Renault Arkana - SUV-kupé pro každého?

,

Právě testovaná Arkana je první vlaštovkou mainstream automobilek v rámci velmi zvláštní kategorie SUV-kupé. K tomu přidejte úplně nové hybridní ústrojí skrývající se pod označením E-Tech, zkrášlete vůz R.S. line paketem a přidejte šarmantní červenou barvu Flamme. To co před námi stojí je koktejl, jaký každý den neochutnáte. Jak nám tedy chutnal?

Kategorie SUV - kupé se zprvu zdála stejně zbytečná, jako móda městských SUV. Vždyť SUV má být do terénu, má mít čtyřkolku, má být pro aktivní lidi, kteří se potřebují dostat dále než kam vede asfalt, protože mají plný kufr vybavení pro neobvyklé sporty. Jenže postupem času se SUV omezilo na městské auto, ze kterého je dobře vidět a díky vyšší světlé výšce zaparkujete bez obav u obrubníku. Tak to prostě je. A pak už chyběl jen logický krok zjistit, že ten velký kufr utilitární karoserie vlastně až tolik nepotřebujeme a můžeme ho oželet na úkor designu. Ten bývá u těch SUV takový, řekněme, různě povedený. A tak přišlo BMW X6, protože v prémiovém segmentu jsou nákupní preference trochu jinak uspořádané a cena nehraje roli. A byl z toho pořádný prodejní úspěch. O 11 let později to zkouší Renault se svým modelem Arkana. V segmentu, kde už ta cena přece jen velkou roli hraje. Ale také v segmentu, kde je tak nabito, že je třeba mít něco extra. A bude tím právě karoserie kupé? 

Arkana se pyšní rozměry 4 568 mm délky při rozvoru 2 720 mm. V prakticky nejdražší výbavě za 890 tisíc Kč. To je pořádný kus auta za celkem dobrou cenu. I na pohled jde o pořádný kus auta. Design ještě umocňuje jeho mohutnost, ať už zepředu velkým logem výrobce, nebo zezadu velkou plochou víka kufru. První dojmy z interiéru jsou následující - poměrně tvrdý sedák, velmi příjemný volant, velký a kvalitní přístrojový štít i středový displej a hlavně velmi známé prostředí ovladačů, které známe z Clia a Capturu. A tam fungovaly skvěle. Ale při dalším zkoumání se už odhalí snaha auto prodávat za co nejlepší cenu. Třeba ta boule na přístrojové desce před spolujezdcem s velkou, rádoby-karbonovou dekorací. Nějak se mi ani moc nelíbí červené doplňky výbavy R.S. line. Těch doplňků je snad až příliš mnoho (různé prošití, červené lišty, okrasné plastové lemy a orámování) a jejich snaha pozvednout ten interiér, který nepůsobí nijak zvlášť vytříbeně, se u mne prostě nesetkala s obdivem. Ale překryté prahy, rychlá odezva a snadnost ovládání infotainmentu, stejně jako skvěle vyřešené ovládání automatické klimatizace, to už jsou věci, které nejde nechválit. To je parádička. A ten zvuk z audiosoustavy Bose? To je prostě pecka. Ani mnohem dražší Arteon takový zvuk nemá.

Dále budeme pokračovat obhlídkou interiéru. Samozřejmostí je velkorysá nabídka místa pro všechny pasažéry, ty vzadu překvapivě neomezuje ani svažující se střecha. Příplatkové černé čalounění stropu a pohledná elektricky nastavitelná sedadla udělají vcelku dobrý dojem. Kufr pozitivně překvapí svou délkou, ale trochu zklame svou výškou. Má sice dvojité dno, ale místo pod ním je využito na dojezdovou rezervu a tak je kufr (i díky koncepci kupé) dost mělký a má velmi vysokou nakládací hranu. Pyšní se sice 480 litry, ale nepůsobí nijak velký. Tady ta praktičnost modelů SUV skutečně dostala na frak. Vysoká světlá výška pak působí, že z některých pohledů Arkana vypadá jako pohledné kupé na chůdách. A půjdeme už jezdit? Ale předtím ještě trochu teorie.

Pod kapotou je nové hybridní ústrojí označené obchodně jako E-Tech. Je velmi podobné tomu, které jsme měli v Cliu E-Tech, jen Arkana má o decilitr větší objem motoru. Je tu totiž atmosférická 1.6. Technicky jde o kombinaci spalovacího motoru a dvou elektromotorů, takže počítání výkonů je oříšek. Kombinovaný výkon celé soustavy je 105 kW, 69 kW při 5 600 otáčkách umí dát spalovací motor,  36 kW elektromotor a 15 kW startér-generátor. To slibuje sice jen průměrnou dynamiku zrychlení z nuly na sto za 10,8 vteřiny, ale 4,9 až 5,1 litrů na sto km spotřebu podle WLTP metodiky. A to je celkem zajímavé číslo na 1,5 tunové SUV se světlou výškou 200 mm. Prozradím, že tyto hodnoty jsou úplně v pohodě dosažitelné. 

A co za jízdy? Vadí Arkaně, že má základ v malém Cliu? Vadí i nevadí. Podvozek je poměrně tuhý a první dny mi Arkana připadala až zbytečně tuhá na to, v jakém segmentu se pohybujeme. Především ve městě. Ale jak to tak bývá, při vyšších rychlostech (a tím myslím běžné cestovní mimoměstské) začal podvozek jako zázrakem velmi dobře pracovat. Minimální náklon karoserie v kombinaci s vyšším posazem působí trochu nezvykle, ale Arkana umí docela svižně pelášit krajinou, i když to primárně není to, na co byl hybrid stavěn. V normálním režimu funguje hybrid velmi chytře, rozjezd je vždy na elektřinu, takže je svižný a okamžitý. Během chvíle se připojí i spalovací motor, který když už běží, tak zároveň nabíjí 1,2 kWh baterii tak, aby byla připravena kdykoliv pomoci v případě, že ji bude třeba. Jakmile povolím pedál plynu, motor utichne a jede se na elektřinu, třeba k dalšímu semaforu. Při dojezdu k semaforu velmi potěší brzdy, které velmi dobře maskují tu část dráhy pedálu, ve které probíhá rekuperace. Tady by se mohlo spousta aut učit! Třeba i minulý týden testovaná e-C4.

Na semaforu podrží auto funkce auto-hold, která mi ve zmíněné e-C4 také velmi chyběla. A pak už následuje celkem svižný rozjezd, nabití baterií a zhasnutí motoru. Výrobce slibuje, že až 80% jízdy po městě je čistě elektrických. V praxi je to o něco méně, ale i tak svítí na displeji prakticky vždy hodnoty spotřeby začínající čtyřkou. Po 100 městských kilometrech dokonce 4.6 litru na sto km. To je prostě paráda a dokonce si dovolím tvrdit, že co se týče efektivity práce hybridu, překonal Renault Toyotu i Hondu. Ve všech režimech hybrid ví co dělat, i na dálnici umí dobře hospodařit s elektřinou a díky tomu chce mezi 6 a 7 litry na sto km. Na té dálnici pak překvapí skvěle fungující adaptivní tempomat, který je klidný a spolehlivý. Jen se aktivuje třemi tlačítky na volantu. A to je o dva kliky více než bych čekal. 

A ještě jedna věc. Moc jsem si od toho nesliboval, ale tlačítko změny režimu My Sense přepnuté na Sport změní práci hybridu dost podstatně. Už to není ten beránek, co umlčí motor, kdykoliv je to potřeba. V tomto režimu spalovací motor běží většinu času a stará se o neustálé “dokrmování” baterie, aby měla Arkana pořád maximální možnou dynamiku. Samozřejmě má to svoje limity, jak elektromotory, tak spalovací motor, tak čtyřstupňová automatická převodovka bez spojky. Když si chce převodovka pod zátěží přeřadit, tak musí na vteřinu odpojit spalovací motor, srovnat otáčky a zase můžem zrychlovat. Děje se to kolem 90 km/h a 125 km/h. Ale vcelku to funguje a ta okamžitá reakce na plyn jako u elektroaut tu prostě je.

Ke konci testu po 700 km vychází průměrná spotřeba 5.5 litru na sto km. Není to skvělé? Je to skvělé. Nevím proč, ale první dny se mi Arkana nějak pod kůži nedostala. Asi mi vadily ty trochu přehnané prvky výbavy R.S. line, možná můj skrytý odpor k SUV, možná ještě umocněný menším kufrem, možná mi vadilo to zbytečné natřásání ve městě. Nevím. Ale po víkendu jsem názor změnil. Arkana má jen velmi málo chyb, elektronika funguje skvěle, hybridní ústrojí funguje velmi dobře, Bose audio hraje famózně, podvozek je vlastně také relativně dobrý. Takže vlastně co víc chtít? No, to je otázka. Proč ne třeba Captur? Má jen o malinko menší kufr, ale je o 35 centimetrů kratší, interiérem vás třeba ve výbavě Intens ohromí, stejně jako design zadní části. A cenou je také jinde. A proč nekouknout i na Citroen C4? Extravagantní karoserie, dostatek prostoru, trochu méně SUV, ale o to více pohodlí. Ale je to na vás. Každopádně i Arkana potvrzuje, jak velký pokrok udělal Renault v posledních letech a určitě s ní chybu neuděláte. 

95%
HODNOCENÍ

Plusy

  • celkově podařený vůz
  • dobře fungující elektronika
  • spotřeba hybridu
  • ergonomie interiéru
  • podíl jízdy na elektriku
  • rozdíl mezi režimy Normal a Sport

Mínusy

  • menší kufr
  • detaily interiéru

Rivalové

Peugeot 5008
Cena od650 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 219 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Mazda CX-5
Cena od647 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 208 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Volkswagen Tiguan
Cena od689 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4AllFWD
Výkon96 kW - 180 kW
Maximální rychlost195 - 229 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Peugeot 3008
Cena od600 000 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 220 kW
Maximální rychlost188 - 240 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Hyundai Tucson
Cena od599 990 Kč
Palivadiesel benzín hybrid mild-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4AllFWD
Výkon85 kW - 169 kW
Maximální rychlost175 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Toyota RAV4
Cena od734 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon129 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Mitsubishi Outlander
Cena od574 900 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - - kW
Maximální rychlost190 - 192 Km/h
Spotřeba7 - 7 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
KIA Sportage
Cena od569 980 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon97 kW - 136 kW
Maximální rychlost180 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
CITROËN C5 Aircross
Cena od550 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 216 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Opel Grandland X
Cena od549 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 222 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
CUPRA Formentor
Cena od774 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 228 kW
Maximální rychlost203 - 250 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Honda CR-V
Cena od679 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon127 kW - 142 kW
Maximální rychlost180 - 211 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Subaru XV
Cena od640 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon84 kW - - kW
Maximální rychlost175 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Škoda Kodiaq
Cena od716 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 147 kW
Maximální rychlost194 - 213 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Volkswagen Tiguan Allspace
Cena od735 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 176 kW
Maximální rychlost198 - 228 Km/h
Spotřeba5 - 8 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Ford Kuga
Cena od720 900 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4AllFWD
Výkon88 kW - 140 kW
Maximální rychlost177 - 208 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Renault Kadjar
Cena od539 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost189 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Nissan X-Trail
Cena od795 500 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 117 kW
Maximální rychlost190 - 198 Km/h
Spotřeba6 - 8 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
SsangYong Korando
Cena od439 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 120 kW
Maximální rychlost180 - 193 Km/h
Spotřeba5 - 8 l/100km
Akcelerace- - - s
SsangYong XLV
Cena od374 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 94 kW
Maximální rychlost170 - 178 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace- - - s
Volvo XC40
Cena od754 000 Kč
Palivadiesel benzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon95 kW - 192 kW
Maximální rychlost180 - 230 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
BMW X1
Cena od803 400 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 170 kW
Maximální rychlost203 - 226 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Audi Q3
Cena od870 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4AllFWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost202 - 233 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Mercedes-Benz GLB
Cena od880 880 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 165 kW
Maximální rychlost188 - 240 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
0
Porovnávač
TOPlist