Renault Alaskan
Porovnat

Renault
Alaskan

892 859 Kč
ceníková cena od

Test: Renault Alaskan – francouz „navařený“ na japonských základech

Než přišel koncern VW s Amarokem, středně velký pick-up evropské značky byl prakticky neznámým druhem. Oproti Amaroku, který je vlastním produktem Volkswagenu, se Renault vydal jiným směrem. Vzal povedený Nissan Navara ve verzi Double-cab, přepracoval exteriér a vyslal nový francouzský pick-up Alaskan do světa.

A je to vlastně dobrá zpráva – Navara je léty ověřený vůz, který v evropském provozu funguje skvěle. Renault má zase nejen na evropských trzích velmi dobrou pověst a rozsáhlou servisní síť, která mu může pomoci tento vůz rozšířit mezi klientelu, jaká by po japonské variantě jinak nesáhla. Lze na to nahlížet ale i z jiného úhlu – motory, jež jsou v Alaskanu, a potažmo i v Navaře, jsou z dílny Renaultu a používá je i jejich luxusnější klon – Mercedes-Benz X.  

Alaskan hardtop

Exteriér

Zvenčí se toho oproti Nissanu událo nejvíce, zejména tedy v přední části vozu. Maska působí mohutně a dominuje jí obrovské logo Renault, ve kterém je také umístěna přední kamera. Přepracovaná oproti Navaře jsou i světla, ty po vzoru ostatních vozů automobilky symbolizují písmeno „C“. Ve spodní části se také od Nissanu liší lakovaným nárazníkem do matně šedé, čímž podvědomě evokuje příslušnost do řady luxusněji laděných SUV. Celkově vůz se světlou výškou 223mm na silnici budí hodně respektu, obzvláště ve spojení s full LED Pure Vision světlomety. I když se jedná papírově o užitkové auto, tak najdeme na Alaskanu řadu chromovaných prvků – rámečky mlhovek i blinkrů, kliky, zrcátka i zadní nárazník jsou vyvedeny právě v leskle chromovaném provedení. Na menším voze by se to asi dalo považovat za kýč, na mohutném pick-upu mi zrovna tohle ale nijak nevadí. Exteriér doplňují 18“ kola, jež obouvají pneumatiky 255/60 R18.

Celkově je délka 5,4 metru na hranici použitelnosti v evropských podmínkách (pro srovnání – VW Multivan měří 4,9m, Mercedes-Benz GLS 5,1m). Nicméně si dovolím tvrdit, že zmíněnou hranici ještě nepřekračuje. S šířkou není problém, i na délku se do jednoho parkovacího místa u obchodu vejdete (i když těsně), manévrování ve městě pak pomůže kamerový systém, který kromě přední a zadní kamery používá také ty v zrcátkách směrem dolů k tomu, aby vytvořil pohled z ptačí perspektivy. To je velmi praktický prvek výbavy – odhadnout, kde končí příď vozu lze z kabiny jinak jen opravdu přibližně. Je trochu škoda, že se přední kamera neaktivuje automaticky při nižších rychlostech nebo při přeřazení ze zpátečky, ale je nutné ji vyvolat tlačítkem, jež najdete na středové konzoli. V praxi se při manévrování s tak velkým autem do situace, kdy by se pohled zepředu hodil, dostanete velmi často a hledání relativně vzdáleného tlačítka je zbytečným zdržením. Obraz z kamer není nijak extra ostrý, zas je ale plynulý a bez zpoždění. Za příplatek 10 000 Kč u střední výbavy Zen si myslím, že panoramatický kamerový systém určitě stojí – u nejvyššího stupně Intens jej dostanete už v základu.

Náš vůz byl vybavený pevnou střechou nad nákladním prostorem (tzv. „hardtop“), která k autu vzhledově celkem ladila, uvnitř bylo vyvedeno i světlo a strop připravil Renault polstrovaný. Všechna okna jsou otevíratelná a vybavená zámkem, ke kterému je bohužel nutný druhý klíč. V mém případě bylo zadní otevírané skleněné víko dokonce napojeno na čidla zavření dveří automobilu – hlásí se ale jako pravé přední dveře, takže mi zjišťování, proč se auto nechce zamknout, pár minut zabralo.

Za zmínku stojí také bezklíčové odemykání a startování, které funguje trochu odlišně, než u většiny vozů ostatních automobilek - při odemykání nestačí vzít za kliku, ale je nutné stisknout tlačítko na klice. Na druhou stranu je v základní výbavě všech modelů, což považuji za velké plus. Mimochodem i čistokrevné Renaulty mají tuto funkcionalitu pořešenou tak trochu jinak – lépe. O tom ale raději až někdy jindy.

Alaskan 18 kola

Interiér a výbava

Interiér je navržený ergonomicky a funkčně, koneckonců se v něm oproti Nissanu nezměnilo prakticky nic. Sedadla jsou pohodlná i při delších trasách, poskytují dobrou oporu a mají příjemný tvar. Lehkou výhradu mám ke středové loketní opěrce, která je nastavitelná pouze výškově. To v kombinaci s mohutným bokem sedadla mělo s mým nastavením sedadla za následek, že byla prakticky nepoužitelná, protože byla z 80% schovaná za sedadlem.

Středobodem je 7“ infotainment s veškerými moderními vstupy (Bluetooth, AUX, USB,…), chybí jen podpora Apple Carplay/Android Auto, což je trochu škoda, cílové skupině tohoto vozu to ale asi příliš vadit nebude. Praktická je 12V zásuvka v poličce na palubní desce vozu, díky které nemusíte vést kabely k příslušenství na čelním skle zespodu. Navigační systém je v základní výbavě již od prostředního výbavového stupně Zen a nabízí i online dopravní zpravodajství, jízdní pokyny pak zvládá zobrazovat přehledně i na palubním počítači. Systém nepatří k nejmodernějším, ale je jednoduchý a snadno použitelný. I když to z ceníku není zřejmé, tak je Alaskan vybaven digitálním příjmem rádia DAB, což zásadně zlepšuje kvalitu přijímaného signálu. Zvukový projev reproduktorů je zcela dostačující, prémiové audio bychom však hledali marně. Zatímco 7 palcový displej je kompletně v češtině, u palubního počítače si budeme muset vystačit s angličtinou.

Základní výbava i v nejnižším stupni Life je oproti zvykům poměrně bohatá, navíc střední stupeň Zen je jen o cca. 25 tisíc dražší a nabízí prakticky vše potřebné -  automatickou dvouzónovou klimatizaci, zadní parkovací kameru, tempomat, 7“ infotainment s navigací a ovládáním na volantu a v neposlední řadě pěkná R18 kola. Za příplatek stojí pak hlavně zmiňovaný panoramatický kamerový systém a pokud to vaše použití vyžaduje, tak uzávěrka zadního diferenciálu.

Alaskan interiér

Motor a jízdní vlastnosti

Testovaný vůz poháněla vrcholná motorizace dCi 190 AT biTurbo s objemem 2,3 litru produkující 140 kW. V praxi mě motor velmi překvapil – je úsporný, ale dokáže být v případě potřeby i dostatečně dynamický. Asi poprvé se mi u auta podařilo nejen dosáhnout tabulkové spotřeby, ale dokonce se dostat i lehce pod ní – udávaná kombinovaná je 6,9l a jakkoliv se může zdát tato hodnota s neaerodynamickým dvoutunovým kolosem nedosažitelná, tak s prázdným vozem a rozumnou rychlostí na dálnici se takto jezdit dá. Bez omezování a s nákladem se pak ustálí někde okolo 8 l/100km.

Alaskan závěrky diferenciálu a pohon

Co mě ale opravdu překvapilo je komfort. Pick-upy jsem měl vždy za „pracanty“ a i přes to, že se z nich dnes pomalu stává trend v rámci „lumberjack“ (dřevorubeckého stylu, pozn. red.), tak by v jejich podání měl být komfort upozaděný maximální užitečností. To jsem si alespoň myslel já osobně – Alaskan totiž na zadní nápravě nepoužívá pro pick-upy příznačná listová pera, ale pětiprvkovou zadní nápravu s vinutými pružinami. Díky tomu je svezení i prázdným vozem překvapivě komfortní. To, že nesedíte ve standardním SUV, se dozvídáte zejména výškou, ze které vidíte silnici i okolní vozy. I přes komfortní nastavení uveze Alaskan tunu nákladu, což bude ve většině případů dostačující.

Výbavou byl mnou testovaný Alaskan na úplném vrcholu nabídky, a tak nechyběla ani sedmistupňová automatická převodovka. Jízda s ní byla příjemná. Nechce se jí akorát moc přeřazovat pod plynem. Je proto nutné nohu z plynového pedálu ve vyšších otáčkách sundat. Také mi trochu chyběl ukazatel aktuálně zařazeného rychlostního stupně, ale to jsou obojí jen drobnosti.

To hlavní, proč si někdo Alaskan pořídí, bude jistě jízda v terénu. Zde nabízí kompletní výbavu, kterou v době rozšířených městských SUV budeme na trhu hledat relativně těžko. Ve výbavě nechybí kromě připojitelného pohonu předních kol ani redukce nebo uzávěrka zadního diferenciálu. Navíc má Alaskan elektronický diferenciál s omezeným prokluzem (eLSD), který automaticky přibržďuje kolo s nízkou trakcí a přenáší výkon na kola s trakcí vyšší.

Alaskan závěrky diferenciálu a pohon

Jízdu v terénu jsem si vyzkoušel, v okolí Prahy se mi však nepodařilo najít místo, kde bych Alaskan dostal alespoň na limit jeho schopností – díky světlé výšce, výbornému systému 4x4 a panoramatické kameře je v terénu opravdu dobrý. Jediným omezením je rozvor přesahující 3,1 metru.

Závěr

I když celý recept na Alaskana vlastně „navařil“ Nissan, ničemu to nevadí. Navara je pro evropské silnice a potřeby jako stvořená, a to že ji Renault převzal, dává smysl – ať už evropštější maskou, sítí dealerů nebo i zavedeností značky na našem trhu. Nabízí velmi dynamický a úsporný motor, komfortem se vyrovná běžným SUV, za sebou utáhne 3,5 tuny a v terénu bude hledat konkurenci jen velmi těžko.

Trh s pickupy je však v ČR opravdu malý a prodávaných modelů různých značek v této kategorii jsem napočítal 8, což vzhledem k prodejním výsledkům znamená relativně velkou konkurenci. Alaskan však díky svému nastavení nemusí nutně zůstat jen užitkovým vozem - dokázal bych si ho představit i jako dobrého společníka pro čtyřčlennou rodinu, díky čemuž dokáže oslovovat daleko větší publikum. Zatím tomu prodejní výsledky úplně nenapovídají, na nějaké větší hodnocení je ale ještě brzo – já bych to Alaskanu určitě přál.

Publikováno 16.04.2018, autor: , recenzovaný vůz Renault Alaskan

hodnocení: 90%

Videa

RENAULT ALASKAN - Francúzska Navara? - Prvá jazda - Autožurnál
New Renault Alaskan 2,3 dCi 4x4 | Off-road test in real situations - Autaživě.cz
Renault Alaskan 2.3 dCi/Slovenia - First Shot - Autožurnál

Technické parametry

Motor

Palivodiesel
Převodovkaa, m
Poháněná náprava4x4
Výkon120 kW - 140 kW
Maximální rychlost172 - 184 Km/h
Zrychlení na 100 Km/h10.8 - 12 s

Model

Série-
Začátek výroby-
Začátek výroby modelu-
Třída vozidlavyšší střední třída
Interní označení výrobce-

Rozměry

Výška1810mm
Šířka1850mm
Délka5399mm
Rozvor3150 mm
Objem kufru- / - l
Hmotnost2075 - 2103/
3035 - 3035 Kg
Poloměr otáčení-
Světlá výška-
Přední nájezdový úhel-
Zadní nájezdový úhel-
Přechodový úhel-
Stoupavost-
Hloubka brodění-

Spotřeba

Kombinovaná 6.3 - 6.9l/100km
Ve městě6.8 - 8.7 l/100km
Mimo město5.9 - 6.1 l/100km
Emisní normaEuro6b
CO2167 g/km

Karoserie

typsuvpickup
Počet míst5
Počet dveří4
Zatížení střechy-
Přední brzdy-
Zadní brzdy-
Přední odpružení-
Zadní odpružení-

Asistenční systémy

Adaptivní brzdová světla-
Systém nouzového brzdění-
Parkovací senzory-
Kontrola trakce-
Typ monitorování tlaku v pneumatikách-
Navigační systém-

Cena

Cena892 859 Kč -
1 004 179 Kč
Minimální výbavaLIFE

Přívěs

Brzděný3500 - 3500 kg
Nebrzděný750 - 750 kg

Rivalové

Toyota Hilux Extra Cab
Cena od866 360 Kč
Palivadiesel
Převodovkam
Pohon4x4
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost170 - 170 Km/h
Spotřeba7 - 7 l/100km
Akcelerace13.2 - 13.2 s
Toyota Hilux Double Cab
Cena od861 520 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost170 - 170 Km/h
Spotřeba7 - 7.8 l/100km
Akcelerace12.8 - 13.2 s
Ford Ranger Super Cab
Cena od941 259 Kč
Palivadiesel
Převodovkam
Pohon4x4
Výkon118 kW - 118 kW
Maximální rychlost175 - 175 Km/h
Spotřeba7 - 7 l/100km
Akcelerace11.8 - 11.8 s
Volkswagen Amarok
Cena od837 204 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon120 kW - 165 kW
Maximální rychlost178 - 193 Km/h
Spotřeba7.8 - 8.4 l/100km
Akcelerace8 - 9.7 s

Motorizace

dCi 160
Palivodiesel
Převodovkamanuál (6)
Pohon4x4
Objem2.3 l
Max. rychlost172 km/h
Spotřeba6.3 l
Zrychlení12 s
Výkon120 kW
Cenaod 892 859 Kč
Zobrazit motorizaci
dCi 190
Palivodiesel
Převodovkamanuál (6)
Pohon4x4
Objem2.3 l
Max. rychlost184 km/h
Spotřeba6.3 l
Zrychlení10.8 s
Výkon140 kW
Cenaod 953 359 Kč
Zobrazit motorizaci
dCi 190 AT
Palivodiesel
Převodovkaautomat (7)
Pohon4x4
Objem2.3 l
Max. rychlost180 km/h
Spotřeba6.9 l
Zrychlení10.8 s
Výkon140 kW
Cenaod 1 004 179 Kč
Zobrazit motorizaci

Kolik doopravdy stojí Renault Alaskan? Poptejte dealery přes Autohled a
buďte si jisti, že máte tu nejlepší cenu

Získat nejlepší cenu

Statistika prodejů

Prodeje celkem
Prodeje firmy
3 2018 0.20.40.60.81.0
0
Porovnávač
TOPlist