Cena
150 000 Kč
1 300 000 Kč +
Karoserie
Výrobci
Palivo
Převodovka
Pohon
Velikost kufru
100 l
2 000 l +
Výkon
40 kW
320 kW +
Spotřeba
1 l
15 l +
Počet míst
1
8 +
Maximální rychlost
130 km/h
300 km/h +
Akcelerace
2 s
10 s +
Počet válců
2
12 +
Délka
1 200 mm
6 000 mm +
Výška
1 000 mm
3 000 mm +
Váha
800 kg
3 500 kg +
Přívěs
500 kg
3 500 kg +
Zobrazit vozidla

SUV

SUV (Sport Utility Vehicle) v překladu znamená sportovní užitkové auto, tedy kombinace sportovního vozu s terénním. Dnes se však toto označení používá hlavně pro auta s vyšší světlou výškou, často nemusí být vybaveny ani pohonem 4x4. Mohou často tahat celkem těžké přívěsy, mají taktéž relativně dost vnitřního prostoru včetně třetí řady sedadel. Jsou v poslední době velmi oblíbené, a to díky jejich kombinaci terénních a městských vlastností, bezpečnosti a komfortu.

Filtrovat
Seřadit dle:
Nejlevnější
Suzuki Ignis
cena od240 900 Kč
motor1.2 DualJet 66 kW
Dacia Duster
cena od259 900 Kč
motor1,6 SCe 84 kW
Nissan Juke
cena od349 900 Kč
motor1.6 l - 5MT 69 kW
Kia Stonic
cena od349 980 Kč
motor1.25 CVVT 62 kW
Fiat 500X
cena od351 900 Kč
motor1.6 E-torq 4x2 81 kW
Opel Crossland X
cena od359 900 Kč
motor1.2 60 kW
Seat Arona
cena od365 900 Kč
motor1.0 TSI 70 kW
CITROËN C4 CACTUS
cena od366 400 Kč
motor1.2 PureTech 60 kW
Suzuki Vitara
cena od386 700 Kč
motor1.6 VVT 88 kW
Suzuki Jimny
cena od396 900 Kč
motor1.3 VVT 62 kW
Mazda CX-3
cena od399 900 Kč
motor2.0 Skyactiv-G120 88 kW
Škoda Yeti
cena od399 900 Kč
motor1,2 TSI 81 kW
Suzuki S-Cross
cena od409 900 Kč
motor1.0 BoosterJet 82 kW
Škoda Yeti Outdoor
cena od419 900 Kč
motor1,2 TSI 81 kW
Opel Mokka X
cena od448 900 Kč
motor1.6 Start/Stop 85 kW
Jeep Renegade
cena od450 100 Kč
motor1.6 E-TorQ FWD MTX 81 kW
Volkswagen T-Roc
cena od452 900 Kč
motor1.0 TSI BMT 85 kW
Renault Kadjar
cena od479 900 Kč
motorEnergy TCe 130 96 kW
Mitsubishi ASX
cena od484 000 Kč
motor1.6 MIVEC 86 kW
Nissan Qashqai
cena od487 500 Kč
motorDIG-T 115 85 kW
Suzuki Vitara S
cena od489 900 Kč
motor1.4 BoosterJet 103 kW
Toyota C-HR
cena od489 900 Kč
motor1.2 Turbo 85 kW
Honda HR-V
cena od494 900 Kč
motor1.5 i-VTEC 96 kW

Pod zkratkou SUV se ukrývá anglický termín Sport utility vehicle neboli sportovní užitkové vozidlo.

Charakteristika SUV aneb výhody a nevýhody

Automobily tohoto typu jsou určeny do lehčího terénu, nicméně je můžete potkat i na silních. Jejich určení tak není zcela jednoznačné. Spojují v sobě právě typické vlastnosti terénních vozů, se kterými je ale nelze zaměňovat, a současně i výhody automobilů silničních. Charakteristickým rysem je u nich především zvětšení světlé výšky a pohon všech čtyř kol. Dále je SUV robustní, což znamená jednak zvýšení bezpečnosti. Díky váze vozu však mohou být na druhou stranu následky střetu s menším autem pro posádku druhého vozidla velmi závažné. Druhým podstatným kladem mohutnosti SUV je rozhodně více prostoru. Skýtají tedy pro posádku více pohodlí. Standardně pojmou šestici pasažérů, některé modely jsou však i větší, což z nich činí ideální rodinný vůz. Na druhou stranu je potřeba se smířit s menším prostorem zavazadlovým, zvyknout si na obtížnější parkování s rozměrným autem a vzít v potaz i jeho vyšší spotřebu. Nemalé jsou i pořizovací náklady. Za SUV si zkrátka připlatíte. A hlouběji do peněženky budete muset sáhnout také kdykoli později, dráž vás vyjde servis i náhradní díly.

SUV suverénně kralují současnému trhu

I přes popsané nevýhody prodeje SUV zejména v posledních letech stále vzrůstají a v hojné míře si je kupují dokonce i ženy, dříve upřednostňující malá auta. Pro řadu lidí je vlastnictví SUV dokonce i otázkou jakési společenské prestiže. V roce 2015 se tyto automobily dostaly na post vůbec nejprodávanějšího typu na evropských trzích. Dominovali hlavně zástupci kategie menších aut, která si jejich majitelé kupují právě především kvůli bezpečnosti, nikoli kvůli jejich využití v náročnějším terénu. Celkový podíl těchto vozidel činil hned 38 %. Lídrem na současném trhu jsou zejména automobilky Nissan a Renault. Tuzemská Škoda promluvila do tohoto segmentu se svým modelem Karoq výrazně hlavně v letošním roce. Novinka vystřídala Škodu Yeti. Její výroba byla ukončena po první generaci, nicméně i tak se Yeti stačil stát nejprodávanějším SUV u nás. Nárůst prodejů SUV můžeme patrně očekávat i v letech následujících. Experti odhadují, že za nebývalým zájmem o tuto kategorii není pouze aspekt bezpečnosti, ale také levné tankování i stále se rozšiřující nabídka modelů. I pro běžnou jízdu po městě také tato vozidla vykazují velmi dobrou dynamiku. Na tyto tendence reagují i sami výrobci a začínají nabízet terénní vozy jako třídveřové kupé. Vítaným ekonomickým aspektem je pro automobilky i možnost získání vyšších marží než v případě vozidel nižší nebo nižší střední třídy.

Významné milníky v historii SUV

SUV však ani zdaleka nejsou ryze novodobou záležitostí. Pradědečkem těch dnešních se stal Chevrolet Suburban, který byl zkonstruován již v roce 1935. Chlubit se mohl částečně dřevěnou karoserií a rámovou konstrukcí. Uvezl až osm cestujících, nicméně rádio, vytápění a zadní nárazníky jste mohli získat teprve za příplatek. Jeho předchůdcem byl automobil, který měl původně sloužit jednotkám Národní gardy. Dalším zásadním milníkem v historii se stal v roce 1970 Range Rover Classic s hliníkovým osmiválcem a dvoudveřovou karoserií. Jeep Cherokee z roku 1984 se na pohled nijak nevymykal, nicméně ve své době začal v mnoha rodinách zdárně vytlačovat klasické sedany a kombíky. Rok 1994 pak přináší první kompaktní SUV – Toyotu RAV4. Ta se původně neměla vůbec do sériové výroby dostat. Veřejností jí ale byla a je stále natolik fascinována, že z původně původního konceptu určeného pouze pro autosalony je dnes na trhu již čtvrtá generace tohoto vozu.

0
Porovnávač
TOPlist