Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4 - tu Vitáru jsem koupil kvůli tobě [recenze]

Suzuki Vitara je v segmentu SUV starým harcovníkem - zatímco řada automobilek udělala terénnější varianty ze svých osobních aut, Suzuki naopak sestoupila ze segmentu terénních aut, ve kterém Vitara čeřila vody již v roce 1989, kdy ještě podobně zaměřená auta nebyla jen módní vlnou, ale účelně terenní. O 30 let později usedám během deštivého večera do auta a nemám šanci jej vidět zvenku, ani zevnitř a tak moje první dojmy byly čistě z jízdy. “Zase SUV?! Alespoň, že to není nafta” brblám, zatímco si upravuju posed - moje oko spočine na krásné grafice přístrojové desky, jinak tma. Zařadím jedničku a hned napoprvé se plynule rozjedu s okamžitou reakcí na plyn a bez nějakého turbo kopance “odspodu”. Řadím dvojčičku a začínám obdivovat krátkou kulisu řazení, plynulost motoru i pocit z osobního auta, který mi zbyde v hlavě po zbytek jízdy. Není SUV jako SUV, říkám si, a těším se na další dny s tímto autem.

exterier suzuki vitara

Benzínové pírko

Druhý den ráno mě přivítala krásná nazlátlá Vitara, kterou znám z reklamních plakátů. Co se týče rozměrů, tak podle mě nabízí ještě akceptovatelný kompromis výšky a délky, kdy na 4175 mm delky a 1610mm výšky nabízí dostatečný prostor a nezabere při tom dvě parkovací místa na sídlišti. Kromě toho ukazuje, že SUV nemusí být velká, těžká a naftová. Vlastně Vitara není ani jedno, a to mě hned zahřálo u srdce! Hmotnost je vyjímečná nejen v rámci třídy, ale například i mezi stejně dlouhými osobáky - se svými 1150 kg se zdá být kouzelníkem s hmotností. On i malý Ignis, vážící kolem 900 kg je trochu zjevením - v dnešní době je taková hodnota poměrně nevídaná. Právě ta hmotnost má velký podíl na agilitě auta a na tom jak snadno se ovládá a jak maskuje svojí vyšší světlou výšku, resp jaké odstředivé síly musí podvozek auta udržet na silnici. Nízká hmotnost má také vliv na terénní ambice a konečně i na tom, že motor nemusí být žádný trhač asfaltu.

exterier suzuki vitara

Boosterjet jede

Ale Vitara celkem trhač asfaltu je! Nabízí se se dvěma benzinovými motory - litrový tříválec s 82 kW/170 Nm a 1.4 čtyřválec se 103 kW a 220 Nm ve velmi širokém spektru 1500 - 4000 otáček. Auto s litrem zrychlí za 12 sekund, s 1.4 za necelých 10 sekund s kombinovanou spotřebou kolem 6 litrů. Teoreticky. Praxe na zimních Nokianech WR D4 byla kolem 7 litrů včetně několika terénních výletů, které jsem si nemohl nechat ujít, takže i v této oblasti zůstávám v němém úžasu. Čtyřkolka? V zimě? SUV? Na Nokianech? Naftu byste v ceníku (asi) z tohoto důvodu hledali marně. A moje tradiční řeči o nutném zlu ve volbě naftového motoru, jen jako důsledek toho, že chci, abych dobře viděl přes ostatní SUV, dobře se mi nasedalo a efemérního pocitu bezpečí, tady berou za své.

Po dálnici jsem toho moc nenajezdil, možná díky tomu ta spotřeba byla tak příznivá, ale zatímco cca do 100 km/h je auto skvěle tiché, v těch dálničních rychlostech už je hlavním zdrojem hluku vítr od zrcátek a kolem dveří - dá se jet i výrazně rychleji než naše limity povolují a hluk už tak dramaticky neroste a motor to zvládá s přehledem, ale spotřeba také poroste do závratných výšek. Cestování po dálnici zpříjemňují všechny možné příplatky typu hlídání mrtvých úhlů, odstupový tempomat, aktivni držení v jízdních pruzích.

exterier suzuki vitara

Pokrok v mezích Japonska

Na svou celkem skromnou délku má Vitara průměrný kufr s 375 litry a poskytuje dostatek prostoru na běžné cestování 4 lidí. Pod podlahou kufru je sada na opravu pneu, ale řekl bych, že by se tam space-saver pneumatika vešla. Co se týče interiéru, nemám k němu výhrady - infotainment je takový svůj a je potřeba si na něj trochu zvyknout, ale nabízí vše co je třeba, včetně navigace, telefonu, radia a podpory CarPlay a Android Auto. Stále se objevují tlačítka připomínající 90. léta, jako třeba ovládání výhřevu sedaček, nebo vypínání asistenčních systémů. Ovládání klimatizace zaslouží také jen pozitiva - jedním otočným ovladačem se nastavuje teplota, druhým intenzita ventilátoru. Na vše ostatní jsou vyhrazená tlačítka. Na vršku palubní desky jsou na pohled kvalitní plasty, nedá se to však říct o zbytku interiéru a například výplně dveří jsou nepěkné tvarově i vzhledem, ale to je opravdu hledání pih na kráse. Už jen třešničkou na dortu jsou automatické stěrače, automatická světla, automatická klimatizace, cross-traffic alert, sledování mrtvého úhlu - drobnosti, které umožní více pozornosti směřovat k řízení. Drobné faux pas pak představovala snaha najít přepínání režimů zobrazení palubního počítače mezi budíky, na které jsem - a to přiznávám - prostě nepřišel. Až kolega mi prozradil, že ta tyčka co trčí z kapličky budíků, kterou se otáčením nastavuje intenzita osvětlení přístrojů, se musí zmáčknout. Ach. Och.

interier suzuki vitara

No money, no funny

Pohon všech kol, hlavně v autech, které se a priori prezentují jako městské crossovery, rodinná SUV nebo dálniční koráby, mi nedává dvakrát moc smysl. Co není možná úplně případ Vitary, protože ta zvládne ledacos, pohon má vyladěný perfektně a také skutečně terénní schopnosti - taky k tomu má historické předpoklady. Už i ten režim Auto zvládá nečekaně hodně a pak když se přepne na Snow a uzavře se mezinápravová spojka, to jsou divy! Ano, i já jsem si vyzkoušel jaké to je točit se v kruhu na poli a mít pocit největšího driftera pod sluncem. I já jsem si párkrát zkusil ujet všem na semaforu a jsem velmi rád, že jsem zrovna potkal ty dva víkendy sněhem pokryté České republiky, protože jinak nevím, kde a jak bych okusil možnosti Vitary a vyfotil tak hezké fotky zlatavé barvy na sněhobílé krajině. Ale jinak? Ruku na srdce, i přes nešikovnost státního aparátu jsou drtivou většinu roku silnice suché. Jak ukázal Rasťo Chvála s HR-V, už dvě kola (byť s řetězy) dokáží vyjet terén, na který ani většina lidí nepomyslí.

Příplatek za pohon 4x4 je 47 tisíc. Nepochybuji, že v řadě oblastí (i u nás) je tento pohon často třeba, ale těch, co bydlí na samotě, jsou menšiny. Samozřejmě, že ze mne mluví čistý pragmatismus obětované zvýšené spotřeby (byť jen 0.3 litru), zvýšených nákladů údržby a hlavně příplatku za pořízení, které u většiny z nás odpovídají řadě týdnů (nebo měsíců) v práci, které jste mohli strávit třeba nasazováním řetězů v krásně zasněžené krajině. Nebo ve vánici. Záleží, co máte radši. Když potlačím tu část mozku, co u nás doma vydělává peníze, tak je to boží věc a chci to hned a furt jezdit v blátě :-)

Když trochu zvážním tak jen napíšu, že limit terénu byl hlavně v mojí hlavě, obavou o mou tělesnou schránku a krásné plasty auta. Jinak zasněžené pole, rozblácená louka nemalého sklonu, namrzlé lesní cesty - to všechno je pro Vitaru hračka. Jedinou výtku mám k asistentu sjezdu kopců. Vlastně dvě. Předně, poprvé co testuju auta, jsem musel nějakou funkčnost hledat v manuálu, protože se mi ji nepovedlo zprovoznit. Dle manuálu je třeba mít režim LOCK, který ale funguje jen v režimu SNOW, mít zařazenou jedničku a ikona nesmí blikat. OK. Takže stojím na svahu, který se bojím sjet, hledám v manuálu a pak se mám prostě rozjet a doufat, že to bude fungovat. Ale fungovalo to. Vitara se rozjede a udržuje rychlost na 10km/h, ale i to je někdy dost. Je paradoxní o kolik lépe funguje ta samá věc v Rifteru od Peugeota. Tam stačilo bez zařazené rychlosti pustit brzdu a třeba krokem nebo pomaleji jen spouštět auto a regulovat rychlost.

interier suzuki vitara

“Vitara rulez”

Nejen pro mne, ale i pro kolegy, byla Vitara velkým překvapením. Jak se chová na silnici, jak snadno se ovládá, jak malou má spotřebu, jaké si zachovala schopnosti v terénu! Jde opravdu (stále) o všestranné auto. Oproti verzi před faceliftem má hodnotnější interiér a celkově dospěla. Za cenu od 390 tisíc Kč lze mít dobře vybavené auto s pohonem předních kol a vyspělým litrovým turbomotorem. Lze kombinovat oba motory s oběma způsoby pohonu, vše v rámci výbavy Premium. Ta nepostrádá nic z toho, co dnes nabízí nová auta, byť u naší Vitary se pak cena blíží 550 tisícům Kč s dalšími příplatky těsně přes šest set. Co ale pořád v této kategorii není přehnaně moc. Už za 490 tisíc lze mít pohon na všechny kola, pokud je to pro kupujícího zásadní kritérium, nebo pokud je potřeba trochu víc výkonu a méně terénních schopností, dá se za 470 tisíc pořídit silnější motor. Pro další zvýšení komfortu je možné kombinovat ještě s automatem, který cenu zvýší o dalších cca 40 tisíc Kč. Za mne myslím, že v této kategorii malých SUV a crossoveru je Vitara jedním z favoritů.

Recenze ve spolupráci s portálem Motorvize.cz, kde najdete také další testy vozů Suzuki.

Publikováno 24.02.2019, autor: , recenzovaný vůz Suzuki Vitara , cena testovaného modelu: 600210 Kč

hodnocení: 99%

Další informace o modelu Vitara

Suzuki Vitara patří do skupinového označení “Malé vozy”, kam patří například také Toyota Yaris, Mitsubishi Space Star, Dacia Sandero, Kia Rio nebo Jeep Renegade. Aktuální generace je označována jako Vitara LY a začala se vyrábět v dubnu 2015.

Japonská automobilka Suzuki nabízí celkem 6 modelů: Vitara, Ignis, Swift Sport, Swift nebo S-Cross. Vitara patří s délkou 4.17 metru k těm menším, šířka je pak 1.775m, výška 1.595 m. Hodnoty průměrného SUVčka jsou pak 4.72m na délku, 1.95m na šířku a 1.7m na výšku. Jak už bylo naznačeno, karoserií se řadí do kategorie “SUV”, tedy aut kde jsou kombinované sportovní vlastnosti s užitkovými (tedy SUV, sportovně užitkové auto). Vyznačují se vyšší světlou výškou, často bývají vybaveny pohonem 4x4. Hodí se tak například i na tahání přívěsů. Porovnat parametry můžete s vlastnostmi dalších SUVček, jako jsou Peugeot 2008, Nissan Juke, Seat Arona nebo CITROËN C4 Cactus.

Vitara se vyrábí v sedmi různých motorizacích.Pokud máte rádi vůni benzínu, z nabízených motorizací budete mít radost - je jich totiž více než naftových. Ke koupi jsou ve výkonech 110 nebo 138 koní. Nejostřejší z nich (1.4 BoosterJet) dosahuje maximální rychlosti 200km/h a na stovku se dostane na 9.5 sekundy.

Dostupná je verze s automatickou převodovkou ve spojení s výbavou COMFORT.Vůz Suzuki Vitara lze sehnat jak ve variantě s pohonem předních kol, tak i s pohonem všech kol. Ten se pojí s motorizacemi 1.0 BoosterJet a příplatek oproti nejlevnější dvoukolce je 97 tisíc Kč.

Vitara - financování a leasing

Pokud by vás zajímalo financování úvěrem, při současných podmínkách byste za základní verzi platili 7968Kč měsíčně s dobou splácení 5 let a úrokem 7.9%, navýšení by tedy bylo přibližně 84180 Kč. Výhodnější variantou financování vozu Suzuki Vitara pak bude operativní leasing, a to zejména ve variantě full-service, kde s vozem nejsou spojené žádné další náklady na provoz kromě paliva. Operativní leasing v sobě zahrnuje havarijní i zákonné pojištění , silniční daň, povolený nájezd km (nejčastěji 20-30 tisíc ročně) a ve fullservice variantě také pneumatiky a servis.Podívejte se na vzorové nabídky operativního leasingu nebo si nechte spočítat kalkulaci na míru.

U SUVčka by pro vás mohl být důležitý i objem kufru. Suzuki Vitara disponuje objemem 375 litrů, resp. 1120 litrů při sklopených zadních sedadlech. Za stejnou nebo nižší cenu toho nejvíce uvezete v těchto vozech: CITROËN BERLINGO MULTISPACE 2015 (1350 litrů), Dacia Lodgy 2016 (827 litrů), Dacia Lodgy 2012 (827 litrů), Dacia Lodgy (827 litrů) nebo Dacia Dokker 2014 (800 litrů)

Vyzdvihnout je třeba dobrou manévrovatelnost modelu Vitara - otočí se na 10,4 m, což je velmi dobrý údaj.

Nový model Vitara v prodeji od dubna 2015

Vitara také patří mezí jedno z nejoblíběnějších aut v ČR - za poslední rok si našla 1955 zákazníků, z toho 34% nových vozů šlo do firemních flotil a podnikatelům. Je tak 27. nejprodávanějším vozem v ČR. V prosinci 2018 se prodalo 111 kusů, čemuž se nejvíce blíží prodeje Volkswagenu TIGUAN (109 kusů), Volkswagenu PASSAT (115 kusů), Renaultu CAPTUR (115 kusů), Fordu TRANSIT CUSTOM (115 kusů) nebo Mazdy CX-5 (107 kusů). Vyloženě mezi vozy s karoserií SUV je tento vůz Suzuki na místě.

Zajímavé je také to, že Vitara disponuje nepřímým měřením tlaku v pneumatikách, což znamená, že do druhé sady kol není nutné dokupovat senzory, které mohou být drahé.

Další recenze

Suzuki říká, že cílem bylo udělat Vitaru tak, aby se řídila jako menší Swift. A není to tak daleko od pravdy, jak byste si mohli myslet.
4/5
Pěkné přepracování staré myšlenky ukazuje, co se dá provést s několika obyčejnými díly a velkým důrazem na detail.
3/5

Videa

Suzuki Vitara AllGrip 2018 manual - 4x4 intelligence test - TOPSPEED.sk - topspeedsk
Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet a 1.4 Boosterjet: Už iba s turbom - Autožurnál
SUZUKI VITARA 1,4 BoosterJet - 4WD 2019 - SUV - TEST - GARAZ.TV - Rasto Chvála GARAZ.TV

Technické parametry

Motor

Palivobenzín
Převodovkaa, m
Poháněná nápravaFWD
Výkon82 kW - 103 kW
Maximální rychlost170 - 200 Km/h
Zrychlení na 100 Km/h9.5 - 12.5 s

Model

SérieVitara (LY)
Začátek výroby10/2018
Začátek výroby modelu10/2018
Třída vozidlaMalé vozy
Interní označení výrobce-

Rozměry

Výška1595mm
Šířka1775mm
Délka4170mm
Rozvor2500 mm
Objem kufru375 / 1120 l
Hmotnost1160 - 1295/
1730 - 1730 Kg
Poloměr otáčení10,4 m
Světlá výška175 mm
Přední nájezdový úhelnení známo
Zadní nájezdový úhelnení známo
Přechodový úhelnení známo
Stoupavostnení známo
Hloubka broděnínení známo

Spotřeba

Kombinovaná 5.3 - 6.3l/100km
Ve městě6.2 - 7.5 l/100km
Mimo město4.8 - 5.6 l/100km
Emisní normaEuro 6
CO2121 g/km

Karoserie

typsuv
Počet míst5
Počet dveří5
Zatížení střechy-
Přední brzdyKotoučová
Zadní brzdyKotoučová
Přední odpruženíVinutá pružina
Zadní odpruženíVinutá pružina

Asistenční systémy

Adaptivní brzdová světla-
Systém nouzového brzdění-
Parkovací senzorysenzory s zadní parkovací kamerou
Kontrola trakceProgram elektronické stability
Typ monitorování tlaku v pneumatikáchnepřímé měření (ABS)
Navigační systémBarevný displej

Cena

Cena393 900 Kč -
564 900 Kč
Minimální výbavaCOMFORT

Přívěs

Brzděný1200 - 1200 kg
Nebrzděný400 - 400 kg

Rivalové

Peugeot 2008
Cena od385 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon61 kW - 96 kW
Maximální rychlost166 - 200 Km/h
Spotřeba4 - 5.5 l/100km
Akcelerace9.3 - 13.6 s
Nissan Juke
Cena od403 100 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 83 kW
Maximální rychlost170 - 185 Km/h
Spotřeba4.5 - 7.1 l/100km
Akcelerace11.2 - 12.5 s
Seat Arona
Cena od403 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost172 - 205 Km/h
Spotřeba4.3 - 5.1 l/100km
Akcelerace8 - 12.8 s
CITROËN C4 Cactus
Cena od379 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon73 kW - 96 kW
Maximální rychlost190 - 208 Km/h
Spotřeba4 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.1 - 11.1 s

Motorizace

1.0 BoosterJet
Palivobenzín
Převodovkamanuál (5)
PohonFWD
Objem1 l
Max. rychlost180 km/h
Spotřeba5.3 l
Zrychlení11.5 s
Výkon82 kW
Cenaod 393 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.4 BoosterJet
Palivobenzín
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1.4 l
Max. rychlost200 km/h
Spotřeba5.8 l
Zrychlení9.5 s
Výkon103 kW
Cenaod 456 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.0 BoosterJet
Palivobenzín
Převodovkaautomat (6)
PohonFWD
Objem1 l
Max. rychlost170 km/h
Spotřeba5.7 l
Zrychlení12.5 s
Výkon82 kW
Cenaod 473 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.0 BoosterJet
Palivobenzín
Převodovkamanuál (5)
Pohon4x4
Objem1 l
Max. rychlost175 km/h
Spotřeba5.7 l
Zrychlení12 s
Výkon82 kW
Cenaod 490 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.4 BoosterJet
Palivobenzín
Převodovkaautomat (6)
PohonFWD
Objem1.4 l
Max. rychlost200 km/h
Spotřeba5.9 l
Zrychlení9.5 s
Výkon103 kW
Cenaod 499 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.4 BoosterJet
Palivobenzín
Převodovkamanuál (6)
Pohon4x4
Objem1.4 l
Max. rychlost200 km/h
Spotřeba6.1 l
Zrychlení10.2 s
Výkon103 kW
Cenaod 521 900 Kč
Zobrazit motorizaci
1.4 BoosterJet
Palivobenzín
Převodovkaautomat (6)
Pohon4x4
Objem1.4 l
Max. rychlost200 km/h
Spotřeba6.3 l
Zrychlení10.2 s
Výkon103 kW
Cenaod 564 900 Kč
Zobrazit motorizaci

Kolik doopravdy stojí Suzuki Vitara? Poptejte dealery přes Autohled a
buďte si jisti, že máte tu nejlepší cenu

Získat nejlepší cenuVozy skladem (18)

Statistika prodejů

Prodeje celkem
Prodeje firmy
1 20182 20184 20185 20186 20187 20188 20189 201810 201811 201812 2018 50100150200

Výbava

Základní (1.6 Club)

  • 3bodový bezpečnostní pás vzadu uprostřed
  • ABS
  • Airbag spolujezdce
  • Deaktivace airbagu
  • Systém řízení trakce
  • Asistent rozjezdu do kopce
  • Nouzový brzdový asistent (EBA)
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • Elektrická přední okna
  • ISOFIX
  • Zadní hlavový airbag
  • Přední hlavový airbag
  • Zadní opěrky hlavy
  • Zadní prostřední opěrka hlavy
  • Sklopitelná zadní sedadla
  • Rádio
  • Monitorování tlaku v pneumatikách - TPMS
  • Boční airbag vpředu
  • Posilovač řízení
  • Systém start-stop
  • Centrální zamykání

Nejvyšší (1.6 DDiS Comfort+ ALLGRIP TCSS)

  • 3bodový bezpečnostní pás vzadu uprostřed
  • ABS
  • Airbag spolujezdce
  • Deaktivace airbagu
  • Alu kola
  • Systém řízení trakce
  • Aut. kontrola vzdálenosti
  • Asistent rozjezdu do kopce
  • Nouzový brzdový asistent (EBA)
  • Pomoc při parkování
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • Elektrická zadní okna
  • Elektrická přední okna
  • ISOFIX
  • Upozornění na nebezpečí kolize
  • Zadní hlavový airbag
  • Přední hlavový airbag
  • Zadní opěrky hlavy
  • Zadní prostřední opěrka hlavy
  • LED světlomety
  • Kožený interiér
  • Světelný senzor
  • Navigace
  • Mlhová světla
  • Asistent pro nouzové brzdění
  • Sklopitelná zadní sedadla
  • Rádio
  • Dešťový senzor
  • Monitorování tlaku v pneumatikách - TPMS
  • Boční airbag vpředu
  • Posilovač řízení
  • Omezovač rychlosti
  • Systém start-stop
  • Centrální zamykání

Příplatková (1.6 DDiS Comfort+ ALLGRIP TCSS)

  • Metalická barva
0
Porovnávač
TOPlist