-ELYSÉE, Peugeot 301, Renault Mégane GrandCoupé nebo Dacia Logan.

Ceny motorizací - benzín nebo nafta?

Tipo se vyrábí v čtyřech různých motorizacích, mezi nejvýkonnější 1.6 MultiJet 120k a nejslabší 1.3 MultiJet 95k je rozdíl celkových 18kW (24 koní). Rozdíl v udávané spotřebě je pak zanedbatelných 0.1l/100km. Ke koupi motorizace potěší jak příznivce benzínu, tak i nafty, je jich totiž stejně - 2 od každé. Nutno zmínit, že oproti benzínovým motorizacím se udávaná spotřeba nejslabšího dieselu liší pouze o 1.6l/100km, peněžní úspora na palivu tedy úplně neodůvodňuje vyšší ceníkovou cenu dieselu o 70 tisíc Kč (úspora na palivu by se vám vrátila až po najetých 162 037 km).

Dostupná je verze s automatickou převodovkou ve spojení s výbavou Tipo.Tipo se momentálně vyrábí pouze ve variantě s pohonem předních kol, pokud požadujete pohon 4x4, je třeba se poohédnout jinde - v podobné cenové relaci třeba japonská automobilka Suzuki nabízí SWIFT s motorem 1.2 VVT 4×4 za 364900 Kč.

Tipo - financování a leasing

Pokud by vás zajímalo financování úvěrem, při současných podmínkách byste za základní verzi platili 7106Kč měsíčně s dobou splácení 5 let a úrokem 7.9%, navýšení by tedy bylo přibližně 75060 Kč. Výhodnější variantou financování vozu Fiat Tipo pak bude operativní leasing, a to zejména ve variantě full-service, kde s vozem nejsou spojené žádné další náklady na provoz kromě paliva. Operativní leasing Fiat Finance v sobě zahrnuje havarijní i zákonné pojištění (průměrná cena Tipo - 6620 Kč), silniční daň, povolený nájezd km (nejčastěji 20-30 tisíc ročně) a ve fullservice variantě také pneumatiky a servis.

U sedanu by pro vás mohl být důležitý i objem kufru. Fiat Tipo disponuje objemem 520 litrů, resp. 0 litrů při sklopených zadních sedadlech. Za stejnou nebo nižší cenu toho nejvíce uvezete v těchto vozech: Dacia Lodgy (827 litrů), Dacia Dokker (800 litrů), Fiat DOBLO COMBI (790 litrů), Dacia Logan MCV (573 litrů) nebo Hyundai ix20 (570 litrů)

Bezpečnost posádky i chodců by měla být vždy na prvním místě,vůz Fiat Tipo tak také prošel crashtestem. Crashtest prováděl euroNCAP v roce 2016 (kategorie “Small Family Car”) a celkově vůz obdržel tři hvězdičky z pěti. Podrobné procentuální hodnocení je pak 62%, skládá se z jednotlivých dílčích hodnocení - bezpečnost dětí 60%, bezpečnost dospělých 82%, bezpečnost chodců 62%, asistenční systémy 25 %.

Vyzdvihnout je třeba dobrou manévrovatelnost modelu Tipo - otočí se na 10,9 m, což je velmi dobrý údaj.

Nový model Tipo v prodeji od května 2016

Tipo také patří mezí jedno z nejoblíběnějších aut v ČR - za poslední rok si našla 900 zákazníků, z toho 42% nových vozů šlo do firemních flotil a podnikatelům. Je tak 59. nejprodávanějším vozem v ČR. V červnu 2017 se prodalo 136 kusů, čemuž se nejvíce blíží prodeje Peugeotu 308 (136 kusů), Fordu KA+ (130 kusů), Volkswagenu KOMBI (130 kusů), Nissanu JUKE (127 kusů) nebo Opelu MERIVA (147 kusů). Vyloženě mezi vozy s karoserií sedan je tento vůz Fiat na místě.

Zajímavé je také to, že Tipo disponuje nepřímým měřením tlaku v pneumatikách, což znamená, že do druhé sady kol není nutné dokupovat senzory, které mohou být drahé.

Další recenze

Pokud jste fanouškem designu a potřebujete praktické rodinné auto, Tipo by mohlo být tím pravým. Nízká základní cena a slušná nabídka doplňků znamenají solidní poměr cena/výkon. Navíc je vzadu spousta místa.
3/5
Italské automobily obvykle bývají o emocích, což platí i pro nový Fiat Tipo. Nástupce někdejší liney má své slabiny, pokud se však do něj zamilujete, přimhouříte nad nimi oko a budete je omlouvat tím, že jsou součástí charakteru auta. V takovém případě budete chválit atraktivní design, který konečně není další variací na pětistovku, komfortní podvozek nebo nízký posaz za volantem evokující sporťáky. Naopak lacině působící palubní desku nebo chybějící madlo na víku zavazadelníku hodíte za hlavu.
3/5
Hned s prvním kilometrem za volantem je znát snaha vozu o co nejpohodlnější jízdu. I se sedmnáctipalcovými koly dokáže skvěle filtrovat běžné nerovnosti, spáry a výmoly, což je z pohledu typického českého řidiče důležitější než sportovní naturel. Podvozek toho snese opravdu hodně.
3.5/5
Nový Fiat Tipo je překvapivě dobré auto. Dokonale totiž stmeluje způsob, jakým lze výrazně ušetřit při výrobě, ale nenaštvat koncového zákazníka. Ano, není bez chyb a některé zásadnější jako je absence madla zavírání víka kufru nebo rozvlněný podvozek neodpouštíme, ale za částku, jakou si Fiat žádá, bychom mu odpustili i více. A navíc je opravdu krásné.
/

Technické parametry

Motor

Palivodiesel benzín
Převodovkaa, m
Poháněná nápravaFWD
Výkon70 kW - 88 kW
Maximální rychlost180 - 199 Km/h
Zrychlení na 100 Km/h9.7 - 11.7 s

Model

SérieTipo (356)
Začátek výroby05/2016
Začátek výroby modelu11/2016
Třída vozidlaNižší střední třída
Interní označení výrobce-

Rozměry

Výška1497mm
Šířka1792mm
Délka4532mm
Rozvor2636 mm
Objem kufru520 / - l
Hmotnost1225 - 1345/
1650 - 1770 Kg
Poloměr otáčení10,9 m
Světlá výškanení známo
Přední nájezdový úhel-
Zadní nájezdový úhel-
Přechodový úhel-
Stoupavost-
Hloubka brodění-

Spotřeba

Kombinovaná4.1 - 6.3 l/100km
Ve městě- - - l/100km
Mimo město- - - l/100km
Emisní normaEuro 6
CO2133 g/km

Karoserie

typsedan
Počet míst5
Počet dveří4
Zatížení střechy50 kg
Přední brzdyKotoučová
Zadní brzdyKotoučová
Přední odpruženíVinutá pružina
Zadní odpruženíVinutá pružina

Asistenční systémy

Adaptivní brzdová světla-
Systém nouzového brzdění-
Parkovací senzoryzadní s Couvací kamerou
Kontrola trakceElektronická kontrola stability
Typ monitorování tlaku v pneumatikáchnepřímé měření (ABS)
Navigační systémBarevný displej (dotyková obrazovka)

Cena

Cena281 300 Kč -
381 300 Kč
Minimální výbavaTipo

Přívěs

Nebrzděný1200 - 1200 kg
Brzděný400 - 400 kg

Motorizace

1.4 95k
Palivobenzín
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1.4 l
Max. rychlost185 km/h
Spotřeba5.7 l
Zrychlení11.5 s
Výkon70 kW
Cenaod 281 300 Kč
Zobrazit motorizaci
1.6 E-TorQ 110k AT6
Palivobenzín
Převodovkaautomat (6)
PohonFWD
Objem1.6 l
Max. rychlost192 km/h
Spotřeba6.3 l
Zrychlení11.2 s
Výkon81 kW
Cenaod 366 300 Kč
Zobrazit motorizaci
1.3 MultiJet 95k
Palivodiesel
Převodovkamanuál (5)
PohonFWD
Objem1.3 l
Max. rychlost180 km/h
Spotřeba4.1 l
Zrychlení11.7 s
Výkon70 kW
Cenaod 351 300 Kč
Zobrazit motorizaci
1.6 MultiJet 120k
Palivodiesel
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1.6 l
Max. rychlost199 km/h
Spotřeba4.2 l
Zrychlení9.7 s
Výkon88 kW
Cenaod 381 300 Kč
Zobrazit motorizaci

Rivalové

Peugeot 301
cena od280 500 Kč
motor1.2 PureTech 60 kW
převodovkam (5)
pohonFWD
objem1199 ccm
max. rychlost168 km/h
spotřeba4.9 l
akcelerace14.5 s
CITROËN C-ELYSÉE
cena od285 500 Kč
motor1.2 PureTech 60 kW
převodovkam (5)
pohonFWD
objem1199 ccm
max. rychlost168 km/h
spotřeba4.9 l
akcelerace12.9 s
Dacia Logan
cena od228 900 Kč
motor0,9 TCe 66 kW
převodovkam (5)
pohonFWD
objem898 ccm
max. rychlost175 km/h
spotřeba4.9 l
akcelerace11.1 s
Renault Mégane GrandCoupé
cena od349 900 Kč
motor1.6 84kW 84 kW
převodovkam (5)
pohonFWD
objem1598 ccm
max. rychlost190 km/h
spotřeba5.3 l
akcelerace11.8 s

Náklady na provoz

Při pořízení nového vozu se hodí vědět, kolik vás bude stát jeho provoz. Níže tak naleznete nejběžnější náklady a jejich srovnání s konkurenčními vozy.

Povinné ručení

301 1.2 PureTech 82k MAN5
2 059 Kč
C-ELYSÉE 1.2 PureTech 82 MAN
2 059 Kč
Logan 0,9 TCe 66 kW/90 k S&S
1 951 Kč
Mégane GrandCoupé SCe 115
1 951 Kč
Tipo 1.4 95k
2 523 Kč

* průměrná cena za roční pojištění

Povinné ručení (též pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) tohoto sedanu vás vyjde v modelovém příkladu (muž 40 let, Středočeský kraj, 3 roky bez nehod) při srovnání nejlepších nabídek online na 2 523 Kč ročně, přitom průměrně v kategorii sedan za něj zaplatíte 3 458 Kč.

Pojistit tento vůz Fiat lze tedy o 935 Kč levněji než je průměr, v tomto ohledu se tedy provoz modelu Tipo oproti konkurenci vyplatí. K povinnému ručení je možné sjednat připojištění skel, případně rozšířenou asistenční službu.

Havarijní pojištění

301 1.2 PureTech 82k MAN5
4 426 Kč
C-ELYSÉE 1.2 PureTech 82 MAN
4 086 Kč
Logan 0,9 TCe 66 kW/90 k S&S
2 778 Kč
Mégane GrandCoupé SCe 115
2 778 Kč
Tipo 1.4 95k
4 097 Kč

* průměrná cena za roční pojištění

Havarijní pojištění sice ze zákona na rozdíl od povinného ručení mít nemusíte, nicméně pro nový vůz je téměř nutností. Havarijko se liší limitem spoluúčasti při pojistné události a také doplňkovými službami.

Základní havarijní pojištění s 10% spoluúčastí v modelovém příkladu (muž 40 let, Středočeský kraj, 3 roky bez nehod) vás vyjde pro vůz Fiat Tipo s motorem 1.4 na 4 097 Kč ročně, což je na poměry sedanů o 14 048 Kč méně než je průměr.

Palivo na rok

301 1.2 PureTech 82k MAN5
39 690 Kč
C-ELYSÉE 1.2 PureTech 82 MAN
39 690 Kč
Logan 0,9 TCe 66 kW/90 k S&S
39 690 Kč
Mégane GrandCoupé SCe 115
42 930 Kč
Tipo 1.4 95k
46 170 Kč

* průměrná cena za rok provozu

S náklady na palivo je třeba počítat při provozu každého vozidla a vědět konkrétní částku je dobré i v případě, že se rozhodujete mezi benzínovým a naftovým motorem. Benzínový s výkonem 70kW vás v nákladech podle spotřeby paliva udávané výrobcem (5.7l/100km) při současných průměrných cenách paliv (27 Kč za litr) a ročním nájezdem 30 tisíc km vyjde na 46 170 Kč.

Letní pneumatiky

301 1.2 PureTech 82k MAN5
4 616 Kč
C-ELYSÉE 1.2 PureTech 82 MAN
4 616 Kč
Logan 0,9 TCe 66 kW/90 k S&S
4 616 Kč
Mégane GrandCoupé SCe 115
6 600 Kč
Tipo 1.4 95k
5 324 Kč

* průměrná cena za jednu sadu

Na letních pneumatikách Tipo v drtivé většině případů přijíždí z výroby, nákup nových vás tedy čeká až po přibližně 25 tisících kilometrech. I tak je vhodné je brát v potaz již při nákupu. Větší kola totiž vypadají velmi lákavě, nicméně je třeba počítat s vyššími náklady na pneumatiky.

Tipo může přijet jak s 15ti palcovými disky, tak i 17ti palcovými, cenový rozdíl sady letních pneumatik prémiové značky v obou rozměrech je 3 676 Kč. Zatímco tedy v menším rozměru pneumatik 195/65 R15 zaplatíte za sadu Goodyear Efficientgrip 5 324 Kč, u větších 225/45 R17 za model Dunlop SP Sport MAXX RT to je 9 000 Kč.

Zimní pneumatiky

301 1.2 PureTech 82k MAN5
5 700 Kč
C-ELYSÉE 1.2 PureTech 82 MAN
5 700 Kč
Logan 0,9 TCe 66 kW/90 k S&S
5 700 Kč
Mégane GrandCoupé SCe 115
8 372 Kč
Tipo 1.4 95k
5 464 Kč

* průměrná cena za jednu sadu

Na rozdíl od letních jsou zimní pneumatiky při nákupu nového vozu mnohem aktuálnější, k novému autu je totiž až na občasné akční nabídky nedostanete. S náklady na zimní pneu je to také složitější. Lze totiž přezouvat buď jen samotné pneumatiky, nebo si koupit celou sadu disků.

Pro konkrétní porovnání v rámci modelu Tipo: zimní sada prémiových pneumatik Goodyear UltraGrip 8 Performance s 15ti palcovými disky (195/65 R15) vás vyjde na 5 464 Kč, s 17ti palcovými (225/45 R17 - Goodyear Efficientgrip) pak na 12 896 Kč.

Servis

301 1.2 PureTech 82k MAN5
?
C-ELYSÉE 1.2 PureTech 82 MAN
?
Logan 0,9 TCe 66 kW/90 k S&S
?
Mégane GrandCoupé SCe 115
?
Tipo 1.4 95k
?

* průměrná hodinová sazba

Statistika prodejů

Prodeje celkem
Prodeje firmy
5 20166 20167 20168 20169 201610 201611 201612 20161 20172 20173 20174 20175 20176 2017 20406080100120

Výbava

Základní (1.4 16V Pop)

  • 3bodový bezpečnostní pás na zadním středovém sedadle
  • ABS
  • Airbag spolujezdce
  • Airbag řidiče
  • Systém řízení trakce
  • Asistent rozjezdu do kopce
  • Nouzový brzdový asistent
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • Elektrická přední okna
  • Zadní hlavový airbag
  • Přední hlavový airbag
  • Zadní opěrky hlavy
  • Sklopitelná zadní sedadla
  • Rádio
  • Monitorování tlaku v pneumatikách - TPMS
  • Boční airbag vpředu
  • Posilovač řízení
  • Centrální zamykání

Nejvyšší (1.6 Multijet Start&Stopp Lounge DCT)

  • 3bodový bezpečnostní pás na zadním středovém sedadle
  • Svícení do zatáčky
  • ABS
  • Airbag spolujezdce
  • Airbag řidiče
  • Alu kola
  • Systém řízení trakce
  • Asistent rozjezdu do kopce
  • Nouzový brzdový asistent
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • Elektrická zadní okna
  • Elektrická přední okna
  • Zadní hlavový airbag
  • Přední hlavový airbag
  • Zadní opěrky hlavy
  • Zadní prostřední opěrka hlavy
  • Světelný senzor
  • Mlhová světla
  • Sklopitelná zadní sedadla
  • Rádio
  • Dešťový senzor
  • Monitorování tlaku v pneumatikách - TPMS
  • Boční airbag vpředu
  • Posilovač řízení
  • Systém start-stop
  • Centrální zamykání

Příplatková (1.6 Multijet Start&Stopp Lounge DCT)

  • Aut. kontrola vzdálenosti
  • Městské nouzové brzdění
  • Pomoc při parkování
  • Kožený interiér
  • Metalická barva
  • Navigace
  • Omezovač rychlosti

CRASHTEST

  • Crashtest
    2016
  • 82%
    Dospělý
  • 60%
    Dítě
  • 62%
    Chodec
Přehrát video
Rybná 716/24, Staré město, 110 00 Praha 1, IČO: 05729734
info@autohled.cz, +420 605 473 607
0
Porovnávač
TOPlist